Den Gjenfødte Dragen

Her kan du diskutere bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Hva syns du om Den Gjenfødte Dragen?

1
0
No votes
2
0
No votes
3
0
No votes
4
1
3%
5
1
3%
6
1
3%
7
3
8%
8
4
11%
9
14
39%
10
12
33%
 
Total votes: 36

Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Han er kul ja :wink: Men det hadde vært morsomt med en skikkelig knekk i stoltheten :lol:
Gawyn takler det som en man...Men det tror jeg ikke Galad gjorde.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Wolfbrother wrote:Vel Gaidin den beste vokteren noen gang, tapte bare en gang å det var mot en gjeter.
I tEotW sier Fyrst Agelmar at Lan er den beste vokteren noen sinne!!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Wolfbrother snakka vel om Jearom Gaidin, som var den beste sverdkjemparen i historia. I følge Hammar utkjempa han ti tusen kampar, og tapte berre ein - mot ein bonde med langstav.

Lan er truleg ein av dei beste - om ikkje den beste - Voktaren i dag. Og truleg ein av dei beste sverdkjemparane og.

P.S. Gaidin betyr Voktar på det Gamle Tungemålet...
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Men i en bok sier Rand at han ikke er sikker på hvem av Rurharc og Lan som er mest dødelige...
Da er det mulig at Rurharc er den beste...
Det er jo derfor Aes sedaiene kaller vokterene sine for gaidin i flre sammenhenger.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Rurharc??? Er ikke d en Aiel??
Trodde d var han litt gamle Aielen som Rand har som en slags rådgiver!!!

Edit: Eller er d Rhuarc (fant dette navnet i en karakter-liste) jeg tenker på, eller kanskje d er han du mener du og??
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

jeg har ikke hørt noen navn som ligner på det, annet enn aiel mannen, han som er gift med amys...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Rand seier vel det ja, om Rhuarc og Lan, men dei to kan ikkje samanliknast i denne samanhengen, då Rhuarc ikkje er ein Voktar, og ikkje kjemper med sverd. Dei er dødelege på kvar sin måte.

Aes Sedaiane kaller Voktarane for Gaidinar, fordi det er Gaidinar dei er. Voktar er det namnet som vert brukt på dei til vanleg, medan Gaidin, som tyder det same på det Gamle Tungemålet, er litt meir ein ærestittel.
Last edited by Torbjørn on Wed Dec 07, 2005 20:17, edited 1 time in total.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

hehe.. jeg leser boka omigjen nå, og egentlig synes jeg at scenen der nynaeve truer galad og gawyn ut av rommet sitt er like festelig som kampen mellom de to og mat! der har dere min form for humor :P :wink:
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Dette?
“Enough,” Nynaeve said. Galad and Gawyn opened their mouths. She raised her voice. “I said enough!” She glared at them until it was clear their silence would hold, then went on. “Elayne owes the two of you nothing. Since she chooses to tell you nothing, that is that. Now, this is my room, not the common room of an inn, and I want you out of it.”

“But, Elayne—” Gawyn began at the same time that Galad said, “We only want—”

Nynaeve spoke loudly enough to drown them out. “I doubt you asked permission to enter the Accepted’s quarters.” They stared at her, looking surprised. “I thought not. You will be out of my room, out of my sight, before I count three, or I will write a note to the Master of Arms about this. Coulin Gaidin has a much stronger arm than Sheriam Sedai, and you may be assured that I will be there to see he makes a proper job of it.”

“Nynaeve, you wouldn’t—” Gawyn began worriedly, but Galad motioned him to silence and stepped closer to Nynaeve.

Her face kept its stern expression, but she unconsciously smoothed the front of her dress as he smiled down at her. Egwene was not surprised. She did not think she had met a woman outside the Red Ajah who would not be affected by Galad’s smile.

“I apologize, Nynaeve, for our forcing ourselves on you unwanted,” he said smoothly. “We will go, of course. But remember that we are here if you need us. And whatever caused you to run away, we can help with that, as well.”

Nynaeve returned his smile. “One,” she said.

Galad blinked, his smile fading. Calmly, he turned to Egwene. Gawyn got up and started for the door. “Egwene,” Galad said, “you know that you, especially, can call on me at any time, for anything. I hope you know that.”

“Two,” Nynaeve said.

Galad gave her an irritated look. “We will talk again,” he told Egwene, bowing over her hand. With a last smile, he took an unhurried step toward the door.

“Thrrrrrrrrr”—Gawyn darted through the door, and even Galad’s graceful stride quickened markedly—“ree,” Nynaeve finished as the door banged shut behind them.
Morsom scene, det skal jeg være enig i. :D
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

haha... jeg er sikker på at galad ikke engang spillte bevisst på smilet sitt! :P
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Damien Frost
Sitter
Sitter
Posts: 690
Joined: Sun Jul 31, 2005 11:36
Location: Bodø

Post by Damien Frost »

Hehe.. Ja den var vittig den der. Synes mange av Nynaeve sine biter der hun er litt sta og forbanna er morsomme jeg! :lol: (se signaturen.. :lol: )
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Det er valdig mange som klager på Nynaeve, men selv har jeg veldig lite imot henne - det eneste må være at hun har en tendens til å være litt overdrevent sutrete når hun ikke får vilja si, spesielt i forhold til Elayne og Egwene. Men det skjer ikke så ofte lenger, så...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

jeg liker henne jeg! men det var egentlig bare før egwene ble sjefen!! også i KoD da!!! :D mellom det blei hun så platt og kjedelig.. bare sutrete ja!
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jeg tror ingenting kan bli like ille som da hun og Elayne var på vei gjennom Amadicia i TFoH. Jeg har aldri hatet dem mer enn akurat da, og heldigvis har de ikke vært like ille siden. Og på grunn av det, har jeg heller ikke hatt så mye imot dem...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

nei uff! ei kjærlighetssyk lita jentunge,og en som er for sta og suttrete til å være til noen nytte!

også etter det lille uhellet i t'a'r, der moggy sender vår lille hvite venn ut, så blei hu så lite seg selv at jeg kunne spy! lite likte jeg at hu lot seg banke også... :x
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Post Reply