Savner fantasydiskusjon

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Post Reply
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste
Posts: 509
Joined: Sat May 27, 2006 15:08
Location: Vennesla

Savner fantasydiskusjon

Post by Siri Sedai »

Hei! Det ser ut til å være helt slutt med anmeldelser av nye bøker innen fantasy. OK, forumet her er ikke mye besøkt siden det begynne å bli lenge siden Tidshjulet var aktuell lesning, og de gamle medlemmene er blitt godt voksne og har mye annet å bestille enn å lese. Eller leser kanskje andre ting.
Jeg også leser andre ting, men må si det er langt mellom de helt store leseropplevelsene.
Det jeg savner er en oppdatering på hva som bør leses innen fantasysjangeren av det nye som kommer. F. eks Maze Runner. Er denne serien kun interessant for ungdom? Forstår den er populær, men er den verd å lese for de mer drevne fantasylesere. Det vil si, inneholder den noe nytt.
Er det andre lesverdige ting jeg har gått glipp av?
TamalThor
Asha’man
Asha’man
Posts: 252
Joined: Thu Sep 24, 2009 19:46

Post by TamalThor »

Jeg må ærlig innrømme at det er lenge siden jeg har lest fantasy nå... :? Men hadde også satt pris på boktips fra mer beleste mennesker.
"Nobody tells us how to be men. We just are."
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste
Posts: 509
Joined: Sat May 27, 2006 15:08
Location: Vennesla

Post by Siri Sedai »

Ramla nettopp over en serie som heter "Ravneringene". Ble mye lesing den siste uka, for å si det sånn!

Har skrive litt om den på FB sida:

https://www.facebook.com/?_rdr=p#!/Tids ... orumtroll/
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Holder på med A Tale of the Malazan Book of the Fallen av Steven Erikson. Venter samtidig tålmodig på de neste bøkene i ASOIAF og the Gentleman Bastards Sequence.

Hadde for øvrig vært morsomt med en gjenlesning av Tidshjulet. Men det kommer jo til å ta evigheter. Kanskje jeg bare skal velge ut noen av de bøkene jeg likte best.

Har ikke så god oversikt over nyere utgivelser. Når jeg er ferdig med Malazan-serien tenker jeg å begynne på Eriksons nyeste bok, Forge of Darkness (nr. 1 i en trilogi).
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Gjenlesning av WoT tror jeg aldri blir aktuelt.

Ser at det faktisk er flere Mistborn bøker etter den første trilogien, så tenker jeg kommer til å prøve meg på dem i ferier framover. Er de like bra?
gynter
Soldat
Soldat
Posts: 43
Joined: Wed Feb 07, 2007 20:19

Post by gynter »

Venter og venter og venter på fortsettelsene til Patrick Rothfuss, George RR Martin og Scott Lynch. Det er de enste fantasy seriene jeg bruker tid på nå, har prøvd meg på mange flere, men gir meg når det ikke fenger, som regel etter en bok. De jeg har prøvd meg på er : Mistborn, Steven Eriksson, Abercrombie for å nevne noen.
Azumiel
Asha’man
Asha’man
Posts: 304
Joined: Sat Sep 02, 2006 19:03

Post by Azumiel »

Har noen sjekket ut "Eventyr suger"? :)
http://forlagshusetivestfold.no/eventyr-suger
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Er heller ikke så veldig oppdatert på fantasy lenger. Vil jo lese de nye bøkene til Rothfuss, Lynch og Martin når de kommer, men, som svoren fan av Malazan Book of the Fallen, har jeg ikke lest noen av de nye bøkene til Erikson og ikke lest alle bøkene i serien til Esslemot

Leselysten totalt er liten. Det kan være fordi jeg de siste årene har gått over til å lese mest sakprosa, helst da innenfor historie.. Men det er sjeldent slik at det fenger så mye. Bruker lang tid på hver bok, det blir lange pauser og flyten forsvinner. For øyeblikket leser jeg en biografi om Theodor Roosevelt, men har bare kommet 100 sider inn i den og begynte før jul.. I fjor sommer leste jeg LOTR for sikkert tusende gang, og da kom jo leselysten tilbake. Så kanskje fantasy er svaret.

Tror faktisk at jeg skal gå til innkjøp av en Kindle. Det er tungvindt å dra på biblioteket hver gang. Det kan ha noe av skylden for at jeg ikke gidder å begynne på noe.

En gang i blant er jeg innom Pats fantasy hotlist (http://fantasyhotlist.blogspot.no/) og finner noe jeg har lyst på. Men det blir med det.

Det som er interessant er jo at fantasy fortsetter å være sånn passe populært, særlig da med suksessen til GoT. Shannara-serien synes jeg tidvis fungerer bra. Det åpner jo for mer fantasy på tven.

(jaggu hyggelig å poste noe på dette forumet igjen)
Manbearpig
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Hadde ein daudperiode dei åra eg var her på forumet (ironisk nok), då eg studerte og difor las veldig mykje faglitteratur og hadde lite overskot til å lese fantasy utover å halde meg oppdatert på ein to-tre favorittar. No til dags er fjernsynsseriar gjerne prioritert sidan eg kan gjere det saman med kona, men les jo på senga kvar einaste kveld.

Har såpass mange fantasyforfattarar å halde meg oppdatert på (Gaiman, Feist, Lynch, Martin, Erikson/Esslemont, etc.) at det framleis er vrient å finne tid til å sjekke nye, men fekk endeleg tid til Rothfuss' fantastiske Kingkiller-serie i haust. Leste dessutan The Goblin Emperor i vinter, den var veldig solid, om enn kanskje ein tanke for forutsigbar til hoffintrigebok å vere. Blir neppe tid til nokon andre nye med det fyrste, har ein bunke uleste Martin- og Feist-bøker liggande, samt at det er så lenge sidan sist eg leste Malazan at eg vil lese omatt heile serien før eg fortset med dei seks eg ikkje har lese. Og sidan Malazan-bøkene stort sett er to til fire gonger så lange som andre bøker, så vil det ta si tid ...

Pluss at eg kjøpte tjue nye volum av Verdens hellige skrifter før i vår, og vil lese dei før eg byrjar på ny skjønnlitteratur. 7 down, 13 to go på den fronten.

Har òg ein masse ting eg aldri har lese (The Expanse, Prince of Nothing, Black Company, Orson Scott Cards Ender-serie, ytterlegare seriar av Robin Hobb og Joe Abercrombie (har berre lese 1 trilogi av kvar av dei), pluss at eg kjøpte Wizard of Oz og Alice in Wonderland på bruktbutikkar, har ei samling fantasynoveller av Rudyard Kipling, osv.) som ligg og freistar, og lyst til å endeleg ta meg tid til å sjekke Kings Dark Tower-serie før den lenge omtalte filmatiseringa kjem på kino, men det var den tida, då. Trur nok at så lenge eg lever vil eg ha ei lenger fantasyleseliste enn eg har tid til å lese alt. :) Men det er kjekt å ha ting å sjå fram til.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Post Reply