A memory of Light

Her kan du diskutere bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

A memory of Light

Post by Ceres »

Da har boka kommet ut. Jeg kjøpte den på Kilden i Stavanger samme dag som den kom ut, men måtte spør spesielt etter den, for de hadde ikke rukket å få den ut på hyllene enda. (Til tross for at klokka var 19.30...)

Jeg har ikke tenkt å anmelde den. Det overlater jeg til de mer ord-rike posterne, men jeg jeg tror jeg er første som har lest den ferdig her??? Folkens, litt slapt? Er jo 6 dager siden den kom ut! :shock: Hva er det dere holder på med?

Noen kommentarer om boka følger, og jeg skal prøve mitt beste å bruke spoiler-merker der det er nødvendig.

Tonen i boka var annerledes enn i tidligere bøker. Det er helt subtilt, men jeg følte ikke Robert Jordan særlig sterkt. Enkelte få partier er sikkert skrevet av han, og da ville jeg spesielt gjettet de følgende:
Spoiler
Thom som lurer på hvordan han skal fortelle historien og dreper Aes Sedai helt mot slutten av boka. Egwenes kamp mot Taim, og hennes død. Jeg var også litt usikker på om han har skrevet kampen om Black Tower, og noe av det med Logain.
En annen ting var at jeg følte ting nesten gikk for lett, og for kjapt. Profetiene oppfyllt på en to tre, og pytt-san... så var det gjort... Og savnet Perrin mot slutten. Følte forøvrig at han fikk en litt kjip rolle.

Mat fikk jo en ganske fremtredende rolle, men han er ikke sitt gamle selv etter at RJ døde.
Spoiler
Mat far??? jaja...
Men jeg likte godt de gjenntatte fightene med Demandred. Speseilt den siste. Gråt litt da.
Spoiler
Jeg hadde imidlertid ikke trodd at Lan skulle overleve... Det hadde kanskje vært enda sterkere om han faktisk hadde dødd der.
Jeg har alltid vært glad i å lese om Egwene, og hun strålte i denne boka. Nynaeve fikk jo knapt en eneste POW (2 tror jeg, en midt i og en mot slutten). Rand var også herlig å lese i starten av boka. Mot slutten, under kampene synes jeg han var litt kjedelig igjen...

Hvordan likte dere boka? VIlle sagt det var en 4/6.
Urban tilværelse
Arangar
Soldat
Soldat
Posts: 30
Joined: Sat Jun 24, 2006 15:49

Post by Arangar »

Jøss, her var det ikke mye liv gitt...
Har ikke fått begynt på den siste boka enda dessverre. Men liker ikke helt det du sier om boka Ceres. Var litt redd for at det skulle bli litt sånn i siste boka. At ting villa gå for kjapt osv...Men, serien kunne jo ikke vare særlig mye lenger.
Synd vi aldri får vite om ting hadde blitt litt annereldes med RJ bak pennen.
Gleder meg uansett til å få lest den da! :)
La Kaosets Herre Rå...
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Fekk den på onsdag, og las den ut på torsdag (det vil seie, kvart over tre natt til fredag ...). Har ikkje skrive noko då eg ikkje veit heilt kva eg skulle ha skrive.

Likte den eigentleg godt, ikkje ei dårleg avslutning, men karaktersetjing vil eg ikkje freiste meg på. Tenkte eigentleg ikkje over at ting gjekk fort, men det kan kanskje vere.

Overraska over at
Spoiler
Egwene strauk med, men ein kunne vel ikkje vente at alle hovudpersonane klarte seg.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

DU leste den på halvannet døgn? Det må jeg si! Har jobbet en del denne uka, men tok meg tross alt mer enn 36 timer uansett! :?
Spoiler
Jeg likte at en av dem døde. Hadde forventet at Lan skulle dø også, og Rand, og Moiraine/Nynaeve. Og et ikke uvesentlig antall andre-rangs karakterer. Tuon også. Da ville Mat ha styrt Sanchean ikke sant?
Og hvor var Mesaana?
Urban tilværelse
ludde
Hengiven
Hengiven
Posts: 233
Joined: Fri Jun 24, 2005 7:57
Location: Oslo

Post by ludde »

Er vel egentlig fornøyd. Det gikk jo veldig fort, men det er vel kunn fordi man er mer vandt med at det skal krype av gårde. Mye som skulle skje. Vanskelig hva man skal si. Over ti år av mitt liv og endelig ett sluttende kapittel. Synd at ikke RJ fikk skrevet den ferdig. Eller, da hadde det vel aldri blitt ferdig tror jeg.
Spoiler
Var veldig redd for hvordan dette skulle ende når man blir lurt til å tro at Mellar skulle klare å kjære ut barna til Rand og Elayne. Hvis noe slikt skjer kan hva som helst skje.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Ceres wrote:DU leste den på halvannet døgn? Det må jeg si! Har jobbet en del denne uka, men tok meg tross alt mer enn 36 timer uansett! :?
Eg kan verte litt einspora i slike høve, pluss at eg les (litt for) fort. Sat omlag ni timar i strekk på torsdagen og las.
Spoiler
Usikker på korleis tronfølgja i Seanchan er ...
Ceres wrote:Og hvor var Mesaana?
Ho vart jo mentalt øydelagd i ToM etter å ha krangla med Egwene, so ho var vel ubrukeleg uansett.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Jaaa... stemmer det... :) Har ikke lest oppsummeringene, kanskje jeg burde ha gjort det! ;) Men synes de fortapte gav litt fort inn. Lanfears plan var jo rett og slett ganske teit! Avhang jo av for mange ting som kunne gå galt, spør du meg. Moghedien krøp ut av skyggen! Sært. Demandred har vært spart til siste slutt, og bruker hele boka på å rope etter Rand, bare for å kjempe mot ett par andre folk, og så bli stukket ned av en av de sekundære hovedpersonene. Moridin/ishmael/etc var det jo egentlig heller ikke noe futt i denne gangen. Og Hasalam/etc gjorde jo et godt forsøk, men endte vel opp med å være den eneste av dem som møtte opp ved Shayol Ghul for å kjempe!
Urban tilværelse
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste
Posts: 509
Joined: Sat May 27, 2006 15:08
Location: Vennesla

Post by Siri Sedai »

Da var jeg ferdig. Det tok litt tid fordi da jeg begynnte å lese, fant jeg ut at jeg husket for lite. Så jeg ville lese meg litt opp først. Ble til at jeg delvis leste, delvis leste kapittelsammendrag TGS, og leste mesteparten av ToM......og litt jobb og sånt!

Det er mye herlig i denne boka og Sanderson har gjort en god jobb med å fullføre.

Selvfølgelig er det litt her og litt der jeg kunne ønskje meg annerledes.

(OBS for spoilere, de som ikke har lest den...stopp her!)

Ble litt lei av kapittel på kapittel med trollokdreping mens avslutningen var mer snau. Det tok vel og lenge før de kom til poenget.
Har ingenting mot happy endings. Synes jo hele serien tvers gjennom legger opp til det og hadde blitt skuffet om ikke. Selv om en selvfølgelig vet at ikke alle overlever.
Akkurat den biten med Cadsuane på slutten likte jeg. Og foråvidt Rand også. Men kunne godt vært mer. F. eks hadde jo lurt på om Illyana dukket opp. Trodde en stund det måtte være den dama om var med Demandred.

Ellers hadde jeg nok ønsket meg mer etterord kanskje litt frem i tid. Spesielt med Seanscanerne og kanskje Shara.

Så hundre færre sider med trollokkrig ned til minste detalj, og hundre flere med etterord.....

Mat var litt fraværende på slutten men det var noen fine inniblant:

" I,m going out to look at the battlefield", Mat declared.
"You,re what?" Courtani asked.
The Seanchan Banner-General was about as pretty as a boundle of sticks with armor bolted to it. Mat figured she must have eaten something wery sour once and - upon findig the resulting grimace useful for frightening away birds - had decided to adopt it permanently.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Et etterord hadde vært på sin plass, jeg er helt enig. Litt om sancheanerne. Et lite avsnitt om Perrin og Faile, et lite om Rand som vanlig mann. Et om Cadsuane og tWT. Og til slutt et som gikk noen tusen år frem i tid til neste gang det ble trøbbel... ;)
Urban tilværelse
Lightkiller
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 1
Joined: Thu Jan 31, 2013 12:01

Post by Lightkiller »

Likte boka, var underholdende.
Men
Spoiler
forventa mer fra Padan Fain. Han gjorde nesten ikke no -_-. Ble litt skuffet der..
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Jeg likte boka. Veldig godt.

Selv om hele serien har lagt opp til at Rand er den viktigste delen av LB så syns jeg det var veldig viktig å vise at det er mye annet som skjer og. Og at en del semi-karakterer bare nevnt i øyeblikk, føles også riktig for meg. Trist, men riktig. Alle karakterer kan ikke dø i store fantastiske øyeblikk (som Egwene, som var episk, og fortjente å stå på egenhånd).

Ble utrolig trist når jeg skjønte at jeg hadde lest siste side ferdig, og tenkte aldri mer Tidshjulet, men det er jo helt feil! Den kan alltids leses igjen, og det er masse å spekulere på videre. Med hensyn til dette er jeg helt godt fornøyd med manglende fremtids-scener. (Mista helt respekten for hele Harry Potter-serien på grunn av 10 sider for å tilfredstille de minste).

Så, trist, men glad for at serien, til tross for motgang, fikk en verdig slutt.

Og Branderson skal ha mange gode ord. I denne boka la jeg spesielt merke til Hinderstap-folket, som var brukt på en utrolig god måte, en scene jeg ikek var spesielt fornøyd med i TGS (hvis det var der, og ikke i TOM). Og et nesten ubemerket offer av noen 100 av the Band som ofret seg for en uviss fremtid i Hinderstap. Epic!
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
gynter
Soldat
Soldat
Posts: 43
Joined: Wed Feb 07, 2007 20:19

Post by gynter »

Jeg digget boka, fantastisk å få en avslutning på denne serien som jeg har fulgt i snart 20 år. Leste i et kjør, greide ikke å legge den fra meg. Skulle jeg sette fingeren på noe, er det at det kunne vært en lengre epilog.
biggan
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 16
Joined: Sun Jun 25, 2006 20:15

Post by biggan »

Flott bok ganske bra, overasket at egwene døde. Enig med han over at det eneste som jeg kan legge fingeren på er at vi ikke fikk mer epilog.
Også den store tråden om ettertiden, som aielene så skje, ville gjerne ha vist litt mer om det.

Men vi får om noen uker se noen kapitler om demandred som ikke var i boka.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

^What? Edit: Det med Demandred, altså

(Spoilers ahead!)
Uansett, fullførte boka for ca. en halvtime siden. Felte en tåre mot slutten, og jeg måtte faktisk tvinge meg til å fullføre boken i dag. Har funnet for mange unnskyldninger til å ikke jafse boka i ett tidligere. Vet ikke hvorfor, men tror kanskje det har vært en undebevisststyrt handling, at jeg egentlig ikke har lyst til å avslutte serien.

Boka i seg selv? Den er absolutt godkjent. Greit nok at mye kunne ha blitt gjort annerledes. Den er ganske forutsigbar, men har også noen twister som jeg likte. Og Jordan/Sanderson tar med et par finfine stikkere underveis, feks Alivias rolle og Hinderstap

Den går for fort, ting skjer for lett, en del tråder/personer står igjen med "hva skjer"?, men hva kan man vente i en slik siste bok? Noen nevner ønske om større epilog og mer om hva som skjer i fremtiden, og jeg er på en side helt enig og det er noe jeg ønsker meg, men på en annen side så er en åpen avslutning med fortsatt en del usikkerhet om fremtiden en feiende flott måte for oss lesere å fantasere videre på hva som skal skje. En både frustrerende ting, og en glede. Men akkurat nå, så kort tid etter, er det mest frustrerende. Det vil sikkert døyve litt.

Bruken av POV går det litt inflasjon i, for selv om jeg i utgangspunktet er fan av den måten å skrive det på, ble det litt for mye her. Men igjen, det er en effektiv måte å føre handlingen frem på. Sammenhengende med forrige er jo hva som skjer med mange av disse personene, særlig de det brukes litt tid på. Jeg tenker spesielt på Androl, som selv om han kom sent inn i serien, faktisk var en ganske din karakter.

Litt for lite lidelse og smerte hos hovedpersonene, samt at for få hovedpersoner døde. I min gjenlesning av serien - som da endte i å lese boken fra start til slutt i en kontinuitet - syntes jeg ikke Egwene passet like bra som før, men dæng for en avslutning hun fikk. Bravo. Ellers er dødsfallene en del, men for mange b-karakterer som virker noe unødvendig. Igjen: jeg skjønner det. Kan ikke drepe for mange hovedpersoner, dermed drep flere av de som er rett under. Det samme skjedde jo i Harry Potter an the deathly hallows.

Savner mer med Mat og Perrin. Herregud, jeg ønsket mer med disse to fantastiske karene. Det de gjorde var forsåvidt ikke så halvgærent i seg selv, men det var for lite. Og jeg savnet en noe konkluderende siste hendelse mellom de to og Rand. Kanskje øyekontakt og et nikk i det Rand red avgårde. Det hadde vært mye bedre enn Cadsuane.

Og Rand. Rand har vært bunnsolid gjennom hele serien. Han troner øverst på min liste over litterære skikkelser (kanskje jeg er litt for farget av situasjonen). Kampen med tDO var annerledes enn det jeg hadde forventet, men ganske god allikevel. Rand går igjennom så mye personlig, så mange åpenbaringer og dype forståelse og viser en slik dybde at det er en fryd. Hans avslutning var på en måte perfekt.

Avslutningen. Kunne godt tenkt meg et lengre stykke fra enten Loials bok eller Thoms epos. Det kunne ha bundet noen tråder kanskje, eller gitt en finere avrunding.

Som så mange sier: Sanderson skal ha stor honør for arbeidet han har gjort. Joda, han tullet det noe til med Mat (han ble for åpenbar morsom etc.) og noen andre greier, men det er fortsatt imponerende. Jordan etablerte en fantastisk verden og det er forbanna synd at han ikke fikk fullført serien, men Sanderson får mer enn godkjent. Og vi vet jo ikke hva Jordan ville ha finni på. Kanskje ti bøker til?

Jaja. Ferdig. Lurer på om jeg får sove i natt?
Manbearpig
Rodel Ituralde
Hengiven
Hengiven
Posts: 242
Joined: Sun Mar 23, 2008 16:48
Location: Arad Doman

Post by Rodel Ituralde »

Både uenig og enig i mye som er sagt her.

Jeg er litt på den "endelig ferdig" følelsen mer enn "og nei, ikke mer tidshjulet". Syns alt i alt at serien er for lang og med for mange synspunkt. Til nå har serien dratt ut for mye men i akkurat denne boka blir mye gjort med for mye hastverk. ( Mashadar/mordreth f.eks. Bygd opp som en av største truslene i hele serien, og så blir det tilintetgjort før jeg rakk å tenke over at det faktisk var der)

Enig med de som sier at et etterord hadde vært unødvendig. Ser at en her kunne tenkt seg rundt 100 sider med etterord. Syns at 10 sier i Harry Potter var nok til å ødelegge helhetsintrykket til serien. Kan ikke se for meg hvor ille 100 hadde vært.
There is some delight in ale and wine
And some in girls with ankles fine
But my delight, yes always mine
Is to dance with Jak O’ the Shadows
Post Reply