Nyheter om "A Memory of Light"

Diskuter nyheter, rykter og annet som er WoT relatert

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Nyheter om "A Memory of Light"

Post by Lothair Mantelar »

Heisann folkens. Jeg er her sjelden, og da jeg først stikker innom så er det for å gi dere dårlig nytt. Husk at ingenting at dette er offisielt, og at vi trolig må vente til slutten JordanCon i april før vi får ting bekreftet.

Tor Books har trolig bestemt seg for å skifte tittelen på "A Memory of Light" til "The Gathering Storm", og ikke nok med det: Boka er nå tre-delt. Den første boka kommer ut i november i år, og de to neste i henholdsvis 2010 og 2011.

Du kan lese mer om dette her og her. Og her kan du se framsiden til "The Gathering Storm" (den styggeste framsiden til en WoT-bok så langt?).

Spør du meg, er dette ganske så graverende om det skulle vise seg å være sant. Jordan sa alltid at aMoL skulle bli én bok, koste hva det koste ville, og denne tre-delingen slår meg som et åpenbart forsøk på å vri hver eneste krone ut av serien. Og hvorfor i svarte skifter de navn på boka? "A Memory of Light" er en av Jordans bedre titler; "The Gathering Storm" er så klisjéfull at jeg må passe så jeg ikke brekker meg. Har vi ikke lest tolv bøker med en "gathering storm" allerede?

Huff... Jeg blir så oppgitt hvis dette er sant. Dragonmount-forumet mener at dette med tre bøker er feil, så vi får håpe i det lengste.

OPPDATERT: Brandon Sanderson (forfatteren av aMoL) skriver om ryktene på bloggen sin.

OPPDATERT IGJEN: Denne bloggen har det meste av informasjonen som er kommet ut. Ser ut til at vi får en pressemelding fra Tor Books i løpet av kort tid.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Dette var dårlig nytt. Jeg skjønner godt at de kanskje må dele opp boka av trykktekniske årsaker hvis den blir veldig lang, men å spre den over tre år, selv om den er ferdig? Da vil de prøve å tyne så mye som mulig ut av serien tror jeg... Ser ut som jeg må skrive en nyhet neste uke når de kommer med pressemeldingen..
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Lotta Stormkråke, du kjem aldri med godt nytt!

Når det er sagt, så er det ikkje noko særleg i det heile. Trykkteknisk er det inga overrasking at dei må dele det opp, men det burde likevel gått an å fått det til i ei pakke eller noko liknande.

Fins det eit opprop klart til pressemeldinga kjem?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Re: Nyheter om "A Memory of Light"

Post by Lothar »

Lothair Mantelar wrote:Har vi ikke lest tolv bøker med en "gathering storm" allerede?
Nja, elleve, i alle fall? :wink: Med mindre du teller med Ung Vår.

Angående det trykktekniske. Enkelte av de tidligere bøkene er jo også delt opp, så det burde ikke være noe problem. Hvis det hadde blitt gjort slik at vi hadde fått lese den første tredelen av boka når den er klar - før slutten er det - ville det vært flott. Men å vente på slutten i to-tre år til er jo tortur.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

For en utrolig stygg forside..! Den kunne vært forside til de første bøkene, mens den burde vært så utrolig spesiell og fin, siden det er siste boka. Gir ikke noe inntrykk av hva boka handler om i det hele tatt..!

Jeg begynte nesten å grine når det stod Robert Jordan & Brandon Sanderson. :P

At de skal drive å ødelegge alt mulig, også så til de grader..! De kan ikke dele den opp, ihvertfall ikke over tre år, det går ikke..! Da blir det som 14 bøker, ikke 12. Det skulle være 12..!

:evil:
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Æsj.
Den forsia var grusom. De er jo aldri veldig gode, men den der var bare rett og slett stygg.

Ang. å gi ut boka i flere deler fordelt over flere år. Det er rett og slett nesten litt respektløst ovenfor leserne, når det er så tydelig at det er gjort kun for pengenes skyld.

Kan du ikke komme med noen gode nyheter innimellom Lotta? Jeg blir deppa alt før jeg har lest det du skriver :P
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Tja, en god nyhet?

Spørs hvordan man ser på det selvsagt, men jeg tror ingen har postet at WoT skal bli rollespill, a lá World of Warcraft? Den er under utvikling i hvert fall, og blir vel å se på xboxer om et par år. Tegneserien av WoT er jo også på vei, adaptert av Chuck Dixon, og kan vel bestilles i juni-juli. Dette er ikke Ung Vår-tegneserien som aldri ble ferdig (den blir ferdig snart, visst nok), men en adapsjon av den første boka. Og filmrettighetene er blitt "optioned" og vi får vel noen nyheter om utviklingen av den under JordanCon.

Jeg har selvsagt forståelse for det trykketekniske aspektet; jeg skulle bare ønske at bøkene hadde vært titulert "A Memory of Light", vol 1-2(-3?), og at de alle ble utgitt samtidig. Den eneste grunnen til å strekke det ut er for å tjene penger på serien, og det har TOR jammen gjort nok av. Før WoT var de bare et lite pisseforlag; nå er de USAs ledende forlag for SFF. Vis litt respekt for han som brakte dere dit! [/i]
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Høyres ikkje bra ut, men eg avventer litt til Tor kjem med ei offisiell kunngjering. Eg tviler forresten litt på at det er det endelege omslaget.

Tråden på Dragonmount-forumet.
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

Dette var litt skuffende. Jeg hadde håpet å få hele serien på plass ved neste utgivelse. Men, som mange andre sier, jeg forstår om de må dele boken pga størrelse osv, men er og enig i dere i at de burde blitt utgitt samtidig, når det virker som om hele boka er ferdig samtidig.
Når det gjelder framsida... den var ikke særlig givende. Og det virker og som skrifta er gal/merkelig: Sequel to the #1 New York Times Bestseller Crossrods of Twilight? Burde stått Knife of Dreams der mener jeg. Og: Book One of A Memory of Light? Rart.
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Dette suger.. Det eneste positive jeg kan finne, etter å ha vrengt hjernen, er at de startet med ett negativt utgangspunkt, men har klart å få uendelig mye mer ut av boken enn hva de trodde i utgangspunktet, og derfor vil det bli "umulig" å gi ut 1 bok. Men å dra den ut over tre fuckings år er jo helt hull i hodet, det blir å spytte på Robert Jordans minne å gi ut disse bøkene på bakgrunn av penger. Og det å skifte tittelen orker jeg ikke engang å kommentere..
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Harriet har vel sitt hun skal ha sagt, hun også? Så jeg tror ikke vi trenger å bekymre oss for at minnet til RJ blir spyttet på :wink:
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Tor har utgitt en liten pressemelding om ryktene:

" "There is no cover for the next Wheel of Time book available yet. The formal Wheel of Time update has been scheduled to release two weeks before JordanCon, with personal words from Harriet McDougal and Tom Doherty. This is going to be an exciting year, so we appreciate your patience and enthusiasm!

Check out Dragonmount and Tor.com on Monday morning.""

Jeg er bortreist fram til onsdag, så dere får alle gosse/grøsse dere over mandagens nyheter. Godt å høre at framsida er feilaktig i hvert fall.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Satt ett støkk i meg når jeg leste dette og så det antatte cover-bildet, men etter å ha lest litt så virker det ikke så dumt. OK, The Gathering Storm er en klisjèfull tittel, men det er tittelen på del en av tre, så ja, virker som om det er en mening bak dette. Del den gjerne i tre, men ikke vent så lenge mellom hver utgivelse!
Coverbildet har vel ikke blitt offentliggjort, så håper de bytter det ut. Er man så misfornøyd med coveret, så kan man jo låne boka først for så å kjøpe en annen enn Tor-utgivelsen, feks Orbit, som er finere. Coverene har uansett ikke vært spesielt kule uansett så det er ikke så farlig. For meg.
Manbearpig
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Fuck
Tor Press release wrote:A Memory of Light, partially written by Jordan and completed by Brandon Sanderson, will be released over a two-year period.
Da blir siste boka i november 2011 :roll:

Sanderson har da sagt at han skulle bli ferdig med hele boka til høsten? Og så velger de å spre det ut? Dette er jo kun for å tjene penger (jeg burde egentlig ikke ha noe problem med det :P )
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

:evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Post Reply