A Marvellous Light av Freya Marske

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Post Reply
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

A Marvellous Light av Freya Marske

Post by Lothar »

A MARVELLOUS LIGHT
Av Freya Marske

Handling, karakterer og setting

Handlingen finner sted på begynnelsen av 1900-tallet, i London og på to herregårder/herskapshus utenbys. Den umagiske Robin Blyth blir ved en feiltagelse ansatt som regjeringens liaison med det hemmelige magiske samfunnet i England. Hans kollega i "the Office of Special Domestic Affairs and Complaints" er Edwin Courcey, en uvanlig svak, men likevel dyktig, magiker. De er begge homofile, noe jeg nevner fordi det er en veldig sentral del av boken, som inneholder en rekke svært grafiske scener.

Etter at Robin blir utsatt for et bakholdsangrep og en forbannelse av mystiske gjerningspersoner tar Edwin ham med seg til familiens hjem ute på landsbygda. Planen er å knekke forbannelsen med hjelp fra deres solide bibliotek. Etter hvert begynner det å ane dem at den plutselige forsvinningen til Robins forgjenger neppe var tilfeldig.

Magisystemet i boken er bygd opp rundt fingerleken Cat's Cradle, magikerne bruker ulike fingerbevegelser/-mønstre for å "veve" kraften sin inn i formler. Alle magikere har en viss styrke/mengde magi som varierer fra person til person, og denne styrken er viktig for hvilken status man har i samfunnet. Foruten styrke finnes det også begrensninger knyttet til tid og rom, men utover dette er det ikke så klart hva man faktisk kan gjøre eller ikke gjøre med magi. I likhet med Harry Potter introduseres man gradvis for formel etter formel, uten å ha noen oversikt over hva som kan dukke opp senere. Kvinnenes rolle i magisamfunnet bærer preg av samtiden, men de er kanskje mer undervurderte og oversette enn undertrykte.

Magisamfunnet har et "maskerade"-forhold til de umagiske, men i motsetning til HP virker det som det er en litt mer aktiv forbindelse mellom regjeringene. Jobben til Blyth og Courcey minner litt om Arthur Weasleys, bare mer fokusert på forebygging. Statsminister Asquith får ukentlige rapporter om eventuelle hendelser hvor det umagiske samfunnet har eller kan ha blitt eksponert for det magiske. Hvordan de magiske myndighetene fungerer, og hva slags type jobber magikere kan ha, blir ikke særlig eksponert i boken. De fleste av magikerne som har en rolle i boken er adelige, mens de uadelige magikerne jobber som tjenerne deres, så jeg tror ikke nødvendigvis magisamfunnet her har et variert yrkesliv som man finner i HP.

Foruten de to hovedkarakterene presenteres vi for noen kvinner som virker selvstendige og ressurssterke for tiden de lever i, en utrivelig adelsmann som har mistet magien sin og noen bortskjemte, adelige/rike drittsekker.

Vurdering

Denne boken er, av det jeg har fått med meg, blitt skrytt opp i skyene. Kanskje jeg er en neanderthal, men jeg skjønner ikke helt hvorfor. For all del, boken er veldig godt skrevet, med interessante karakterer og setting. Men den mangler dessverre noe som alltid vil være avgjørende: handling. Jeg la fra meg boken relativt ofte da jeg leste den, rett og slett fordi jeg ikke syntes historien gikk noen vei. Det var veldig lite fremdrift gjennom mesteparten av boken. Og jeg synes ikke det er unnskyldning nok at den er den første boken i en serie. Hvis den første boken i fantasytrilogier bare skal være en lang innledning burde forfatterne slutte med trilogier og heller skrive skikkelige enkeltstående bøker.

Når det først skjer noe minner det om klassisk stereotypiske fantasyhistorier hvor en eller annen helt drar på et quest gjennom villmarka og forfatteren slenger noen sinte troll eller noe sånt i hans/hennes retning bare for at det skal skje noe. Og når det først oppstår noen interessante intriger eller menneskelig konflikt er enkelte ting bare så fryktelig åpenbare. For eksempel er det en scene i midten av boken hvor en karakter skal fortelle Robin og Edwin noe viktig, men hen ber dem vente en times tid før hen forteller det ... ja ... jeg vil virkelig ikke kalle det en spoiler, dere kan jo gjette hva som skjer.

Vi ser lite til antagonistene, og lærer lite om dem, hva de vil og hvorfor. Men det lille jeg lærte fikk meg bare til å klø meg i hodet – fordi jeg ser ikke helt problemet med det de forsøker å oppnå. Joda, de dreper og skader personer som motarbeider dem, slemme slemmingene, men hvorfor blir de motarbeidet i utgangspunktet? For Edwin ville det strengt tatt være en stor fordel om de skulle lykkes med planene sine, mens det for Robin burde være revnende likegyldig. Og samtidig, for noen av antagonistene ville det trolig være en stor ulempe, så hvorfor er de med på dette?

Karaktergalleriet er ganske lite, så det er heller aldri særlig spennende hvem som avsløres som skurker etterhvert. Det finnes visst en leder blant disse skurkene som ikke avsløres i denne boken, kanskje er ikke han/hun blitt introdusert ennå – men jeg er egentlig ikke særlig nysgjerrig på å finne ut hvem det er heller.

Nå virker jeg jo utrolig kritisk her. Freya Marske er en talentfull forfatter, og jeg får meg ikke til å kalle det en dårlig bok. Men jeg synes altså historien blir lidende som følge av den trege fremdriften og "unødvendige" scener som nok er ment å være spennende, men som ikke helt lykkes med det. For eksempel gir ikke nesten-død-scener meg noe når jeg egentlig ikke forestiller meg at offeret virkelig er i fare for å dø. Satt litt på spissen (kanskje): om det skulle vært noe poeng her måtte Marske tatt en GRRM og drept vedkommende, sånn at man vet det er alvor neste gang en karakter er truet. Jeg satt mest og tenkte "jada jada, bli ferdig med dette nå og fortell meg mer om hva som egentlig foregår".

Boken fokuserer for øvrig vel så mye på romanse som mysteriet, og der gjør Marske en god jobb, men jeg tror begge deler kunne blitt like bra med mer konflikt, drama og intriger om antagonistene spilte en mer aktiv rolle gjennom hele boken. Isteden steller de i stand trøbbel i innledningen for så å være nesten usynlige før noen skurker avsløres mot slutten.

Konklusjon

Jeg gir denne boken 6/10. Egentlig synes jeg den var en femmer. Men jeg må ta med i betraktningen at jeg ser ut til å være den eneste som ikke synes boken er langt over middels. Det er mulig jeg har dårlig smak eller bare er altfor kritisk. Setter derfor karakteren opp ett hakk.

Dette er en av tre bøker jeg kjøpte for å komme meg opp på fantasyhesten igjen. Kommer tilbake med anmeldelse av neste bok om en stund. Forhåpentligvis er den mer spennende enn AML, så går lesingen litt raskere.
Last edited by Lothar on Wed Feb 16, 2022 8:41, edited 1 time in total.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1027
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Re: A Marvellous Light av Freya Marske

Post by Asphyxiate »

Kan ikke si at jeg har hørt om denne, så litt overraska over at den skal være "skrytt opp i skyene", men har vel ikke helt oversikten over hva som har vært populært/anerkjent fra de siste årene.

Spent å høre hva du tenker om fortsettelsen, for hvis det er en trilogi som fungerer best som trilogi og blir bedre fra bok til bok, kan det jo være verdt det til slutt!

Uansett: Kult med en skikkelig anmeldelse igjen her på siden. Skal se om jeg klarer å få til noe selv av noe jeg leser.
Manbearpig
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3339
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: A Marvellous Light av Freya Marske

Post by Loki »

Einig med Asphyxiate, kjempekult med ei skikkeleg bokvurdering her igjen! Du skriv tydeleg og informativt, og eg tykkjer nesten eg har delt leseopplevinga med deg etter å ha lese posten din. Kan ikkje sei eg har høyrt så mykje om den, heller -- forfattarnamnet ringer ei svak bjølle ein stad bak i hjernebarken, hugsar eg tenkte 'heh, suksessrik fantasyforfattar med namn etter norrøn gudinne, det er litt gøy' -- men manglande handling er god nok grunn for meg til å ikkje gjere den til nokon prioritet med det fyrste. Og dette med store 'avsløringar' i snevre karaktergalleri er noko som eg tykkjer ofte er skuffande føreseieleg på både skjerm og papir, så at det er ein faktor her let litt demotiverande i seg sjølv.

Eg forstår deg slik at dei andre to bøkene du har kjøpt ikkje er av same forfattar, så eg lurer, viss du likte denne berre til ein femmar på skalaen, vil du likevel fortsetje ein dag og forsøke toaren? Eller var dette rett og slett ikkje godt nok? (Reknar med sistnemnte når du seier du ikkje er så interessert i kven hovudskurken vil vise seg å vere ein gong.) Kunne vore interessant å sjå om det vart meir fart i sysakene utover serien, men etter kva du seier tvilar eg. Har sjølv omtrent aldri opplevd å ha hatt store problem med fyrsteboka i ein serie som så plutseleg er betra i bok to, trass i mange og gjentatte forsøk i håp om at det skal skje.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Re: A Marvellous Light av Freya Marske

Post by Lothar »

Jeg tror nok jeg skal oppdatere anmeldelsen litt, blant annet med noen ord om settingen og noen oppklaringer. I iveren over å bli ferdig før leggetid glemte jeg for eksempel å nevne at Robin Blyth er en "gomp/muggle", og det ble kanskje ikke klart utifra resten av teksten heller? Og svare på det dere skriver i samme slengen.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3339
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: A Marvellous Light av Freya Marske

Post by Loki »

Nei, eg gjekk vel ut ifrå at han var tryllekar sidan du ikkje sa noko anna.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Re: A Marvellous Light av Freya Marske

Post by Lothar »

Oppdatert. Jeg kunne nok fordoblet teksten enda en gang eller to - lurer på om jeg har litt problemer å fatte meg i korthet - men jeg tenker at en anmeldelse ikke bør være for lang eller detaljert. Vil ikke at det skal bli langdrygt eller avsløre for mye.
Asphyxiate wrote:Kan ikke si at jeg har hørt om denne, så litt overraska over at den skal være "skrytt opp i skyene", men har vel ikke helt oversikten over hva som har vært populært/anerkjent fra de siste årene.
Jeg har ikke snøring på hva som er populært og anerkjent selv, så jeg konsulterte min venn Google. Denne boken så jeg gå igjen en del ganger og at den fikk mye skryt. Jeg har ikke klart å finne noen kritiske anmeldelser av den. Utenom min egen, da, så kanskje jeg er en surmaget vriompeis som ikke vet å sette pris på magiske romanser fra Edwardian England.
Loki wrote:forfattarnamnet ringer ei svak bjølle ein stad bak i hjernebarken
Selv forveksler jeg visst navnene til Freya Marske og Freya Allen (fra the Witcher) rett som det er.
Eg forstår deg slik at dei andre to bøkene du har kjøpt ikkje er av same forfattar, så eg lurer, viss du likte denne berre til ein femmar på skalaen, vil du likevel fortsetje ein dag og forsøke toaren? Eller var dette rett og slett ikkje godt nok?
Som serie vil jeg si den kan kalles lovende og verdt å fortsette med, men leselisten er lang og tiden knapp, så svaret på dette blir vel "jeg skal nok lese oppfølgeren ... en dag", som egentlig betyr "nei". Først skal jeg ihvertfall lese en bok hver av Daniel Abraham og John Gwynne, og så blir det nok en bok som ikke er fantasy etter det.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1027
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Re: A Marvellous Light av Freya Marske

Post by Asphyxiate »

Gi gjerne en kommentar på John Gwynne, trenger ikke å være en anmeldelse, da det er en forfatter jeg har på blokka å sjekke ut men som jeg ikke har gjort ennå. Hvis noen har lest noe av han allerede og vil anbefale bøkene hans, så si ifra. Mye positivt om han på nett!

Angående Daniel Abraham: Tenker du på den nye fantasy-boka hans eller SF-bøkene hans (The Expanse osv)?
Manbearpig
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Re: A Marvellous Light av Freya Marske

Post by Lothar »

Det skal jeg gjøre! Har ikke fått boken av Gwynne (Shadow of the Gods) ennå pga de ikke hadde den på lager da jeg bestilte, men nå er den omsider på vei.

Av Abraham har jeg kjøpt A Dragon's Path i The Dagger and the Coin-serien. Har du lest den?
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3339
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: A Marvellous Light av Freya Marske

Post by Loki »

Wow, det var ei omfattande oppdatering, ja! Set pris på det, føler eg har fått eit veldig klart blikk over kva boka er no som eg har lese samandraget og tankane dine.

Har ikkje lese noko av Gwynne, og berre Hunter's Run av Abraham (eller det vil sei, fullført av Abraham, då det byrja som ein samarbeidsroman mellom Dezois og Martin på 80-talet eller noko slikt), men basert på den og The Expanse har eg klødd etter å prøve fantasyen hans i årevis. Har bok 2 i The Long Price ståande i lesehylla, faktisk, plukka den opp på Fretex for fleire år sidan, men all den tid eg ikkje har bok 1 har den ikkje blitt prioritert sidan eg har ørten andre ting ståande der eg slepp kjøpe meir før eg kan byrje. Summa sumarum ser eg fram til å høyre kva du tenkjer om dei begge to.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1027
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Re: A Marvellous Light av Freya Marske

Post by Asphyxiate »

Lothar wrote: Wed Feb 16, 2022 11:44 Det skal jeg gjøre! Har ikke fått boken av Gwynne (Shadow of the Gods) ennå pga de ikke hadde den på lager da jeg bestilte, men nå er den omsider på vei.

Av Abraham har jeg kjøpt A Dragon's Path i The Dagger and the Coin-serien. Har du lest den?
Nope, ikke lest noe av Abraham men den nye boka hans har jeg i hvert fall sett omtalt rundt om kring på nettet, sikkert mye fordi han er med på The Expanse-serien
Manbearpig
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3339
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: A Marvellous Light av Freya Marske

Post by Loki »

Slo Abraham opp no, ser at i tillegg til Expanse, Hunter's Run, Long Price, Dagger and Coin og Expanse, så har han og Expanse-partnaren samarbeida om ei Han Solo-bok i gamle pre-Disney-Star Wars-kontinuiteten. Nesten så eg lurer på om eg skal gjere eit unntak frå 'kjøper ikkje Star Wars-ting lengre'-regelen eg har hatt sidan Disney tok over for å gi den ein sjanse. Freistande med ei frittståande bok i eit univers eg allereie kjenner for å teste forfattarskapet deira.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1027
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Re: A Marvellous Light av Freya Marske

Post by Asphyxiate »

Bøkene og tegneseriene er delen av SW jeg ikke har begitt meg utpå, men har vurdert Aftermath-trilogien.
Manbearpig
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3339
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: A Marvellous Light av Freya Marske

Post by Loki »

Har ikkje lese Aftermath -- den er i Disney-kontinuiteten, så utgitt etter at eg stogga, og einaste unntaket eg har gjort der er lydbøkene om admiral Thrawn (sidan det er same forfattar som oppfann han i den gamle kontinuiteten har eg ein viss lojalitet sjølv i rebooten) -- men svogeren min seier dei er ganske OK, om eg hugsar rett.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Post Reply