"To live, you must die"

Del dine teorier med oss

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply

Vil Rand virkelig dø?

Ja
20
34%
Nei
32
55%
Annet (vennligst spesifiser)
6
10%
 
Total votes: 58

Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

"To live, you must die"

Post by Terje »

Kom til å tenke på denne strofa i går, da jeg så Kenneth Branagh sin filmatisering av Shakespeares "Much Ado About Nothing", hvor Hero, en av de kvinnelige hovedpersonene, faker sin egen død, for å gjenoppleve kjærligheten fyrst Claudio følte for henne.

Hun gjemmer seg, og får med hjelp av sine venner Claudio og hans kumpaner til å tro at hun døde på grunn av måten de behandlet henne på - som vel ikke akkurat kan sies å ha vært særlig gallant. Så, når faren er over, og alle tror at hun er død, introduseres hun for Claudio som hennes onkels datter; et skalkeskjul Claudio naturligvis gjennomskuer. Og alt blir fryd og gammen.

Så, vi vet alle at RJ låner voldsomt mye fra klassisk litteratur, og fra forskjellige kulturer. Kan det hende at han har tiltenkt Rand en liknende skjebne som den som tilfalt Hero? Kan det hende at han rett og slett vil få Den Mørkeste et al. til å tro at han er død? Kan Alivias dødshjelp gå ut på at hun hjelper ham med å bryte et bånd til en av Den Mørkestes tjenere, som gjennom dette hypotetiske båndet (ikke hypotetisk hvis "tjeneren" det dreier seg om er Moridin) kan finne ut hvordan det står til med Rand, eller noe i den dur?

Hva tror dere?
Vil Rand dø på ordentlig, eller vil det bare være et maskespill?


EDIT:
Også, Den Mørkeste er Lord of the Grave - bare han kan, så vidt vi vet, bringe noen tilbake fra døden.
You can have her back, Kinslayer. The Great Lord of the Dark can make her live again, if you will serve him. If you will serve me.
-Ishamael
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
ludde
Hengiven
Hengiven
Posts: 233
Joined: Fri Jun 24, 2005 7:57
Location: Oslo

hmm

Post by ludde »

To live, you must die!! Tror dette betyr at etter han har slått DO. For Rand kan ikke ha et liv etter han har vunnet (noe vi tar utgangspunktet i at han gjør) Den Siste Strid. Hvem kan leve som Den Gjenfødte Drgaen etter noe slikt. Så for å leve et normalt liv så må han fake sin død og leve et sted bare noen av hans nermeste vet om. I en tid i hvertfall. Tror faktisk ikke han vil dø. Men tror ikke det vil bli noe über happy slutt.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Jeg tror det vil ende med at Rand lever men at det er tvil om hvor lenge, (med andre ord at Jordan vil la det stå litt opp til en vær om han dør eller ikke, eks at det slutter mens han har vunnet, men fortsatt flere små slag igjen).
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Det åpenbare i den setningen er jo ballfire - bannbluss for norske lesere. Synes det må nevnes i en slik tråd.

Jeg tror - og håper - at han dør. :cry: Da vil bøkene bli best.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

håper han dør, og at han vil bli bundet av hornet! graven tilhører DO og det ville vært for gæli om han vant også døde for så bare å bli fanget opp av den onde...

(for jeg tror nemmelig ikke at TG vil være enden på DO. han trengs som en balanse til skaperen, men han kan godt få bli litt svakere.)
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Eg tviler på at det er bannbluss det er snakk om, men ein veit jo aldri. Det er meir sannsynleg at Alivia vil hjelpe med å anten bryte bandet til Moridin, eller "drepe" Lews Therin, og få han ut av hovudet til Rand på eit vis. Sidan Lews og Rand har same sjel, kan ein kanskje seie at Rand døyr om det eigentleg er Lews som døyr - om de forstår...

Eg las ein litt interessant teori om dette: At Lews på eit eller anna tidspunkt tok kontrollen over Krafta, og at Alivia stilna Rand då. Men sidan det var Lews Therin som hadde kontroll over Krafta, so ville det gjere at han "døydde" fullstendig. Etter det kunne berre Nynaeve Lege Rand, og so var han tilbake til normalen, utan LTT i hovudet... Det er ikkj min teori, men eg trur den var omlag slik iallfall...

Ein annan ting som ein burde dra fram i denne samanhengen, er The Fisher King: Hovudbrikka i Ishydin sitt favorittspel sha'rah. Dei fleste er vel einige om at den symboliserer Rand. Brikka er forma som ein tiggar med bind over augene og eit sår i sida, om eg ikkje hugser heilt feil. Dette kan jo vere Rand etter Tarmon'gai'don, om han har faka sin eigen død.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Du har mange gode poeng incanus... Har også hørt teorien om å stilne LTT, og at det skal være rands død, men ... Vel, det er ikke greit å si...

Synes alltid vi får høre for lite om Sha'rah, høres ut som et utrolig interessant spill. Og fiskerkongen - Rand - analogien er flott. Håper RJ spinner videre på det.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Men denne The Fisher King, ser han ut som en tigger??

Kan dette ha med Min sitt syn der hun ser blant annet; en tiggerstav, en lavberkrone (sverdkronen) og diverse andre tin???
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Om the Fisher King i myter og sagn:

http://linuxmafia.com/jordan/3_sources/ ... _king.html

Delvis svar på Ashaman sine spørsmål, men selv har jeg ikke helt troa på "løsningene" som presenteres der... :?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Hmmm, det er så mye å sette seg inn i :?
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

ja, men grunne til at jeg spekulerer er at jeg vil korte ned vente-tiden. du har i alle fall mange fler uleste bøker å støtte deg på :wink:

(hadde jeg vært deg hadde jeg bare lest og kosa meg, ikke spekulert så mye! :wink: )
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Vel, spekulere er det jeg driver med :wink:
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

du burde heller lese :wink:
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Men jeg blir jo sittende på forumet hele tida :roll:
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

vel.. det finnes bedre måter å bruke tiden på :wink:

les litt du, så slipper du å få se sånne feige spoilere...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Post Reply