Dialekter

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Stefan
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 957
Joined: Sat Apr 30, 2005 17:18
Location: Bergen

Dialekter

Post by Stefan »

I dag skrev vi admins første del av vår skolestil på nynorsk, som skal skal gjøres ferdig på skolen torsdag. Alle tre valgte samme oppgave, og vi synes denne oppgaven egner seg godt for en seriøs diskusjon her på forumet. Diskusjon om nynorsk-faget bør helst ikke legges i denne tråden ;).

Her er den delen av oppgaveteksten som er relevant for diskusjonen:
Hva er grunnen til at man legger så stor vekt på dialektene her i landet, og hvilken betydning mener du dette har for den norske identiteten?

Noen som har noen meninger om dette kjempeinteressante temaet?

Stefan, som elsker norskfaget... :roll:

PS! Det du sier kan og vil bli brukt som inspirasjon til våre skolestiler :).
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1465
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Mange som snakker dialekt her inne?

NB: Selv om tråden er om dialekter, så betyr ikke det at dere kan skrive på dialekt her, hvis ikke det er i eksempler da.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Jeg snakker selv den fineste dialekta i Norge, og som kjent også drar damer over hele fjøla, den fantastiske Kristiansandsdialekta.
Ellers har jeg ikke så mye å bidra med, i og med at jeg ga fullstendig faen i norskfaget på skolen, utenom at jeg har en forkjærlighet for dialekter fra vestlandet, spesielt Haugesundsdialekta.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

jeg snakker noe som kalles så meget som østnorsk- bydialekt. det vil i praksis egentlig bare si at vi har mange a-endinger, flere i-endinger, og enkelte lokale ord.

eks:
hadde dU(tjuk u) giddI(trykk på i) å levErt(trykk på e)[fyll inn det som du synes passer, kommer ikke på noe logisk :P ] hjemme hOss vårses(bøy tunga nedover, og bakover når du uttale r'en)
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Simen
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 602
Joined: Sat Apr 30, 2005 14:17
Location: Lillestrøm

Post by Simen »

Og dette hjelper oss å forklare nordmenns forkjærlighet for dialektene sine, hvordan? :)

Føler egentlig at det er slike stiler om identitet og følelse av tilhørighet jeg oftest skriver i norsk og andre fag. -Men fortsatt like artig. :)

Tror ikke jeg skal legge noe mer ut om mine synspunkter så vi ikke ender opp med tre like oppgaver. Men for all del, spytt ut hvis dere andre har noe å komme med.
Kneel and swear to the Ta'veren, or you will be knelt.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Ituar wrote:Ellers har jeg ikke så mye å bidra med, i og med at jeg ga fullstendig faen i norskfaget på skolen
:arrow:

som sagt :)
men det jeg syns å huske da, er at dialekter generelt blir et alt for vidt tema, burde prøve å begrense det kraftig. Gjerne til en spesiell dialekt. Hvis du skal snakke om dialekter generelt blir det veldig overfladisk og luftig. Ikke noe godt norsktema.
Tror jeg da.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Simen wrote:Og dette hjelper oss å forklare nordmenns forkjærlighet for dialektene sine, hvordan? :)
små marginer, men akk så viktige for identiteten :P Kongsberg folk elsker å gjøre narr av Oslos og Bærums talemåte, men vi tenker ikke over at den er svært lik vår egen.

snakka med Ashie her om dagen, og da innså jeg at for ham måtte dialekta mi(som jeg er så stolt av) høres ut som reinspikka bokmål. litt synd egentlig.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Har truffet noen fra Kongsberg, og det er utrolig likt bokmål for mine ører. Blir veldig kjedelig for meg, og kan ikke si at jeg er veldig glad i den. Det er sikkert påvirka av at han fyren som jeg ble best kjent med også var ufattelig kjedelig, men men. Jeg er generelt sett ikke glad i østlandsdialekter jeg da, men fins jo noen morsomme unntak.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

som sagt...

men tro det eller ei, det er (i alle fall i mine ører :P ) stor forskjell i uttalemåte. og vårses er i alle fall ikke et godkjent bokmålsord! :P
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Thomdril
Asha’man
Asha’man
Posts: 257
Joined: Tue Oct 04, 2005 18:20
Location: Vålerenga
Contact:

Post by Thomdril »

Dialekt ja.. Må vel si som Faile at dialekta mi er typisk "Vålengelsk" (Som fattern min kaller det) med en masse a-endinger osv.. Kjempestolt av måten jeg snakker på, selv om jeg veit mange syns det er litt for mye slang ute å går.
Eller syns jeg faktisk haugesunds-dialekt er utrolig sjarmernde hos jenter! Ikke spør meg hvorfor, for jeg veit ikke, men er bare litt svak for den.. :oops:
Who's that riding into the sun.
Who's the man with the itchy gun.
Who's the man who kills for fun!
Psy-cho Dad. Psycho Dad. Psycho Dad!
He sleeps with a gun, but he loves his son.
Killed his wife 'cause she weighed a ton... Psycho Dad!
Simen
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 602
Joined: Sat Apr 30, 2005 14:17
Location: Lillestrøm

Post by Simen »

Har familie på Kongsberg, og husker det er litt plagsomt når de sier "vårs", eller kommer jeg ikke på flere særegenheter. Kjenner du kusina mi Linn -Therese, Faile? 18 år gammel. Og onkelen min har vært ordfører der noen år. Tror han jobber på ungdomsskolen.
Kneel and swear to the Ta'veren, or you will be knelt.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

det er sikkert sant, men det er jo et kjent fenomen at dialekter er vanskelig. Du skal kjenne dialekten godt for å kunne skilde viktige særtrekk.
Hvis du for eksempel skulle prøve å snakke trøndersk, ville sikkert du synes du klarer det ganske bra, men en trønder ville nok ha syns det er helt håpløst.
Akkurat som når jeg hører folk prøver å etterligne min dialekt, syns jo jeg de er helt håpløse, selv om det høres sørlandsk ut.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Simen wrote:Kjenner du kusina mi Linn -Therese, Faile? 18 år gammel. Og onkelen min har vært ordfører der noen år. Tror han jobber på ungdomsskolen.
kan ikke si jeg gjør det... hva heter onkelen din da?
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Simen
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 602
Joined: Sat Apr 30, 2005 14:17
Location: Lillestrøm

Post by Simen »

Nå må jeg tenke...eh...(han ble gifta inn for noen år siden skjønneru)..Øystein Senum, for Venstre.
Kneel and swear to the Ta'veren, or you will be knelt.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

kan ikke si det ringer noen bjelle. må ha vært før min tid som politisk engasjert :P
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Post Reply