Kan du din norsk?

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Uten å slå opp, hva mener du er mest korrekt på norsk?

Canada
22
88%
Kanada
3
12%
 
Total votes: 25

Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Kan du din norsk?

Post by Ceres »

Uten å slå opp, mener du det er mest korrekt å skrive Kanada eller Canada?

(Småpratforumet har ikke hatt nok uvettige tema i det siste. Dette er en diskusjon jeg og loki har hatt...)
Urban tilværelse
Ajah!
Hengiven
Hengiven
Posts: 135
Joined: Fri Nov 18, 2005 23:33

Post by Ajah! »

Canada brukes oftest i norsk, når man snakker om landet, men snakker man om en som kommer derfra, er vel "kanadier" med k det vanligste å skrive. Samme med ordet "kanadisk"...
I still remember the dream there, still remember the time you said goodbye...
Morten
Oversetter
Oversetter
Posts: 402
Joined: Sat May 28, 2005 13:08
Contact:

Post by Morten »

Spørsmålet er kanskje litt upresist formulert. Mener du å spørre hvordan man personlig synes det bør skrives, uavhengig av hva ordbøker eller Språkrådet sier, eller hvordan det faktisk skal skrives hvis man følger den offisielle rettskrivningen? (Jeg antar det siste, men ...)
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Morten wrote:Spørsmålet er kanskje litt upresist formulert. Mener du å spørre hvordan man personlig synes det bør skrives, uavhengig av hva ordbøker eller Språkrådet sier, eller hvordan det faktisk skal skrives hvis man følger den offisielle rettskrivningen? (Jeg antar det siste, men ...)
Din antakelse er korrekt, spørsmålet på fremsida er "Kan du din norsk," så det er jo et spørsmål om hvorvidt man kan dette.

Du ajah!, slo du opp, eller bare visste du at det var slik?
Urban tilværelse
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Det med Canada og kanadisk var i alle fall noe jeg kunne fra før, så Ajah har sikkert ikke trengt å slå opp han heller.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Morten
Oversetter
Oversetter
Posts: 402
Joined: Sat May 28, 2005 13:08
Contact:

Post by Morten »

Ceres wrote:
Morten wrote:Spørsmålet er kanskje litt upresist formulert. Mener du å spørre hvordan man personlig synes det bør skrives, uavhengig av hva ordbøker eller Språkrådet sier, eller hvordan det faktisk skal skrives hvis man følger den offisielle rettskrivningen? (Jeg antar det siste, men ...)
Din antakelse er korrekt, spørsmålet på fremsida er "Kan du din norsk," så det er jo et spørsmål om hvorvidt man kan dette.
Ah, det er sant. Leste ikke godt nok.
Morten
Oversetter
Oversetter
Posts: 402
Joined: Sat May 28, 2005 13:08
Contact:

Post by Morten »

Canada med C er obligatorisk, mens kanadisk vs. canadisk og kanadier vs. canadier er valgfritt -- men kanadisk med k er langt det vanligste. (Når det gjelder fordelingen mellom canadier og kanadier er jeg usikker på hva som er vanligst. Jeg har ikke sjekket, men jeg vil tro saken ikke er like klar der, siden det er et ord vi sannsynligvis bruker sjeldnere enn "kanadisk".)
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Tror ikke det blir noen rålang diskusjon på denne, Ceres, ettersom Morten allerede har gitt uttrykk for sine synspunkter. :lol:

Tok liksom litt lufta ut av denne debatten her :wink:
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Ajah!
Hengiven
Hengiven
Posts: 135
Joined: Fri Nov 18, 2005 23:33

Post by Ajah! »

Ceres wrote:
Morten wrote:Spørsmålet er kanskje litt upresist formulert. Mener du å spørre hvordan man personlig synes det bør skrives, uavhengig av hva ordbøker eller Språkrådet sier, eller hvordan det faktisk skal skrives hvis man følger den offisielle rettskrivningen? (Jeg antar det siste, men ...)
Din antakelse er korrekt, spørsmålet på fremsida er "Kan du din norsk," så det er jo et spørsmål om hvorvidt man kan dette.

Du ajah!, slo du opp, eller bare visste du at det var slik?
Jeg bare visste det, men sjekket hva som var brukt på wikipedia først, for å være sikker...
I still remember the dream there, still remember the time you said goodbye...
hansito
Hengiven
Hengiven
Posts: 248
Joined: Thu Mar 16, 2006 18:33
Location: Øyer

Post by hansito »

Når jeg skriver bruker jeg Kanada, det er også det læreren min sier det er, så jeg hører på han.
Min signatur er sterkere enn din signatur!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Da er læreren din og språkrådet uenige.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

hansito wrote:Når jeg skriver bruker jeg Kanada, det er også det læreren min sier det er, så jeg hører på han.
Ganske utrolig det der, egentlig, siden vi har samme lærerne, og jeg aldri har skjønt noe slikt på noen av dem.

Og ja, jeg viste svaret.

Hva jeg bruker av kanadier og canadier er jeg dog ikke sikker på.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
hansito
Hengiven
Hengiven
Posts: 248
Joined: Thu Mar 16, 2006 18:33
Location: Øyer

Post by hansito »

Vel, nå snakket jeg om Terje (lærer, altså), og hvis du er usikker kan vi jo spørre han i morgen. Men jeg er rimelig sikker på at han har sagt at vi skal skrive Kanada.
Min signatur er sterkere enn din signatur!
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 834
Joined: Tue Mar 28, 2006 19:24
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Moiraine Sedai »

Jeg skriver Canada og kanadier. Siste med k, bare fordi det føles riktig.
. . .
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Er jau berre svenskane som skriv med k då. Som eg har sett.
(Sett litt mykje på Extremsport-channel.) :lol:
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Post Reply