Lews Therin Thelamon

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Lews Therin Thelamon

Post by stefan_hoy »

En ting jeg har lurt litt på, og som smartere hoder kanskje kan svare på er følgende: når LTT døde, hva skjedde med han da? DO er jo sjef over Graven, har han "brukt" LTT til noe? Kan han nå han, selv om han er Dragen? Har det noen hensikt for DO å bruke Dragen til noe?

Mener at hvis han kan nå Dragen i afterlife, kunne han vel bare tatt han fra hverandre og skrudd han sammen igjen etter eget ønske?!

Hva er den rådende oppfatning? Er stakkars Hoy helt på tunet?
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

En ting jeg har lurt litt på, og som smartere hoder kanskje kan svare på er følgende: når LTT døde, hva skjedde med han da? DO er jo sjef over Graven, har han "brukt" LTT til noe? Kan han nå han, selv om han er Dragen? Har det noen hensikt for DO å bruke Dragen til noe?

Jeg er ikke helt sikker, men LTT, endte nok opp sammen med Birgitte, og resten, i TRR. Bundet til hjulet, utenfor DO rekkevidde.
Mener at hvis han kan nå Dragen i afterlife, kunne han vel bare tatt han fra hverandre og skrudd han sammen igjen etter eget ønske?!
Men det kan han altså ikke, er litt i tvil selv, om DO kan nå alle som dør, eller kun de som sverger seg til. Personlig tror jeg kun det siste.
Hva er den rådende oppfatning? Er stakkars Hoy helt på tunet?
Litt på tunet, men tror vi alle har tenkt i de baner :)
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Ok, men om han var i TRR, kan han ha vært med i "hornhæren"? Vet at han ikke er nevnt, men er det er, så vidt jeg har forstått, mulig at hærmedlemenne ikke trenger å være fra den tredje alder. Kanskje han ble spunnet i hodet på Rand derfra etter at det ble blåst litt i det?

Og hvem er den Tredje stemmen? Tror det er en tidligere Drage, men er dette bekreftet?
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Ok, men om han var i TRR, kan han ha vært med i "hornhæren"? Vet at han ikke er nevnt, men er det er, så vidt jeg har forstått, mulig at hærmedlemenne ikke trenger å være fra den tredje alder. Kanskje han ble spunnet i hodet på Rand derfra etter at det ble blåst litt i det?
Han var nok med i honhæren, helt til Rand ble født. Da ble han nok spunnet ut. Stemmen Rand har i hodet er gjenstand for stor diskusjon, og jeg har ikke noe sikkert svar på det, men jeg tror nok ikke han ble kom etter Rand var født, Rand er LTT gjenfødt, og det har han vært hele livet sitt.
Og hvem er den Tredje stemmen? Tror det er en tidligere Drage, men er dette bekreftet?
Noen småspoilerere fra KoD
Hvis du mener den tredje personen Rand har i hodet sitt,
er ikke det bekreftet noenplass, men det er ting som tyder på at det er Moridin.
Du husker han mannen som reddet han ved Aridhol? I KoD kjenner han igjen han fra den gang. Det er mange som tror dette er Moridin, altså Ishy reborn.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

ah, ok..virker logisk..har ikke lest KoD ennå, siden jeg leser på norsk (foreløpig). Litt bittert for hornhæren å ha en klin rablendes gal mann i bakerste rekke da? Som skyter bannbluss i alle retninger?
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

stefan_hoy wrote:ah, ok..virker logisk..har ikke lest KoD ennå, siden jeg leser på norsk (foreløpig). Litt bittert for hornhæren å ha en klin rablendes gal mann i bakerste rekke da? Som skyter bannbluss i alle retninger?
Det er sjela til LTT som er representert i "Hornhæren", ikkje LTT sjølv, og det vil dermed ikkje ha vore noko problem med galskap...

Edit: Hadde ikkje denne tråden passa betre i Spørsmål-forumet?
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Joa, var nok litt ambisiøst å kalle det en teori. Trodde jeg hadde mer på det tørre enn det jeg hadde når det ble skrivd ned..
Det er sjela til LTT som er representert i "Hornhæren"
Så da er det sikkert at han var der? Sliter litt med den, i og med at han ikke er nevnt, og ikke rir i spissen..han er jo den "største".
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Han er ikke nevnt, fordi han som nevnt tidligere lever når hornet ble blåst ved Falme. Akkurat som at Birgitte ikke ville ha dukket opp, om hornet ble blåst igjen.

Om hornet hadde blitt blåst i Trollokkrigene, ville han ha ridd i spissen.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Stemmer det! Min feil.. :oops:
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

stefan_hoy wrote:Joa, var nok litt ambisiøst å kalle det en teori. Trodde jeg hadde mer på det tørre enn det jeg hadde når det ble skrivd ned..
Det er sjela til LTT som er representert i "Hornhæren"
Så da er det sikkert at han var der? Sliter litt med den, i og med at han ikke er nevnt, og ikke rir i spissen..han er jo den "største".
Vel, strengt tatt so er det ikkje sikkert at han var der i det heile, det er berre gjetting. Du må hugse at Hornet var skjult i Verdsauget sidan rett etter at LTT døydde, og som Kjetil seier hadde han vorte gjenfødd då det var blåst i igjen.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Utifra alt vi vet, er det 99% sikkert at LTT er bundet til hornet.
Det blir aldri sagt rett ut, at LTT er bundet til hornet i tGH, men satt igjen med det inntrykket.
“It takes more than bravery to bind a man to the Horn.” Artur Hawkwing’s voice was deep and carrying, a voice used to giving commands.

“Or a woman,” Birgitte said sharply.

“Or a woman,” Hawkwing agreed. “Only a few are bound to the Wheel, spun out again and again to work the will of the Wheel in the Pattern of the Ages. You could tell him, Lews Therin, could you but remember when you wore flesh.” He was looking at Rand.

Rand shook his head, but he would not waste time with denials. “Invaders have come, men who call themselves Seanchan, who use chained Aes Sedai in battle. They must be driven back into the sea. And—and there is a girl. Egwene al’Vere. A novice from the White Tower. The Seanchan have her prisoner. You must help me free her.”

To his surprise, several of the small host behind Artur Hawkwing chuckled, and Birgitte, testing her bowstring, laughed. “You always choose women who cause you trouble, Lews Therin.” It had a fond sound, as between old friends.

“My name is Rand al’Thor,” he snapped. “You have to hurry. There isn’t much time.”

“Time?” Birgitte said, smiling. “We have all of time.” Gaidal Cain dropped his reins and, guiding his horse with his knees, drew a sword in either hand. All along the small band of heroes there was an unsheathing of swords, an unlimbering of bows, a hefting of spears and axes.

Justice shone like a mirror in Artur Hawkwing’s gauntleted fist. “I have fought by your side times beyond number, Lews Therin, and faced you as many more. The Wheel spins us out for its purposes, not ours, to serve the Pattern. I know you, if you do not know yourself. We will drive these invaders out for you.” His warhorse pranced, and he looked around, frowning. “Something is wrong here. Something holds me.” Suddenly he turned his sharp-eyed gaze on Rand. “You are here. Have you the banner?” A murmur ran through those behind him.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Ja, det er det inntrykket eg og har, so "gjetting" var kanskje litt feil ord å bruke...
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Den stadfester vel det ja!

Mener jeg leste at da Ba'alzamon "gav" Rand det andre Hegremerket, sa han noe om at Lews Therin (Dragen) også enkelte ganger hadde gitt etter og skiftet side..kan jo selvfølgelig bare være noe han sa, eller at jeg husker feil. Bygger vel i så fall oppunder dette:
“I have fought by your side times beyond number, Lews Therin, and faced you as many more.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Hadde Dragen skifta side, ville Tidshjulet truleg vore øydelagd. Og når det gjeld det å tru på Ishamael:
RJ wrote:Goodbye Lews Therin Worked for the Shadow
To those of you who believe Ishamael, Jordan has one thing to say, "You believe Ishamael??? Sorry, man, but c'mon!"
Edit: Det var eit svar på spørsmål han fekk under DragonCon 2005. Meir her, her, her og her.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Ishy løy nok. Er nok slik DO kan vinne, hvis DR skifter side, men det har enda ikke skjedd.

The Dragon Reborn og Hawking har nok kjempet mot og med hverandre i mindre konflikter, og andre ting som the pattern må korrigere. Ikke mot hverandre i tidligere TG for eksempel.
Post Reply