Skyggen Stiger

Her kan du diskutere bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Hvor bra var Skyggen Stiger

1
0
No votes
2
0
No votes
3
0
No votes
4
0
No votes
5
1
3%
6
2
6%
7
4
12%
8
7
21%
9
10
29%
10
10
29%
 
Total votes: 34

Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Skyggen Stiger

Post by Eivind »

Hva syns dere?

Her finner dere tidshjulet.net sin vurdering av boka:
http://www.tidshjulet.net/bokene/tsr.php
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Digger denne boken til de grader....
Kampen mellom Rand, og Asmodean er helt rå :D
Vi følger Perrin som er min favoritt, (enn så lenge) og Faile blir med idet større bildet.
Tam, og faren til Matt viser seg frem....
Loial blir helt, og vi møter å lærer om Aielene, og deres skikker, pluss at Baine blir forelsket... Alt er helt rått
Å så må vi ikke glemme kappitelet når det blir ny Amyrlin, Gawyn og The younglings...
Er for mye til å si
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Husker jeg leste denne boka på norsk - og da i tre deler. (Eller var det to?) Synes det ødela litt. Uansett - ei anstendig og god bok. Liker delen når mat går inn i rhuidean, og rand også selvfølgelig. Artig å se tilbake i tid. Men spesiel Mat, da!

I denne boka er også Perrin artig å følge. Samt Verin, da! :)

Men: Supergirls er litt på sidelinja i forhold til sitt potensiale... Egwene springer rundt som ei lita jente, Min er i tårnet, Elayne og Nynaeve rangler avgårde, Aviendha sliter med sin forelskelse og femininitet... Og moiraine overgir seg til Rand??!?! Hm...

Men det er jo fint med Perrin og Faile og Bain og Chiad og Tvillingelvene da! :) Og kampen med Asmo.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

elsker denne boka mye pga av perrin-faile forholdet, og det som skjer med dem, men jeg synes av en eller annen rar grunn at oppbygginga blir litt delt og rotete... :? (sikkert fordi jeg som ceres leste boka i tre deler den første gangen)

i den første delen tuller de bare rundt i tear(men Lan- Nynaeve scenen er fin da!!! :D ) og i neste del drar de til the wast. der vi får møte forfedrene til rand gjennom øynene hans, blei jeg litt forvirra, og det var litt vanskelig å følge med i svingene... men veldig lærerikt da...

men kampen med asmo var genial!!! og møtet med lanfear.
gav den en 7er
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Fantasy Freak
Hengiven
Hengiven
Posts: 154
Joined: Sat Aug 06, 2005 17:01
Location: Skjær ved Stavanger

Post by Fantasy Freak »

Driver på å leser for harde livet.. Perrin begynner å bli min yndlingskarakter.. Rand sine kapittel er mer spennende her enn de var tidligere.. Til nå er det veldig bra.. Når kommer forresten det blodbadet som det står om i anmeldelsen på hovedsiden til tidshjulet.net??
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

The Shadow Rising er en av favorittene mine, først og fremst på grunn av sekvensen der Rand får se AoL og påfølgende tider gjennom øynene til forfedrene sine, men også på grunn av Perrins scener - "Trollocs call the Aiel Waste 'the dying grounds'. I intend to make them give that name to the Two Rivers." Det er bare scener som Ingtars død i TGH og scena med Nyn i den Borderland-kroa i KoD som overgår sånt som det her.

I tillegg kommer Trollokangrepet på Steinen, hvordan Rand forsøker å gjenopplive den døde lille jenta, introduksjonen til aielsamfunnet, Alcir Dar, og sykt mye annet som jeg ikke kommer på i farten.

Gir den litt trekk fordi Nynaeve og Elaynes reise gjennom Amadicia er døll.

9.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Simen
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 602
Joined: Sat Apr 30, 2005 14:17
Location: Lillestrøm

Post by Simen »

Fantasy Freak wrote:Driver på å leser for harde livet.. Perrin begynner å bli min yndlingskarakter.. Rand sine kapittel er mer spennende her enn de var tidligere.. Til nå er det veldig bra.. Når kommer forresten det blodbadet som det står om i anmeldelsen på hovedsiden til tidshjulet.net??
Jeg vil tro du sikter til da trollokene innvanderer Steinen i Rift, som terje sa, og Rand virkelig får testet ut Callandor. Det er i begynnelsen av boka.
Kneel and swear to the Ta'veren, or you will be knelt.
Damien Frost
Sitter
Sitter
Posts: 690
Joined: Sun Jul 31, 2005 11:36
Location: Bodø

Post by Damien Frost »

Da var jeg ferdig med Skyggen Stiger! Dette var jo også en bra bok, men må si at den var litt kjedelig i begynnelsen. Når de var i Steinen i Rift, var det nokså kjedelig. Dette er jo selvsagt foruten angrepet, det var jo knallbra. Var gripende da Rand desperat prøvde å gjennopplive den jenta. Da de dro til the Waste ble det bra. Virkelig bra i Ruhidean, og det var interessant å se Aielenes historie og bakgrunn gjennom de flashbackene. (Selv om det var litt forvirrende til tider..) Kampen med Asmodean var også spennende og bra. Bra Rand får seg en lærer, slik at han vet hva han driver på med!

Synes Egwene har en litt liten rolle her, hvertfall i forhold til tidligere bøker. Liker også godt at Perrin har fått en større, og en egen, rolle. Var nokså spennende da det skjedde som mest i Two Rivers, og trist da han fant ut at han hadde mistet hele familien. Også utrolig komisk med folka i Emondsmarka som tilber han mer eller mindre som en gud der de drasser rundt på det banneret. :lol: Har også fått sett mer til Faile, som jeg har begynt å like nå. Loial liker jeg bare bedre og bedre. Elayne og Nyn i Tarabon var også bra, men ikke så bra som Perrin i Two Rivers. Men jeg må innrømme at jeg lo godt da Elayne drakk seg full! :lol: Var spennende da Nyn treffer på Moggy inne i palasset.

Var også bra angående kuppet i Tårnet. Elaida liker jeg bare mindre og mindre! Håper Siuan får sin hevn! Men det er en ting jeg lurer på: Siuan ble sjokkert da hun kom ut av kontoret, og fant Vokteren sin død. Men dette skulle da hun følt med en gang han døde? Pga av båndet mellom dem? :? :?


Vanskelig å gi karakter, men i forhold til de karakterene jeg har gitt de andre, blir det en god 7er.
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Hmm. det tenkte jeg ikke på når jeg leste boken.... Siuan burde helt klart følt når han ble drept. Etter det jeg har lest i tFoH Liker jeg bare Siuan enda bedre. Hun begynner virkelig å bli en av mine favoritter.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

men.. ble hun ikke skjermet før hun kom ut da? var jo mulig hun ikke følte det gjennom skjoldet, om han ble drept mens hun ikke kunne lede kraften...
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Har ikke boken her, så kan ikke sjekke om jeg har rett, men tror kanskje Suian var avskåret fra Kraften på dette tidspungtet eller stillnet, så derfor kunne hun ikke føle Vokteren sin!!
Spoiler
Dersom noen blir stillnet, så brytes båndet med Vokteren!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Blogen til RJ wrote:For Roland Arien, a lot of people have asked questions about Alric's death. I should have made matters plainer. As I envisioned it, Alric, having sensed Siuan's extreme shock, came running to her and arrived just in time to be stabbed just before Siuan was taken into the anteroom. She should have sensed the knife going in, but that was masked by her shock. When she sees him lying there, he is dying, though not yet dead. As I said, I should have made it plaine
Alric er då Voktaren til Siuan.
Damien Frost
Sitter
Sitter
Posts: 690
Joined: Sun Jul 31, 2005 11:36
Location: Bodø

Post by Damien Frost »

Tusen takk incanus! Da fikk jeg klarnet opp i det. Trodde kanskje han ble drept før Elaida og co kom stormende inn jeg.

Hva er det du ikke har kontroll over, incanus? :?
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Fantasy Freak
Hengiven
Hengiven
Posts: 154
Joined: Sat Aug 06, 2005 17:01
Location: Skjær ved Stavanger

Post by Fantasy Freak »

Nå har jeg lest den ferdig. Det må være den beste boka til nå. Digger Rand når han er i Waste Land...
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Den måte må sies å være en av høydepunktene i serien for min del. Mye på grunn av det mange av dere allerede har sagt. Den var/er bare så grådig spennende. Tror jeg brukte fem dager på den.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Post Reply