Før "A Memory of Light"

Her kan du diskutere bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Før "A Memory of Light"

Post by Merrilin »

Veldig lite aktivitet på forumet for tiden. Men nå begynner jo den siste boken og nærme seg! Litt usikker på hvor aktive folk er her kontra internasjonale WoT-forum, men prøver likevel å få igang ett par diskusjoner før siste boken likevel. Jeg begynner hvertfall å glede meg enormt, dog med bismak ettersom det endelig skal slutte..

Selv om vi fikk svar på mye i løpet av tGS og ToM, sitter jeg likevel igjen med mange spørsmål for aMoL;

1. Hvem var disse rødslørete "aielene"? Flere teorier her, jeg heller mest mot at vi endelig blir introdusert for Shara. Men spissede tenner kan jo helle mot gholamer, men hvorfor skal de da ha spyd og kniver?

2. Fain ser jeg faktisk på som en av de viktigste karakterene i boken, men har vært anonym nå i det siste. Hva blir hans rolle? Jeg tror han vil fungere som en tredjepart i kampen mellom DO og Rand, men noe mer fornuftig enn det har jeg ikke per nå.

3. Hvem dør, hvem overlever, og hvem vil bli avslørt som Darkfriends?

4. Hvor er Demandred? Jeg støtter meg opp mot Shara-teorien, at han har klart å rekruttere en hel nasjon til Skyggen, og endelig trer inn aktivt.

5. Kan noen gi meg en komplett liste over døde, levende og uvisste Forsaken, med alias?

-----------------------------------------------------

In that day, when the One-Eyed Fool travels the halls of mourning
One Eyed Fool er jo Mat, men hva er halls of mourning? Et bestemt sted, eller en referanse, metafor?
and the First Among Vermin lifts his hand to bring freedom to Him who
will Destroy, the last days of the Fallen Blacksmith's pride shall come.

Hvem som er hvem her, er vanskelig å si. The Fallen Blacksmith er mest sannsynlig Perrin, men det er ikke "the fallen blacksmiths last day", men hans "pride", så her er det ikke gitt at han må dø.
Yea, and the Broken Wolf, the one whom Death has known, shall fall and
be consumed by the Midnight Towers. And his destruction shall bring
fear and sorrow to the hearts of men, and shall shake their very will itself.

Hmm.. Jeg tror ikke det refereres til en person flere ganger, men hvem er da The Broken Wolf? Jeg får ingen til å passe her.. Tenkte litt på Noal og Lan, men da passer ikke den siste linjen. Men noen andre som stusser på "Yea" her?

And then shall the Lord of the Evening come. And He shall take our
eyes, for our souls shall bow before Him, and he shall take our skin, for
our flesh shall serve Him, and He shall take our lips, for only Him will
we praise. And the Lord of the Evening shall face the Broken Champion,
and shall spill his blood and bring us the Darkness so beautiful. Let the
screams begin, O followers of the Shadow. Beg for your destruction!

Denne tror jeg enkelt og greit er om Rand og DO.

I tillegg kommer jo mindre tanker i tillegg, som Moiraines rolle nå, Seanchan, Lan i Tarwins Gap, Slayer, osv osv.

Som nevnt tidligere, vet ikke hvor aktive folk er på andre forum, mange er sikkert ferdig med alt jeg tar opp her. Men tenker likevel det kan bli litt gøy med nye(gamle?) synspunkter og meninger her!
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Lite aktiv på WoT-fora, so kva som vert diskutert har eg ikkje oversikt over. Angåande nr. 5: http://13depository.blogspot.com/2002/0 ... plans.html

Kort oppsummert:

Levande
Moridin (Ishamael)
Demandred
Graendal
Lanfear/Cyndane
Mesaana
Moghedien

Døde
Aginor/Osan'gar
Asmodean
Balthamel/Aran'gar
Be'lal
Rahvin
Sammael
Semirhage


Av dei levande vert Graendal straffa av Shaidar Haran for å forårsaka døden til tre Fortapte. Moghedien og Cyndane er fanga i sjelefeller (mindtraps) som Moridin har. Mesaana,
Towers of Midnight
som forkledde seg som Danelle, fekk sinnet øydelagd i kamp med Egwene, og er truleg temmeleg ubrukeleg.
Lily
Hengiven
Hengiven
Posts: 162
Joined: Mon Mar 08, 2010 12:49
Location: Molde / Trondheim

Post by Lily »

Var det ikke en teori som sa at de rødslørede aielene var channelers (argh, ikke noe ord på norsk) som hadde dratt for å dø? Er ikke sikker på om jeg tror på det selv, men jeg husker ikke å ha lest noe annet om dem.

Fain... Er noe for seg selv. Jeg har ikke den fjerneste anelse om hva som kommer til å skje med ham. JOrdan har visstnok sagt at han har "unwittingly side-stepped the Pattern," noe som jeg er veldig interessant. Wildcard av dimensjoner! Pluss at her: http://www.tor.com/blogs/2011/11/we-can ... ble-week-2 snakker de litt om blant annet Fain, og han er visst one of a kind i hele Mønsteret, noe som skiller denne Tredje Alderen fra de andre. Gleder meg til å se hva som skjer :)

Demandred orker jeg ikke å tenke på akkurat nå - han gir meg hodepine :P
TamalThor
Asha’man
Asha’man
Posts: 252
Joined: Thu Sep 24, 2009 19:46

Post by TamalThor »

Lily wrote:Var det ikke en teori som sa at de rødslørede aielene var channelers (argh, ikke noe ord på norsk) som hadde dratt for å dø? Er ikke sikker på om jeg tror på det selv, men jeg husker ikke å ha lest noe annet om dem.
Jeg heller litt mot den teorien. I mitt hode er det det mest sannsynlige. :)
Det at folka i Shara skal være mer eller mindre lik aielene, som de iallfall gir inntrykk av hvis det er de som er "de rødslørede aielene", er lite sannsynlig. Folket som har sperret omverdenen ute, skal liksom likne aieler? Det gir ingen mening..
"Nobody tells us how to be men. We just are."
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Lily: Hva betyr faktisk "unwittingly side-stepped the pattern"? Høres jo fett ut, men jeg for min del har hvertfall ingen peiling på hva som menes med dette.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Hallo! Bare 6 dager igjen :D Awesome :D
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Caly Creature
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 11
Joined: Thu Nov 04, 2010 23:33

Post by Caly Creature »

Klarer nesten ikke vente lengre!

Hvor har dere bestilt? Eller kjøper dere i butikken den 8ende?

Er det kanskje noen her som har fått tak i boka tidlig?
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Trur eg bestilte på Haugen Bok, får sjå kva dag eg får den.

Har eigentleg vorte so vane med å vente på bøker at eg ikkje tenkjer so mykje på det lengre. 11 år sidan eg fekk Verdens øye og Den store jakten til jol -- nesten halve livet mitt. Tida går ...
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Var ikkje meininga å poste to gonger, ignorer dette,
Last edited by Torbjørn on Thu Jan 03, 2013 20:28, edited 1 time in total.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Sitrer ganske mye nå. Er "bare" halvveis gjennom The Gathering Storm, så har en del å lese før jeg er klar for A Memory of Light, men om jeg ikke får lest den fra dag en, er ikke så farlig.

Satser på å kjøpe den gjennom adlibris.com (tidl. capris.no) som jeg har gjort i de siste årene. De har ikke forhåndsbestilling, men de er ganske kjappe når de først får inn bestillingen. Sjelden jeg venter lenge.

Savner dog en oppsummering av situasjonen før boka som dragonmount.com har kommet med før de forrige bøkene. Ofte greit med en skjematisk og kortfattet oppsummering, selv om jeg tror jeg vil ha det meste på stell før siste bok. Noe info er jo her: http://www.dragonmount.com/index.php/Ne ... lcountdown
Manbearpig
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Venter på eboka, kommer nok en uke etter papirboka.

Hvis man foretrekker papir er nok det kjappeste å kjøpe i en norsk butikk. Billigst vil nok være Amazon.co.uk sammen med noen andre bøker slik at kjøpet blir over £25 og man får fri frakt.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

I følge dragonmount.com (sjekk link i min forrige post) kommer ikke eboka før 9. april, er noe Harriet (Jordans enke) vil
Manbearpig
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Sjekket Facebook-siden til Outland, ser ut som de kommer til å ha boka i butikkene fra den 8. (ihvertfall i Kristiansand ;) )
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Asphyxiate wrote:I følge dragonmount.com (sjekk link i min forrige post) kommer ikke eboka før 9. april, er noe Harriet (Jordans enke) vil
Jepp. Samme problemet med forrige bok, likevel var en ebok tilgjengelig i god kvalitet etter en uke :wink:
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Da var dagen her. Damn
Manbearpig
Post Reply