Popularitet?

Diskuter nyheter, rykter og annet som er WoT relatert

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Arandal
Hengiven
Hengiven
Posts: 186
Joined: Tue Jul 25, 2006 16:37
Location: Sørlandet

Popularitet?

Post by Arandal »

Jeg vet ikke om dette er drøftet et annet sted på denne siden, men hva skyldes at dette er bøker såpass få har hørt om i Norge? Det er ihvertfall det inntrykket jeg har fått...det er jo synd med tanke på hvor fenomenalt spennende disse bøkene er... Det er verdens mestselgende fantasyserie, og tatt det i betraktning er jeg litt overrasket over anonymiteten som råder i Norge...hva må i såfall til for og åpne øynene til de som ennå lever uten gleden av og ha lest disse bøkene?
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Det kan virke som markedet for fantasy er veldig lite i Norge. Det kan jo skyldes at det er de norske forfatterne det er størst oppstyr om. Og at man må være mer genuint interessert for å gidde å lete opp engelsk fantasy på ørten bind. Det er ikke alle som gidder å lese det. Særlig ikke når det er så tungt stoff og så mye av det som det er.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jeg er tvert om av motsatt oppfatning: Tidshjulet-serien er relativt velkjent i Norge. Sett i forhold til berømtheter som Ringenes Herre eller Da Vinci-koden er naturligvis serien nokså obskur, men sammenligner vi den med de aller fleste andre bøker -- det vil si alle bøkene som ikke er gjengangere i bokklubbene -- vil jeg påstå at Tidshjulet vil framstå som noe mer kjent, om ikke akkurat populær. Kanskje spesielt blant ungdom og "unge voksne"; jeg kjenner for eksempel flere som vet om Tidshjulet, enn jeg vet om personer som har kjennskap til Gustave Flaubert, for å plukke noe tilfeldig, klassisk og forholdsvis obskurt fra bokhylla mi... :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1464
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Ja, en av de andre sommervikarene på jobben hadde lest Wheel of Time. Det betyr at 3 av 4 sommervikarer kjenner til WoT (Simen er den tredje), ganske imponerende 8)
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Jeg har også tenkt på det der, og jeg har kommet frem til at de som er fantasy-fan har hørt om den. De som har hørt om flere bøker enn LotR og HP de har hørt om Tidshjulet. Men for resten av befolkningen er jeg enig. med deg Arandal. WoT er lite kjent.
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Morten
Oversetter
Oversetter
Posts: 402
Joined: Sat May 28, 2005 13:08
Contact:

Post by Morten »

Shallis wrote:Jeg har også tenkt på det der, og jeg har kommet frem til at de som er fantasy-fan har hørt om den. De som har hørt om flere bøker enn LotR og HP de har hørt om Tidshjulet. Men for resten av befolkningen er jeg enig. med deg Arandal. WoT er lite kjent.
Sånn er det vel i f.eks. USA også? Jeg tviler på at gjennomsnittsamerikaneren har hørt om WoT.
Arandal
Hengiven
Hengiven
Posts: 186
Joined: Tue Jul 25, 2006 16:37
Location: Sørlandet

Post by Arandal »

Det er godt mulig, men det er jo et paradoks at dette er verdens mest selgende fantasy serie...det er vel ikke snakk om små tall her, i form av solgte bøker...?
Morten
Oversetter
Oversetter
Posts: 402
Joined: Sat May 28, 2005 13:08
Contact:

Post by Morten »

Arandal wrote:Det er godt mulig, men det er jo et paradoks at dette er verdens mest selgende fantasy serie...det er vel ikke snakk om små tall her, i form av solgte bøker...?
Nei, men så er det 300 millioner mennesker i USA, så selv om det er solgt, tja, la oss si 15 millioner bøker, er det likevel 285 millioner mennesker til overs som ikke nødvendigvis har hørt om bøkene. Det er ganske mye.
Arandal
Hengiven
Hengiven
Posts: 186
Joined: Tue Jul 25, 2006 16:37
Location: Sørlandet

Post by Arandal »

Ja det er sant...men med det vanvittig løftet Lotr fikk med filmmatiseringen, må salget av bøker nødvendigvis ha fått et løft...og hvis Wot forsatt har solgt mer enn Lotr gir jo det en vis pekepinn på omfanget disse bøkene må ha...til tross for at folk flest kanskje ikke har hørt så mye om de... Tenk hvis filmplanene rundt Wot blir realitet...det vil jo mest sannsynlig resultere i det samme løftet rundt disse bøkene...spennende tanke...
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Wheel of Time kan umulig ha solgt mer enn Ringenes Herre? "Verdens mest solgte fantasyserie" er nokså upresist, men jeg regner egentlig ikke med at Ringenes Herre ville vært med i en slik utregning, all den tid de aller fleste ser på boka som en bok, ikke som en trilogi...


For øvrig kan jeg nevne at jeg kjenner en del som har flere utgaver av Ringenes Herre, men ingen andre enn meg selv som har kjøpt Tidshjulet-bøkene i mer enn en utgave...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Tror jeg har 3 utgaver av Ringens Herre, og en av WoT. Har ikke lest RH på 7 år.
Arandal
Hengiven
Hengiven
Posts: 186
Joined: Tue Jul 25, 2006 16:37
Location: Sørlandet

Post by Arandal »

Er det rimlig å tro at hvis man liker Ringenes Herre, liker man automatisk også WoT?
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Jeg vil si det.
Hvis du da ikke mener det er nok med en stor fantasyserie. Og dessuten er jo WoT betraktelig mye lenger.
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Thomdril
Asha’man
Asha’man
Posts: 257
Joined: Tue Oct 04, 2005 18:20
Location: Vålerenga
Contact:

Post by Thomdril »

Hehe.. Jeg er faktisk en av de få, som syntes RH ikke var så spesielt bra. WoT er etter min mening utallige ganger bedre! Nå har jeg vel sjelden eller aldri møtt noen fantasyfan som ikke liker RH, men det nå i hvert fall meg!
Who's that riding into the sun.
Who's the man with the itchy gun.
Who's the man who kills for fun!
Psy-cho Dad. Psycho Dad. Psycho Dad!
He sleeps with a gun, but he loves his son.
Killed his wife 'cause she weighed a ton... Psycho Dad!
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Du er en SYK SYK mann.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Post Reply