Valeres Horn

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Valeres Horn

Post by Sauegjeteren »

Jeg har lett, men ikke funnet noen tråder om Valeres Horn. Og hvis det likevel er noen trenger jeg ikke linker. Denne er sikkert fin som noen.

Men uansett så er det sikkert mange spørsmål og innspill om Valeres Horn som kan postes i denne tråden. Jeg kan starte siden jeg faktisk lurer på noe av betydning.

Hvem eller hva er Valere og hvorfor har han/hun/det et horn oppkalt etter seg?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

So vidt eg kan hugse har me aldri fått nokon forklaring på kvifor hornet heiter Valeres Horn. Om Valere var ein person, veit me ingenting om han/ho. Såg innom Encyclopaedia WoT, og hornet er visstnok frå ein Alder før Legendenes Alder, noko som kan forklare kvifor me veit so lite.

Det logiske ville vore at Hornet er oppkalla etter
  • Han/ho som laga det
  • Staden det vart laga
  • eller han/ho som gjorde slik at det kunne kalle fram Heltar av Hornet.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

Incanus da.
Du var liksom det håpet jeg hadde om å få svar på spørsmålet. Men jeg får vel prøve å overleve.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Ikkje min feil at RJ har valgt å ikkje opplyse om dette...
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Valere er visst nok rett og slett "EVIG LIV!" på det gamle tungemålet. Hornet ble laget av - suprise suprise - tretten kvinner og tretten menn - i den hensikt å oppbalansere skyggens innvirkning i kommende aldre. Dere må huske at før legendenes alder var kraften noen ukjent, og dragen måtte ha et annet våpen. Etter en framsyning (rett ord? sikkert ikke) ble hornet laget og bundet til den som blåste det, og oppbevart for dragens komme.

Grunnen til at det nettopp var et horn som var formen var fordi tradisjonen i den alderen var å bære et horn på beltet i strid. Alle generalene hadde sitt horn med sin spesifikke tone i. De kloke kvinnene og mennene bak hornets dannelse så nødvendigheten av å ikke la andre enn riktige person få tilgang på det, og måtte derfor forkle det på en eller annen måte. Ergo lagde de det så lite pragende som mulig.

Håper dette er oppklarende... Dersom du har flere spørsmål, fyr ivei!
Urban tilværelse
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter

Post by Sauegjeteren »

ok Ceres. Dette var greit å få vist. Jeg trodde det betydde *grav* jeg. Men nå får noen andre stille spørsmål hvis det er noe som har.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Eg for min del stiller spørsmål ved kjeldene til Ceres... Ikkje det at eg tur eg veit alt, eller at eg trur det er feil (det var ganske rimeleg det du seier), men det kjem ikkje frå bøkene, ikkje frå blogen, det står ikkje på Encyclopaedia WoT eller TarValon Library og "valere" er ikkje oppført i nokon av dei to OT-ordbøkene eg har sett i...

Er det frå eit gammalt Question of the Week på Tor-sida, eller noko anna?

Sauegjeteren:
Innskrifta på Hornet, Graven hindrer ei mitt kall, er på det Gamle Tungemålet Tia mi aven Moridin isainde vadin, der Moridin = graven/død.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Kilder, ja... hm...
8)
Last edited by Ceres on Sat Mar 11, 2006 22:21, edited 1 time in total.
Urban tilværelse
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Tror jeg har hørt det som Ceres skriver, står nok i en av bøkene ja!
Er det noen som har BWB som kan se om det står der?
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Har sett i BWB... Har sjølvsagt ikkje lest gjennom heile, men det står ingenting på dei to sidene som er nemnt i registeret.

Vert ikkje referert til på Encyclopaedia WoT, so eg tviler på at det står i nokon av bøkene. Det einaste som står i blogen er:
For Randshammer, you might say that mortals made the Horn of Valere. They certainly weren't gods.

Er framleis interessert i å vite kor de har lest det (so eg òg kan lese det...).
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Korleis søkjer eg på Encyclopaedia WoT?
Står ''Search'' øvst på sida, men får bare 404 Error!
Skal sjå om eg finn der det står då!
Om ikkje Ceres vil fortelja oss kvar det står!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Søkefunksjonen på Encyclopaedia WoT har ikkje fungert på lang tid. Men ettersom det er kryssreferansar mellom alt, skulle det vere nok å gå inn på artikkelen om Hornet:
http://encyclopaedia-wot.org:8008/items ... alere.html
Ceres
Amyrlin
Amyrlin

Post by Ceres »

Syntes bare det ville vært artig å se om noen bet på... Dere bør se bort i fra posten dersom dere er avhengig å ha lest RJ skreve det, finnes nok bare i mitt hode... :oops:
Urban tilværelse
Ashaman
M’hael
M’hael

Post by Ashaman »

Sikker? Er sikker på at eg har hørt noe liknande!
Eller kanskje hovudene våres er like skruffe begge to! hehe
Har hvertfall høyrd det om horna til generalane!
- Davram Bashere
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte

Post by Torbjørn »

Trur Ceres veit best sjølv kva som finst i hovudet sitt... Då slår eg meg til ro med at det ikkje er noko meir å lese for augeblikket.
Post Reply