Dolkenes Vei

Her kan du diskutere bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Hvor bra var Dolkenes Vei?

1
0
No votes
2
0
No votes
3
0
No votes
4
0
No votes
5
3
9%
6
1
3%
7
10
30%
8
8
24%
9
4
12%
10
7
21%
 
Total votes: 33

Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

boka er ikke en dårlig bok, men heller ikke en bok med de store tingene som skjer... litt kjedelig egentlig

gav den en femmer.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Vel, da var det dette da. Jeg starter med å si at jeg ga boka en 7, så glemmer jeg ikke det når jeg har skrevet her.

Hva skjedde?Egwene erklærer krig mot Elaida og møter andoranske og murandiske adelsfolk på isen.
Perrin møter Profeten og Faile blir bortført av Shaidoene. Han blir også "konge" av Gealdan (ikke Ghealdan admin) og tar opp Morgase og gjengen i følget.
Rand knuser senachanerne (admin, ta bort "the Seanchan" fra bokannmeldelsen værsåsnill) og snakker såvidt med Cadusane igjen og det ubetydelige faktum at Dashiva prøver å drepe ham.
Elayne og Nynaeve fikser været (eller var det i Sverdkronen?) og kommer til Caemlyn, og får såvidt snakket med Dyelin om tronekravet.
Matt blir vel borte ei stund her.

Det var vel det viktigste som skjedde i boka. Som sagt noen ganger før her skjer det ikke så mye, men det som skjer er bra og bra beskrevet og alt det der. 7. Det sa jeg forresten på toppen også.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Jeg syns ikke denne er av de verste... Syns den var ganske bra jeg... Er andre bøker hvor det skjer mindre. Blir vel en 5er av meg
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Den var ganske bra, og du gir den 5 :|
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Jeg er streng!=P
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

En femmer er vel en terningkast tre? Det er i så fall ikke mer en ei grei bok. Hvis den er ganske bra er den i følge meg ganske bra, i alle fall 6 - 7.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Mayorearth
Sitter
Sitter
Posts: 400
Joined: Fri Sep 08, 2006 18:58
Location: Bergen
Contact:

Post by Mayorearth »

En klar 9, noen ting var ikkje helt perfekt dessverre.
Holder på med gjenomm lesning kanskje eg endrer meningen min seinere.
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Post by Stefan »

Skriv gjerne hva som var bra / dårlig, og hvorfor - så blir innlegget interessant for andre også.
Mayorearth
Sitter
Sitter
Posts: 400
Joined: Fri Sep 08, 2006 18:58
Location: Bergen
Contact:

Post by Mayorearth »

[quote="Stefan"]Skriv gjerne hva som var bra / dårlig, og hvorfor - så blir innlegget interessant for andre også.[/quote]
oops var litt surrette og glemte noe her ja.. :oops: Den var interesant av flere grunner bla Forsiden(!!) der eg endelig ser bevis på at det gamle aes sedai merket ER jing jang, eller så mener tegneren(e) det... :roll:
Da rand brukte callandor igjenn var det...interesant å få vite..
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Det er ikke ying&yang. Ying og yang-symbolet har øyne, noe du kanskje legger merke til t det gamle symbolet til Aes Sedaiene ikke har.

Gammelt Aes Sedai-symbol:
http://images.google.no/images?q=ancien ... ter+bilder

Ying og Yang:
http://images.google.no/images?q=ying+y ... ter+bilder

;)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Kanskje inspirert, men ikke det samme. Det gamle AS symbolet er en flamme samt Dragon Fang om jeg ikke husker helt feil? Må lese litt på det.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Kjetil wrote:Kanskje inspirert, men ikke det samme. Det gamle AS symbolet er en flamme samt Dragon Fang om jeg ikke husker helt feil? Må lese litt på det.
Stemmer det. Dragens hoggtann er den svarte delen, som representerer saidin, (Tar Valons) flamme er den kvite delen, som representerer saidar.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Nå, jeg vil påstå at det er ukorrekt å si at "Aes Sedai-symbolet består av Dragens Huggtann og Tar Valons Flamme"; det vil være mer kronologisk riktig å si at "Dragens Huggtann og Tar Valons Flamme utgjør dersom de settes sammen den gamle symbolet til Aes Sedaiene". Dette kan begrunnes i en antakelse om at de to symbolene ble skilt fra hverandre etter Ødeleggelsen; før dette fantes ikke noen Dragens Huggtann eller Tar Valons Flamme (eller Tar Valon, for den saks skyld), så...


Eh, jeg innså nettopp at dette bare var rør av marginalt akademisk interesse... :roll:

Og siden jeg prøver å plukke vekk de verste flisespikkertendensene mine lar jeg være å avslutte resonnementet mitt. Jeg poster det likevel, slik at dere skal se hvor teit jeg er, i håp om at skammen skal hindre meg i å tenke i slike baner i framtida. :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Du har sjølvsagt heilt rett, og eg er klar over det. Eg gadd berre ikkje skrive noko meir akkurat då ... (Dårleg unnskuldning, I know.)
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Siden du nå spikker Terje, ville jeg ikke sagt at de to delene utgjør ett symbol, men at symbolet kan deles i to og dermed bli Dragens Huggtann og Tar Valons Flamme. Riktignok nevnte du det etterpå, men rett skal være rett, og det skal rekkefølgen også.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Post Reply