Popularitet?

Diskuter nyheter, rykter og annet som er WoT relatert

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Arandal wrote:er det opplagt at fantasy har et godt grep og solide forankringer i det litterære samfunnet...
Unnskyld, men kunne du klarere hva det er du mener med dette utsagnet? For eksempel, hvilket "litterære samfunn"? "Godt grep og solide forankringer"?

Greit nok at fantasy har en nokså solid fanbase, og at respekten for sjangeren vokser, om enn sakte. Men i det strpe og hele ansees fantasy av de aller fleste "litterater" og litteraturvitere som i beste fall barnebøker for voksne. Et sitat av R. Scott Bakker kan illustrere:

"I was crossing campus not so long ago and I happened to bump into one of my old professors. She greeted me with a warm smile and congratulated me on my success writing children’s fiction."
( http://www.heliotropemag.com/Issue01/pd ... tasist.pdf )
(I tilfelle noen ikke har lest Bakkers bøker, kan jeg opplyse om at bøker med mer "voksent" innhold har jeg knapt lest i mitt liv.)

Og denne holdninga er ikke bare forbeholdt såkalte litterater; også den jevne leser av f.eks. krimlitteratur, historiske romaner eller annen populær skjønnlitteratur ser ned på fantasy -- for det er jo bare eventyr. Og sjangeren selger generelt relativt dårlig, med visse unntak som Goodkind og Jordan.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lieungh
Sitter
Sitter
Posts: 484
Joined: Mon Mar 27, 2006 9:53
Location: Oslol

Post by Lieungh »

Et annet eksempel er moren min:
Hun har kommet til tSR nå, og liker serien, men da vi diskuterte nettopp dette i går kveld innrømet hun at hun ikke var spesielt stolt over å lese den. Så hvis noen hadde spurt henne om hvilken bok hun leste sist, ville hun antageligvis løyet. Fordi fantasy liksom ikke er bra nok for siviliserte og intelektuelle voksne...
Jeg forstår ikke. Jeg er en katt.
Princess
Sitter
Sitter
Posts: 614
Joined: Sat Apr 01, 2006 19:36

Post by Princess »

Så dumt da. Men det er vel noe i den duren hjemme hos meg også. Moren min har jeg anbefalt mange bøker til, men hun vil ikke lese noen av dem! :cry:
I believe in the Golden Rule. The man with the gold...rules.

"Makt er den eneste lyst man ikke blir lei av." -Oscar Wilde
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Det er nok fordi mange voksne er litt trangsynte, og/eller altfor realistiske. De har mistet fantasien sin, fordi regninger og fakturaer tar plassen. Men når de faktisk liker fantasybøker, som det er en del som gjør, burde de jo ikke nekte for det? Det syns jeg var rart?
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 834
Joined: Tue Mar 28, 2006 19:24
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Moiraine Sedai »

Mamma vil at jeg skal lese andre ting enn fantasy, eller i allefall variere litt. Vel, hun leser ikke noe annet enn krim, så jeg kan vel si det samme?
. . .
Princess
Sitter
Sitter
Posts: 614
Joined: Sat Apr 01, 2006 19:36

Post by Princess »

Moren min mener jeg burde lese vitenskapelige bøker...-.- høres ikke SÅ gøy ut...
I believe in the Golden Rule. The man with the gold...rules.

"Makt er den eneste lyst man ikke blir lei av." -Oscar Wilde
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Princess wrote:Moren min mener jeg burde lese vitenskapelige bøker...-.- høres ikke SÅ gøy ut...
Mye gøy vitenskap :P

Men mange typiske lærebøker er skrevet på en dørgende kjedelig måte, så man må få det rett presentert for at det skal være gøy. Akkurat som at vi ikke liker alt vi leser av f.eks. fantasy.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Princess
Sitter
Sitter
Posts: 614
Joined: Sat Apr 01, 2006 19:36

Post by Princess »

Hun vil jeg skal lese de kjedelige om anatomi og alle de andre greiene med vanskelig navn... :?
I believe in the Golden Rule. The man with the gold...rules.

"Makt er den eneste lyst man ikke blir lei av." -Oscar Wilde
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Princess wrote:Hun vil jeg skal lese de kjedelige om anatomi og alle de andre greiene med vanskelig navn... :?
Populært kalt kroppen. Man kan sikkert få det meste til å være spennende om man går inn for det. Og setter seg inn i det, ikke minst. Men det er selvfølgelig ditt valg.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Princess
Sitter
Sitter
Posts: 614
Joined: Sat Apr 01, 2006 19:36

Post by Princess »

Sauegjeteren wrote:
Princess wrote:Hun vil jeg skal lese de kjedelige om anatomi og alle de andre greiene med vanskelig navn... :?
Populært kalt kroppen. Man kan sikkert få det meste til å være spennende om man går inn for det. Og setter seg inn i det, ikke minst. Men det er selvfølgelig ditt valg.
Alt blir spennende om du er intresert i det. Jeg kan litt Tysk, Kinesisk, Japansk, og Tamilsk. Dette er tinng jeg har lært meg helt uten pugging, mens Fransk, som jeg har på skolen, forstår jeg ikke et kvepp av!

Du må være inntresert for at det skal bli enklet å huske...
I believe in the Golden Rule. The man with the gold...rules.

"Makt er den eneste lyst man ikke blir lei av." -Oscar Wilde
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 834
Joined: Tue Mar 28, 2006 19:24
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Moiraine Sedai »

Tamilsk har jeg aldri hørt om! Spennende!
. . .
Arandal
Hengiven
Hengiven
Posts: 186
Joined: Tue Jul 25, 2006 16:37
Location: Sørlandet

Post by Arandal »

Terje wrote:
Arandal wrote:er det opplagt at fantasy har et godt grep og solide forankringer i det litterære samfunnet...
Unnskyld, men kunne du klarere hva det er du mener med dette utsagnet? For eksempel, hvilket "litterære samfunn"? "Godt grep og solide forankringer"?

Greit nok at fantasy har en nokså solid fanbase, og at respekten for sjangeren vokser, om enn sakte. Men i det strpe og hele ansees fantasy av de aller fleste "litterater" og litteraturvitere som i beste fall barnebøker for voksne. Et sitat av R. Scott Bakker kan illustrere:

"I was crossing campus not so long ago and I happened to bump into one of my old professors. She greeted me with a warm smile and congratulated me on my success writing children’s fiction."
( http://www.heliotropemag.com/Issue01/pd ... tasist.pdf )
(I tilfelle noen ikke har lest Bakkers bøker, kan jeg opplyse om at bøker med mer "voksent" innhold har jeg knapt lest i mitt liv.)

Og denne holdninga er ikke bare forbeholdt såkalte litterater; også den jevne leser av f.eks. krimlitteratur, historiske romaner eller annen populær skjønnlitteratur ser ned på fantasy -- for det er jo bare eventyr. Og sjangeren selger generelt relativt dårlig, med visse unntak som Goodkind og Jordan.
Mener kort og godt at mitt inntrykk er at folk forsatt kjøper og leser fantasy bøker...
-----------///M-----------
Princess
Sitter
Sitter
Posts: 614
Joined: Sat Apr 01, 2006 19:36

Post by Princess »

Moiraine Sedai wrote:Tamilsk har jeg aldri hørt om! Spennende!
Ja, men jeg kan ikke så veldig mye at det gjør noe.
I believe in the Golden Rule. The man with the gold...rules.

"Makt er den eneste lyst man ikke blir lei av." -Oscar Wilde
Cieon
Soldat
Soldat
Posts: 41
Joined: Fri Sep 08, 2006 14:51
Location: Oslo

Post by Cieon »

Tamilsk er vel et av språkene i Sri-Lanka eller?

Konge å kunne det da. JE kan litt Indonesisk, men kun noen setninger, tall og lignende.

Angående den andre diskusjonen her så er jeg enig om at de fleste Fantasybøker ikke er for barn. Et annet eksempel er Terry Goodkind. Ikke for barn...

Er det forresten noen som har lagt merke til at fantsybøker har en tendens til å stå i barne/ungdoms seksjonen hos bokhandleren?? :oops: :lol:
"Just because I don't care doesn't mean I don't understand," Homer J. Simpson
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Cieon wrote:Er det forresten noen som har lagt merke til at fantsybøker har en tendens til å stå i barne/ungdoms seksjonen hos bokhandleren?? :oops: :lol:
For ikkje å snakke om på bibloteka!
Eindel fantasy er jau ikkje forståeleg for ungar på 10 år og nedover.
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Post Reply