The Black Magician Trilogy

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Post Reply
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste
Posts: 509
Joined: Sat May 27, 2006 15:08
Location: Vennesla

The Black Magician Trilogy

Post by Siri Sedai »

Hei igjen!

På besøk ei helg, ble jeg sittende uten noe spesielt å ta meg til (da jeg er natterangler, og alle de andre sov). Jeg raidet bokhylla, og fant bare en bok jeg ikke hadde lest. Magicians' Guild, som er første bok i triologien (engelsk). Boka fenget, og gikk straks i gang med å oppspore resten av serien via biblioteket.
Handeler om magi som selvfølgelig gir handlingen det lille ekstra, men hvis en skreller bort magien, så handler bøkene om politikk/klasseskille, og en del dagsaktuelle emner, selv om bøkene, i hvert fall den første nærmer seg 20 år gamle. Absolutt lesverdige.

Nå har jeg begynt på oppfølgningsserien "Traitor spy triology". Handlingen begynner 20 år senere, men den begynner ganske kjedelig. Regner jo med det tar seg opp.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3339
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: The Black Magician Trilogy

Post by Loki »

Spanande! Snubla over desse i ein brukthandel for sikkert fem-seks år sidan, og dei har sidan blitt ståande og samle støv i skam-hylla mi med ting eg ikkje har fått tatt meg tid til. Desse orda dine gjer det i alle fall langt meir freistande å få gjort noko med den situasjonen! :D
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste
Posts: 509
Joined: Sat May 27, 2006 15:08
Location: Vennesla

Re: The Black Magician Trilogy

Post by Siri Sedai »

Da var de 3 siste bøkene lest, The traitor spy triology.
Førte boken introduserer historien. Hva som har hendt siden de første 3 bøkene, og hva det legges opp til. jeg synes den var tung å komme igjennom. Deretter tar det seg opp, og siste er ikke fult så lett å legge fra seg.

Hvis jeg ser alle 6 bøkene under ett, så synes jeg bortimot de er på høyde med de beste. God verdensoppbygging, artig vri på fantasyelementene, og ellers tema som ikke går av moten. Tvert i mot. Bøkene er utgitt mellom 2004 og 2012, og jeg hadde ikke hørt om dem før. Hadde det ikke vært for tidligere nevnte tilfeldighet, hadde det nok forblitt slik. Kan det være at noen elementer i historien var litt tabu? Bøkene er vel skrevet før Pride beveglsen. Bøkene har mange fortellerstemmer, og dette gjelder spesielt en av dem, uten at det egentlig påvirker handlingen.

Bortsett fra den første, så lånte jeg via bibliotek. Det var litt vanskelig, da det tydeligvis ikke er så mange eksemplarer igjen. Disse bøkene burde absolutt få et løft.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3339
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: The Black Magician Trilogy

Post by Loki »

Så fint! No skal eg passe på at i alle fall fyrsteboka av dei eg har i hylla blir lesen før det går meir enn eit år eller to til, tusen takk! :D
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1027
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Re: The Black Magician Trilogy

Post by Asphyxiate »

Dette er en bokserie, i hvert fall The black magician trilogy, som jeg for så vidt ofte har sett på diverse lister med anbefalinger, men av en eller annen grunn har den ikke vært noe som har pirret min interesse. Kanskje det bør endres..
Manbearpig
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3339
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: The Black Magician Trilogy

Post by Loki »

Interessant at du har sett den tilrådd rundt omkring -- eg har sett veldig lite om den, utom Siris post her. Men det er unekteleg mange av dei å spore i brukthandlar og den slags, så opplaget må ha vore ganske stort.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1027
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Re: The Black Magician Trilogy

Post by Asphyxiate »

Kanskje jeg overdriver, men mener det definitivt er en tittel jeg har sett nevnt mange ganger i lister og anbefalinger - men finner ingen ting nå. Kanskje jeg har blingset eller blander den med en annen serie. Jaja.
Manbearpig
Yawron
Hengiven
Hengiven
Posts: 172
Joined: Thu Sep 07, 2006 14:31
Location: Oslo

Re: The Black Magician Trilogy

Post by Yawron »

Jeg har lest den første triologien en gang, men var så lenge før den andre kom ut, så jeg orker aldri å plukke de opp.
Kanskje det er på tide nå..
"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3339
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: The Black Magician Trilogy

Post by Loki »

Kva tykte du om den du har lese, då? Eg har den framleis ulesen i hylla, så hadde vore fint med nokre argument for å opp- eller nedrprioritere den!
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Yawron
Hengiven
Hengiven
Posts: 172
Joined: Thu Sep 07, 2006 14:31
Location: Oslo

Re: The Black Magician Trilogy

Post by Yawron »

Loki wrote: Wed Mar 20, 2024 21:54 Kva tykte du om den du har lese, då? Eg har den framleis ulesen i hylla, så hadde vore fint med nokre argument for å opp- eller nedrprioritere den!
Det er minst 15 år siden jeg leste disse, så jeg kan ikke si jeg husker så mye lenger..

Jeg har alltid vært svak for magigreier opplæring av det, hvordan det fungerer etc. Det får man. Ellers minnes jeg de var lettleste, underholdene bøker som er et pluss i travle tider.
"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3339
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Re: The Black Magician Trilogy

Post by Loki »

Høyrest jo slett ikkje verst ut, det. Er svak for magikeropplæring sjølv!
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Post Reply