Ajah

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

hehe, dette får du ta opp med RJ, men sånn er det bare.
Hvite bør forresten ut i verden for å høre andres meninger.
Aes Sedaier er alt for arrogante til å høre på vanlige folks meninger.
Brune bør også reise ut for å finne flere bøker.
De finner de bøkene de trenger i de store bibliotekene i Tårnet og Cairhienen. Men Verin samler på blomster eller insekter eller noe sånt?
Grønne er vel nesten de med minst grunn til å sitte inne i Tårnet. Skyggeyngel er det støtt i Pestlandet.
Aes Sedaier kaster ikke bort livet sitt, og de fleste dør i the blight. De grønne står klare til å kjempe på TG, ikke før.
Gule vil bruke Legedom, men det er vel best å gjøre der det trengs?
Syke folk kommer til tårnet for å kureres.
Og alle bør uansett ut for å finne kvinner som kan lede kraften.
Det hvite tårnet har tradiosjon for at jenter som vil bli Aes Sedai må komme til det.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Aes Sedaier er alt for arrogante til å høre på vanlige folks meninger.
Absolutt et poeng.
De finner de bøkene de trenger i de store bibliotekene i Tårnet og Cairhienen. Men Verin samler på blomster eller insekter eller noe sånt?
Joda, de finner mye, men langtfra alt er funnet enda. Og som du påpeker så (tror ikke du er helt klar over det :P ) samler de andre kunnskaper utenfra og skriver egne bøker.
Aes Sedaier kaster ikke bort livet sitt, og de fleste dør i the blight. De grønne står klare til å kjempe på TG, ikke før.
Hvis de skal vente helt til TG så kaster jo de aller fleste Grønne bort livet sitt. Og jeg trodde uansett at de viet livet til kampen mot skyggen, ikke bare TG?
Syke folk kommer til tårnet for å kureres
Ikke aller rekker fram, svært få vil egentlig ha kontakt med Aes Sedaier. Og de kan oppdage villstyringer også. (Kloke osv.)
Det hvite tårnet har tradiosjon for at jenter som vil bli Aes Sedai må komme til det.
De finner jo ikke alle likevel. Hadde de hatt folk overalt så var det en annen sak. Aielene finner jo alle fordi de har Vise overalt. Man må jo helst hindre at folk dør av overbruk.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Nei, som du sier er det langt ifra den beste måten å gjøre ting på. Det er en grunn til at nesten alle rommene i tårnet står tomme, men Aes Sedaier lever lenge, og er alt for glad i tradisjoner. Sånn er det bare.

Er jo det som er hele plottet med Egwene, hun kommer å forandrer, og redder tårnet som står for fall.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Joda, Egwene bringer jo med seg forandringer og det gamle blodet og alt det der. Lurer på om Aes Sedaier begynner å få barn selv også nå jeg?

Og Kjetil, nå lå vi godt ann til en Terje-Loki diskusjon. Men vi kom fram til en konklusjon for fort.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

De diskusjonene scroller jeg alltid forbi uansett, så like greit at det ikke ble likt.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Sauegjeteren wrote:Og Kjetil, nå lå vi godt ann til en Terje-Loki diskusjon.
Ah, var det difor eg tykte dette var så gøy å lese. :lol:
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

hehe, løgner :)
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Loki wrote:
Sauegjeteren wrote:Og Kjetil, nå lå vi godt ann til en Terje-Loki diskusjon.
Ah, var det difor eg tykte dette var så gøy å lese. :lol:
Det er en unnskyldnig, men mest sannsynligvis fordi både jeg og Kjetil for en gangs skyld kom med flere seriøse innlegg på rad.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Kjetil wrote:hehe, løgner :)
Nei, eg var faktisk seriøs. :lol:
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Eit par kommentarar...

Når det gjeld den Grøne Ajah, so kan eg sitere Alanna Mosvani, frå tDR, kap. 23:
[Egwene]"Det var ikke det jeg mente, Alanna Sedai. Jeg vil vite hva det innebærer å være en grønn søster." Hun var ikke sikker på om Alanna ville forstå, for hun var ikke sikker på om hun selv forsto hva hun ville vite, men Alanna nikket sakte som om hun gjorde det. "Brune søker kunnskap, Blå legger seg opp i saker, og Hvite overveier spørsmål om sannhet med kompromissløs logikk. Alle gjør vi selvsagt litt av alt dette. Men å være Grønn innebærer å være rede." Alanna fikk et anstrøk av stolthet i stemmen. "Under Trollok-krigene ble vi ofte kalt Den Stridende Ajahen. Alle Aes Sedaier hjalp til hvor og når de kunne, men bare den Grønne Ajah var alltid med armeene, i nesten alle slag. Vi var motstykket til Svartefyrstene. Den Stridende Ajah. Og nå er vi rede, for Trollokene som skal komme sørover igjen, for Tarmon Gai'don, Den Siste Strid. Vi kommer til å være der. Det er det det innebærer å være Grønn."
Me har vel ikkje fått vite om kva andre av den Blå Ajah har drive med, men som Kjetil sa, so er det truleg svært få som har èi stor oppgåve i livet, slik Moiraine og Siuan har. Dei blander seg inn der dei finn det for godt.

Det var Anaiya som fyrst mistenkte at Egwene kunne vere ein Draumar, men det er sjølvsagt ikkje hennar "oppgåve", som du seier Sauegjetar. (Det er jo ikkje akkurat å søkje rettferd o.l....)

Brune forskar anten i skriftlege kjelder, (som dei finn i sitt eige bibliotek, eller i Cairhien, Caemlyn, Chachin eller ein kva som helst annan stad med eit bibliotek) eller dei lager sine eigne bøker. Dei har ulike interessefelt innanfor historie, naturvitskap og mange andre emne. Det å samle og oppretthalde kunnskap er kanskje det viktigaste. Til dømes er det ei (Nesune Bihara?) som seier at ho veg til Cairhien hadde funne fleire nye artar av planter og dyr som var ukjende frå før.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Det er vel noen Grønne som drar til Pestlandet og hjelper hærer i innrykk også? Og hvis de bare vente er det som tidligere sagt mange bortkastede liv.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Som Alanna sa, alle Aes Sedaiar gjer litt av alt, so liva deira har ikkje nødvendigvis vore bortkasta. Det kan vere at nokre Grøne er med inn i Pestlandet, men me har ikkje høyrd om nokon trur eg...
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jeg mener å ha hørt noen anslag om at omtrent halvparten av Aes Sedaiene til en hver tid befinner seg utenfor Tårnet i et eller annet ærend. Hvis det er tilfelle, hadde det forundra meg om ikke noen Grønne holdt til i Pestlandet av og til.

For hvis Grenselandene faller, er det ikke sikkert det blir noe igjen å beskytte når Tarmon Gai'don kommer. En anen ting er jo at grenselendernes respekt for Aes Sedaiene må komme et sted fra, og da virker det mest sannsynlig at f.eks. Grønne hjelper til litt nå og da.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Men når de var i Shienar virket det heller ikke som om alle shienarene var vant med Aes Sedaier. Det kan også ha med at de gjerne er andre steder enn i byer og festninger.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Det er nok mange grønne i borderlandene, men ikke i pestlandet. De drar jo dit for å finne warders blant annet.
Post Reply