Fain

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Fain

Post by Terje »

Dette er egentlig ikke en teori, men mer et sted for spekulasjoner og hypoteser omkring denne vår alles favorittskurk: Padan Fain.

For eksempel kan det virke som om kreftene (som for eksempel at han nå kan finne ut hvem som er Mørkefrender bare ved å se på dem) hans har vokst de siste to bøkene. Hvorfor? Her er noen forslag:

- Kreftene hans er knyttet til styrken til Den Mørkeste. Etter som Den Mørkeste blir mektigere, dvs. hvor svakere fengselet blir, blir Fain sterkere og sterkere. Men hva innebærer i såfall dette? Fain har jo flere ganger blitt beskrevet som "noe mer enn en vanlig Mørkefrende", og jeg har sett teorier som foreslår at han vil representere Den Mørkeste under Tarmon Gai'don. Fains krefter er ellers på mange måter en kombinasjon av ondskapen fra Shayol Ghul, og ondskapen fra Aridhol -- og den siste ble opprinnelig skapt for å bekjempe den første (noen som ser parallellen til USAs kamp mot terrorisme her? :P). Hva innebærer det at disse blandes?

- Da Rand utslettet Shardar Logoth fikk Fain tilgang til kraften som var bundet i dette stedet. Dette kan forklare hvorfor Fains krefter, såvidt jeg kan huske, var relativt stabile fram til CoT, og at det er etter dette han virkelig har tatt av (her kan jeg dog ta feil).

Noen andre som har tanker om Fain? Del dem med oss! :D

(Uansett hva du tenker, del det med oss; vi trenger litt aktivitet her...)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Fain ble jo halvt Mordeth og Fain etter oppholdet med dolken, og da har han jo funnet en måte å bekjempe DO på! Så kanskje han blir sterkere fordi DO mister grepet på han! Dessuten tenker han ofte likt som Mordeth, men han bytter ikke mellom personene, slik som Gollum, han er begge personene samtidig!

Kanskje det er han som hjelper Rand å bekjempe DO?
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Samanlikninga mellom Fain og Gollum er populær, men Fain og byter mellom personlegheitane. Han kan vere Fain eit sekund, og Mordeth det neste, slik me t.d. ser i i Fal Dara i tEotW.

Har ikkje tenkt over det at Fain vert sterkare parallellt med DO, men det kan vere, er eigentleg litt usikker på kor sterkt bandet mellom dei er. Ishamael gjorde han til den Mørkaste sin jakthund, og gav han visse eigenskapar, som det å føle kvar Rand, Mat og Perrin er. Men den evna har avtatt litt i ettertid (om eg hugser rett), og det er vel no berre Rand han kan ha ei klar kjensle av.

Den evna med å kjenne att mørkefrendar hadde han i LoC, men eg ser ikkje bort frå at han vert stadig sterkare. Til dømes mana han fram spegelbilete av Gedwyn og Torval i Far Madding i WH, om han kunne gjere noko slikt tidlegare, veit eg ikkje.

Hadde han POV i KoD? I følge Wotmania var den siste POVen hans fram til CoT i LoC, kapittel 28. Eit lite sitat frå den:
LoC, kap. 28 - Brev wrote:Fain forstod ikke helt de knepene han kunne utføre. Kanskje hadde han fått litt fra den Mørkeste og litt fra Aridhol. Det var etter besøket der, etter at han sluttet å vere Padan Fain, at evnen sakte, men sikkert hadde begynt å manifestere seg. Det eneste han visste var at han kunne gjøre spesielle ting nå, så lenge han kunne røre ved det han arbeidet med.
Vondskapen frå Shadar Logoth og den frå Shai'tan er på ein måte to sider av same sak, og om me ser på såra til Rand so virker det som dei pulserer mot kvarandre på ein måte, motverkar kvarandre. [vill spekulasjon] Det kan vere at Fain har fått dei til å pulsere i takt, slik at dei "svinger i takt", og gjer han stadig større evner. [/vill spekulasjon]
Last edited by Torbjørn on Sun Feb 26, 2006 18:45, edited 1 time in total.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Jeg på min side vil ikke samenligne Fain med Gollum, de er ganske forskjellige, bare litt av det som har blitt gjort med dem er likt!

Hvilken bok er det Fain er med Hvitkappene til Emondsmark?
Da kaller han seg Ordeth (Nesten Mordeth) og snakker om at han veit selv at han er en blanding mellom Mordeth og segselv! Tror det er likt fordelt hvem han er! Han skifter kanskje i begyndelsen, men han får mer kontroll etterhvert!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Det var i Shadow Rising. Han kalla seg Ordeith, som tyder malurt på det gamle tungemålet. Han veit at han er ein blanding av Mordeth og Padan Fain ja, eg er klar over det, men eg trur ikkje han velger sjølv kven som skal snakke. Men det kan no vere...

For å rette det førre innlegget mitt: Det var Gedwyn og Torval han lagde illusjon av i Far Madding, ikkje Rochaid og Torval.
Fantasy Freak
Hengiven
Hengiven
Posts: 154
Joined: Sat Aug 06, 2005 17:01
Location: Skjær ved Stavanger

Post by Fantasy Freak »

Men det er jo tydelig at han ikke er noe mer glad i DO enn han er i Rand. Han er jo med Hvitekappene fordi han vil lokke Rand tilbake til Two Rivers, noe han ikke greier.

Skal jeg være ærlig synes jeg at Fain er en av de mest spennende personene i hele serien. Nå har ikke jeg lest alt, men regner med at han kommer til å spille en eller annen rolle i Tarmon'Gai'Don.

Det at han skifter personlighet, virker det som at han har mer kontroll over. Det som incanus sier om at han får de to kreftene til å pulsere i takt, er ikke den dummeste ville spekulasjonen jeg har hørt. Selv tror jeg at han bruker disse kreftene på en eller annen måte.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

incanus wrote:Den evna med å kjenne att mørkefrendar hadde han i LoC, men eg ser ikkje bort frå at han vert stadig sterkare. Til dømes mana han fram spegelbilete av Gedwyn og Torval i Far Madding i WH, om han kunne gjere noko slikt tidlegare, veit eg ikkje.
Dette kan jo også ha vært et tidlig tilfelle av spøkelsessyndromet? :?

Når det gjelder kreftene hans som øker, er det ikke umulig at dette rett og slett kommer av at Mordeth-delen av ham får stadig større kontroll over Ordeith (Ordeith=Fain+Mordeth). Til å begynne med iserien var han tilsynelatende under Fains kontroll, halvveis kalte han seg Ordeith (tror ikke han har brukt navnet siden), og nå i det siste har det vel egentlig gått mest i Mordeth? :?

Tror også jeg nevnte noe om spekulasjoner som går på at han kan være Den Mørkestes avatar. Problemet som oppstår her, er at Banemannen, som klart er Den Mørkestes håndlanger, fortsatt jager Fain/Mordeth. Og hvorfor skulle Den Mørkeste jakte på seg selv? Er han virkelig så schizofren? :P
I tillegg kommer det naturligvis at det også finnes en liten krabat som går under navnet "Shadar Haran"... :roll:
Men at det må være en sammenheng er klart, siden Den Mørkeste tross alt er kilden til all ondskap, som det står i glossaret. En form for evolusjon, der deler av ondskapen har revet seg løs er ikke umulig, men det finnes så vidt jeg vet ingen beviser på dette. Det som skjedde var antageligvis bare at Mordeth og Aridhol i sin antimørkefrendefanatisme rett og slett ble det de kjempet mot; om ikke i navn, så i alle fall i gavn, eller hva det nå heter. (Har en tygg følelse av å ha voldtatt et norsk ordtak her nå... :P)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Terje wrote:Dette kan jo også ha vært et tidlig tilfelle av spøkelsessyndromet? :?
Det kan sjølvsagt vere, men me såg vel ikkje noko til levande døde før i CoT, eller var det WH?
[edit]Kanskje litt i tidlegaste laget?[/edit]
Terje wrote:Når det gjelder kreftene hans som øker, er det ikke umulig at dette rett og slett kommer av at Mordeth-delen av ham får stadig større kontroll over Ordeith (Ordeith=Fain+Mordeth). Til å begynne med iserien var han tilsynelatende under Fains kontroll, halvveis kalte han seg Ordeith (tror ikke han har brukt navnet siden), og nå i det siste har det vel egentlig gått mest i Mordeth? :?
Me har vel ikkje sett so veldig mykje til han, men det er slik som du seier. Padan Fain i tEotW og framover, Ordeith i SR og Jeraal Mordeth i WH. Ikkje ein dum teori.
Terje wrote:Tror også jeg nevnte noe om spekulasjoner som går på at han kan være Den Mørkestes avatar. [...] I tillegg kommer det naturligvis at det også finnes en liten krabat som går under navnet "Shadar Haran"... :roll:
Om nokon er Shai'tan sin avatar, er det nok Superfade, Shaidar Haran. Sjå t.d. POVen hans i aCoS.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

incanus wrote:
Terje wrote:Dette kan jo også ha vært et tidlig tilfelle av spøkelsessyndromet? :?
Det kan sjølvsagt vere, men me såg vel ikkje noko til levande døde før i CoT, eller var det WH?
[edit]Kanskje litt i tidlegaste laget?[/edit]
Vel, det var jo de spøkelsestjenestefolka på det godset Elayne og gjengen For (Farte? :P) til fra Ebou Dar. Det kan ha vært CoT, men jeg mener det var WH... dog, om Fain-illusjons- eller spøkelsesteorien er mest plausibel er vanskelig å si.
incanus wrote:Me har vel ikkje sett so veldig mykje til han, men det er slik som du seier. Padan Fain i tEotW og framover, Ordeith i SR og Jeraal Mordeth i WH. Ikkje ein dum teori.
Rett fra WoTFAQ'en. :P
incanus wrote:Om nokon er Shai'tan sin avatar, er det nok Superfade, Shaidar Haran. Sjå t.d. POVen hans i aCoS.
"Shaidar", ja. Mente det var det, men ble forvirra av "Shadar".... :roll:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Hvilken spøkelsesfolk? Eneste jeg husker som ligner er noe fra Skumringens Korsvei
Spoiler
Med den nitriste byen Perrin besøker.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Er nokre gjenferd som viser seg her og der rundt omkring i Randland, det byrja vel i CoT, men er ikkje heilt sikker på det...

Den byen, So Habor, er eit døme på det, men me får høyre om det same i m.a. Caemlyn og det Kvite Tårnet. Det har noko med at Mønsteret held på å rakne eller noko slikt, og er eit av teikna på at den Siste Strid nærmer seg.

Og forresten, i teoriforumet går ein ut frå at alle som poster/les har lest alle bøkene (eller at dei ikkje bryr seg om spoilerar), so du treng ikkje bruke spoilertag på noko her.
Last edited by Torbjørn on Mon Mar 20, 2006 19:45, edited 1 time in total.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Sauegjeteren wrote:Hvilken spøkelsesfolk? Eneste jeg husker som ligner er noe fra Skumringens Korsvei
Spoiler
Med den nitriste byen Perrin besøker.
Det er begynnelsen, kommer mer i KoD.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Oi, trodde dette var spørsmålsforumet jeg. Da skal jeg liste meg stille vekk og aldri se hit igjen

Yeah right!
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Det som kommer i KoD ja. Gled deg. :twisted:
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Can't vænt. Var det i høst den kom på norsk?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Post Reply