Dialekter

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

hadde ikke tatt det som valgfar om jeg hadde blitt lovet tusenvis av jomfruer når jeg kom til himmelen.
Akkurat det kunne vært fint da. Spesielt hvis de er i den rette alderen.

Men jeg hadde kanskje tatt det som valgfag ja, selv uten jomfruene. (hvorfor vente så lenge?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Nynaeve
Asha’man
Asha’man
Posts: 287
Joined: Wed Mar 08, 2006 23:38
Location: Saltdal

Post by Nynaeve »

Jeg synes også norsk er et viktig fag, men som det er kommentert tidligere er det for mange timer, og i våre timer lærer vi så mye annet unødvendig enn akkurat norsk.

En annen ting er at jeg synes at hver skole burde ha noen norsk-timer der man lærer om den stedegne dialekten. Vi har for eksempel frisket opp noen gamle ord, som de sa før i tiden her vi bor. Det som var dumt var at vi bare hadde en time om det.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

Ashaman wrote:Hadde og det prosjektet, og eg mysslyktes, endå eg har nynorsk som hovudmål.
Eg skjønar heller ikkje kvifor me skal ha den sidemålsdritten, ein kan jau læra seg det ved å sjå litt i bøker og aviser, og på TV får ein jau bokmålet inn heile tida (nesten) Me som skriv nynorsk til vanleg får jau inn bokmål med alle mediene frå me er små!
Tror jeg har sagt det før til deg ashaman, men sier det igjen:

Du skriver bedre på nynorsk enn du gjør på bokmål.

Ikke vondt ment, legger bare fram fakta ;).

Keep it up.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Sauegjeteren wrote:Og for å avbryte deres totalt uintresante diskusjon kan jeg jo si at jeg lurte mer på om Loki hadde noen ambisjoner (utenom å spise metaforisk potetgull da) i arbeidslivet en gang. Eller Terje?
Næh. Bruker jeg et år på å ta en ped. kan jeg bli lærer i ungdomsskole eller videregående, og da har jeg så jeg klarer meg. Men har i det siste fått ambisjoner om å søke kulturminneforvaltning når jeg er ferdig med den graden jeg holder på med nå, og da blir jo saken en helt annen...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Terje wrote:
Sauegjeteren wrote:Og for å avbryte deres totalt uintresante diskusjon kan jeg jo si at jeg lurte mer på om Loki hadde noen ambisjoner (utenom å spise metaforisk potetgull da) i arbeidslivet en gang. Eller Terje?
Næh. Bruker jeg et år på å ta en ped. kan jeg bli lærer i ungdomsskole eller videregående, og da har jeg så jeg klarer meg.
Same her. Ikkje for det, 80-90% av alle som studerer ved historisk-filosofisk fakultet og rundt 60% av alle som studerer ved samfunnsvitskapeleg og matematisk og naturvitskapeleg fakultet har vel den backupplanen. :lol:
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Så lav? Jeg trodde det var noe sånt som 95% på alle institutter, jeg? :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Terje wrote:Så lav? Jeg trodde det var noe sånt som 95% på alle institutter, jeg? :P
Hehe, mogeleg, eg forsøkte vere forsiktig. :lol:
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

*Blåse støv av tråden, før jeg forsiktig sjekker om den er brukbar enda.*

Godtatt!

Nå. Jeg kunne hatt god lyst til å diskutere, og se på forskjellene på dialektene i landet vårt. Jeg regner med at dialektene er noe forskjellige, og vil gjerne ha understreking på det, om nødvendig.

Om du skulle føle for å si noe annet lurt om dialekt, men som ikke nødvendigvis må lede inn på nynorsk og andre temaer som kan ligne på grammatikk. Altså, prøv å holde dere til dialekt, men skriv kun bokmål eller nynorsk utenom eksempler. Altså, det du vil si om noe, eller lignende: Ikke dialekt. Noen som tok poenget mitt? Fint.

Da begynner vi, jeg har laget et avsnitt, skrevet fort og galt, først på bokmål, så på egen dialekt. Si hvor i landet denne dialekta snakkes, litt mer presist enn bare "Nord-Norge", for eksempel. Øyer, hjemkommunen min, en del av Gudbrandsdalen, nord for Lillehammer.

Feit l betyr at det skal uttales med nettopp det. Og bare så det er sagt, i øyværingen brukes denne både som r og l.

Bokmål
Jeg aner ikke hva jeg skal skrive, men siden jeg er fra gard antar jeg det er naturlig å skrive om gard. Ikke at det er så veldig viktig, men litt moro er det da likevel. På nevnte gard finnes det ku, gjerne flere kyr, sau, lam, geit, killing, kylling og høne. Og høne er fine greier. Man får egg fra den. Man kan la det bli speilegg, koke det, hoppe på det, eller ha eggkrig. Men det beste er nå uansett å spise det.

Øyværing
E ane itte å e ska skrive, mænn sea e æ frå gal vil e tru dæ æ naturle å skrive om gal. Itte att dæ æ så kjøle viktig, mænn litt artigt æ re nå lell. På dænna gar’n æ’re ku, gjeinne fleir ky’, sau, lam, jæit, killing, kjukling å høne. Å høne æ fine greier. ’n fær egg frå’o. ’n kainn la re bli speilegg, koke re, hoppe på re, æll ha eggkrig. Mænn dæ bæste æ nå uansætt å æta re.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
hansito
Hengiven
Hengiven
Posts: 248
Joined: Thu Mar 16, 2006 18:33
Location: Øyer

Post by hansito »

Akkurat ordet "kjøle" er et allsidigt og fint ord jeg gjerne kunne adoptert over til bokmål. Jeg er altså fra samme bygd som Mr. Brækar her, og jeg synes det er mange ord i dialekten vår som jeg personlig synes er bedre å bruke enn de synonyme ordene som brukes i bokmål. For eksempel ordet "kjøle". Det kan brukes som et synonym for ordet veldig, men kan brukes som mye annet også. Du kan bruke det som ordet kaldt eller rart/merkelig (Någg så kjøle!).
Så har vi mangfoldige uttrykk som jeg mener er artigere/bedre å bruke enn bokmålsuttrykkene. F.eks. "Larv". Dette kan tolkes som en fornærmelse, men ikke negativt ment. Det er et uttrykk som brukes venner imellom, selv om den også kan brukes som en skikkelig fornærmelse, alt etter situasjon. Larv betyr direkte oversatt tosk, men det blir ikke riktig, siden det ikke finnes et slik ord på bokmål.

Men nå gidder jeg ikke skrive mer, dere kan gå inn på www.pysje-med-alt.com/dialekt.htm og se på dialektordlisten. Det er ord fra Norddalen, altså nord i Gudbrandsdalen. Det er litt forskjellig fra Øyværing, som er fra Øyer, helt sør i Gudbrandsdalen, men det meste er likt.
Min signatur er sterkere enn din signatur!
Nynaeve
Asha’man
Asha’man
Posts: 287
Joined: Wed Mar 08, 2006 23:38
Location: Saltdal

Post by Nynaeve »

siden vi nå snakker om forskjellene, kan jeg prøve å skrive det Brækar nettopp skrev, på min dialekt. Da blir det lettere å se forskjeller.

Min dialekt
E an ik ka e ska skriv, men sia e kjæm ifra en går antar e da e naturli å skriv om en går. Ik at da e nå særli vekti, men arti e da likavæl. På den hær gårn fins da ku, gjern fleir kua/kyr, sau, lam, geit, killing, kjykling og høn. Og høn e fine greia. Manj får ægg ifrå ho. Manj kanj la da bi speilægg, kok da, hopp på da, eiller ha æggkrig. Mæn da bæste e no uansett å et da.

Haha, det ble en del kortere, ja!
Særegent med min dialekt er at vi kutter endingene på de fleste ord. Vi har også mange spesielle ord, men det kom ikke godt fram i denne teksten.
Don't have sex. You'll get pregnant and die!
Ajah!
Hengiven
Hengiven
Posts: 135
Joined: Fri Nov 18, 2005 23:33

Post by Ajah! »

Jeg kommer fra Steigen i Nordland, og snakker dermed en ganske spesiell dialekt. Vi har masse uttrykk og ord som får andre til å riste på hodet. Når man bor og går skole i Bodø, er det derfor ikke uvanlig at folk holder på å le seg fordervet når man først åpner kjeften.

Jeg oversetter nå følgende avsnitt fra et av Sauegjeterens Store Jakten-rpg-poster, siden jeg ikke gidder å finne på noe, og siden det nå en gang er Sauegjeteren som fant på dette oversettelse-opplegget:

"Endelig var de inne, og lukten av oppvarmet suppe luktet herlig som bare det. Det riktig rev i neseborene til Akka. Tharj og damene satt allerede til bords, og drakk et tynt krus øl. Naidar og Kandora kappedes om å nevne alt det fine i rommet, så staselig, og så enkelt, mens Tharj var allerede godt i gang med å besvare spørsmål fra Thomas om verden utenfor. Akka satte seg ned, og kremtet høyt. De andre snudde seg mot ham, som om han skulle si noe. Han bare vinket dem tilbake igjen til det de drev med før, og så rundt seg i rommet, stille og nostalgisk."

"Einneli va di innje, å lokta a oppvarma supp va djævelskt deili. De rekti fræst opp ijønna næseboran tel han Akka. Han Tharj og kvinnjfolkan satt aillerede omkreng bore, og tok se enn hallitter. Ho Naira og ho Kandora slåsst om å bemærsk ailtt de væne i romme, så finnt, og så ænkelt, mens han Tharj va aillerede gott i gang me å svar på spørsmålan ifrå han Thomas om værdn uttaførr. Han Akka satt se ne, og laga enn påtænkt ulyd. Di ainner snuddj se imot han, som om han sku tel å sei nåkka. Han bærre venka di telbake ijænn tel de di dreiv me før, og så omkreng se i romme, me kjæftn ijænnknæppt, tænkanes på gammeldagan..."
I still remember the dream there, still remember the time you said goodbye...
Moiraine Sedai
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 834
Joined: Tue Mar 28, 2006 19:24
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Moiraine Sedai »

Det er gøy med dialekter. Jeg har vokst opp i Oslo og i Nittedal, og nå bor jeg i Tønsberg. Snakker vel ganske bokmålsk, bare med litt a-endinger. Så vidt jeg kommer på har jeg ingen morsomme slanguttrykk...
. . .
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Æ snakkår sørlansk, å d liår alle jentan. Men æ kanke si, at æ ikke syns d æ fint æ å.
Nynaeve
Asha’man
Asha’man
Posts: 287
Joined: Wed Mar 08, 2006 23:38
Location: Saltdal

Post by Nynaeve »

Hva med å fortelle hvilke(n) dialekt(er) dere liker best/ synes er penest? Det er ikke alle som liker sin egen dialekt best, vet dere... Men det er ikke nødvendig å si hvilke man ikke liker, fordi det kan ha en negativ effekt på temaet.

Selv liker jeg Ålesund-dialekta godt. Og Molde-dialekt. Det er så vakkert med dialektene der omkring.
Don't have sex. You'll get pregnant and die!
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Selv foretrekker jeg riksmål, men det ert kanskje fordi jeg er vant med det/prater det selv. Allikevel er det artig med andre dialekter, f.eks. trøndersk :)
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Post Reply