Gjenlesning?

Her kan du diskutere bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Lese bøkene flere ganger?

Nei, bortkasta tid
3
3%
Ja, stor opplevelse
64
66%
Nei, leser av prinsipp ikke bøker mer enn en gang
2
2%
Ja, men bare fordi jeg ikke har noe bedre å gjøre
3
3%
Nei, men har planer om å gjøre det
23
24%
Ja, men angrer på at jeg gjorde det
1
1%
Har aldri tatt stilling til spørsmålet
1
1%
 
Total votes: 97

Demandred
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 19
Joined: Thu Jul 29, 2010 13:02
Location: harestua

Post by Demandred »

Er det gode bøker/serier, leser jeg dem ofte flere ganger. Får alltid med meg noe jeg ikke har tenkt på før.

Vet ikke helt hvor mange ganger jeg har lest bøker som TSR og FOH nå.
Nå hører jeg WOT på lyd, og er lettere da.
Tror faktisk ikke jeg har lest hele serien i rekkefølge så mange ganger, men er langt i FOH nå. Har vel et mål om å være ferdig med serien før Towers of midnight kommer ut.
“He smiles too much, I cannot abide a man who smiles too much.”
- Perrin.
WoTle
Soldat
Soldat
Posts: 55
Joined: Mon Dec 06, 2021 19:02
Location: Bergen
Contact:

Re: Gjenlesning?

Post by WoTle »

Eg bumpar denne tråden 12 år etter siste post, sidan eg uansett vurderte å laga ein ny tråd med same tema.

Sjølv las eg ferdig heile serien for første gong for ikkje så altfor lenge sidan (eg hadde allereie lese dei fleste bøkene fleire gongar, men datt av då Robert Jordan gjekk bort), og byrja straks med ei gjenlesing, eller eigentleg eit gjenhøyr. Det tok meg nemleg eit drygt år å lesa heile serien, og heller enn å bruka leseenergi på å gjera det på nytt, valde eg å høyra lydbøkene.

Eg synest absolutt den er verd å lesa/høyra på nytt! Det er trass alt heilt sinnsjuke mengder detaljar i bøkene, og eg merkar at nokre av historiene blir meir interessante andre gongen eg les dei. Sidan eg no høyrer dei på lydbok, kan eg òg høyra på bøkene medan eg vaskar opp, ryddar, går tur, osv, så det er veldig låg terskel for å "lesa". Kan trygt tilrådast!

Det blir nok ei stund til neste gong eg les dei på nytt fysisk, men det er absolutt noko eg kjem til å gjera med tida (kanskje ein gong kvart tredje år?). Eg har òg bok 1-11 på norsk, sidan eg las dei som barn, så eg lurer på å ta ei gjenlesing på norsk òg om nokre år, berre for nostalgiens skyld.
Sjekk gjerne ut podkasten Hjulpreik: ein norsk podkast om Tidshjulet, både bøkene og TV-serien, med vertane Vetle, Sigrid og Vetle. Nye episodar (nesten) kvar veke.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Re: Gjenlesning?

Post by Asphyxiate »

Leste den om igjen for noen år siden, husker ikke når, men mener å huske at jeg koste meg ganske mye. Mange detaljer man hadde glemt. Også er man litt mer "klar" over hvordan tempo endres midt inne i serien.

Om jeg kommer til å lese den om igjen? Hmmm, usikker på om jeg kommer til å ta meg tid til det. Har for mange andre bøker og serier jeg ønsker å lese at jeg vil komme til å prioritere dette.

Men har litt tenkt å lese denne her https://www.outland.no/origins-of-the-w ... ert-jordan, og kanskje det vil pirre til en gjenlesning?
Manbearpig
WoTle
Soldat
Soldat
Posts: 55
Joined: Mon Dec 06, 2021 19:02
Location: Bergen
Contact:

Re: Gjenlesning?

Post by WoTle »

Asphyxiate wrote: Thu Nov 24, 2022 19:22 Leste den om igjen for noen år siden, husker ikke når, men mener å huske at jeg koste meg ganske mye. Mange detaljer man hadde glemt. Også er man litt mer "klar" over hvordan tempo endres midt inne i serien.

Om jeg kommer til å lese den om igjen? Hmmm, usikker på om jeg kommer til å ta meg tid til det. Har for mange andre bøker og serier jeg ønsker å lese at jeg vil komme til å prioritere dette.

Men har litt tenkt å lese denne her https://www.outland.no/origins-of-the-w ... ert-jordan, og kanskje det vil pirre til en gjenlesning?
Den skal eg definitivt lesa! Har høyrt rykte om at det er rimeleg store avsløringar om enkelte karakterar i den.
Sjekk gjerne ut podkasten Hjulpreik: ein norsk podkast om Tidshjulet, både bøkene og TV-serien, med vertane Vetle, Sigrid og Vetle. Nye episodar (nesten) kvar veke.
Post Reply