"The Lies of Locke Lamora" av Scott Lynch

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

I begynnelsen handler boka veldig mye om kuppet the Gentlemen Bastards har i emning, så det er vel naturlig at det blir litt krims krams før man kommer til bokas hjerte, om du vil. Personlig foretrekker jeg det når en forfatter forklarer personligheten til karakterene sine gjennom handlinger enn gjennom avsnitt-på-avsnitt med eksposisjon, noe Jordan ofte var fæl til å gjøre. Dessuten er vel Locke beskrevet som en ganske så egoistisk liten gutt i starten, og dette bedrer seg veldig etter hvert som karakteren vokser.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Var det jeg håpet på :)
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Shallis wrote: Jeg har lest kanskje en femtedel eller noe, og veit at dette ikke er så mye, men jeg har likevel følelsen av at jeg ikke blir kjent med Locke. Blir jo omtrent bedre kjent med denne personen han skal være.
Einig i alt Lotta sa, men foeler eg kan legge til at dette med at du blir betre kjent med personen han SKAL vere - det fortel deg mykje om personen sjoelv. Locke er ein person som lever heile livet sitt i falske omgivnadar med falske personlegheitar, og som berre er sitt eigentlege sjoelv i scenar med dei andre herremennbastardane. Saa at du tidleg i boka foeler han er ein vanskeleg tilgjengeleg person... det er i seg sjoelv eit (korrekt) inntrykk av han. Paa ein maate har du dermed allereie blitt litt kjent med mannen. ;)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Jeg må bare si det... LoLL har vokst så utrolig mye på meg. Var bare å komme ordentlig inn i handlingen. Plutselig skjedde det bare alt på en gang, det var kjempetrist, og er spennende hele tiden og klarer nesten ikke legge den fra meg, selv om jeg har eksamen tre dager på rad nå, og bør sove masse...

Så sorry for at jeg var skeptisk... Jeg angrer :( :P
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Du varmer mitt kalde, gjennomsnittlig-store vikinghjerte, Shallis :)

Jeg håper du har tenkt å lese Red Seas også?
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Det har jeg store planer om ja:) Har den allerede i bokhylla :)
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
gynter
Soldat
Soldat
Posts: 43
Joined: Wed Feb 07, 2007 20:19

Post by gynter »

Har ikke gått igjennom disse anbefalingene før nå, men nå er Løgneren Locke Lamora samt første bind i Malazan serien på vei i posten. Gleder meg stort. Nå som jeg er ferdig med Tidshjulet og venter på fortsettelse av Game of Thrones og Patrick Rothfuss.
gynter
Soldat
Soldat
Posts: 43
Joined: Wed Feb 07, 2007 20:19

Post by gynter »

Nesten ferdig, for en strålende bok. En skikkelig højdare, da har jeg også bestilt oppfølgeren på engelsk.
Men var det ikke snakk om at disse skulle komme i 7 bind og ganske hyppig? 3'ern er vel ikke ute enda?
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Nei, The Republic of Thieves er ikkje ute endå. Scott Lynch slit dessverre ein del med den psykiske helsa slik eg har forstått det, so det tek lengre tid enn ein som lesar kunne håpe på.
gynter
Soldat
Soldat
Posts: 43
Joined: Wed Feb 07, 2007 20:19

Post by gynter »

Trist å høre, men da får jeg starte på en annen anbefaling fra forumet her: Steven Erikson: "Malazan Book of the Fallen"
Her ser det til og med ut som serien er ferdigskrevet i 10 bind. Da har jeg forhåpentligvis mye å glede meg til.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Jepp, Malazan Book of the Fallen er ferdigskrevet. I tillegg har Erikson skrevet flere enkeltstående bøker med karakterer fra den originale fortellingen og han har også begynt på en ny trilogi satt til samme univers med noen av de samme karakterene, samt at Ian C. Esslemont, som skapte denne verdenen sammen med Erikson, har skrevet fem bøker satt til samme periode som Malazan Book of the Fallen og som utfyller Eriksons bøker (kalt Novels of The Malazan Empire).

Med andre ord: Mye lesestoff her.

Synd med Lynch. De to første bøkene er gode. Håper han kommer seg.
Manbearpig
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Ver obs i forhald til Malazan at bøkene er veldig vanskelege å komme inn i (du får ingen eksposisjon, du blir berre slengt rett inn i handlinga og forfattaren forventar at du av deg sjølv etter kvart klarer å pusle saman kven som er kven og kvifor dei gjer det dei gjer og korleis universet fungerar), og at den heilt fyrste boka i serien (Gardens of the Moon) er den klart svakaste (av dei eg har lese -- eg er ikkje heilt oppdatert på den). Dei blir dessutan ytterlegare kompliserte av at dei ikkje alle føregår på same kontinent, i kronologisk rekkefølgje, eller omhandlar same personane.

Når alt det er sagt så er dei absolutt verdt det. Typisk for serien er at fyrste 70 % eller så av kvart bind er litt traurig og saktegåande medan forfattaren flyttar alle bitane i historia på plass, og så plutseleg kjem ein til siste 2-300 sidene der alle plotta møtest og alt er dritbra.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

http://www.gollancz.co.uk/2013/03/publi ... f-thieves/

Då veit eg kva eg skal gjere på frå omlag 10. oktober.
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Dette var jo en finfin nyhet
Manbearpig
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Direkte strålande nyhende! Forhåpentlegvis tyder det at Lynch endeleg er på betringas veg. :D
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Post Reply