"To live, you must die"

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Vil Rand virkelig dø?

Ja
20
34%
Nei
32
55%
Annet (vennligst spesifiser)
6
10%
 
Total votes: 58

Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Det er en annen sak. Det kan jo skje på mange måter så det så!
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Det er det da vel ikke. Du kanke bare se bort fra fakta som ikke passer med teorien din.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Eller at han beskjemper DO, og faller slik at han skrubber opp kneet på en sten der. Så kommer Nynaeve å sier abra kaboom, og så lever alle lykelige i flere dager.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Lieungh
Sitter
Sitter
Posts: 484
Joined: Mon Mar 27, 2006 9:53
Location: Oslol

Post by Lieungh »

Hvordan spilles da Rand sitt blod på steinene i Shayol Ghul?
Men må disse to tingene skje samtidig? Og uansett, hvis en Aes Sedai er med ham kan hun jo fikse de fleste skader så lenge han ikke dør, så det burde vel gå an å miste litt blod.
Hvordan dør Rand da? Det er jo ikke å dø, bare miste kontrollen.
Han mister kontrollen, og mister seg selv. Lews Therin overtar kroppen/Rand dør, selv om kroppen hans ikke gjør det.
Eller motsatt, som Shallis sier, at Lews Therin dør og Rand lever videre.

Men jeg tror egentlig det ville være en god avslutning på serien hvir Rand faktisk dør på ordentlig. "Så levde de lykkelig i alle sine dager" er ikke helt passende her.
Jeg forstår ikke. Jeg er en katt.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Det er det jo det, en siste scene hvor bipersonene sier sine siste ord til Rand, mens han fanges i dødens lange arm, og blir borte for alltid.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Lieungh
Sitter
Sitter
Posts: 484
Joined: Mon Mar 27, 2006 9:53
Location: Oslol

Post by Lieungh »

Vel, det har ikke jeg lest. Leser tFoH for tida.
Jeg forstår ikke. Jeg er en katt.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Kjetil wrote:Det er det da vel ikke. Du kanke bare se bort fra fakta som ikke passer med teorien din.
Det er ikke det at den ikke passer med teorien min, men sånn som Lieungh sier, det må jo ikke skje samtidig. Var det jeg mente. Kanskje Rand drar til Shayol Ghul, og søler masse blod, men overlever, også dør LTT en helt annen gang. Trenger ikke ha noe å si for min teori :P
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Svarer på litt diverse, men gidd ikkje sitere nokon.

I og med at Lews Therin er rimeleg gal, so hadde det vore spanande å sjå kva dei næraste venene til Rand hadde gjort om LTT hadde levd vidare i kroppen hans...

Som eg har vore innom tidlegare, so er det mange tolkingar på kva Rand sitt blod kan vere, men han har jo eit par sår som sikkert vil gjere seg gjeldande, spesielt om Fain er i nærleiken (Folk liker å samanlikne han med Gollum.), so at det er hans blod er ikkje akkurat usannsynleg.

Til sist gjentek eg ein liten advarsel, om det er nokon som ikkje har lest alle bøkene. Sitat frå retningslinjene for teoriforumet:
Vi fraråder dere som ikke har lest den nyeste boka fra å delta i dette forumet. Ikke fordi vi har noe i mot dere, kun fordi dette kan ødelegge leseropplevelsen deres.

Det er derfor ikke nødvendig å bruke spoilertags i teoridelen av forumet, da det som sagt forventes at alle er ferdig med den hittil siste boka i serien.
Betre føre var...
Frank
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 7
Joined: Fri Aug 22, 2008 11:15
Location: Bergen

Post by Frank »

Da Rand møtte Min første gang forteller hun hva hun ser om hans fremtid, der sier hun at han skal leve to ganger.
Frank
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Trur du blander med noko anna, Min sa ikkje det:
"A sword that isn't a sword, a golden crown of laurel leaves, a beggar's staff, [Rand] pouring water on sand, a bloody hand and a white-hot iron, three women standing over a funeral bier with you on it, black rock wet with blood. . . . Most of all, I see lightning around you, some striking you, some coming out of you. I don’t know what any of it means, except for one thing. You and I will meet again." She gave him a quizzical look, as if she did not understand that, either.

-The Eye of the World, Strangers and Friends
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

En teori om "to live, you must die", som er ganske utbredt på de internasjonale teorisidene for Tidshjulet, er en jeg ikke har sett her inne, og dermed tenkte jeg at jeg kunne lufte den litt :)

Mange mener at da Moridin og Rand møttes i Shadar Logoth(Sverdkronen), og disse bannblussene møttes, ble det skapt en connection mellom dem.
(Må beklage eventuelle feil her, er nettopp ferdig med LoC for 3. gang nå, og har ikke helt klart hvordan den gikk for seg, men jeg tror de fleste vet hvilke episode jeg snakker om.)

Og denne forbindelsen er essensiell med tanke på at Rand må dø for å leve.
Det som blir sagt, er på en eller annen måte vil Rand og Moridin go face 2 face, og på en eller annen måte vil Rand's sjel gå inn i Moridins kropp. Det som videre vil skje er at Alivia vil drepe Rands kropp(med Moridins sjel), og slik vil både oppfyllelsen med at Rand dør, men lever oppfylles, samtidig som Alivia vil drepe Rand.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Har jeg drømt noe nå, eller ble dette diskutert for et par dager siden, hos noen andre? Er sikker på at jeg husker noe sånt...
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

Shallis wrote:Har jeg drømt noe nå, eller ble dette diskutert for et par dager siden, hos noen andre? Er sikker på at jeg husker noe sånt...
Nei, jeg kan ikke huske det. Har sett detr nevnt ja, men ikke for et par dager siden..

Interessant teori, Merrilin. Har hørt den første delen før, men da gjaldt det Rands problemer med å gripe saidin (kvalme etc.).
Kan ikke huske å ha hørt noe om det siste der før, men høres jo realistisk ut. Jeg bare lurer, hva skjer med Rands kropp og sjel da? Eller er dette etter at DO er bekjempet eller hva?
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Kanskje jeg leste gjennom en gammel tråd, men det stod om akkurat sånne ting som dere spør om... Kanskje det var et annet forum :? Skikkelig forvirra her jeg nå ass...
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Meget sannsynlig at du har sett den før, men tror ikke det var på dette forumet :)
Men er jo meget interessant det du sier om Rands sykdom ang. kraften, det kan jo være en god forklaring at han nå kommer i kontakt med Den Sanne Kraften, uten DO's beskyttelse.

Chriz, slik jeg har forstått det, vil jo enkelt og greit Rand og Moridin bytte kropp, slik at Rand vil fortsette å leve i beste velgående, bare i Moridins kropp, så det er vel det som skjer med sjelen til Rand.(Uten at jeg skal si nøyaktig hvordan dette skal skje). Angående Rands kropp, er jo dette nå kroppen til Moridin, og det som er mest sannsynlig, er at det vil bli brukt bannbluss for å slette Moridin/Ishamael for alltid.

Akkurat når dette skjer, før eller etter at DO er tatt hånd om, er jeg ikke sikker på, men jeg vil tippe det er før, ettersom jeg tror at når DO er tatt, vil kampen mot Skyggen være over. Derfor bannbluss, for å hindre at han kan ta han tilbake.
Det er jo også avhengig av hva som skjer med DO, om han blir utslettet/drept, eller bare sperret inne igjen, men det er jo en helt annen diskusjon.
Post Reply