Hvorfor begynte du å lese WOT?

Diskuter nyheter, rykter og annet som er WoT relatert

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Nicke
Soldat
Soldat
Posts: 32
Joined: Thu Jan 26, 2006 0:14
Location: Lilleström

Post by Nicke »

Jeg hadde så klart lest Tolkiens geniale verk! Og så dro jeg på bibloteket for å låne papillion og så fikk jeg öye på Wot også lånte jeg begge synes ikke de förste kapitlene var no spes. Men så klart blei jeg jo hekta!

P.s Papillion er driit bra
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Er Papillion et slags kjælenavn på Silmarillion? :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Nei, det er ei bok skrive av ein franskmann som heiter Henri Charriere. Han fortel om korleis han vart dømt for mord, deportert til straffangekoloni i Sør-Amerika, og opplevingane hans vidare. Er ei god bok.
http://en.wikipedia.org/wiki/Papillon_(book)
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Åh, er det han som ble sendt til Djevleøya sånn på begynnelsen av 1900-tallet en gang, etter at han var med i den bnden som var en av de første til å ta i bruk automatvåpen og biler?

Nei, vent, ikke gidd å svare. Jeg kan likså godt lese wikipedia-artikkelen, og finne det ut selv. :lol:

EDIT: Umm, mulig at det var ham.. Husker ikke helt detaljene fra den Agent X9-historia jeg leste om det en gang for en del år siden. :P
Men mora mi kom nettopp inn og kikka meg over skuldra, og hun påsto at Paillion var dritbra, og at jeg burde lese den. Kanskje jeg for en gangs skyld skal høre på henne... :roll:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Nicke
Soldat
Soldat
Posts: 32
Joined: Thu Jan 26, 2006 0:14
Location: Lilleström

Post by Nicke »

Terje wrote:Åh, er det han som ble sendt til Djevleøya sånn på begynnelsen av 1900-tallet en gang, etter at han var med i den bnden som var en av de første til å ta i bruk automatvåpen og biler?

Nei, vent, ikke gidd å svare. Jeg kan likså godt lese wikipedia-artikkelen, og finne det ut selv. :lol:
Anbefales
aviendha
Hengiven
Hengiven
Posts: 173
Joined: Tue Jan 03, 2006 21:17

Post by aviendha »

både søskenbarnet mitt og venninna mi (the black wind) leser WoT så da fikk jeg og lyst å prøve. ble hekta med en gang :) begynte å lese i høst 05 og nå er jeg på slutten av 5. bok 8)
Rambomons
Hengiven
Hengiven
Posts: 118
Joined: Wed Feb 15, 2006 22:28

Post by Rambomons »

Hadde ikke hørt om serien, men en dag finner jeg en sliten pocketutgave av første bok på biblioteket. Blir interessert og låner med meg boken hjem. Faller i smak med det samme. Ingen venner av meg hadde lest serien eller tenkt å begynne å lese den. Så begynte jeg på videregående og der kom det en inn i klassen som hadde lest noe. Men han hadde sluttet nesten med det samme. Dette fordi den minnet for mye på Ringenes Herre, men han har lovd å fortsette når anledningen byr seg. Jeg driver å leser "Skumringens Korsvei" i dette øyeblikk. Selvsagt ikke akkurat nå siden jeg fortsatt ikke behersker touch-metoden fullstendig enda. Boken er lånt på biblioteket, men jeg bruker veldig lang tid. Dette fordi det er så veldig mye som opptar meg nå. Jeg er russ og ikke nok med, men jeg er også journalist til russeavisa. I tillegg er jeg også tegner til russeavisa. Enda ett tillegg er at jeg er en stor tilhenger av film og musikk. Så derfor har jeg lånt mange musikk-dvd'er av en venn. I tillegg til det er jeg også med på å produsere en film. Filmen er allerede vist, men nå kommer den snart ut på dvd. Derfor er det mye ekstramateriale og finklipping som skal spilles inn og redigeres.
Damien Frost
Sitter
Sitter
Posts: 690
Joined: Sun Jul 31, 2005 11:36
Location: Bodø

Post by Damien Frost »

Det virker som du har mange jern i ilden, Rambomons. Er litt synd at slikt kommer i veien for lesinga(Kjenner problemet, men er nok ikke like opptatt som du). Skulla bare hatt 2 timer ekstra i døgnet, øremerket lesing. Det hadde vært bra. :)
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Jeg husker faktisk ikke hvordan jeg begynte å lese bøkene, men vil tro det var en av periodene da jeg leste ut bøker så det blafret. Og jeg gikk på biblioteket omtrent desperat. Der fant jeg Flukten fra Emondsmark (avskyr forkortelser, noen må forresten forklare meg mange av dem snart.) og prøvde den uten å ha noe meninger på forhånd. Det er vel den første beskrivelsen av Tam's sverd som fanget meg da. Og siden har jeg vært ihuga Tidshjulet fan.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Ta en titt i denne tråden, så finner du litt forkortelser!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Nynaeve
Asha’man
Asha’man
Posts: 287
Joined: Wed Mar 08, 2006 23:38
Location: Saltdal

Post by Nynaeve »

Hvordan jeg fant Tidshjulet er litt av en tilfeldighet!
Jeg gikk bare en liten tur i biblioteket, og var så sykt lei av de barnslige bøkene på barne- og ungdomsavdelingen.
Så jeg tok meg en tur til voksenavdelingen, bare for å se om det var noe interessant der. Plutselig så jeg en hel rekke med nesten like bøker (bare forskjellig farge) av samme forfatter. Det var DET som fanget interessen min, og jeg leste den første boka. Så bare ballet det på seg. :D
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Sauegjeteren wrote:(avskyr forkortelser, noen må forresten forklare meg mange av dem snart.)
NS=New Spring=Ny Vår
EotW=The Eye of the World=Verdens Øye
TGH=The Great Hunt=Den Store Jakten
TDR=The Dragon Reborn=Den Gjenfødte Dragen
TSR=The Shadow Rising=Skyggen Stiger
TFoH=The Fires of Heaven=Himmelens Flammer (tror jeg; er usikker på den norske oversettelsen)
LoC=Lord of Chaos=Kaosets Herre
ACoS=A Crown of Swords=Sverdkronen
TPoD=The Path of Daggers=Dolkenes Vei
WH=Winter's Heart=Vinterens Hjerte
CoT=Crossroads of Twilight=Skumringens Korsvei
KoD=Knife of Dreams=Tittel ikke bestemt, tror jeg... :? Tror Morten, oversetteren, har en tråd på dette et sted...


Kom forresten på at jeg begynte på Stormens Øye en gang for flerfoldige år siden. Selvsagt hadde jeg ikke lest Flukten Fra Emondsmark, så jeg ble liksom ikke helt hekta... :roll:
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Det som er lett å bli forvirret av med disse titlene er at hvertfall de 4-5 første var delt i flere deler med forskjellig navn. Verdens Øye for eksempel er jo delt i to og heter da Flukten fra Emondsmark og Stormens øye. Jeg bare sier ifra slik at ikke så mange blir forvirret av dette.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Hehe... og hvor dumt er ikke det? Nei, huff, den diskusjonen har vi hatt før, jeg skal spare meg...

Sorry admins for en meget unyttig post.
Urban tilværelse
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Jeg lånte EotW av en kamerat for, tja, to år siden. Leste ut hele serien på noen få måneder. Ble litt hekta tror jeg :)
Leste LoC fra perm til perm på under ett døgn.
Etter det har jeg lest igjennom serien to ganger til. Tok meg langt bedre tid da.
Post Reply