Hva leser du for tiden? II

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1028
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Sirkelens Ende kom for øvrig ut to år før Da Vincikoden, bare for å nevne det (har skrevet det tidligere). Jeg anbefaler å lese de tre nevnte bøkene i kronologisk rekkefølge - det refereres til de tidligere bøkene i de senere bøkene. Har du lest noe av Dan Brown, og liker det, så er det bare å kjøre på. Liker du ikke Dan Brown så er det kanskje ikke helt i din gate uansett. Sum-a-sumarum: Anbefales!
Manbearpig
TamalThor
Asha’man
Asha’man
Posts: 252
Joined: Thu Sep 24, 2009 19:46

Post by TamalThor »

Okei, takk for tipsene. :)
"Nobody tells us how to be men. We just are."
gynter
Soldat
Soldat
Posts: 43
Joined: Wed Feb 07, 2007 20:19

Post by gynter »

Shallis wrote:
gynter wrote:Akkurat ferdig med "Magikeren" av John Fowles. Glitrende bok, anbefales på det varmeste.

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produk ... Id=1940842
Hva var det du likte med den ? :)
"Den unge engelskmannen Nicholas Urfe blir engasjert som kostskolelærer på den vakre greske øya Fraxos. Men livet føles tomt, tilværelsen er i ferd med å gå i stå for ham. En dag kommer han over en bortgjemt, elegant villa. Husets eier, den styrtrike Mr.Convhis,synes å ha svaret på alt det Nicholas søker etter. Og snart er Nicholas virvlet inn i en trolldomsaktig labyrint av myter, erkjennelser, forførelser og forvillelser. Han går imidlertid freidig fremad, forvisset om at han her vil finne en nøkkel til en ny og avklaret tilværelse"

Boken overrasker konstant. Tar hele tiden nye vendinger. De første 100 sidene er gode, men etter det greier du ikke å legge boka fra deg. Vil ikke røpe for mye......
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Leste handlingsreferatet, tenkte mer på om det var noe spesielt godt språk, lettlest eller tyngre, men overraskende og mange nye vendinger er jo en god beskrivelse det og :)
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Eg er ferdig med gjenlesinga av A Song of Ice and Fire for denne gongen, og gjekk like godt på - og har lese ferdig - Bernhard Hvals forsnakkelser sidan førre gongen eg avga rapport. Boka er av ei dei siste av Lars Saabye Christensen, og er i hovudsak om legen Bernhard Hval som skildrer livet sitt, både med far, kone og ein kappgjenger som bestevenn. Eg digga språket og alle småutrykka i boka, og om det er nokon andre som skulle finne på å vere glade i morosamme utrykk innimillom alt anna er det veldig lov å lese boka. Starten på siste-kapiptlet er forøvrig ein av dei sluttane eg kjem til å hugse lengst, trur eg. Eg flira. Høgt. Og lenge. Og flirer litt for meg sjølv no berre eg tenkjer på det.

Så no er eg i gang med ung norsk prosa, nærare bestemt Agnes Ravatn si fyrste og foreløpig siste bok. Ho heiter Veke 53, og handlar om ein stakkar Georg med ei sjarmerande midtlivskrise på gang. Eg er vel ikkje riktig halvvegs endå, men det er særs god underhaldning, det er fleire gongar eg sit og flirer høgt for meg sjølv medan eg les. Det er visst forstyrrande for dei andre i internatstova, påstår dei. I alle fulle fall, støtt ein ung forfatter, kjøp boka og flir. Og eg seier ikkje dette berre fordi eg så vidt har fått snakka med ho på ein litteraturfestival. Lik eg å innbille meg.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Etter å nyleg ha fullført ein nygjennomlesing av hittil utkomne album av Buffy the Vampire Slayer Season 8 les eg for tida Howard Pyle sin The Merry Adventures of Robin Hood (på bussen), Ian C. Esslemont sin Return of the Crimson Guard på senga, og William Goldman sin The Princess Bride (elles).
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Eerath
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Fri Nov 06, 2009 20:41
Location: Vennesla

Post by Eerath »

Er sånn ca halvferdig med "A Feast for Crows". Når den er ferdig skal jeg lese siste boka til Egeland før jeg tar fatt på "Knife of Dreams".

Noen som vet når "ToM" kommer i paperback?
"Why do we fall, sir?"

"So that we might better learn to pick ourselves up."
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Ferdig med Princess Bride og Robin Hood, erstatta av fyrste boka til Abercrombie, The Blade Itself.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1028
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Leser New Spring. Trengte noe å lese disse siste dagene på hybelen før turen går hjemover, og lenge siden jeg hadde lest den.
Manbearpig
Eerath
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Fri Nov 06, 2009 20:41
Location: Vennesla

Post by Eerath »

Ferdig med "A fest for crows". Gleder meg til neste bok. Makan til syrlige karakterer skal man lete lenge etter :)

Begynt på "Fedrenes Løgner" av Tom Egeland. Bra bok foreløpig.
"Why do we fall, sir?"

"So that we might better learn to pick ourselves up."
Eerath
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Fri Nov 06, 2009 20:41
Location: Vennesla

Post by Eerath »

Ferdig med "Fedrenes Løgner". Lettlest og underholdende.

Nå står "Knife of Dreams" for tur. Lenge siden jeg har vært i Randland nå. Blir moro å komme på besøk igjen.
"Why do we fall, sir?"

"So that we might better learn to pick ourselves up."
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Eg var litt lei meg her om dagen for at eg ikkje hadde lese noko særleg bøker i haust. Så rydda eg litt i bokhylla for å pakke med meg heimatt, og kva har eg lese?

Dei tri siste bøkene i A Song of Ice and Fire: Stadig like fine.
Anna Gevalda - Saman er ein mindre aleine: Perle av ei bok.
Arne Hjeltnes - Ivar Nimme: Morosam liten sak av ei bygdahistorie
Agnes Ravatn - Veke 53: Relativt ny norsk forfatter. Morosam liten sak, det òg.
Lars Saabye Christensen - Bernhard Hvals forsnakkelser: Særs interessant for ein som lik fiksfakseristiske utrykk. Slik som meg.
Michael Ende - Momo, eller kampen om tiden: Herregud, eg diggar ho! Barnebøker for the win!
Skalden Skurres historier: Lettlese fin liten sak.


Og no: Herregud, eg har tatt meg vatn over hovudet. I forbindelse med studietur til Irland til våren skal me sette oss inn i noko irsk litteratur. Læraren reklamerer med at denne boka er det så langt ingen elever som har greidd å fullføre. Sjølvsagt tek eg ho. James Joyce skal få utfordre meg med Ulysses i tida framover. Så langt går det greitt, så får ein sjå seinare, kva som skjer eller ikkje skjer.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1028
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Har faktisk startet på A Game of Thrones. Hvorfor jeg har ventet så lenge med å starte på A Song of Ice and Fire? Flere faktorer, men var vel på tide. Må også være inn i det før alle hipstere begynner å snakke om serien etter HBOserien som kommer til våren
Manbearpig
TamalThor
Asha’man
Asha’man
Posts: 252
Joined: Thu Sep 24, 2009 19:46

Post by TamalThor »

Er jeg den eneste som fortsatt koser meg med ToM? :shock:

Føles iallfall slik når jeg leser her på forumet... :roll:
"Nobody tells us how to be men. We just are."
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Relax, har ikke kommet dit engang...
Er på WH i gjenlesningen som startet for flere år siden, hjelper ikke at jeg glemte boka på hybelen før denne 3 ukers lange ferien...
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Post Reply