"Spoiler KoD" Taim

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Yawron
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Thu Sep 07, 2006 14:31
Location: Oslo

"Spoiler KoD" Taim

Post by Yawron »

M'Hael Mazrim Taim

Hva er det egentlig denne mannen driver med?
Det ser virker veldig opplagt at han er mørkefrende, men er det for opplagt? Er han bare en maktgal mann, noe lignende Eleida?

Hvis han er en mørkefrende må han da være fryktelig mektig nå. Det virker jo som han har mange Asha'maner lojale kun til Taim selv. Er han en av de som skal fylle en av de tomme stolene (Chapter 3 Kod) å bli eller har alt blitt, en Utvalgt?

En veldig interessant karakter, som jeg tror får en ganske sentral rolle i aMoL.[/spoiler]
"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Me har eit spørsmålsforum og eit teoriforum. Denne tråden hadde nok passa betre der, so eg reknar med ein av admins vil flytte den når dei ser den.

At han er ein mørkefrende vart bortimot bevist av epilogen i KoD («Let the Lord of Chaos rule»). At han er ein smule maktgal i tillegg ville ikkje overraske meg.

Det han har gjort på er truleg å utdanne nye Svartefyrster (Dreadlords) med tanke på Den Siste Strid, men eg tviler på at han vert nokon ny Fortapt. Derimot kan det vere at han kanskje har vore under opplæring av ein Fortapt tidlegare, og vore under kommando av Fortapte heile tida.

Han vil sikkert vere ganske sentral – fram til Logain konfronterer han og tek over det Svarte Tårnet etter ein del blod og eld («The Black Tower will be rent in blood and fire»). Det siste er sjølvsagt berre ein teori, men den er populær, og det passer bra med æra Logain vil oppnå (Mins syn) og at han fleire gonger har advart Rand mot Taim.
Yawron
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Thu Sep 07, 2006 14:31
Location: Oslo

Post by Yawron »

Alt ser nok ut til å gå mot en voldsom død før selve mora starter ja.
Men jeg klarer liksom ikke å slippe taket i hans sterke posisjon. Det er da ingen av mørkefrendene (utvalgte inkludert) som har lykkes så godt, DO er opptatt av resultater...
"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Mattrim
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 15
Joined: Tue Dec 05, 2006 19:46

Post by Mattrim »

liker incanus sin teori veldig godt. Taim virker ganske maktgal og har en god del lojalitet med mange av Asha'manene. Logain sin fremtid er enda en ting som er veldig spennende ja...
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 834
Joined: Tue Mar 28, 2006 19:24
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Moiraine Sedai »

Når kommer Rand til å gjøre noe med det? Tror han vet det er et problem, men som han sier så har han ikke tid til å ta seg av det ennå. Taim kommer til å lage en god del bøll før han blir styrtet, det er i hvertfall sikkert.

Støtter teorien til inca :)
. . .
Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

Rand skyver bare møkka under teppet. Han burde gjøre noe med det så fort som mulig før det hoper seg opp. Hvor lenger han venter jo værre blir det bare.

Det er jo ikke sikkert at Taim er en mørke frend? eller er det 100% bevist?
Som vann til tørst strupe
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Du har lest Drømmenes Kniv reknar eg med, sidan du sa du hadde henta kallenamnet ditt frå glossaren der (Darlin Sisnera er ein adelsmann frå Rift forresten). I epilogen der seier Taim til Galina «la kaosets herre rå». Dette uttrykket vart gitt i ein beskjed frå den Mørkaste til Demandred i prologen av Kaosets Herre. Andre indisier er at han beordra drapet på Rand i Vinterens Hjerte, og Logain sine mistankar. Finst sikkert fleire ogso. Litt søking på sider som http://www.wotmania.com/ og http://www.theoryland.com/, og ein kan sikkert finne mange fleire argument.
Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

skjønner, Har lest nesten hele drømmenes kniv før jeg rota den bort :roll:

må lete etter den...

Syns Sisnera var femenint jeg da... men men
Som vann til tørst strupe
davram bashere
Sitter
Sitter
Posts: 797
Joined: Sun Feb 11, 2007 0:01
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Rand burde kvitte seg med ham jo før jo heller. Han burde jo skjønne at Taim kommer til å bety trøbbel.

Men jeg lurer på hva Taim-fraksjonen i det svarte tårnet kommer til å gjøre i den siste strid...
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

Tviler på at det kommer til å være godt for Rand.
Kan jo hende vi har tatt feil, men tviler.
Men vis Rand ikke ordner opp i det, og Asmanene( Mannlige magikere, sliter sykt med slike ord. burde slå opp tror jeg.) står i hans rekker under den siste striden og gjør opprør mitt i rekkene til de gode blir jo det et kjempe problem...
Som vann til tørst strupe
Lieungh
Sitter
Sitter
Posts: 484
Joined: Mon Mar 27, 2006 9:53
Location: Oslol

Post by Lieungh »

At Taim kan være/er mørkefrende har visst gått meg hus forbi, men han virker i hvertfall ganske gal, og ikke en spesielt passende mann til å styre det Svarte Tårnet. Liker ideen om at Logain styrter ham og tar over, men det blir spennende å se hva som skjer :)

Rand burde ha involvert seg mer i Tårnet, tror jeg. Spesielt nå som han burde være fullt klar over at Taim ikke er passende som leder og at mange Asha'man følger ham, og ikke Rand. Kanskje han har sine grunner til det, men de burde være ganske gode for at det ikke ville vært bedre å bytte ham ut. Kanskje ham ikke er villig til å starte kamper innenfor Tårnet ennå ettersom han forutser at Taim ikke vil gå av så lett eller noe i den duren.
Jeg forstår ikke. Jeg er en katt.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Rand har jo også Lews Therins tanker i hodet. Selv om han prøver å undertrykke Therins meninger og ytringer (noe jeg tror og regner med er fordi han ser dette som et tegn på galskapen,
Spoiler
men hvorfor hører han fortsatt stemmen til Lews Therin når han øyensynlig har fjerna galskapen
? Nei, nå tuller jeg meg bort her), så burde Lews Therin nesten febrilske oppfordring til å bli kvitt Taim hinte Rand at han burde gjøre noe øyeblikkelig. Samtidig er det jo bevist at Asha'maner prøvde å knerte ham, så noe rart må jo fåregå i Det Svarte Tårnet.
Og er det æren av å bli leder av Det Svarte Tårnet som Min ser i auraene, eller er det noe annet?
Manbearpig
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Asphyxiate wrote:
Spoiler
men hvorfor hører han fortsatt stemmen til Lews Therin når han øyensynlig har fjerna galskapen?
WH/CoT
Sjølv om smitta er fjerna frå saidin, er den ikkje fjerna frå Rand. Han vart ikkje lega sjølv om den Sanne Kjelda vart det.
Og er det æren av å bli leder av Det Svarte Tårnet som Min ser i auraene, eller er det noe annet?
Det veit me ikkje.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Han blir ikke frisk av å rense kilden, men blir ikke galere lenger.
rand al'thore
Soldat
Soldat
Posts: 50
Joined: Tue Apr 25, 2006 16:48
Location: sørlandet

Post by rand al'thore »

det å høre stemmen i hode til den forgje Dragen tror jeg alle Dragene har gjort
Spoiler
husker ikke når, men tror lewes therine (sikkert galt stavet) snakket noe om enn annen stemme/mann, som var i hodet hans, jeg tror det var den Dragen før han igjen, så det å høre stemmen er ikke et tegn på galskap tror jeg
Post Reply