Er det negre i serien?

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

LoRdOfChAoS wrote:
Akira wrote:Er Semirhage svart? Det var et sjokk. Hmmm, men er det ikke en del svarte/mørkhudede nede i Seanchan? Og hva med Shara?
I tillegg er også Balthamel og Rahvin også svarte.
Last ner bilder her
Å jeg syns ikke Balthamel ser svart ut. Han har jo sånn 'maske' på seg. og halsen hans ser lys ut, og på det bakbilde ser han også lys ut. Er det bare jeg som tuller nå?
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Balthamel har nok ei maske på seg ja, slik han var når me nøtte han i Verdens Øye. Når det gjeld Rahvin, so er han mørk, men kor mørk veit eg ikkje. Dei som vil kan sjekke kapittel 46 av Den Gjenfødte Dragen eller kapittel 34 eller 54 av Himmelens Flammer.
Encyclopaedia WoT wrote:He is Rand's height or more and larger. He is dark and very handsome. He is youthful except for the white streaks at his temples. (TDR,Ch46)
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Vel, det står bare at Rahvin er "dark", ikke at han er "dark-skinned". Og "dark" kan så vidt jeg husker også brukes til å referere til mennesker som enten er mørkhåra, eller bare har et mørkt utseende, eller hva?

(Forresten, jeg sjekka The Complete WoT Character Archive" for å sjekke ut dette nå nettopp, og der fant jeg denne kommentaren:
"When Rand heard of Morgase's death, he raided Caemlyn intent on revenge for Elayne which he did with the help of Nynaeve. He balefired Rahvin which undid the death of Aviendha and Mat.

In hindsight, Rahvin probably could have chosen a better subject for his manipulations.
:lol: )
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lieungh
Sitter
Sitter
Posts: 484
Joined: Mon Mar 27, 2006 9:53
Location: Oslol

Post by Lieungh »

Jepp, regner med at han bare har mørkt hår og mørke øyne. Det kan jo hende at huden er mørk også, men da tror jeg det ville ha stått klart og tydelig.
Jeg forstår ikke. Jeg er en katt.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Lieungh wrote:Jepp, regner med at han bare har mørkt hår og mørke øyne. Det kan jo hende at huden er mørk også, men da tror jeg det ville ha stått klart og tydelig.
Det trenger det da ikke. Sålangt har jeg faktisk bare sett ett utvetydig eksempel på negre. Og det er det sitatet etter Matt om Tuon før i posten tror jeg.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Sjå innom kapittel fjorten av Vinterens Hjerte og fokuser på skildringane av Anath:
Encyclopaedia WoT wrote:Her charcoal black face
Finst sikkert fleire døme òg, men det er dette eg kom på no.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Dessuten husker jeg beskrivelser fra Matts synspunkt, av soldater fra Seanchan som beskrives som "blåsvarte" eller noe lignende. Så det er noen flere enn Tuon...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Terje wrote:Dessuten husker jeg beskrivelser fra Matts synspunkt, av soldater fra Seanchan som beskrives som "blåsvarte" eller noe lignende. Så det er noen flere enn Tuon...
Alt annet ville vært høyst unormalt. Hadde hun vært den eneste svarte ville folk lagt mer merke til henne.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
elric
Hengiven
Hengiven
Posts: 200
Joined: Tue Apr 07, 2009 15:52
Location: Svarte Tårnet

Post by elric »

jeg tror ikke det er altfor mange svarte på den siden av verdenshavet som rand er på. men jeg sysns det bare virker som at ingen er negre bare litt mer mørke i huden en andre. men det kan jo bare være en misstolkning fra min side
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Post Reply