Minst likte karakter?

Diskuter nyheter, rykter og annet som er WoT relatert

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Hmm...:shock:
Er ikkje mange som fortsatt misslikar Galad etter den scena.
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Det flotte med Galad er hans livsmotto om alltid å gjøre det riktige. På denne måten havner han i etiske dilemma fra tid til annen. Det gjør karakteren interessant. Likte han egentlig svært godt helt siden han gikk inn i hvitekappene. Han passer godt inn her. Likevel blir han gang på gang stilt i nye vanskeligheter der han må ta et oppgjør med seg selv og veie sine verdier nøye. :)
Urban tilværelse
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Knife of Dreams
Der han drep den nye ''leiaren'' til Kvitkappene er kanskje ei av dei beste scenene, kan definitivt måle seg med scenene der Rand kjemper mot fortapte!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Drobsanta
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 14
Joined: Wed Jul 05, 2006 11:37

Post by Drobsanta »

Jeg synes hele konseptet med Galad virker snålt. Hva vi oppfatter som rett og galt varierer jo fra person til person, og dermed er det umulig å alltid gjøre det som er rett.

Et eksempel: hvis en person her drept en annen person er det da rett å drepe morderen eller å sette ham i fengsel? Hva du oppfatter som rett og galt her kommer helt ann på livssyn og oppvekst, det er ikke noe fasitsvar til dette. Dessuten er det ikke sikkert at en person kjenner alle opplysninger i en sak, eller at han har fått et feil intrykk av hva det gjelder, og da er det lett å gjøre noe som er galt selv om du tror at du har gjort det rette.
KoD
Sånn som da Galad dreper lederen av hvitekappene i KoD, så gjør han jo dette fordi han tror at hvitekappelederen har drept Morgase, men det har han jo ikke, og dermed har Galad gjort noe galt, selv om han tror han har gjort det rette
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Man må se på dilemmaet på flere måter enn dette. Blant annet må man spørre seg om nytteverdien i handlingen. Er et mord alltid en gal handling? Det er det første spørsmålet. Dersom svaret er nei på dette, så må det begrunnes. Hevn i seg selv er ikke god nok grunn, men gjør man derimot verden til et bedre og sikrere sted...

Noen burde tipse Loki om denne tråden, dette er et typisk loki-terje-topic.
Last edited by Ceres on Sun Jul 09, 2006 17:21, edited 1 time in total.
Urban tilværelse
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Det har delvis blitt besvart nettopp av Loki og Terje i "Løser vold ingen problemer". Ikke spør meg hvor den er, den er sikkert noen måneder gammel.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Etikk- og moralfilosofi er i det hele tatt vanskelige greier. Det er blitt gjort mange forsøk på å finne en universal etikk, eller i det minste enholdning som gjelder for alle mennesker, uten at en slik felles etikk eller holdning har blitt bekreftet, så vidt meg bekjent.

Kankje ikke så rart når variablene er mennesker (og mennesker er forskjellige).

Tror neppe Galads syn på rett og galt er utilitaristisk, men at han har en eller annen moralfilosofi som han baserer sine handlinger på synes ubestridelig.

Selv har jeg har alltid tenkt meg Galad som en slags ung Marcus Aurelius (keiser i romerriket, kalt "Filosofen på Tronen") - en person som satte begreper som edelhet og sinnsro høyt, men som allikevel ikke overså plikten stillingen hans krevde, nemlig å være en militær leder og administrator.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Ceres wrote:Blant annet må man spørre seg om nytteverdien i handlingen.
Aiaiaiai! Blindvei! Prøver du deg på uilitarisme (nyttemoral), får du umiddelbart problemet: Nytte for hvem? Utilitarismen har det enkle mottoet "Størst nytte for flest mulig" -- men makter ikke å gi en god definisjon på hva de legger i det diffuse begrepet "nytte".
Hoy wrote:Tror neppe Galads syn på rett og galt er utilitaristisk, men at han har en eller annen moralfilosofi som han baserer sine handlinger på synes ubestridelig.

Selv har jeg har alltid tenkt meg Galad som en slags ung Marcus Aurelius (keiser i romerriket, kalt "Filosofen på Tronen") - en person som satte begreper som edelhet og sinnsro høyt, men som allikevel ikke overså plikten stillingen hans krevde, nemlig å være en militær leder og administrator.
Mer kantiansk pliktmoral? :?

Forstår hva du mener, og er tilbøyelig til å være enig. Får bare håpe han utviser bedre dømmekraft enn Marcus Aurelianus, som til tross for sin store visdom utraderte den "meritokratiske" keiserverdigheten, ved å innsette sin sønn Commodus som keiser... ;)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Nynaeve Sedai
Soldat
Soldat
Posts: 83
Joined: Sun Aug 20, 2006 1:46
Location: Otta
Contact:

Vanskelig spørsmål

Post by Nynaeve Sedai »

Jeg tror jeg på et eller annet tidspunkt har irritert meg over de fleste, men det er vel Galad som topper listen min...

Jeg driter i om han er verdens kjekkeste og mest begavede mann, han er jeg konstant irriterer meg over... Dritsekk...

Andre er faktisk Rand, Elayne og ikke minst Elaida... Grrr
creutzfeldt
Hengiven
Hengiven
Posts: 126
Joined: Fri Sep 22, 2006 17:35

Post by creutzfeldt »

Med all respekt til trådstarter ( :wink: ) - jeg har ikke allverdens sans for Faile... Synes "Berelain vs. Faile"-plottet med fordel kunne vært kuttet :P

Egentlig synes jeg ganske mange av de kvinnelige karakterene er dårlig skrevet... But that's just me :)
I am Sartre of Borg. Existence is futile.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Nei, nei, nei, nei! Det er ikke bare deg; det er mange, mange, mange flere av oss. :P

Greit nok, kvinnene til Jordan kan ha noen gode øyeblikk en gang i blant, men problemet er at disse gode øyeblikkene drukner i alt det dårlige og middelmådige.

Men må si meg uenig om Faile; hun er faktisk en av de kvinnelige karakterene som irriterer meg minst (Edit av admin), i og med at det er lettere å rasjonalisere tåpelig oppførsel hos henne. (Hun er jo fra Saldaea... :roll: ) I tillegg er hun, til tross for noen merkelige forestillinger og hendelser, mer direkte enn de andre kvinnene, som i det store og hele er for like hverandre. Ergo: Faile = fin avveksling.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
creutzfeldt
Hengiven
Hengiven
Posts: 126
Joined: Fri Sep 22, 2006 17:35

Post by creutzfeldt »

Hehe - jeg synes Faile er veldig lite direkte, jeg - ihvertfall overfor Perrin. Stakkaren må jo stadig vekk lukte seg frem til sinnelaget til kona :)
I am Sartre of Borg. Existence is futile.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Godt mulig du har rett; jeg har ikke lest særlig mye WoT de siste tre-fire åra. Men jeg kan omformulere: Faile er forfriskende indirekte på en annen måte enn de andre kvinnelige karakterene. :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
creutzfeldt
Hengiven
Hengiven
Posts: 126
Joined: Fri Sep 22, 2006 17:35

Post by creutzfeldt »

Plukka opp igjen lydbøkene av WoT for en stund siden, og har kommet meg til PoD - og har vel fått meg en liten overdose Jordan-kvinner... Vurderer å hoppe over en del av sub-plotta herfra og inn... :P
I am Sartre of Borg. Existence is futile.
Mayorearth
Sitter
Sitter
Posts: 400
Joined: Fri Sep 08, 2006 18:58
Location: Bergen
Contact:

Post by Mayorearth »

gawyn er en dust, han greier ikke å tenke langt nok til å se at solen er varm!
At han støtter elaida og mørkefrendene hennes er helt...rart
Post Reply