Bi-roller

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Bi-roller

Post by Merrilin »

Det er spesielt tre personer/skapninger jeg ikke blir virkelig kloke på, som jeg kommer på nå(sikkert flere)

Og det er;

Banemannen (Isam+Luc): Hva tror dere om han? Vil han "bare" opptre som Den Mørkeste's leiemorder, eller vil vi få vite mer om hva som har skjedd med han i siste bok? Slik jeg husker har han ett spesielt hat mot Perrin, vil deres veier krysses igjen? Og kanskje det mest spennende med han; vil han og Lan møtes og enten forenes mot skyggen, eller Lan vil få sin endelige hevn for Malkier ved å drepe avkommet av de som ble Malkiers banemenn?

Shaidar Haran: Enkelt og greit, er han noe mer enn en høy Myrdraal med litt overnaturlige evner?

Gholamen: Hvem er det som sender han ut på jakt, og hva er hans virkelige oppdrag? Er det å drepe Matt, eller er dette ett hat som har oppstått etter at han fant ut at Matt virkelig kan skade/drepe han?
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Veit det er en egen tråd om IsamLuc, men husker ikke noe av det som står der.

Tror deffinitivt det er noe mer ved Shadar Haran.

Og er ganske sikker på at det er mer enn en Gholam :P
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Shaidar Haran ser jeg på som en slags avatar for Den Mørkeste. Han gir De Fortapte ordrer og voldtok (slik har i hvert fall enkelte tolket det) Mesaana. Det gir jo en klar pekepinn på at han er "noe mer".
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

Det gis jo egentlig ganske klare beskrivelser av at Shaidar Haran ikke er en vanlig myrddraal. Mange av de vi hører fra som møter han/hun/det tenker at dette ikke kan være en ordinær myrddraal.
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Lothar wrote:Shaidar Haran ser jeg på som en slags avatar for Den Mørkeste. Han gir De Fortapte ordrer og voldtok (slik har i hvert fall enkelte tolket det) Mesaana. Det gir jo en klar pekepinn på at han er "noe mer".
Og muligens Moghedien, tror jeg. Virka sånn der jeg leste akkurat nå, i bok sju et sted :P
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Tror jeg har sett div. teorier om det også, ja.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

RJ bekrefta at SH voldtok Moghedien, so den teorien er bekrefta.
Mattrim Cauthon
Hengiven
Hengiven
Posts: 167
Joined: Wed Nov 19, 2008 14:04
Location: Tvillingelvene
Contact:

Post by Mattrim Cauthon »

Ett skygeyngel som voldtar en av De Fortapte?
Image
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Då kan det kanskje verke som at det er meir enn eit vanleg skyggeyngel. Som jo au var spørsmålet i starten av tråden.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

SH må nesten vere noko meir enn ein vanleg myrdraal. Sjå t.d. FAQ-en for ein liten diskusjon:
http://linuxmafia.com/jordan/1_dark/1.4 ... rfade.html
Haukevings
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 9
Joined: Fri Dec 05, 2008 19:12
Location: Akershus

Post by Haukevings »

Jeg lurer bare på noe angående SH. Jeg vet at han kan beorde De Fortapte til å gjøre det han vil. Jeg lurer på om han også står over Morridin. Hvem av de to står høyest? :x
De Fortapte
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

I følgje linken Torbjørn la ut så har me aldri sett dei kommunisere direkte. Me veit at Shaidar Haran har sendt et par Fortapte til Moridin, men ikkje kva dei tenkjer om kvarandre. Så det er eit av spørsmåla me må stille, det.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Chiad
Asha’man
Asha’man
Posts: 346
Joined: Mon Jun 18, 2007 19:27
Location: Stavanger

Post by Chiad »

Slik jeg har fattet det er Lan og Isam fettere av noe slag?

En annen ting er vel at Tigraine er (nokså sannsynlig etter min mening) Rands og Galadedrids mor, dermed er de to halvbrødre. Galad er Elaynes halvbror men du kan ikke anse Rand og Elayne som slektinger.

Men det er en person som har begynt å plage meg i det siste. Hvem er fyren (Moridin eller noe sånt) som kan bruke den SANNE kraften? Han er hevet over alle de andre fortapte. Er han en annen fortapt eller en død fortapt som er blitt gjenfødt? Noen teorier?
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Stemmer, Isam og Lan er søskenborn.

At Tigraine er mor til Rand, og at Rand og Galad dermed er halvbrødre, er heilt sikkert.

Moridin er Ishamael, gjenfødd.

Redigert: Fiksa feilen påpeika av Merrilin under.
Last edited by Torbjørn on Sun Apr 05, 2009 10:45, edited 1 time in total.
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Tigraine er vell strengt tatt moren til Rand og Galad da, ikke faren :) Elayne og Rand er ikke i slekt mer en teoritisk, med tanke på at alle Hus i Andor har hatt interne giftemål.

Isam er sønn til Lans far, som sviktet Malkier og dette førte til Malkiers fall og at Lan ble sendt til Shienar. Jeg personlig håper det er Lan som dreper Isam/Luc/Slayer. Håpet i det lengste at han skulle bli omvendt nok en gang, men dette håpet svinner for hvert ord jeg leser.

Ishamael er som sagt Moridin, og verdt å nevne også Nae'blis. Alle Forsaken kan faktisk bruke den Sanne Kraften, men bivirkningene av dette(som ikke faktisk kommer helt klart frem) gjør at ingen andre gjør det med mindre de er i den ytterste nød.

Egentlig det samme som Torbjørn skrev, men litt mer utfyllende, tok meg den frihet :)
Post Reply