Nyttige webverktøy for WoT-fans

Diskuter nyheter, rykter og annet som er WoT relatert

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Nyttige webverktøy for WoT-fans

Post by Terje »

Som dere alle vet, bugner det av nyttige sider der ute, som fanatiske fans har skapt for å hjelpe andre fanatiske fans. Så hvorfor ikke samle dem her, for at alle her på tidshjulet skal kunne dra nytte av dem når de poster?

Post nettsider dere vet om hvor det er nyttig informasjon, eller andre interessante saker relatert til WoT, her. Helst ikke noe annet!!!


Bloggen – RJs egen blogg. Informasjon om serien, og om ham selv.

RSSfeeden til RJs blogg – nerdegreie deluxe... :P

Dragonmount – Den største WoT-sida. En av de mest populære WoT-sidene. Er ofte de første som kommer med nyheter om WoT, og har et stort forum, RPG, korte kapittelsammendrag og persondatabase.

Encyclopedia WoT - kapittelsammendrag med lenker og kryssreferanser til både andre artikler i Encyclopedia WoT og i WoT FAQ (se lenke lenger ned). Karakterbiografier, stedsbeskrivelser, og mye annet.

Hjemmeside om RJ og WoT – mye rart: lenker, fanart, omslagsillustrasjoner, ...

Moiraine-ekvivalenten til "Nynaeve Rules"? - side for Moiraine-fanatikere.

Nynaeve Rulez - et ganske lite og sjarmerende forum for "den offisielle Nynaeve-fanklubben". Ikke det beste eller mest aktive forumet, men jeg tar det med likevel.

Seven Spokes - mye nyttig informasjon.

Stone Dog´s Hold - teorier, forum, oversiktsartikler. Dessverre er det ikke sannsynlig at siden vil oppdateres mer, siden webmasterens engasjement i WoT ikke er like stort lenger.

Tar Valon – Et ambisiøst prosjekt, hvis mål er å bygge en virtuell modell av Det hvite tårnet. De driver også å bygger et slags onlinesamfunn, som de selv omtaler som "en familie"... (les post av Incanus lenger ned for mer.)

Tar Valon Forums - Tar Valon sine forumer.

Tar Valon Library – Biblioteket til Tar Valon. Voldsomme mengder informasjon; blant kuriositetene kan nevnes en norsk-OT-ordbok...

Tellings of the Wheel - The Chronology of WoT - lurer du på i hvilken rekkefølge hendelser i WoT fant sted? Sjekk denne sida.

The Compleat Old Tongue - lurer du på hva OT-ord betyr? Sjekk her!

Theoryland - Har rundt 1400 teorier.

The Wheel of Time Character Archive [color - En vidunderlig side som inneholder informasjon om samtlige 4-5000 figurer i WoT. Har også lenker til WoT FAQ (se lenke lenger ned). Er dessverre nede for øyeblikket, men jeg håper den vil komme tilbake snart, siden den er uunværlig for meg. (Hvis det er noen som trenger den, har jeg en zip-fil som inneholder hele sida fra da den var oppdatert til WH liggende på harddisken. Så send meg en PM med mail-adressa deres, så skal jeg sende den som vedlegg. Men ikke si det til noen, for den er ikke for videredistribusjon! :P)

The Wheel of Time Frequently Asked Questions - hvis du lurer på noe om WoT, finner du mest sannsynligvis svaret her. Her har de gjennomganger av så godt som alle de største teoriene, samtidig som de svarer på alle de små tingene.

WoT Ideal Search - gir deg visstnok muligheten til å søke etter fraser i WoT-bøkene. Er litt usikker på hvor bra det funker, men det er nå der.

Wotism.net – Generelt WoT-forum. Ifølge Ceres liker de oss ikke... :P

Wotmania - feed your wheel of time addiction - kanskje favorittnettstedet mitt når det gjelder WoT, nest etter tidshjulet.net, selvfølgelig. Ikke bare har de enormt store messageboards (for store etter min smak, men det får så være), men de har også en bråte med rassurser for dem som måtte lure på noe. FAQ, POV- guide, teorier, m.m. I tillegg kommer naturligvis det eminente OF-boardet deres.

WoT Concordance - Komplette referanser til alle kulturelle elementer i Randland til og med The Path of Daggers.

Post dine egne favorittsider, eller eventuelle sider jeg har glemt, så setter jeg dem inn her...

EDIT 30-11-2005: Alfabetiserte, og copypasta inn senere "bidrag".
Last edited by Terje on Fri Aug 25, 2006 21:55, edited 5 times in total.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Logain
Soldat
Soldat
Posts: 66
Joined: Mon Nov 07, 2005 17:54

Post by Logain »

Regner med at noen andre har slike sider som theoryland, tarvalon, og dragonmount?
Ja, Dragonmount kommer med her.

Har ikke så mange andre WoT linker, men kan nevne en side for de som driver med WoT d20 rollespillet til Wizards of the Coast som kom ut for noen år siden. Wizards klarte jo å herpe hele greia med weaves og slikt så noen satte seg ned og lagde to netbooks med house rules og la til ting etter som serien har utviklet seg. Oppdateres relativt sjelden men... Så spiller du WoT RPG så stikk til Call of the Horn
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Som terje nemnte, men ikkje linka til:

TarValon / TarValonForums.

Theoryland
Har omlag 1400 teoriar inne no trur eg, pluss noko anna.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Jeg er også avhengig av WoT FAQ, Wotmania, Dragonmount og Theoryland. Og tidshjulet selvfølgelig. Oppdata nylig et annet forum - Wotism.net. Her var det blant annet ei ganske stor norsk brukergruppe, og forumet var rimelig aktivt.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

The Compleat Old Tongue - lurer du på hva OT-ord betyr? Sjekk her!
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
DucKfish
Asha’man
Asha’man
Posts: 289
Joined: Sat Oct 29, 2005 17:11

Post by DucKfish »

http://members.aol.com/firoane/jordan.htm

Fant denne sida mens jeg lette etter bokomslaget til tEotW...

Var mange andre linker nederst på sida og!
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Ein ting til, som sjølvsagt bør nemnast:

Blogen til RJ.

Om du bruker RSS, er dette adressa til feeden:
http://www.dragonmount.com/RobertJordan/rss.xml
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jeg har begynt å følge tilfeldige lenker rundt om i Encyclopedia WoT, og i dag fant jeg en artikkel som virkelig ga uttrykk for hvor nøye disse folka arbeider:
Braem Wood

Braem Wood is a great forest north of Caemlyn.
References
TFoH,Ch1 - The wind blows across Braem Wood.
TFoH,Ch56 - Davram Bashere leaves most of his cavalry camped in Braem Wood while he takes a few men into Caemlyn.
ACoS,Ch1 - The starting wind rises in Braem Wood.
WH,Ch9 - A merchant reports to Dyelin that there are thousands of Arafellin, Kandori and Shienarans in Braem Wood.
WH,Ch26 - Merilille returns to Caemlyn after meeting with the Borderlands rulers in Braem Wood.
WH,Ch27 - Elayne meets with the Borderlands rulers in Braem Wood.
http://encyclopaedia-wot.org:8008/geogr ... _wood.html

Hva annet kan man si, enn wow?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Ja, det er eit heilt utruleg arbeid dei har lagt ned i den sida. Har du sett på kapittelreferata? I tillegg til å linke til alt som vert nevnt, har dei notat som gjer litt ekstra info om spesielt interessante emne.

Ein ekstra link:
http://www.tarvalon.net/library.asp
Direkte link til Biblioteket på TarValon-sida. Der finn du mykje info, og det vert lagt til nytt stoff heile tida. Fann til dømes denne. Ei ordbok for det Gamle Tungemålet til norsk!

Og eit lite forslag:
Om du hadde hatt tid, kunne du ha oppdatert fyrsteposten din, og inkludere alle linkane som har vorte nevnt. Ikkje at det er den lengste tråden, men då hadde ein ikkje trengt å leite gjennom alle innlegga for å finne noko spesielt.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Dragonmount: Ei av dei mest populære tWoT-sidene. Er ofte dei fyrste som kjem med nyheiter om tWoT, og har eit stort forum, RPG, korte kapittelsamandrag og persondatabase.

TarValon: Ikkje akkurat eit RPG... Er ikkje heilt sikker på opplegget sjølv, men slik eg forstår det, er det eit "samfunn" ikkje eit RPG. For å sitere dei:
TarValon wrote:Vi er ikke et rollespill. Vi er ikke fantasi men en familie, virkelige mennesker i et voksende samfunn på nettet; et samfunn som hele tiden utvikler seg, og å tilegne seg medlemskap og respekt i Tar Valon er verken en lett oppgave eller en meningssløs anstrengelse.
Og nei, eg har ikkje oversatt. Dei har ei norsk "velkomstside" og...
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

kanskje denne kommer litt utenom de andre, men jeg syntes nå den var litt morsom!

http://www.shadowburn.com/wotnow/comic.php?comic_id=1
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
DucKfish
Asha’man
Asha’man
Posts: 289
Joined: Sat Oct 29, 2005 17:11

Post by DucKfish »

Hehe denne var morro! :lol: (Ikke akkurat "Nyttig", men morro :D )

http://www.abbygoldsmith.com/wot/humor/QUIZ_Rand.shtml
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Dette er eit kart som viser alle kjende byar, Lønnhagar, Portsteinar, Vegportar, posisjon og storleik til hærstyrker, stader der kjende slag har vore og kva land som er under kontroll/alliert med kven.

http://webpages.charter.net/newname/WoT ... 20Name.jpg
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Oi. Muligens en av de nyttigste webressursene jeg har vært borti på lenge. Godt å se hvor folk er hen, og styrkeforholdene mellom de forskjellige sidene.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Eit lite tips om Encyclopaedia WoT:
Søkefunksjonen på sida har ikkje fungert so lenge eg kan hugse, men ein kan søke likevel, ved å bruke Google. Det gjer ein ved å skrive dette i søkefeltet på Google:

Code: Select all

site:encyclopaedia-wot.org [søkeord]
Sida er dessverre nede for tida...

So har eg eit lite tillegg til tråden:
http://www.salidar.com/
Ei side med forum, karakterdatabase der ein kan søke etter namn, heimstad, noverande posisjon, kva bok han/ho kom med i og assosiasjonar (har ikkje testa det), OT-ordbok, kalendar og eit bibliotek med ein del info.

Hadde det forresten vore ein idè å gjere denne tråden sticky?
Post Reply