Hvilken bok liker du best?

Her kan du diskutere bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply

Hvilken bok liker du best?

Verdens Øye
20
34%
Den Store Jakten
6
10%
Den Gjenfødte Dragen
3
5%
Skyggen Stiger
6
10%
Himmelens Flammer
3
5%
Kaosets Herre
12
20%
Sverdkronen
1
2%
Dolkenes Vei
0
No votes
Vinterens Hjerte
4
7%
Skumringens Korsvei
0
No votes
Knife of Dreams
4
7%
 
Total votes: 59

Iceman™
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 13
Joined: Sat May 07, 2005 17:16
Location: Brøttum

Hvilken bok liker du best?

Post by Iceman™ »

Regner med at dere forstår tråden ut i fra topic?

Personlig synes jeg Winter's Heart er den beste.
As the plow breaks the earth shall he break the lives of men, and all that was shall be consumed in the fire of his eyes. The trumpets of war shall sound at his footsteps, the ravens feed at his voice, and he shall wear the crown of swords.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Re: Hvilken bok liker du best?

Post by Stefan »

Iceman™ wrote:Regner med at dere forstår tråden ut i fra topic?

Personlig synes jeg Winter's Heart er den beste.
Måtte gjøre en liten endring på pollen din, siden The Eye of the World lå som overskrift... Håper det er i orden :)

Selv syntes jeg Lord of Chaos er den aller aller beste, tett fulgt av The fires of Heaven, slik dere også kan se av bokanmeldelsene på siden...

Disse to bøkene er proppet med action, og var helt umulige å legge bort.
Last edited by Stefan on Tue May 10, 2005 19:45, edited 1 time in total.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Det heter vel ikke "aksjon" på norsk, gjør det vel? Er ikke ordet "handling"? :wink:

Uansett...

Jeg synes det er vaskelig å plukke ut en enkelt av dem. TEotW er jo egentlig voldsomt bra, men litt kjedelig og saktegående til tider - men inneholder tidens beste cliffhanger (i allefall hvis du var for lam i hodet til å finne ut hvem tDR var på egenhånd, slik visse personer som ikke skal navngis er :roll:). TGH er jo egentlig favoritten min; det er kanskje den WoT-boka med mest karakterutvikling - et trekk RJ for øvrig ikke er kjent for å være særlig god på. I tillegg har boka masse handling, og en herlig atmosfære. TDR er interessant først og fremst i kraft av at den ikke inneholder noen Rand-POVer, men den har til gjengjeld noen av de beste Mat-sekvensene jeg vet om. TSR var lenge favoritten min, siden den gir et fantastisk bilde av kulturen i både Tear og the Aiel Waste. Den har også den fullstendig overveldende "tidsmaskinturen" til Rand. TFoH gjenopptar tradisjonen med å drepe en Forsaken på slutten, noe som alltid er fint. Angrepet på Cairhien er jo også en temmelig spennende hendelse. Men ingenting slår jo "The Far Snows"... :wink: LoC har også vært en av favorittene mine. Kapitlene hvor Min og Rand gjenforenes er noe av det kosligste jeg har lest, i alle fall i WoT. Slutten på denne boka er jo også bare overveldende.

Etter dette flyter ting litt over i hverandre, men ingen av de siste bøkene er dårlige av den grunn. Så alt i alt må jeg si at jeg liker hele historia, ikke bare individuelle bølker. 8)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

Aksjon, hvem har skrevet det? Ikke jeg hvertfall :oops: hehe

Veldig god gjennomgang av bøkene!

Enig i at historien er det som fenger, ikke hver enkel bok... Faktisk så sliter jeg med skille ut hva som skjedde i hvilken bok, føler alt er en eneste stor (og dødsbra) bok...
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Ja. I begynnelsen var det jo veldig sånn at hver enkelt bok hadde begynnelse, midtdel med oppbygging av plot, og avslutning, men med noen uløste plottråder. Senere har det jo blitt mer sånn at bøkene er en enhet, og at handlingen fortsetter over flere bøker, uten noen endelig løsning. Det er jo ganske frustrerende når det er 2-3 år mellom hver utgivelse, men ved omlesninger er det faktisk ganske fint, når du får hele serien som en eneste lang fortelling.

Tror jeg vil bli gal når serien er ferdig... Image
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

terje wrote:Ja. I begynnelsen var det jo veldig sånn at hver enkelt bok hadde begynnelse, midtdel med oppbygging av plot, og avslutning, men med noen uløste plottråder. Senere har det jo blitt mer sånn at bøkene er en enhet, og at handlingen fortsetter over flere bøker, uten noen endelig løsning. Det er jo ganske frustrerende når det er 2-3 år mellom hver utgivelse, men ved omlesninger er det faktisk ganske fint, når du får hele serien som en eneste lang fortelling.

Tror jeg vil bli gal når serien er ferdig... Image
Nå blir vel vi fantasyelskere sett på som gale fra før av, så gjør vel ikke noe om vi faktisk blir det ;)
SirGalrim
Hengiven
Hengiven
Posts: 104
Joined: Thu May 12, 2005 23:52
Location: Norbygdi
Contact:

Post by SirGalrim »

Jeg stemte Lord Of Chaos slik i farta, men etter å ha tenkt meg om et par sekund så må jeg si at det faktisk er The Eye of the World.
hydronses
Soldat
Soldat
Posts: 29
Joined: Thu May 12, 2005 18:19
Location: Volla

Post by hydronses »

Selv om det er mange toppers bøker i serien og spenninger alltid er stor vil jeg si at Eye of the World er favoritten. Det var tross alt denne boka jeg leste først og som var begynnelsen på det lange og kjærlige forholdet. Det orginale er ofte det beste... :wink:
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jeg synes ofte at EotW går litt sakte, særlig i Rand og Mat-sekvensene mellom Shadar Logoth og Caemlyn er litt langdryge... :?

Men det er fortsatt ei utrolig bra bok. Men personlig foretrekker jeg vel TGH og LoC...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Lord of Chaos, på grunn av slutten. Nest best er vel bok 2, så bok 3, bok 1, bok 4, bok 9, bok 5, bok 7, bok 10, og bok 8 er vel verst. Men det er nesten fire år sidan eg leste serien sist (bok 10 ikkje medrekna) så eg kan så klart hugse totalt feil.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Stine
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 855
Joined: Sun May 29, 2005 11:50
Location: Second star to the right, then straight on 'till morning!

Post by Stine »

har ikke noen lar favoritt-bok, men ser helle rpå alle bøkene som en enhet. har vel dessuten litt problemer med å skille hva som skjer i hvilken bok, ettersom jeg leste dem fortløpende..
Husker jeg syntes EotW var litt treg og tråkig i begynnelsen, men etterhvert klarte jeg ikke å legge den fra meg - og sånn har det fortsatt siden. visst er det kjedelige partier innimellom, men det er liksom noe med de bøkene, som gjør at jeg gleder meg til å få tid til å lese videre.
Treveler
Hengiven
Hengiven
Posts: 239
Joined: Sun May 29, 2005 22:35
Location: Bergen

Post by Treveler »

Frem til nylig var LoC mn favoritt, men nå når serien har fått "satt" seg og jeg har fått lest eotw noen ganger, så må jeg si at den nok er best. En fantastisk bok rett og slett :)
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Liker LoC best jeg også. Etter den var fortsatt serien bra, men den var mer preget av bra deler (exoner :D ) og laaange mellompassasjer (introner). (Fagspråk... sorry, snart eksamen!) Likte utrolig godt cleansinga av kildeni. Tenk hvis alle bøkene kunne endt slik? Hadde gjort ventetida uutholdelig.

Personlig så synes jeg ikke de tre første bøkene var så helt utrolige. Jeg las dem på norsk (var fortsatt bare ei lita jente den gang... hehe). Helt greie. Serien tok først av - nådde nye høyder - med bok fire, fem og seks. Håper det bare blir tolv bøker, men det ser vel kanskje litt mørkt ut for akkurat det.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Merkelig.

Selv synes jeg at jo flere, jo bedre, så lenge kvaliteten ikke synker under CoT-nivå... :roll:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

terje wrote:Merkelig.

Selv synes jeg at jo flere, jo bedre, så lenge kvaliteten ikke synker under CoT-nivå... :roll:
Ja, eg har heller aldri skjønt ein del folk sine krav til "Åh, håpar dei gir seg med så og så mange bøker i serien" eller "åh, håpar dei gir seg etter fire sesonger med den tv-serien"... kvifor i all verda det? Så lenge det som kjem er bra, så gjer det vel ingen ting om det kjem mykje av det? :?
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Post Reply