Eldgammelt om RJs Norgesbesøk! :o

Diskuter nyheter, rykter og annet som er WoT relatert

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Eldgammelt om RJs Norgesbesøk! :o

Post by Terje »

Jeg googla etter "tidshjulet", og se hva jeg fant:

Dag og Tid nr. 5, 30. januar 1997

Fantasy:
Ein amerikansk bestseljar

Robert Jordan er amerikansk bestseljarforfattar. Her i landet jakta han på norrøne mytar, legender og folkeeventyr, men aller helst vona han å få ein laks på kroken.

OTTAR FYLLINGSNES

Robert Jordan (48) er ein av dei mest populære fantasy-forfattarane i USA. Fleire gonger har han toppa bestseljarlistene fjor sommar gav han ut den sjuande boka i serien “Tidshjulet”, og like etter toppa “A Crown of Swords” bestseljarlistene i USA og Storbritannia. Her i landet skal han ha selt fleire tusen eksemplar av bøkene i billegutgåve -- på engelsk.

I fjor valde Tiden Norsk Forlag å satsa på fantasy-litteratur. Tidlegare har forlaget hatt suksess med Tolkien. I 1996 utvida dei med Robert Jordan, David Edding og Terry Brooks. Jordans bøker i serien “Tidshjulet” er på nærare 800 sider. Det norske forlaget valde difor å dela Robert Jordans første bok av “Tidshjulet” opp i to: “Flukten fra Emondsmark” og “Stormens øye”.

For å skapa ekstra blest om lanseringa, henta forlaget Robert Jordan til Noreg. Det vart ført kampanjar i bokhandlane, og forfattaren fekk mykje merksemd i dei store avisene. Sidan har boksalet gått bra.

Pseudonym

Eg møter Robert Jordan på toppen av Grand Hotell. Han landa på Fornebu tidlegare på dagen og er passeleg trøytt og prega av tidsskilnadene. Han ser ut som ein korpulent cowboy. Hatten er stor, og det er mannen også. Han haltar og brukar stokk. Amerikanaren ser slett ikkje ut som ein amerikansk mangemillionær. Ikkje oppfører han seg slik heller. Han svarar vennleg på alle spørsmål.

Robert Jordan er eit pseudonym. Han har skrive 20 romanar på 20 år og debuterte med ein historisk roman. Det første han skreiv var fantasy, men boka vart ikkje publisert -- den gongen.

Han skal skriva minst tre bøker til i serien om “Tidshjulet”, og han er alt i gong med det åttande bandet.

Tolkien

Robert Jordan byrja å lesa som fireåring, men han las aldri barnebøker. Han tok for seg det som stod i bokhyllene til foreldrene.

-- Tolkien dukka først opp USA då eg var i tenåra, men det fanst mange bøker om mytologi. Difor vart eg svært tidleg interessert.

-- Har Tolkien vore viktig for deg?

-- På mange måtar har han det. Han viste meg at det var mogeleg å skriva svært kompleks fantasy. I bøkene mine er det fleire lag. Tolvåringar les bokene overflatisk og er nøgde med det. Andre gjer det meir grundig.

Jordan meiner at lesinga av seinare utgjevne bøker endrar oppfatninga av det som har skjedd i bøker som har kome ut tidlegare.

-- Les du bok nummer to og går tilbake til bok nummer ein, ser du ting på ein annan måte. Det same skjer om du etter den tredje går tilbake til den første. Folk har fortald meg at dei har lese bøkene eit dusin gonger og funne nye ting kvar gong.

Tankearbeid

Bestseljarforfattaren har historia klart for seg før han byrjar skriva.

-- Eg har kopiar og notat om konstruerte samfunn, nasjonar og kulturar. Det ville ha vorte langt fleire sider om eg hadde skrive dei ut. Eg finn først ut korleis historia skal slutta, og sidan tek eg for meg byrjinga. I ti år tenkte eg på “Tidshjulet” før eg byrja å skriva. Rett nok har eg skrive bøker etter kortare tid, men vanlegvis tenkjer eg i fleire år før eg set noko på papiret.

-- Det ligg fleire typar undersøkingar bak bøkene. Eg visste til dømes ingenting om å vera grovsmed i ein 1700-talskultur, men det var det sjølvsagt mogeleg å skaffa seg kunnskap om.

-- Dessutan driv eg med undersøkingar for å finna ut korleis kulturar er oppbygde. Tanken er at eg skal kunna skapa nasjonar og kulturar som er annleis enn våre, men som framleis er truverdige.

-- Den tredje typen undersøkingar er samling av mytologi og legender. Eg plukkar frå ulik mytologi og ulike legender, både nordisk, keltisk, afrikansk, asiatisk, kinesisk, indiansk og det som elles måtte finnast. Først barberer eg bort dei kulturelle referansane. I barndommen min var det ein leik som heitte kviskreleiken. Eit barn får ein historie på eit papir, og barnet kviskrar historia vidare til eit anna barn, som kviskrar vidare. Slik går historia gjennom heile rommet til siste mann, og når han fortel historia høgt, viser det seg å vera liten eller ingen likskap med den opphavlege historia.

-- I arbeidet mitt prøver eg å gå tilbake til ei tenkt kjelde. Kva var det folk byrja å fortelja før det vart nedskrive?

-- Eg arbeidde hardt med dei ulike versjonane av kong Arthur. I USA er han den lettast gjenkjennelege legenda. Eg trur at eg lukkast å skrella bort det som var allment kjent. Sjølv ikkje forlagsredaktøren oppdaga slektskapen før i tredje boka.

Norrøn mytologi

-- Det første eg gjer når eg vitjar eit land er gå i bokhandelen for å finna omsetjingar til engelsk av bøker om nasjonale mytar og legender. Det neste er å oppsøkja museum og slott av same grunn. Her i Oslo vil eg vitja Folkemuseet for å sjå på husa som er flytta dit frå ulike distrikt.

-- Har du brukt norrøn mytologi i bøkene dine?

-- Ja, men eg vil ikkje fortelja kvar han er brukt. Eg har ein leik som eg spelar med fansen. Dei skal sjølve grava fram og gjenkjenna det som står i bøkene mine. Det er mange lesarar som gler seg når dei oppdagar noko dei ikkje hadde venta seg. Den eine karakteren kan vera blanda saman med ein annan, og dermed verta ein tredje person. Alt er fragmentert. Ideen er at tida endrar alt som er kringom.

-- Dess lengre du er frå ei hending, anten i distanse eller tid, dess mindre sjanse har du til å få verkeleg kunnskap om det som hende. I konteksten finn personane ut at dei ikkje veit alt, at ein del at det som dei trur at dei veit, kan vera feil. Men dei veit ikkje kva delar som kan vera feil. Likevel må dei gjera så godt dei kan.

Opplagsauke

Den første boka i “Tidshjulet” vart ikkje ein suksess med det same.

-- Men ho gjorde det langt betre enn forlaget venta seg. Ho nådde ikkje bestseljarlistene, men ho fekk svært gode kritikkar. Kvar bok i serien har hatt 25 prosents salsauke i høve til den førre boka. Det er selt litt over 350.000 eksemplar av den første boka i serien, og ho sel framleis. Det er ikkje akkurat Stephen King-nivå, men det er bra for meg. Eg trur at boka har kome ut i elleve land; i Spania, Italia, Frankrike, Tyskland, Holland, Polen, Noreg, Russland, USA, England og Sverige. Dessutan har eg nettopp signert ein kontrakt om omsetjing til hebraisk. Det var merkeleg å opna den russiske utgåva og sjå det kyrilliske alfabetet brukt. Då gys ein litt. Truleg vert det litt av den same opplevinga å få boka på hebraisk.

-- I USA kjem det ut mange fantasi-bøker i året. Veit du kor mange?

-- Nei, men det er hundrevis. Science fiction og fantasy utgjer ein stor seksjon i bokhandlane, og det finst mange spesialbokhandlar som ikkje sel anna.

-- Kvifor er fantasilitteraturen så populær?

-- Truleg av di det er mogeleg å snakka om det gode og det vonde på ein open måte. I fantasy-litteraturen er det dessutan mogeleg å formidla håp. I mykje av den engelskspråklege samtidslitteraturen førekjem det ein litterær depresjon. Historiene er deprimerande. Dei er skrivne av folk som er deprimerte. Dei synest å vera mynta på lesarar som er deprimerte -- for å få slått fast retten til å vera deprimert. Det er ein mangel på håp i desse bøkene; det er ikkje noko rett eller gale, vondt eller godt. Det er ein stor grå skugge.

Skriv fort!

I Robert Jordans bøker er trolldom ein del av kvardagen. Kampen mellom det gode og vonde dominerer forteljinga.

-- I bøkene mine hender det likevel at folk har vanskeleg for å seia kva som er rett og gale. Av og til er det vanskeleg å seia om nokon er god eller vond. Gode menneske gjer forferdeleg vonde ting, men framleis finst evna til å seia at der finst både godt og vondt, at du kan gjera eit val, at du kan finna ut kva som er kva.

-- Du meiner at fantasi-litteraturen din gjev von til lesaren?

-- Ja, det finst håp, om enn ikkje på Polyanna-vis, men på den måten at dersom du prøver, kan du gjera ting betre. Ingenting vil verta betre om ingen prøver. Du har på ein måte ein slags plikt til å prøva å gjera ting betre. Ikkje i stor skala, men i mindre skala.

-- Du sa at du hadde tolv år gamle lesarar, men også eldre folk les fantasy?

-- Eg får mykje fan-post. Den eldste lesaren min er ei eldre kvinne. Ho skreiv til meg: “Eg er 88. Skriv fort”! Men eg får slett ikkje så mange brev som Stephen King. Det kan dreia seg om hundre brev i månaden. Det tek for mykje tid å svara på dei. Difor har eg ein sekretær som hjelper meg.

-- Men lesarane er sterkt engasjerte i bøkene dine?

-- Javisst er dei det! Kanskje gjev eitt av fem brev uttrykk for at dei har likt bøkene mine. Dei andre går i djupna. Dei diskuterer det som dei har lese, og dei kjem med spørsmål om korleis ein skal forstå det og det, om relasjonar mellom folk og om kva som skal skje i framtida. På internett vert bøkene mine diskuterte side opp og side ned. I fjor såg eg ei liste over gjengangarspørsmål. Det var 177 sider då eg prenta det ut. Javisst er det er merkverdig.

Tidshjulet

I “Tidshjulet” er det gutar som er gjennomgangsfigurar.

-- Me møter først Rand og Perron [Terjes anmerking: præhæhæh Image ], to landsens gutar som kjem frå ein liten, isolert landsby. Dei er svært uskuldige og veit lite om verda utanfor. I tillegg er det fleire kvinner som går att i bøkene. Eg har på ein måte skrive ein fantasyserie om krig og fred. Ut gjennom bøkene vert gutane eldre. Vinkelen endrar seg.

-- Du nemnde at du har søkt opplysningar frå 1700-talet. Tenkjer du deg eit samfunn frå dette hundreåret?

-- Nei, ideen bak bøkene er basert på det hindustiske tidshjulet. Hinduane oppfattar tida som eit hjul, at tidene kjem og går og kjem på nytt. Tenk deg tida som eit hjul, med oss på toppen. Når hjulet snurrar mot framtida, vil framtida vera der nede. Ser du på fortida, ser du det same. Folka der nede er kjelde til våre legender. Men også me -- som er både i fortida og framtida deira -- er kjelde til deira legender.

-- Fantasilitteraturen representerer ein slags eskapisme. Treng me det?

-- Eg trur det. I det førre hundreåret var det ein tendens til å laga litteraturen meir og meir lik livet. I dag får eg meir enn nok av dette ved å lesa avisene. Eg vil ha noko anna når eg les ein roman.

-- Finst det nokon bodskap i bøkene dine?

-- Bodskapen er: Tenk! Eg kallar det Jordans første lov.

Vietnamkrigar

Robert Jordan har studert fysikk og matematikk, og han var ingeniør før han vart forfattar.

-- Dermed kunne ein kanskje venta seg at du skreiv teknisk orientert science fiction?

-- Eg skriv det eg har lyst til, og eg likar historiske romanar.

-- Du deltok også i Vietnamkrigen?

-- To periodar og delvis ein tredje.

-- Brukar du det som du opplevde der i bøkene dine?

-- Ja, eg veit korleis det er å vera midt oppi eit slag. Eg veit korleis det er å ha nokon i nærleiken som prøver å drepa deg, og eg veit korleis det er å prøva å drepa nokon. Dette kan vera nyttig i visse historier.

Jordan har naturlegvis ein kjennskap til kven som les bøkene hans, men har vorte overraska over somme av lesargruppene. Spesielt då han oppdaga at han hadde mange amerikanske doktrar, juristar og politimenn som lesarar.

-- Det overraska meg også at bøkene var svært populære blant marinefolk, halvmilitære og i spesialstyrkane. Eg skjøna ikkje kvifor, men kanskje er det realismen. Eg skildrar ikkje kampane i detalj. I staden har eg ønskt å skapa ei kjensle eller eit inntrykk av kampen, og eg har fått tilbake brev frå folk som slår fast at eg har vore der -- i Vietnam. Kanskje er det det som gjer bøkene interessante for soldatar? Eller kanskje er det berre av di dei likar historiene?

Forteljararven

-- Du er ein moderne eventyrforteljar...

-- Eg er fødd inn i ein forteljartradisjon. Far min var ein historieforteljar, og det var bestefaren og onkelen min også. Eg voks opp blant menn som fortalde historier som ofte handla om jakt og fiske. Eg tenkjer meg historiene mine fortalde på to måtar; anten fortalde høgt -- eller som eit stykke musikk, som ein kompleks symfoni.

-- Framleis finst forteljartradisjonen i Amerika, men den er mykje godt ein landsens tradisjon. Sjølv voks eg opp på Carolina-kysten, og der finn du denne tradisjonen mange stader på landsbygda. Eg trur at det var hovudårsaka til at eg bestemte meg for å verta forfattar. Framleis kan eg hugsa den dagen. Eg var fem år gammal, og eg hadde akkurat avslutta lesinga av Huckleberry Finn og Tom Sawyer. Eg sette bøkene opp på bordet, og meg sjølv på ein stol med haka på knea. Eg stira på bøkene og avgjorde at eg skulle laga slike historier. Ein del av årsaka til at eg tok ei slik avgjerd berre fem år gammal, var nok at eg hadde vorte bada i historier frå faren, onkelen og bestefaren min. Det var rett og slett naturleg å fortelja historier. Det som dei fortalde meg var ikkje eventyr, men det var polerte utgåver av slikt som hadde hendt dei eller vener. Kvar historieforteljar hadde nok sin stil og sine emne.

-- Hadde det magiske nokon plass i desse forteljingane?

-- Nei, men eg hugsar at far min fortalde om den gongen han las Huckleberry Finn som gut. Han og ein ven bestemte seg for å byggja ein flåte og segla nedover elva. På reisa deira kom dei framom ein avfolka plantasje der det hadde vorte dyrka blomar til parfymeindustrien. Fleire kilometer sigla dei gjennom dette blomehavet, og dei kjende den gode lukta frå rosene. For meg var det magi i denne historia. Tenk å flyta nedover elva i dufta frå rosene!



© Dag og Tid
http://www.dagogtid.no/arkiv/1997/05/jordan.html

To ting slår meg umiddelbart etter å ha lest dette intervjuet:
1: Mer banale og klisjeaktige spørsmål skal du lete lenge etter! ("Du er ein moderne eventyrforteljar...")

2. Viktigst er det allikevel at til tross for disse spørsmålene, er dette kanskje det beste RJ-intervjuet jeg noensinne har lest. Jeg tror aldri jeg har lest noe som helst dokument, faktisk, hvor RJs måte å skrive på og hvordan han bygde opp Randland har blitt så lettfattelig og helhetlig beskrevet.

Leg forresten merke til at han også her er sitert på at "det blir tre bøker til"... :lol:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Leste dette for en halv evighet siden. Mye bra fra RJ. Artig at noen her i norge hadde fått med seg RJ og hans bøker på den tida. Det er jo rimelig lenge siden han var her.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Re: Eldgammelt om RJs Norgesbesøk! :o

Post by Torbjørn »

terje wrote:Legg forresten merke til at han også her er sitert på at "det blir tre bøker til"... :lol:
Rundt 1985 sa han det skulle vere ein trilogi...
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Det var i '89. Det korrekte sitatet er vel noe sånt som "It's going to be a trilogy." :roll:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Ja, hugser det var det han sa. Eg las det på Wotmania for lenge sidan, og der stod det ca. 1985 eller 1986. Men eg tviler ikkje på deg når du seier det var i 89.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jaja, 89 eller 85; det har jo ingen betydning.


Når vi snakker om gode RJ-sitater, må jeg få komplimentere sig'en din. :D
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Damien Frost
Sitter
Sitter
Posts: 690
Joined: Sun Jul 31, 2005 11:36
Location: Bodø

Post by Damien Frost »

Uff, dette var slitsomt(Nynorsken altså..), men bra! :D Men må si meg enig i de dumme spørsmålene ja...

Hvis det skulle ha blitt en triologi, hadde vi nok sittet der med utrolig tykke bøker! :lol:
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Robert Jordan

Post by Kjetil »

Kom over denne sia når jeg browsa litt rundt.
www.tiden.no



www.tiden.no wrote:Robert Jordan (1948-)
En av verdens fremste fantasyforfattere og arvtaker etter Tolkien.

Robert Jordan er født i 1948 og regnes som den aller fremste blant fantasyforfatterne som har tatt opp arven etter Tolkien. Han mener selv at hovedårsaken til at han ble forfatter, skyldes at han er født inn i en fortellertradisjon. Faren hans var en historieforteller, og det var bestefaren og onkelen hans også. Han vokste opp på på landsbygda langs Carolina-kysten i USA, der fortellertradisjonen er sterkt forankret. Da han var fem år, bestemte han seg for å bli forfatter. Han hadde akkurat avsluttet lesingen av Huckleberry Finn og Tom Sawyer. Etter å ha satt boken på plass i bokhyllen, satte han seg på en stol med haken hvilende på knærne. Han stirret på bøkene og bestemte seg for at han også ville lage en slik historie.

Robert Jordan har studert fysikk og matematikk, og han arbeidet som ingeniør før han ble forfatter. Han deltok også i Vietnamkrigen i to perioder. Erfaringene derfra har kommet godt med når han skal beskrive slagscenene i bøkene sine. Han skildrer ikke kampene i detalj. Istedenfor ønsker han å skape en følelse eller et inntrykk av kampen – og han mottar stadig brev fra lesere som slår fast at han måtte ha vært der, i Vietnam. De realistiske kampskildringene er kanskje årsaken til at mange av Jordans lesere er leger, jurister, politimenn, og ikke minst menige og offiserer i forsvaret. Det har overrasket Jordan at bøkene hans er så populære især blant marinejegerne i USA. Han får mye fan-post og den eldste leseren er en eldre kvinne. Hun skrev: «Jeg er 88. Skriv fort!»

Robert Jordan er et pseudonym for James Oliver Rigney, Jr. Under dette pseudonymet har han skrevet «Tidshjulet» og flere bøker i «Conan»-serien. Han benytter også andre pseudonymer som Reagan O'Neal («Fallon»-serien), Jackson O'Reilly («Cheyenne Raiders»), og Chan Lung. «Tidshjulet»-serien er verdens mest solgte fantasyserie. Robert Jordan lovte, da han var i Norge høsten 1996, at serien skal bli på totalt ti bøker.

Noen som var og så Jordan når han var i norge? Noen som har lest noe av det andre han har skrevet med andre pseudonymer?
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Jepp, vi har diskutert dette tidligere, var vel i nittiseks-nittiåtte eller noe sånt at han var her, og jeg hadde ikke startet å lese bøkene da en gang. Men jeg las intervjuet like etter at jeg hadde startet å lese serien.

Har lest to av Conan-bøkene hans, ble ikke videre imponert.
Urban tilværelse
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Besøket hans i Noge i 1996 tror jeg var i forbindelse med at EotW kom ut på norsk. Så jeg tviler på at så mange av oss her var der...

Uansett, jeg browsa også litt rundt for ei stund sida, og da kom jeg over et intervju han gjorde med ei norsk avis da da han var her:
http://tidshjulet.net/forum/viewtopic.php?t=111
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Sorry å dra fram igjen posten, men folk må jo få lese intervjuet.

Og er det virkelig 1700-tall smedkunst Perrin driver med? Jeg har hørt dette sitert flere ganger og begynner å lure. Men det er forsåvidt ganske "moderne " smie i forhold til mye av det andre samfunnet.

Jeg ser for meg samfunnet som kanskje 14-1500-talls. Men jeg vet desverre ikke nok om det.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
elric
Hengiven
Hengiven
Posts: 200
Joined: Tue Apr 07, 2009 15:52
Location: Svarte Tårnet

Post by elric »

Vel jeg roter denne tråden frem i lyset fordi jeg lurte på hvor i alverden er dette norønne samfunnet som interjuet snakker om?
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Eerath
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Fri Nov 06, 2009 20:41
Location: Vennesla

Post by Eerath »

Var igrunn veldig interessant å lese om hvordan Jordan (Jordan vet hvordan :P ) tenkte når han skrev bøkene.

Første intervjuet jeg leser av Jordan i det hele tatt.

Det norrøne samfunnet ja? Godt spørsmål. Klarer ikke helt å se det for meg i bøkene.
"Why do we fall, sir?"

"So that we might better learn to pick ourselves up."
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Kan ikkje sjå at det er snakk om samfunn, men mytologi. Til dømes har Mat litt til felles med Loke, Heimdall og Odin.
Chiad
Asha’man
Asha’man
Posts: 346
Joined: Mon Jun 18, 2007 19:27
Location: Stavanger

Post by Chiad »

Lurer på om det kan ligge litt i de steinene som sender deg til eh...andre verdener? At rissingen er som med runer? Jeje-
Post Reply