Towers of midnight

Her kan du diskutere bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Det der gir ingen syntaktisk mening, Smalahøve. En slik innskutt setning som "the one whom death has known" må referere tilbake til subjektet, nemlig "the Broken Wolf" - og kan umulig være Ishamael/Moridin.

eg kan se et argument for at Mat likegodt kan være "the one whom death has known" (han ble jo hengt, dakkars), men siden Graendal og Moridin diskuterer Perrin mht til denne profetien, peker jo logikken til at han er "the Broken Wolf". At Jain Farstrider plutselig skulle bli viktig nok til å være nevnt i profetien virker også veldig søkt.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Jeg tror at Smalahøve kan ha et poeng, dog, noen invendinger finnes. However - congrats til den første virkelige teorien på forumet jeg ikke har lest et annet sted først! :)

Ok, så la meg ta dette fra hverandre litt:

"Yea, and the Broken Wolf, the one whom Death has known, shall fall and be consumed by the Midnight Towers. "

1. The Broken Wolf:
Dette henviser nesten uten tvil til Perrin. Vi kjenner 2 andre "ulver" fra wot også, men med liten strukturell hensikt til historien. Ulv kan imidlertid også sees på som et bilde av en slu eller sterk person, og av disse kjenner vi flere, men ingen springer fram med det samme, synes jeg.

Ditt innspill på dette er at Jain Farstrader kanskje har blitt kalt Wolf av noen på et tidspunkt, og at han er "broken" pga. Ishmael. Det er ingen dum ide, så jeg har gjort litt research. Encyclopedia WoT skriver ingenting om et slikt kallenavn. Tror imidlertid at den ikke er oppdatert etter KoD, men ikke sikker på det. Det underbygger imidlertid ikke teorien.

2. He who death has known:
Her er det kanskje 1, kanskje 2 subjekt, bror. ;) For dersom Death er skrevet med stor bokstav gjør det det svært sannsynlig at Death er et bilde på en person. Det vil ikke være umulig å putte Jain inn i denne metaforen. Som du riktig sier, Smalahøve, så ble Jain F torturert av Ishmael og sendt, på dødens rand, til Ogierene.

However, linja kan også refere til Mat, som jo har dødd.
Og: Perrin som jo har drept og hatt kvaler rundt det. Dessuten ville jo det forsterket budskapet i linje 1.
Det kan helt sikkert også brukes på andre karakterer. For eksempel Rand, som jo har dødd og blitt gjenfødt.

3. "shall fall and be consumed by the Midnight Towers. "

Da kommer vi igjen til "midnight towers." Altså antakeligvis "de fortapte". Og det var jo klart slik Grendeal tolket det. Problemet var bare at det ikke hendte.

Midnight towers kan også bety tårnene i Sanchean. (Som jo faktisk heter towers of midnight). Og Mat er jo en slags konge i Sanchean. Så at han skal dra til Sanchean og inn i tårnene hadde vært en mulighet. Noen skal jo inn dit for å "right what's wrong". Kanskje han tar med seg Perrin og drar til Sanchean i neste bok??? :) Hadde vært bra!

Eller hva sier du, bror?
Urban tilværelse
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Virker som du strekker deg langt etter din egen skygge her, Ceres. "Death" er godt mulig en person, men at denne lina skal speile på Jain synes jeg høres nokså vilt ut. For å gjenta meg selv; ingen er gal nok til å kalle opp boka si etter en helt irrelevant person uten et eget PoV. Profetien må snakke om noen som er viktig, noe som tilsier at det er Perrin, eller muligens Mat. Ligger på 90% Perrin, spør du meg.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Caly Creature
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 11
Joined: Thu Nov 04, 2010 23:33

Post by Caly Creature »

Kan vi ikke ta med en litt større del av profetien?
”In that day, when the One-Eyed Fool travels the halls of mourning, and the First Among Vermin lifts his hand to bring freedom to Him who will Destroy, the last days of the Fallen Blacksmith's pride shall come. Yea, and the Broken Wolf, the one whom Death has known, shall fall and be consumed by the Midnight Towers. And his destruction shall bring fear and sorrow to the hearts of men, and shall shake their very will itself"
The One-Eyed Fool er uten tvil Mat. The First Among Vermin tror jeg er Rand, mens jeg trur Perrin er The Fallen Blacksmith. Det største spørsmålet er nok hvem The Broken Wolf er. Tviler sterkt på at det blir referert til Perrin to ganger, med forskjellige navn, dermed trur jeg ikke han kan være The Broken Wolf.

Min teori er at The Broken Wolf er Hopper.
” the one whom Death has known”: Hopper har allerede død en gang, så han passer til denne setningen.

”shall fall and be consumed by the Midnight Towers”: Slayer ble sendt av Graendal, som jo er et av Midnight Towerene, så indirekte ble Hopper drept av Graendal. Dette passer så lenge consumed betyr at han skal bli drept.

“And his destruction shall bring fear and sorrow to the hearts of men, and shall shake their very will itself": Synes så tydelig å huske at etter Hoppers død at de som fulgte etter Perrin var mer nervøse og redde. Er ikke helt sikker på dette, har ikke boka foran meg, men det er slik jeg husker det.

Er helt enig med Lothair angående Jain som The Broken Wolf. Klarer ikke å se for meg at Jains død har så mye å si for ”the hearts of men”. Nå vet vi ikke hvordan folk reagerer etter han døde da, siden det skjedde så sent i boka. Men har veldig liten tru på at det er han det er snakk om.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Gode poeng, Caly. Jeg tror fortsatt at The Broken Wolf likegodt kan være synonymt med The Fallen Blacksmith, spesielt siden det åpenbart var slikt Moridin og Graendal tolka teksten, men Hopper er ikke umulig. Kan dessverre ikke huske at du hadde rett i at folk ble mer redde etter Hopper forsvant (det var vel bare Perrin som visste at det hadde skjedd + portalene begynte å virke igjen, noe som sikkert virket positivt inn på humøret...).
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Caly Creature
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 11
Joined: Thu Nov 04, 2010 23:33

Post by Caly Creature »

Det er da ikke så åpenbart. "the last days of the Fallen Blacksmith's pride shall come" indikerer jo at Perrins siste dager skal komme. Så hvis Perrin er både The Fallen Blacksmith og The Broken Wolf, så sier profetien omtrent det samme i to setninger. Noe som virker ganske usannsynlig for meg.

Såklart, det avhenger av hva de egentlig mener med pride da. Mener de rett og slett stolthet? eller kanskje mener de Faile? Hun må da være Perrins største stolthet.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

”In that day, when the One-Eyed Fool travels the halls of mourning, and the First Among Vermin lifts his hand to bring freedom to Him who will Destroy, the last days of the Fallen Blacksmith's pride shall come. Yea, and the Broken Wolf, the one whom Death has known, shall fall and be consumed by the Midnight Towers. And his destruction shall bring fear and sorrow to the hearts of men, and shall shake their very will itself"
Hall's of mounring? Ingen store bokstaver... Rart. Antakeligvis Finnland, men muligens (mener jeg fortsatt!) et sted i Sanchean. (?)

Fallen Blacksmith = Perrin. Antakeligvis. Men - hvorfor fallen? Og hva vil det si at han ikke har mer ære?

The Broken Wolf. Jeg ser muligheten for Hopper, men akkurat som med Jain er jeg skeptisk. Noam også, som har blitt foreslått. However, har gjort et lite søk, og folk har noe tro på Rodel Itrualde. Det skrives et sted at han refereres til som "little wolf". Jeg har ikke sjekket den informasjonen selv, annet enn å sjekke encyclopedia wot, hvor de ikke kunne bekrefte det... Det ville imidlertid gitt mer mening. Rodel itrualde fikk jo masse plass i boka.

Problemet med Itrualde er imidlertid at han ikke ble "destructed". Men han tapte jo slaget forsåvidt, og flyktet til Tear med Rand. Noe som kanskje sjokkerte folk?

Det er i hvert fall en mulighet.
Urban tilværelse
Caly Creature
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 11
Joined: Thu Nov 04, 2010 23:33

Post by Caly Creature »

Et annet problem hvis det skal være Itrualde er at det er ingen av The Forsaken som er ute etter han. Hvertfall ikke som vi vet. Står jo i profetien at The Broken Wolf skal bli "consumed" av midnight towers. Blir jo vanskelig å gjennomføre dette så lenge de ikke engang er ute etter han.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Det var mannlige channelers blant trollockene... Kan ha vært en av dem.

Men, ja... Og hvorfor nevner profetien plutselig Itrualde sammen med de tre ta'veren?

Hva har skjedd med lua til Mat, forresten??
Urban tilværelse
Lily
Hengiven
Hengiven
Posts: 162
Joined: Mon Mar 08, 2010 12:49
Location: Molde / Trondheim

Post by Lily »

Oi, her var det masse bra :) Mesteparten av det jeg skulle si, har allerede blitt sagt, så jeg skal holde meg til noen små punkter (denne gangen, i hvert fall ;) )

Jeg fatter ikke at ingen har nevnt Tarna? Herregud, TARNA! Jeg mener, det virker jo som om det høye antallet mørkefrender i det Svarte tårnet har blitt forklart... Virker som vi kommer til å se 13 x 13 likevel. Hele greia er veldig trist, for jeg liker Tarna.

Jeg likte avskjeden Mat ga til Finnene ;) I tillegg likte jeg det at Mat hadde løsningen for å komme seg ut hele tiden.

Andre ting? Jeg likte at Egwene har vett nok til å ikke tvinge Vindfinnerne og de Vise til å bli en del av Tårnet. De har systemer som fungerer, og hun burde ikke rote dem til.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Lily wrote: Jeg fatter ikke at ingen har nevnt Tarna? Herregud, TARNA! Jeg mener, det virker jo som om det høye antallet mørkefrender i det Svarte tårnet har blitt forklart... Virker som vi kommer til å se 13 x 13 likevel. Hele greia er veldig trist, for jeg liker Tarna.
Har jeg ikke nevnt 13x13? Vel. Jo. Enig med deg. Ser sånn ut. Spennende. Black tower kunne nok fått mer oppmerksomhet.
Urban tilværelse
Lily
Hengiven
Hengiven
Posts: 162
Joined: Mon Mar 08, 2010 12:49
Location: Molde / Trondheim

Post by Lily »

Det kan hende jeg overså det ;)

Jeg håper at det blir en del derfra i den siste boka, for jeg har alltid syntes at det Svarte Tårnet er minst like interessant som det Hvite, bare på en annerledes måte.
elric
Hengiven
Hengiven
Posts: 200
Joined: Tue Apr 07, 2009 15:52
Location: Svarte Tårnet

Post by elric »

Vel One-Eyed Fool kan vel teknisk sett referere til Matt nå som han har oppgitt halve verdens lys...
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Uten å være spydig - det tror jeg vi har skjønt alle sammen.

:wink:
Urban tilværelse
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste
Posts: 509
Joined: Sat May 27, 2006 15:08
Location: Vennesla

Post by Siri Sedai »

Nå er jo det meste blitt sagt ja.
Er nok enig med dem som mener boka var litt langdrøy. Kanskje den svakeste i hele serien. Bortsett fra de helt store øyeblikkene, var det lite som gjorde det vanskelig å legge fra seg boka til vanlig sengetid.
Og de store øyeblikkene ble litt for raskt levert.
Nå vet vi jo ikke hvilke kapitler sjefen selv skrev før han døde og han kan jo ha skrevet actionkapitlene selv. Men han var jo ikke helt i form. Eller Sanderson skrev dem etter diktat og var redd for å forandre.
Vet ikke.
Likte Rand i denne boka men er rimelig lei av Egwene. Synes hun ble fordummet på slutten.
Ellers ville ikke forundre meg om handlingen er blitt halt ut for å kunne forsvare å gi ut 3 bøker.
Profetiene? Bør jo være en vri vi absolutt ikke forventer.
Post Reply