Merkelige Eder?

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Nei, det er hennsikten som gjelder.

Akkurat som med den første eden.
En Aes Sedai kan si at huset er blått, hvis hun tror det er blått, selv om huset egentlig er grønt.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

In fact , they had nothing to fear as long as they kept out off bowshot. True, from where she sat her horse, she could have set fire to every one of those ships, or simply cut holes through their hulls and let them sink. The work of moments. Yet doing so surely meant some of those aboard would drown. The currents were strong, the water like ice, and the swim to shore long, for those who actually could swim. Even one death would make what she did using the Power as a weapon. She was trying to live as though already bound by the Three Oaths, and the Oaths protected those vessels from her or any other sister. A sister who had sworn on the Oath Rod would not be able to make herself set those weaves, perhaps not even to form them, unless she could convince herself she was in immediate danger from the ships. But neither the captains nor crews believed that, apparently.

CoT, The subject of Negotiaions, side 471 paperback.


Alle stavefeil er mine :)
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Kjetil wrote:Akkurat som med den første eden.
En Aes Sedai kan si at huset er blått, hvis hun tror det er blått, selv om huset egentlig er grønt.
Eller om ho ikkje seier det som eit faktum. Edene er ikkje eit hinder for sarkasme/ironi, dåå dei ikkje framseier det som ei sanning (meiner det stod noko om dette i blogen).
Saugjeteren wrote:Så hvis en Aes Sedai for morro skyld lager et flammesverd og noen løper inn i det er det greit? Vi kan tenke oss at gjeldende Aes Sedai vil øve med sverd (usansynlig situasjon ja) og bare fekter med det uten å se på det som et våpen, men et leketøy. Hvis noen da løper inn i sverdet er det likevel greit ifølge Edene?
Vel, ja. Siuan laga t.d. eit sverd av luft i tGH, då ho snakka med Egwene og Nynaeve på veg til Tar Valon. So lenge Aes Sedaien ikkje meiner å bruke sverdet som eit våpen, står ho fritt til å gjere kva ho vil, som Kjetil sa:
Kjetil wrote:Nei, det er hennsikten som gjelder.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

incanus wrote:Eller om ho ikkje seier det som eit faktum. Edene er ikkje eit hinder for sarkasme/ironi, dåå dei ikkje framseier det som ei sanning (meiner det stod noko om dette i blogen).
Tror dette var mer hypotetisk fra RJ sin side. Ironi og sarkasme er jo nærmest helt fraværende i Randland.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Sjølv om det var hypotetisk, so viser det jo likevel korleis Edene er. Gjekk forresten ganske fort å finne det:
Blogen wrote:For Majsju, the oath against lying does leave room for sarcasm. It is intent and result that matter. No sister can intentionally speak an untruth either with the intent of passing on false information or with the belief that false information might be passed on. Thus the careful slicing and dicing of words. But if someone were to hold up a piece of white cloth and ask whether it was black or white, someone who had sworn the Three Oaths would be capable of saying that it was black as a matter of sarcasm. But not if, for example, the person asking the question was blind and thus might well take the statement for truth rather than sarcasm.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Hva hvis hun ikke viste at mannen var blind og sa halvsakrastisk at huset er grønt? Hvis mannen trodde på det, men Aes Sedaien trodde hun sa det i en sarkastisk tone. Det går vel litt på hva slags selvinnsikt de har også, mht. skuespillerferdigheter.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Eller fargeblind kanskje?
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Det må vel kunne helbredes med Legedom vel?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Og igjen siterer jeg fra boka.
Alanna vinket Faile til taushet. "Du forstår overhodet ikke," fortalte Aes Sedaien Perrin med stram stemme. "Du forstår ikke hvilke begrensninger vi operer under. De Tre Edene er ikke bare ord. Jeg tok med meg to Voktere til dette stedet." De Grønne var de eneste Ajahene som knyttet seg til mer enn en Vokter hver. Han hadde hørt at noen at noen hadde så mange som tre eller fire. "Barna tok Owyn mens han gikk over en eng. Jeg følte hver pil som traff ham til døde. Jeg følte ham dø. Hadde jeg vært der kunne jeg ha forsvart både ham og meg selv med Kraften Men jeg kan ikke bruke den for å ta hevn. Det tillater ikke Edene. Barna er omtrent så usle man kan bli uten å være Mørkefrender, men de er ikke Mørkefrender , og er av den grunn trygge for kraften bortsett fra i selvforsvar. Selv om vi strekker det så langt vi kan, er det grenser for hvor langt det kan strekkes."
Det jeg vil fram til er at de kan bruke Kraften som våpen mot Mørkefrender også, ikke bare Skyggeyngel.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Det er faktisk gitt i Eden frå før:
Never to use the One Power as a weapon except against Darkfriends or Shadowspawn, or in the last extreme of defending your own life, that of your Warder, or that of another sister.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Da har dere utelatt det i Edene her på forumet før. Det har bare stått skyggeyngel.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Oops, anten står det feil på Encyclopaedia WoT, eller so står det forskjellige versjonar i bøkene. Her er alle tre, slik dei står i New Spring:
Under the Light and by my hope of salvation and rebirth, I vow that I will speak no word that is not true.

Under the Light and by my hope of salvation and rebirth, I vow that I will make no weapon for one man to kill another.

Under the Light and by my hope of salvation and rebirth, I vow that I will never use the One Power as a weapon except against Shadowspawn, or in the last extreme of defending my life or that of my Warder or another Sister.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Men kan vanlige Mørkefrender være skyggeyngel? Greit nok, Fain er gjennomsyret av onskap og galskap, og Grå Menn må man vel kunne drepe med kraften, men noe annet? Kanskje de Fortapte?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Vanlege mørkefrender er vanlege menneskje, so dei er ikkje Skyggeyngel. Skyggeyngel er
Encyclopaedia Wot wrote:A generic description for creatures of the Dark One. They include cafar, Darkhounds, Draghkar, Fades, the forger, gholam, Gray Men, Trollocs, Worms and zomaran.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Jeg har alltid lurt litt på det der.
Hvorfor kan Aes Sedaier bruke kraften når de for eksemel torturerer Black Ajah?
Post Reply