Vi anbefaler deg å lese (...)
Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki
-
Wolfbrother
- Den Fortapte

- Posts: 1659
- Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
- Location: Tellus
Harry Potter 1-7
Tidshjulet 1-2
Ringenes Herre
Silmarillion
Belgarion (kan hende det var navnet på hovedpersonen, husker ikke lengre)
Iallefall, det er ikke så mye dårlig fantasy, jeg tok meg nok litt vann over hodet der
Men det er slitsomt å lese om de samme temaene om og om igjen. Og ofte er hovedpersonene veldig like fra fantasy til fantasybok. Og jeg er redd jeg ofte analyserer bøkene for å finne disse feilene, som gjør det enda vanskeligere å like bøkene.
Lagt til av mod (dobbeltposting er fy) :

Nå vet jeg ikke om Lothair er en han, siden han/hun innimellom blir kalt Lotta. Men flere av mine kamerater har ganske feminine kallenavn uten å vise tendenser til skjevhet, så det er ikke godt å si.
Tidshjulet 1-2
Ringenes Herre
Silmarillion
Belgarion (kan hende det var navnet på hovedpersonen, husker ikke lengre)
Iallefall, det er ikke så mye dårlig fantasy, jeg tok meg nok litt vann over hodet der
Lagt til av mod (dobbeltposting er fy) :
Du tok meg på fersken der, jeg husket det var et navn på T, og Trond falt meg først inn, tabbe.Sauegjeteren wrote:Ninin har slått meg som en nogenlunde oppegående person, men hvorfor omtaler det/han/hun Terje med mitt navn?
Hvordan han vet det, det vet ikke jeg, men det stemmer braLothair Mantelar wrote:Jeg kan avsløre så mye som at "ninin" har kun ett x-kromoson.
Nå vet jeg ikke om Lothair er en han, siden han/hun innimellom blir kalt Lotta. Men flere av mine kamerater har ganske feminine kallenavn uten å vise tendenser til skjevhet, så det er ikke godt å si.
-
Sauegjeteren
- Sauegjeter

- Posts: 2715
- Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
- Contact:
Jeg vil tro Lotta skjønte det ved å ha analyset genene dine, eventuelt navnet du la igjen i presentasjonstråden.
Jeg tok meg forresten den frihet å smelte sammen postene dine, ninin. Dobbeltposting er fyfy.
Så får jeg vel nesten tilgi deg for at du bruker mitt ærverdige navn, sålenge det var på en såpass bra mann også.
Jeg tok meg forresten den frihet å smelte sammen postene dine, ninin. Dobbeltposting er fyfy.
Så får jeg vel nesten tilgi deg for at du bruker mitt ærverdige navn, sålenge det var på en såpass bra mann også.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

- Posts: 4724
- Joined: Tue May 03, 2005 0:22
- Location: Trondheim/Eidsvåg
- Contact:
Angående Goodkind, så synes jeg han bikker over i... tja, en tredje sfære, der både seksualitet og vold brukes nesten spekulativt. Se f.eks. på den scena i... tror det er Stone of Tears, der Richard spiser middag sammen med ei adelsdame som har fått kasta en glamour over seg, slik at Richard skal bli ekstremt seksuelt tiltrukket av henne. Ei scene, som greit nok demonstrerer Herlige Kong Rahls mektige viljestyrke, ettersom han klarer å motstå henne, samtidig som den illustrerer at noen av Richards underståtter er illojale mot ham, og at det er noen utenfra som prøver å ta knekken på ham. Men utover dette... det var ei ganske lang scene, såvidt jeg huska, som var godt skrevet, men i forhold til lengden syntes jeg ikke den tjente plottet noe særlig. Videre har du de gjentatte voldtektsforsøkene mot Kahlan, som vel egentlig bare skal understreke hvor dumme og grusomme vanlige mennesker er, samt Mord-Sithenes sexfiksering, som jeg syntes føyer seg inn i den samme spekulative tendensen.Loki wrote:Vil då sei at Goodkind og kanskje òg Brooks klarar det der akkurat like bra. Kerr og Feist òg, skjønt dei vipper kanskje litt i den eine retningen. Så så veldig spesielt og beundringsverdig er det no ikkje. Men joda, flink mann,
Det samme kan egentlig sies om mye av volden; den befinner seg på et helt annet nivå enn Jordan, som vel har slaget ved Dumais Wells som sin absolutt blodigste hendelse. En hendelse som, kan jeg legge til, føles mye sterkere fordi forfatteren har vært nøysom med slike gory detaljer tidligere. Samtidig er han mer grafisk enn f.eks. Martin, som ikke legger skjul på alle ubehagelighetene som finnes i verden, men som ikke legger ut om de voldelige aspektene av dem i like stor utstrekning som Goodkind.
Men dette kan vel være mye smak og behag, så... :\
Jepp, som jeg har sagt ved flere anledninger, verdensbygging synes jeg også han er god på. Men hvis du forsto påstandene mine om Jordan og tropene dithen at jeg mener han er spesielt original, så beklager jeg; jeg må ha formulert meg eller tenkt uklart. For han følger jo stort sett alle sjangerkonvensjoner som finnes i sjangeren. Men han klarer altså å i alle fall i noen grad gjøre dem til sine egne. Eller, det vil si, det er i alle fall min oppfatning, men siden du har lest mye mer klassisk episk fantasy enn meg bøyer jeg meg for din vurdering her; det virker tross alt logisk at alle forfattere som skriver variasjoner over et tema og selger i bøtter og spann, på et eller annet nivå må ha funnet på noe sjøl, eller hva?skjønt eg vil heller sei at om han er spesielt god på noko er det på verdskonstruksjon og ditto framvising for lesaren heller enn på spesiell originalitet i bruk av sjangertroper, realisme, karakterar og plott. (Nokre av subplottene er ganske gode dog)
Og ja, mange av subplottene er bra. Men mange er også mindre bra, og han er ikke alltid like god til å holde styr på dem, for å si det sånn...
selv synes jeg ikke hovedplottet er så altfor dumt heller, egentlig; det er uoriginalt til tusen, men samtidig er det ganske godt utført. Selv om det naturligvis ikke har fått så mye oppmerksomhet fra andre enn medlemmer av Den Mørkestes innerste krets i de siste seks-sju bøkene.
Ut fra det du har lest, er det ikke rart at du synes dette; du har tross alt lest de kanskje mest tropetunge seriene i sjangeren! Kom til Andre Bøker og spør oss om noen serier og bøker som ikke er like stereotype, en gang.ninin wrote:Men det er slitsomt å lese om de samme temaene om og om igjen. Og ofte er hovedpersonene veldig like fra fantasy til fantasybok.
Du høres ut som den fødte litteraturviter; vurdert allmenn litteraturvitenskap etter videregående? (Du er 17, right? Synes å huske at jeg så det et sted...)Og jeg er redd jeg ofte analyserer bøkene for å finne disse feilene, som gjør det enda vanskeligere å like bøkene.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Jeg er 17 ja! Jeg er en sånn type som leser mye symbolsk litteratur som trenger og analyseres. Etter to år på videregående er vi nærmest blitt påtvunget å analysere alt vi leser, og når jeg i tillegg er skeptisk til alt som heter av fantasy, da er det brålett å analysere det, og da blir det fort kjedelig.Terje wrote:Ut fra det du har lest, er det ikke rart at du synes dette; du har tross alt lest de kanskje mest tropetunge seriene i sjangeren! Kom til Andre Bøker og spør oss om noen serier og bøker som ikke er like stereotype, en gang.ninin wrote:Men det er slitsomt å lese om de samme temaene om og om igjen. Og ofte er hovedpersonene veldig like fra fantasy til fantasybok.
Du høres ut som den fødte litteraturviter; vurdert allmenn litteraturvitenskap etter videregående? (Du er 17, right? Synes å huske at jeg så det et sted...)Og jeg er redd jeg ofte analyserer bøkene for å finne disse feilene, som gjør det enda vanskeligere å like bøkene.
Jordan er ganske grei som foreløpig, for han er veldig flink til å gjøre noe nytt av det som ofte har vært klisjeer. Altså han lager en moderert klisjee som føles mye friskere
Jeg tror ikke allmenn litteraturvitenskap er noe for meg hvis det innebærer analysering
Jeg setter pris på hvis noen har litt friske tittler i sjangeren fantasy å foreslå. Jeg bestilte jo bl.a "Name of the wind" på Amazon idag, og den virket lovende
Les eit par-tre bøker i "Malazan Book of the Fallen" og gjenta den påstanden; I dare you.ninin wrote:jeg i tillegg er skeptisk til alt som heter av fantasy, da er det brålett å analysere det, og da blir det fort kjedelig.
Terje:
Kva Goodkinds grafiske vald angår, jepp, den er nok litt meir grafisk enn Jordans er, gjennomsnittleg sett, men føler likevel ikkje den er meir hyppig. Tykkjer han i eit litt meir overordna perspektiv balanserer mellom ei idealistisk svart-kvit-verd og ei verd med moralske gråtonar på akkurat same måte som Jordan, hence my comment.
Mord-Sithenes sexfiksering er etter kvart direkte slitsom. Valdteksforsøkene på Kahlan, derimot, føler eg ville vore direkte urealistiske om dei ikkje var der. Du har ei ung dame skildra som blendende vakker og tydeleg priviligert overklasse men med ei (forståeleg, alt tatt i betraktning) mental innstilling som uovervinneleg som støtt er i situasjonar der ho står aleine og uforsvart blant skruppellause røvere og villmenn... oppskrift på katastrofe, det.Terje wrote:Videre har du de gjentatte voldtektsforsøkene mot Kahlan, som vel egentlig bare skal understreke hvor dumme og grusomme vanlige mennesker er, samt Mord-Sithenes sexfiksering, som jeg syntes føyer seg inn i den samme spekulative tendensen.
Mogeleg.Det samme kan egentlig sies om mye av volden; den befinner seg på et helt annet nivå enn Jordan, som vel har slaget ved Dumais Wells som sin absolutt blodigste hendelse. En hendelse som, kan jeg legge til, føles mye sterkere fordi forfatteren har vært nøysom med slike gory detaljer tidligere.
Eg anar ærleg talt ikkje kvar "Dumais Wells" er, eller kva slag som stod der...
Nja... tja, jo, ok. Men eg føler det kanskje er meir av ei subjektiv vurdering ein lett gjer ettersom Goodkinds verd er så langt meir idealistisk og tropestyrt ellers at valdsscenar av den typen skil seg langt meir drastisk ut, medan det hjå Martin berre er ei slags svartlegging av eksisternade gråtoner når sånt skjer. Kontrasten blir mindre. The Red Wedding minnest eg til dømes som rimeleg grafisk.Samtidig er han mer grafisk enn f.eks. Martin, som ikke legger skjul på alle ubehagelighetene som finnes i verden, men som ikke legger ut om de voldelige aspektene av dem i like stor utstrekning som Goodkind.
Neinei, eg er einig i det. Eller i det minste i at han klarar bruke tropene på ein måte som gjer at historia blir hans, og han plasserer det stereotypiske plottet sitt i ein kontekst av andre plott og utfyllende subplott som er originale nok til at heilskapen ikkje blir særleg forutsigbar.Men hvis du forsto påstandene mine om Jordan og tropene dithen at jeg mener han er spesielt original, så beklager jeg; jeg må ha formulert meg eller tenkt uklart. For han følger jo stort sett alle sjangerkonvensjoner som finnes i sjangeren. Men han klarer altså å i alle fall i noen grad gjøre dem til sine egne. Eller, det vil si, det er i alle fall min oppfatning, men siden du har lest mye mer klassisk episk fantasy enn meg bøyer jeg meg for din vurdering her;
Exactement.det virker tross alt logisk at alle forfattere som skriver variasjoner over et tema og selger i bøtter og spann, på et eller annet nivå må ha funnet på noe sjøl, eller hva?
Vel, eg meinar som nemnd av hovudplottet hans er godt på same måte som, tja, ein bit gamalt grovbrød er godt om ein finn nammeleg nok pålegg... Det er verda og subplottene som utfyller hovudplottet hans og gjer at hovudplottet ser betre ut som eit resultat. Meinar eg.Og ja, mange av subplottene er bra. Men mange er også mindre bra, og han er ikke alltid like god til å holde styr på dem, for å si det sånn...
selv synes jeg ikke hovedplottet er så altfor dumt heller, egentlig; det er uoriginalt til tusen, men samtidig er det ganske godt utført. Selv om det naturligvis ikke har fått så mye oppmerksomhet fra andre enn medlemmer av Den Mørkestes innerste krets i de siste seks-sju bøkene.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
Hehehe. Kanskje litt vel stor overgong frå WoT og Belgariad, det, men kva veit eg, kan jo godt hende det går greit. Du kan kanskje eventuelt prøve ein mindre tropesterk mellomting fyrst, som til dømes Deverry-bøkene til Katherine Kerr eller A Song of Ice and Fire av George R. R. Martin. Sistnemnde er heilhjarta anbefalt. 
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!
-
Lothair Mantelar
- Kaptein-General

- Posts: 1530
- Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
- Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.
Naaw, så hyggeligWolfbrother wrote:Må bare spørre hva ninin har lest innen fantasy? For det er da ikke vanskelig å finne sinnsykt bra fantasy, det er bare å høre på Lotta, og Terje.
Dette lover godt for at du liker tLoLL, ikke sant?
Jeg jukset meg til å lurkikke på ditt kondolansenavn, så der var det mysteriet løst. Og jeg er en god gammeldags mann uten noen form for avvikningerninin wrote: Hvordan han vet det, det vet ikke jeg, men det stemmer bra Smile
Nå vet jeg ikke om Lothair er en han, siden han/hun innimellom blir kalt Lotta. Men flere av mine kamerater har ganske feminine kallenavn uten å vise tendenser til skjevhet, så det er ikke godt å si.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

- Posts: 4724
- Joined: Tue May 03, 2005 0:22
- Location: Trondheim/Eidsvåg
- Contact:
Førstnevnte også. Dog ikke på langt nær like hjertelig som sistnevnte, naturligvis. Et annet greit sted å starte kan være f.eks. Robin Hobb sine Seven Duchies-serier -- Farseer-, Liveship Traders- og Tawny Man-trilogiene -- sel om denne serien er mer av en hit-og-miss-serie, da enkelte elsker dem, mens andre synes de er meh.Loki wrote:Hehehe. Kanskje litt vel stor overgong frå WoT og Belgariad, det, men kva veit eg, kan jo godt hende det går greit. Du kan kanskje eventuelt prøve ein mindre tropesterk mellomting fyrst, som til dømes Deverry-bøkene til Katherine Kerr eller A Song of Ice and Fire av George R. R. Martin. Sistnemnde er heilhjarta anbefalt.
Ellers ingenting å krangle på.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Den holdte jeg faktisk på å starte på engangTerje wrote: Førstnevnte også.
Også kalt Tyr, Old Anger (eller bare et av ordene), Nin, Amon, og Brian. Velg selv 
-
Terje
- Den Gjenfødte Dragen

- Posts: 4724
- Joined: Tue May 03, 2005 0:22
- Location: Trondheim/Eidsvåg
- Contact:
Tingen er at Malazan er sju bøker så langt, på mellom 800 og 1200 sider, og flere er på vei, mens Kerrs bøker er på bare litt over 400, og hun har bare skrevet tolv, fordelt på tre trilogier. Og av dem er egentlig bare den første veldig lesverdig; den andre er mer for folk som likte den første. Hva den tredje angår, så her jeg ikke lest den ennå...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
- Verg., Aen., 3.315.
Aw, cripes.Terje wrote: Ellers ingenting å krangle på.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.
Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote:Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Asphyxiate wrote: #justice4Glûg!!

