Demandred i Kaosets Herre (LoC)

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Haukevings
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 9
Joined: Fri Dec 05, 2008 19:12
Location: Akershus

Demandred i Kaosets Herre (LoC)

Post by Haukevings »

Jeg er ikke sikker på om dette har blitt tatt opp før siden jeg er ny her men jeg bare fyrer på.

Jeg lurer på hva Demandreds oppdrag i Kaosets Herre var. Jeg har nettopp blitt ferdig med 6 bok. Og skjønner ikke helt hva det dreide seg om. Noen som kan opplyse meg?
De Fortapte
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Trur ikkje me veit nøyaktig kva oppdraget gjekk ut på. Me fekk vel ikkje vite meir* av ordrane frå den Mørkaste enn «Let the Lord of Chaos rule». Kva dette tyder og kven kaosets herre er, har vorte diskutert mykje, men desse diskusjonane ville eg vore forsiktig med å lese, ettersom dei vil innehalde informasjon frå bøkene etter LoC.


* Er lenge sidane eg las nokon av bøkene, so er godt mogeleg at eg har gløymd noko. De får korrigere meg.
Haukevings
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 9
Joined: Fri Dec 05, 2008 19:12
Location: Akershus

Post by Haukevings »

:D Får bare lese vidre og se hva det menes med Let the Lord of Chaos rule.
De Fortapte
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Jeg har et sterkt inntrykk av at Rand har fått en del hjelpende hender fra enkelte av De Fortapte i løpet av de siste bøkene. Om dette gjelder Demandred eller ikke skal jeg ikke si for sikkert, men jeg for min del tror Kaosets Herre er Rand selv. Det tyder altså på at dette gjelder Demandred også. Jeg tror Demandreds oppdrag var å så nye spirer til kaos, trekke i tråder der det allerede var utspring for kaos osv. Imidlertid virker det som om han i hovedsak hadde ett viktig, konkret oppdrag, mtp. hans uttalelse (til den Mørkeste): "Det er gjort" (vet ikke om det er helt ordrett sitert). Hva dette i så fall gikk ut på får vi vel aldri vite, slik det ser ut etter elleve bøker.

Beklager hvis det er spoilere i innlegget mitt, er usikker på om reglene for teori-delen mtp. spoilere gjelder her også?
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Hva Kaosets Herre gjelder, så tror jeg også at det er Rand. Det er jo noe med at de skal møtes til Den Store Kampen, og siden jeg tipper også superslemme superslemminger er forfengelige, så vil de ha noe skikkelig å slåss mot. Tross alt, er det noe populærkulturen har lært oss så er det at slemminger liker å skryte av hvor stor seieren deres er.

Så ja, jeg tror Rand er Kaosets Herre, og at han skal vokse seg til å bli en stor og verdig motstander. Om de Fortapte hadde villet og fått lov til å drepe ham så hadde de jo gjort det for lenge siden.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Mattrim Cauthon
Hengiven
Hengiven
Posts: 167
Joined: Wed Nov 19, 2008 14:04
Location: Tvillingelvene
Contact:

Post by Mattrim Cauthon »

Spoiler
Lanfear prøvde jo...Og Ishamael, og Be'lal...
Image
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Du tror ikke det bare er et spill, for å skremme Rand i riktig retning.

Eller at de er skikkelig sjalu, og at de hadde fått bank av Store Styggen hvis de virkelig gjorde det.

De var jo 10 000 ganger sterkere enn han på begynnelsen...
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Haukevings
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 9
Joined: Fri Dec 05, 2008 19:12
Location: Akershus

Post by Haukevings »

Så vidt jeg har forståt det så var det Ishamael som sørget for at ingen av De Fortapte drepte Rand. Etter som han hele tiden prøvde å få Rand over til den mørke siden. Men så fort han døde begynnte De Fortapte å legge sine egene planer om de skulle drepe han eller få han over til den mørke siden. Men de rakk ikke å planlege lenge før Rand fikk Asmodean som lærer. Etter det var han da like sterk som De Fortapte. :|
De Fortapte
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Aginor og Balthamel (Verdens Øye) og Be'lal (Den Gjenfødte Dragon) gjorde jo sine fremstøt mens Ishamael enda levde.
Haukevings
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 9
Joined: Fri Dec 05, 2008 19:12
Location: Akershus

Post by Haukevings »

Aginor og Balthamel ble beordret av Ishamael til å føre Rand til han. De hadde ikke som hensikt å drepe Rand men å få han over til den mørke siden. Når det gjelder Be'lal så tror jeg ikke han hadde tenkt å drepe Rand bare få han til å trekke Calandor så han kunne ta det selv. :o
De Fortapte
Oter
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 24
Joined: Sun Jan 24, 2010 18:57

Post by Oter »

Haukevings wrote:Aginor og Balthamel ble beordret av Ishamael til å føre Rand til han. De hadde ikke som hensikt å drepe Rand men å få han over til den mørke siden. Når det gjelder Be'lal så tror jeg ikke han hadde tenkt å drepe Rand bare få han til å trekke Calandor så han kunne ta det selv. :o
hvor står det at de skulle føre Rand til Ishmael
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

I første bok, når de møtes ved Verdens Øye.
Oter
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 24
Joined: Sun Jan 24, 2010 18:57

Post by Oter »

å ja

veldig veldig veldig lenge siden jeg leste bok 1
Oter
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 24
Joined: Sun Jan 24, 2010 18:57

Post by Oter »

verdens øye altså
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Det virka som om det var mye tøv i denne tråden, så jeg gadd ikke lese hele. Ergo får dere bare overse meg hvis jeg gjentar det andre har sagt før.

Kaosets Herre er ikke Rand; det er Den Mørkeste. Den Mørkeste er Skaperens antitese; der Skaperen hekler et ordnet og fint Mønster, vil Den Mørkeste, slik det ble klart gjennom Rands samtale med Moridin i TGS, bare får det til å rakne til ingenting er tilbake.

Siden Den Mørkeste dessuten er stengt inne i et fengsel som er en del av Mønsteret, vil en hver kaotisk handling svekke Mønsteret (som virker som ei ganske deterministisk greie, der alt har sitt formål og sin årsak), og altså bidra til at Den Mørkeste slipper ut før.

Det faktum at "the bubbles of evil", som altså er effekter skapt av at Den Mørkeste berører Mønsteret, som regel snur regler på hodet og får helt tilfeldige (les: kaotiske) ting til å skje, burde kanskje også være en indikasjon...

Men det er vel ikke lenger noen som tror at Rand er Kaosets Herre, så...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply