Nytt rollespill?

Delta i rollespill som utspiller seg i Randland

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Terje

Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Nytt rollespill?

Post by Merrilin »

Jeg er helt ny, og kan ikke ta initiativ til å starte noe som helst, ettersom jeg rett og slett ikke vet hvordan det funker. Men jeg utrolig lyst til å prøve det!!
Og ettersom "Den Store Jakten" begynner å bli litt gammelt(?), lurte jeg på hvordan stemningen var for å starte på nytt?
Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

Farmen er egentlig veldig nytt. Og det er litt dumt å starte ett nytt et før det er ordentlig oppe å går. Dessuten er "jakten på hornet" aktivt, og hvem som helst kan starte fra dag en nå, og det er et meget kompleks system som er blitt brukt for å lage det. Så hvis du orker å sette deg ned å lage et lignende system så er jo det veldig fint, men spørs jo om man får folk til å spille det.

Vil egentlig anbefale deg å poste et par innlegg i farmen før vi begir oss ut på noe stort og nytt.

Men var det noe spesielt du hadde tenkt på?
Som vann til tørst strupe
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Eg seier det her på vegne av Hans Store Moderatorhet Terje, som vel er i Italia eller Hellas eller noko no:

Me har allereie to rollespel gåande, Den Store Jakta har eit aktivt fylgje, og om du smiskar litt der går det kanskje an å få vere med der.

Farmen er jo ope for alle, berre du set deg inn i kva det er som skjer er det berre å skrive. Eg er ikkje aktivi nokon av rollespela for tida sjølv, men eg trur me bør ha meir aktivitet enn det er no for å starte eit tredje rollespel.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Så hvis du orker å sette deg ned å lage et lignende system så er jo det veldig fint, men spørs jo om man får folk til å spille det.
Som jeg sa, er jeg helt blank på rollespill, og kan derfor ikke ta på meg noe ansvar om å organisere noe.
Men var det noe spesielt du hadde tenkt på?
Jeg bare skummet litt på horn-RPG'et, og tenkte at det ville være morsomt å starte på nytt igjen, med ett stort og omfattende rollespill.

Slik jeg så det, var de rollespillene litt out of date, det vil si innlegg med store mellomrom(rett meg dersom det er feil). Og lurte på hvordan stemningen var mellom de som allerede er aktive i ett rollespill, om å starte fra scratch?
Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

Det er nok ikke utdattert. Min gruppe sender innlegg gjevnlig. Grunnen til at det ikke går fortere er fordi det ikke er flere som engasjerer seg. Personlig tror jeg at sannsynligheten for at folk engasjerer seg mer i enda et er forholdvis liten.

Men hvis du har lyst kan du sikkert bli med i den gruppa jeg er med i. Men da må du sette deg ned å lese igjennom alt ;) Over 60s på word.

Foresten så er nok grunnen til at det er så lite aktivitet at de fleste prioriterer skolen istedenfor slikt som rpg.

Men kjempe glad for at du tar litt insaktiv. Les Robinson, morsomere rollespill skal du lete lenge etter :D genial lesning. Ellers så er det bare å skrive noe vilt og sinsykt på farmen. Min og Chriz sin humor er nok litt sær, så hadde vært gøy å fått inn flere :D
Som vann til tørst strupe
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jeg (det vil si personen Terje, ikke O-store-moderator Terje) er, i et hypotetisk utgangspunkt, positiv til et nytt rollespill, siden parametrene for Den Store Jakten kanskje ble litt vel vide. Riktignok ga bredden plass til mye større variasjon og frihet, men det begrenset også samspillet en del når vi var så spredt. (Selv om ideen da jeg lagde spillet var at alle som ville delta -- jeg så ikke for meg at det skulle bli mer enn 4-6 stykker -- skulle møtes i Illian, ta Eden sammen, og deretter reise ut på et felles eventyr. Hvilket hadde gitt et helt annet slags spill, naturligvis.)

Imidlertid er det dessverre alt for ofte for stor avstand mellom hypotese og virkelighet. Jeg er ikke aktiv nok til å delta, selv om selve ideen om å delta appellerer til meg, og jeg er, i alle fall ut av det blå, ute av stand til å komme på en setting i Randland som både hadde vært fri og begrensende nok til være interessant. (Dog, hva med Svart Ajah-jakt? Alle karakterene er en Aes Sedai i tiden etter Aiel-krigen, som av forskjellige årsaker alle stoler på hverandre og bestemmer seg for å undersøke hele denne Svart Ajah-greia nærmere.)

Men uansett, aktiviteten på forumet er nok alt for lav til at det skal være noen hensikt. Se bare, her svarer jeg på en nesten et år gammel post, som ligger nesten øverst i forumet. Tyder ikke akkurat på tilstrekkelig tilfang av potensielle spillere, dessverre. :(
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

Mulig det ikke var tilfellet da tråden ble startet, men nå kan jeg med sikkerhet si at det er forferdelig lite aktivitet på rollespillsiden, og lite initiativtaking. For all del, hvis det er noen der ute som har et lite rollespill-jeg inni seg, ta kontakt, så skal vi se om det ikke lar seg gjøre å få litt aktivitet hit igjen :).
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Jeg vet at dette blir litt på siden av det som strengt tatt er et RPG, men jeg husker det at jeg hadde det skøy med en tråd på fantasyforumet til zhaynena (som nå er forsvunnet ut i eteren). Premisset var enkelt: Åpningsposten bestod av en enkelt linje, og den neste brukeren måtte finne ut hvilken linje som skulle komme etterpå. Konsekvensen ble selvsagt at historien tok helt sprø vendinger som aldri ga helt mening, men det var jo også litt av sjarmen...

Hva synes du, O Store Terje-Moderator der Oppe i det Blaa?
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Jeg er hvertfall positiv til et slikt "rollespill", om det er fastsatte regler. Vil helst slippe å komme til setninger som "Han våknet opp med et rykk, og innså at det heldigvis bare hadde vært en drøm." eller "Plutselig dukket Gandalf opp og tryllet bort hele trollokhæren."
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
TamalThor
Asha’man
Asha’man
Posts: 252
Joined: Thu Sep 24, 2009 19:46

Post by TamalThor »

Faile wrote: "Plutselig dukket Gandalf opp og tryllet bort hele trollokhæren."
Det hadde vært sinnsykt kult :P

Men et slikt rpg hadde ganske sikkert blitt en suksess! :D Har dessverre ikke orket å sette meg inn i de rpg'ene som allerede finnes, da det er så mye å lese først.. Har nok å lese på i WoT :P
"Nobody tells us how to be men. We just are."
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Ja jøss, vi har jo hatt ganske mange spill i dette forumet før, som ikke har vært veldig annerledes. Bare skriv noen regler, dere, og post dem. Eventuelt send dem til meg, hvis det mot formodning fortsatt bare skulle være meg og De Tre som har anledning til å starte tråder her.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Kan ikke si jeg har gjort noen stor innsats i RPG-er her tidligere. Hvis det starter et nytt tror jeg imidlertid at jeg kan love en viss aktivitet. Kommer nok ikke til å bidra trutt og jevnt i et langt tidsperspektiv, men være aktiv i begynnelsen og deretter litt av og på. Jeg har en skrivekløe- og skrivesperrebryter i hodet som gjør meg meget ustabil.
Terje wrote:[...]ute av stand til å komme på en setting i Randland som både hadde vært fri og begrensende nok til være interessant[...]
Tja. Regner med det er bare å komme med forslag? Jeg er dog litt usikker på hvordan du mener forslaget bør kombinere frihet og begrensning.

- Borgerkrig. Kom over noe lignende på et forfatterspire-nettsted for lenge siden. Den siden har nok dessverre forsvunnet, så jeg kan ikke gå tilbake for å se hvordan det var lagt opp. Men det var et interessant konsept. Dog kan vi vel ikke kjempe "mot" hverandre. Regner med ingen vil tape tronen... så da kommer vi kanskje ingen vei? Eller så kan sjarmen ved RPG-et være at vi må alliere oss med andre brukere, i likhet med måten Elayne vant Løvetronen på? Så kan vi ha noen ikke-brukerstyrte tronkandidater som får fungere som motstandere på slagmarken? Ikke vet jeg. Men borgerkrig som utgangspunkt tror jeg kunne blitt spennende.

Her er vi begrenset til et fast område og det samme målet som vi må spille etter. Samtidig har vi relativt stor frihet i og med at en borgerkrig kan inneholde svært mye spennende lesning. Slag, politikk, bedrageri, allianser og lignende. Her kan vi kanskje også ta bedrageriene og alliansene ut av RPG-et og inn i planleggingen (hvis det er greit for alle...). På den måten kan Terje aldri være sikker på at Lothair Mantelar mente det han sa på PM da de forhandlet om samarbeid, så det vil være en viss spenning inne i bildet når Terje skal lese Lothairs neste post. Har han fått en alliert, eller har Lothair i hemmelighet alliert seg med Faile og dolket ham i ryggen?

... det var det eneste forslaget jeg har kunnet komme på så langt. :wink:
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Morosam idé, Lothar. Det der tror jeg absolutt vi kunne fått noe ut av om vi finspikka detaljene litt mer.


Jeg har også tenkt litt på hva som kunne vært gøy å prøve som et RPG. Som dere sikkert vet, så er forskjellige varianter av "Mafia"-spillet veldig populært på mange fora. Jeg har aldri vært noen stor fan av det (for masete, for lett å ty til nedsettende bemerkninger, og litt for hjernedøvt - i hvert fall i edru tilstand på et nettforum), men jeg tror vi kunne fått litt spenning i hverdagen om vi gjorde en rpg-vri på det.

Jeg kaller spillet Mørkefrende. Det går ut på at alle som deltar, lager en eller flere Randlandske PoVer; det kan være alt fra en vanlig sauegjeter til en cairhiensk fyrste. I tillegg lager "Skaperen" (aka "Fortelleren") et x-antall personer som kun han/hun kontrollerer. Disse personene skal, av en eller annen grunn, krysse en øde strekning full av farer, og må holde sammen for å overleve. Uheldigvis er en eller flere av personene i følget en saboterende mørkefrende som for envher pris vil forhindre følget fra å nå sitt mål. Mørkefrendens (eller Mørkefrendenes) identitet er det kun Skaperen som kjenner, og alle de andre spillerne må prøve å finne ut hvem mørkefrenden/ene er, samtidig som de må holde sammen for å ikke bli drept av hindringene som Skaperen eller Mørkefrenden stiller i veien for dem. Et eksempel på dette kan være:
Skaperen wrote:Dag 5 - En flokk trollokker får ferten av følget
Eller:
Mørkefrenden forgifter vannforsyningene i løpet av natten.
Spillet skrives i én dag av gangen. Mørket kan bare senke seg når alle spillerne har skrevet sitt innlegg for Dag A (spillere som ikke har tid kan melde pass, men de må skrive et innlegg for hver tredje dag).

Poengene med spillet er, i prioritert rekkefølge:

*Å ha det gøy med å skrive sitt eller sine PoV

*Å nå målet som Skaperen fastsetter i åpningsposten til RPGet. Åpningsposten inneholder opplysninger om Skaperens PoVer, den fastsetter målet som gruppa skal nå og "setter stemningen". Selvsagt, da målet er oppnådd kan det godt være at dere får et nytt mål. En belønning kan for eksempel være alt fra nye forsyninger til Følget, friske hester, et spor om hvem mørkefrenden kan være osv.

*Å finne ut hvem Mørkefrenden/Mørkefrendene er. Husk at "Skaperen" kan kommandere noen av de ekte spillernes PoVer til å være Mørkefrende i tillegg til hans egne skapninger (eller kanskje ingen av hans skapninger er mørkefrender...). Diskusjonen om hvem som er Mørkefrende kan foregå i en egen OOC-tråd, men husk! Mørkfrenden kan være en av dere, og han vil aldri avsløre seg, og vil helt sikkert avlede all oppmerksomhet bort fra seg selv. Her kommer mye taktikk inn i bildet.

For hver fjerde gjennomførte "Dag" i spillet, samles alle spillerne til en diskusjon rundt leirbålet, og her skal det avsløres om en av spillerne må bøte med livet. Dette blir avgjort gjennom at alle spillerne sender Skaperen en PM med der de stemmer på hvem som skal henrettes. Hvis Skaperen mottar et rent flertall for et enkelt PoV, så vil Skaperen skrive et spennende scene der han/hun blir drept. Hvis han ikke mottar et rent flertall, så vil ingen bli drept, men for å finne dette må du altså lese PoV-tråden. Spillet avgjøres IKKE gjennom offentlig avstemning (slik ordentlig Mafia gjør).

Spillet kan i teorien foregå i det uendelige. Dere kan tippe rett angående hvem som er mørkefrenden - i så fall vil Skaperen sende en PM til en ny bruker og gjøre dem til Mørkefrenden, eller gjøre en av singe egne PoV til en Mørkefrende (om de ikke var det allerede...). Om du blir henrettet, skyldig eller uskyldig, kan du skrive inn et PoV til følget ved at din nye person slår seg sammen med dem eller lignende.

Ok, jeg regner med at dette ble ganske så infløkt for de aller fleste. Hvis spillet høres interessant ut for dere, så rop ut! Og rop ut hvis det er detaljer dere lurer på, eller som jeg har oversett osv. Ingenting er fastsatt i stein - dette var bare et grovutkast av noe jeg tror kunne vært gøy å prøve.

Jeg tipper vi må i det minste være fem stk tilsammen for at det skal være noe vits i det, dvs 4 + 1 skaper.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Jeg er med, hørtes kjempegøy ut..! : D
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Ja, høres interessant ut. Count me in. Men:
Diskusjonen om hvem som er Mørkefrende kan foregå i en egen OOC-tråd,
Det må selvfølgelig være sånn at ting spilleren lærer i OOC-tråden er off-limit-kunnskap for karakteren hans eller hennes. Det er tross alt en grunn til at det heter OOC...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply