A Song of Ice and Fire

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Caly Creature wrote:Var litt skeptisk i begynnelsen, men så nettopp episode 7, og woww!!!!

Dette tar av!
"You win or you die", eh?
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Sånn apropos er det ein tråd om TV-serien her:
http://tidshjulet.net/forum/viewtopic.php?t=1160
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Noen som kan linke meg til ett norsk ASoIaF-forum?
gynter
Soldat
Soldat
Posts: 43
Joined: Wed Feb 07, 2007 20:19

Post by gynter »

Merrilin wrote:Noen som kan linke meg til ett norsk ASoIaF-forum?
Jeg er også på jakt etter dette.

Og for en serie det er. Er nesten ferdig med "A feast for crows". Er en stor fan av Tidshjulet, men denne serien er ufattelig mye bedre. Spenningsnivået er høyt hele tiden. "Hovedpersoner" dør som fluer, man vet aldri hva som skjer i neste kapittel.
Utrolig at jeg ikke kom over serien før jeg så første sesong på tv.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

gynter wrote:Spenningsnivået er høyt hele tiden.
Glad - men litt overraska - over at du seier det når du er i Feast for Crows! Følte sjølv at spenningsnivået sank ein del i det volumet... (Har ikkje lese Dance of Dragons enno, men høyrer det går opp igjen der)
Last edited by Loki on Tue Jan 31, 2012 16:44, edited 1 time in total.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
gynter
Soldat
Soldat
Posts: 43
Joined: Wed Feb 07, 2007 20:19

Post by gynter »

Enig i at nivået falt noe i "Feast for Crows" er nå på side 300 i "Dance of Dragons" og her synes jeg det tar seg opp igjen. Særlig kapitlene om Brandon og Lord Snow. Tyrion er som alltid bra!
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Let lovande! Blir ei stund før eg får byrja på Dance, har ein del bøker som eg kjøpte i haust liggande ulest, og einaste måten å ha sjølvdisiplin til å lese alt på er ved å ikkje kjøpe nye bøker før dei gamle er lesne ...
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Jeg likte ikke Daenerys sine kapitler. Bare det alene gjorde Feast mye enklere å svelge for meg. Passende at tv-serien har sørget for en ny interesse for henne, siden hun nå er tilbake igjen i Dance.

Vet ikke helt om speninningsnivået har gått så veldig opp (ca side 800). Etter Feast vet man egentlig hva som skal skje, men GRRM har faen meg klart å dra dette ut så langt han klarer. Men som gynter sier, Jon og Tyrion er kanon. Dessuten føles mange av bi-karakterene både mer spennende og relevant til plottet. Det er rett og slett et kjempepluss.

Nylig lest the First Law triologien av Joe Abercrombie. Kort oppsummert: actionpacket morro med noen VELDIG interessante karakterer.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Wolfbrother wrote:Jeg likte ikke Daenerys sine kapitler. Bare det alene gjorde Feast mye enklere å svelge for meg. Passende at tv-serien har sørget for en ny interesse for henne, siden hun nå er tilbake igjen i Dance.
Underleg kor polariserende Dany er - eg har aldri likt kapitla hennar særleg heller, men kjenner mange som liker dei best av alt i bøkene.
Nylig lest the First Law triologien av Joe Abercrombie. Kort oppsummert: actionpacket morro med noen VELDIG interessante karakterer.
Jau, vart noko substanslaust og forutsigbart til tider, men Glokta er sjølvsagt vidunderleg, og Col. West og nokre av barbarane frå nord er ganske moro òg. Kjem nok til å lese dei andre bøkene Abercrombie har skreve i dette universet ein gong i tida, men trur ikkje eg prioriterar det med det fyrste. Heller oppdatere meg på Malazan Book of the Fallen, Song of Ice and Fire og så endeleg få sjekka denne Rothfuss-karen som alle har skrytt sånn av i årevis.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Jeg er usikker på hvor ødeleggende innholdet i spoilertaggen kan være for personer som ikke har lest ADwD. Står hovedsaklig om hva jeg synes om kvaliteten på boka/bøkene, som er diskutert litt her. Men ikke les det om du absolutt ikke vil vite/komme over noen hint om hva som skjer i boka. :wink:
Spoiler
Synes egentlig A Dance with Dragons var ganske skuffende. Selv om ASoIaF holder høyere kvalitet totalt sett, begynner de to siste bøkene i serien å minne meg om WoT (på en dårlig måte, om det skulle være tvil). A Feast for Crows ble en slags Crossroads of Twilight, noe som i og for seg var greit som bok fire av sju i en serie som omhandler en borgerkrig i to deler. Men så følger Martin opp med ADwD som ikke tar kvaliteten tilbake til samme nivå som de tre første bøkene hadde. Snarere synes jeg det ballet på seg enda mer. Dette gjelder først og fremst den første halvdelen, som var like dårlig (i forhold til de tre første bøkene) som AFfC. Det skal sies at ting tar seg opp i andre halvdel, mange av POV-karakterene begynner å samles og det blir fremdrift i historien igjen.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Kan forøvrig informere om at no har aDwD kome i pocketutgåve òg, for dei prisbevisste eller (i mitt fall) som må ha ei symmetrisk bokhylle. Alt ligg med andre ord til rette for at eg kan slenge meg inn her snart sjølv. Med snart meiner eg sjølvsagt om ei ganske god stund, all den tid det er ein murstein og eg leiker seriøs student. Men then again, det er snart påske. Uansett, pocketbok utkomen, spring og kjøp om du ikkje alt har gjort det.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Argh, då må eg vel legge dei andre to hundre og førti leseprosjekta på hylla så eg får lese omatt andre halvdel av Storm of Swords samt Feast for Crows og faktisk kjem meg til Dance i løpet av året. :P
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
gynter
Soldat
Soldat
Posts: 43
Joined: Wed Feb 07, 2007 20:19

Post by gynter »

Episode 1 og 2 av sesong 2 ligger ute nå. Og for en start på den nye sesongen. Heller mot at det er den beste tv-serien jeg har sett. Intrigene, plottene, Tyrion. Just gotta love it :)
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Skal mykje til for å overgå Deadwood, West Wing og Firefly, men jau, den klatrar høgt, gjer GoT.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Nesten litt dumt å være for streng her på huset når det er såpass lite aktivitet, men kan vi prøve å diskutere TV-serien Game of Thrones i dens egen tråd på Småprat?

Denne tråden er tilegnet diskusjon om bøkene.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Post Reply