Hva leser du for tiden? II

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

TamalThor wrote:Er jeg den eneste som fortsatt koser meg med ToM? :shock:

Føles iallfall slik når jeg leser her på forumet... :roll:
Wheel of Time ble en øvelse i literær masochisme for lenge siden. Jeg liker det, men jeg hater meg selv samtidig. Dårlige omtaler er bare en renselsesprossess før neste bok kommer med pisken.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Eerath
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Fri Nov 06, 2009 20:41
Location: Vennesla

Post by Eerath »

Asphyxiate wrote:Har faktisk startet på A Game of Thrones. Hvorfor jeg har ventet så lenge med å starte på A Song of Ice and Fire? Flere faktorer, men var vel på tide. Må også være inn i det før alle hipstere begynner å snakke om serien etter HBOserien som kommer til våren
Du kommer ikke til å angre på valget om å lese den serien. Fikk også litt dårlig tid når jeg skjønte det var filmatisering på gang. Ble heldigvis ferdig i tide.
"Why do we fall, sir?"

"So that we might better learn to pick ourselves up."
Eerath
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Fri Nov 06, 2009 20:41
Location: Vennesla

Post by Eerath »

TamalThor wrote:Er jeg den eneste som fortsatt koser meg med ToM? :shock:

Føles iallfall slik når jeg leser her på forumet... :roll:
Har ikke startet på den enda. Har ikke lest noe om den heller. Holder for tiden på meg "Knife of Dreams", som forøvrig var en skikkelig opptur fra "Crossroads of Twilight". Kommer ikke til å lese "Towers of Midnight" før den kommer i paperback fra Orbit. Ødelegger hele systemet med en hardback inni der plutselig.
"Why do we fall, sir?"

"So that we might better learn to pick ourselves up."
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste
Posts: 509
Joined: Sat May 27, 2006 15:08
Location: Vennesla

Post by Siri Sedai »

Bibliotek!
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3340
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Er framleis i Return of the Crimson Guard kva sengelektyre angår (godt over halvveges no), men på bussen er eg no kommen til Abercrombies andre bok, Before They Are Hanged. Elskar framleis Glokta, liker framleis Ninefinger og West, resten av karakterane og plotta er eit einaste langt gjesp, diverre.

I tillegg så les eg meg gradvis gjennom Peter Pan på Gutenberg innimellom i pausane på jobb. Det går sakte men sikkert, er omtrent tre fjerdedeler gjennom den no, etter tre månadars særs sporadisk lesing.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Leste nettopp 'Veronica decides to die' av Paulo Coelho. Veldig gjennomskuelig plot, og rimelig dårlig oversatt til engelsk (second edition har noen åpenbare feil), men moralen er fin nok.

Ellers drar jeg meg sakte gjennom aGoT igjen. Gleder meg virkelig til serien.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Eerath
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Fri Nov 06, 2009 20:41
Location: Vennesla

Post by Eerath »

Etter jeg ble ferdig med Knife of Dreams, som forøvrig var beste WoT boka jeg har lest på evigheter, begynte jeg på Labyrinten av Kate Mosse. Har ikke orket å lese mer enn drøye 100 sider. Klarer ikke å leve meg inn i den. Har begynt å lese The Gathering Storm i stedet, og så langt er den bra.
"Why do we fall, sir?"

"So that we might better learn to pick ourselves up."
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste
Posts: 509
Joined: Sat May 27, 2006 15:08
Location: Vennesla

Post by Siri Sedai »

Det skjønner jeg. Labyrinten er mer en koselig jentebok!
Eerath
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Fri Nov 06, 2009 20:41
Location: Vennesla

Post by Eerath »

Ja, fikk følelsen av det. Dama som kjøpte den til meg til jul. Hun får lese den selv :)
"Why do we fall, sir?"

"So that we might better learn to pick ourselves up."
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1028
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Startet på A Clash of Kings(aSoIaF 2; Martin). Brukte forbausende lang tid på A Game of Thrones, rett og slett fordi jeg er treig!
Manbearpig
Eerath
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Fri Nov 06, 2009 20:41
Location: Vennesla

Post by Eerath »

Asphyxiate wrote:Startet på A Clash of Kings(aSoIaF 2; Martin). Brukte forbausende lang tid på A Game of Thrones, rett og slett fordi jeg er treig!
Da er vi to om det :)

Noen bøker kan jeg bruke måneder på, mens andre går unna i en fei. Føler det er verre å lese, jo treigere man er. Mister litt flyten.

Er forøvrig halvveis inn i The Gathering Storm og synes boka så langt har vært svært bra.
"Why do we fall, sir?"

"So that we might better learn to pick ourselves up."
Lily
Hengiven
Hengiven
Posts: 162
Joined: Mon Mar 08, 2010 12:49
Location: Molde / Trondheim

Post by Lily »

Har akkurat begynt på Anansi Boys av Neil Gaiman (julegave! Jeg elsker familien min :D ) , og hvis ting fortsetter som dette, blir dette en av favorittene mine.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1028
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Anansi Boys er forsåvidt en god bok den, men jeg synes at den tar seg opp etterhvert. Langt i fra American Gods, men kanskje en nr. 2 (Sloss om andre plassen med Stardust)?
Manbearpig
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Ser eg ikkje har avgjett rapport her sidan rett før jul. Målet mitt i jula var å få lese dei siste to Potter-bøkene etter å ha vorte halvhekta av siste filmen, og det fekk eg gjort. I tillegg fekk eg tida til å lese ferdig Neverwhere av Neil Gaiman før eg tok turen attende til skulen, og gjensynet var minst like triveleg som fyrste gongen.

No etter juleferien er over har eg brukt tida mi på Ulysses av James Joyce. I forordet står det at boka er morosamt, og det er ho òg. På side 525. Ein relativt tung sak med haugevis av litterære referansar eg ikkje tek og ei heller uklar historie slik eg las det. Men dog, dei to siste kapitla gjorde det verd det. Dei var nydelege, og særskild det siste kjendes som å fly når eg fyrst var i gang med det.

Eg angrar ikkje på at eg har lese ho, men eg skal absolutt lese ho ein gong til når eg kan langt meir om litteratur enn eg gjer no.

Og no er eg attende på enkel norsk humor. Odd W. Surèn har skrive "For hva det er verdt" spesielt for meg (eg lik no å tru det, om ikkje anna), og eg svarer han med å flire jevnt og trutt av artige formuleringar og anna moro. Og akkurat dèt var godt no, kjente eg. Lenge leve variasjon i litteraturen sin.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Eerath
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Fri Nov 06, 2009 20:41
Location: Vennesla

Post by Eerath »

Ferdig med TGS nå. Likte den kjempegodt. Utrolig bra tempo og mange höjdare.

Foruten boka "Agnfiske i sjøen" ;) har jeg begynt på "Dragonfly Falling" som er 2. boka i "Shadows of the Apt" av Adrian Tchaikovsky.
"Why do we fall, sir?"

"So that we might better learn to pick ourselves up."
Post Reply