Nye fantasyutgivelser i 2007

Diskuter andre bøker dere leser

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Loki

Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Nye fantasyutgivelser i 2007

Post by Lothair Mantelar »

Et nytt år er snart her, og med nye år får vi nye bøker. Noen bøker gleder folk seg mer til enn andre, og meningen med denne tråden er at vi skal prøve å få en slags oversikt over hva som blir utgitt i år (altså 2007). Jeg kopierer (igjen) en post fra Werthead, som er bedre opplyst enn meg selv på dette området.
Werthead wrote:1. A Dance with Dragons by George RR Martin
Book 5 of A Song of Ice and Fire
ETA: Late 2007 (touch wood)

The 'other half' of A Feast for Crows brings back all the fan-favourite characters missing from the last book, introduces the last (apparently) new POV character in the series, moves the storyline on into new areas and, if we are lucky, will answer the cliffhangers left dangling from Book 4.

2. Red Seas Under Red Skies by Scott Lynch
Book 2 of The Gentleman Bastard
ETA: 21 June 2007

The Lies of Locke Lamora was the big fantasy debut of 2006, and Lynch's already-completed second novel is eagerly awaited by many.

3. The Aspect-Emperor: Book One by R. Scott Bakker
Book 1 of The Aspect-Emperor (duh)
ETA: Very Late 2007 (US/Canada), May 2008 (UK)

The second in the trilogy-of-series begins by picking up the story 20 years further on from The Thousandfold Thought.

4. Reaper's Gale by Steven Erikson
Book 7 of The Malazan Book of the Fallen
ETA: 2 April 2007 (UK/Canada), June 2008 (USA)

The Bonehunters was (arguably) the weakest book in the series to date, but Midnight Tides was one of the stronger and the return of many key characters and storylines from that book, plus a major collision with the series' other key characters, bodes well for this novel.

5. Ysabel by Guy Gavriel Kay
ETA: 5 March 2007

Guy Gavriel Kay's first urban fantasy has attracted some pretty stunning pre-release reviews, some labelling it his best work to date. And with an author of this quality, that's some doing.

6. The Dreaming Void by Peter F. Hamilton
Book 1 of The Void Trilogy
ETA: September 2007

Although the first book in a new trilogy, The Dreaming Void also picks up some dangling loose ends from Judas Unchained. This semi-sequel series stands alone, but is set in the same universe some 1,200 years later.

7. The Children of Hurin by JRR Tolkien
ETA: 16 April 2007

Probably the highest-profile release in 2007 (unless the final Harry Potter book does arrive). A labour of love for Christopher Tolkien, who has spent 30 years carefully editing together dozens of different drafts to create this story of Middle-earth, set during the tumults of the War of the Jewels.

8. The Prefect by Alastair Reynolds
ETA: 19 April 2007

Reynolds' new stand-alone novel in the Revelation Space universe.

9. Storm of the Dead by Paul Kearney
Book 3 of The Sea-Beggars
ETA: Late 2007

Kearney's excellent nautical fantasy series continues, although going by the first two books expect a slightly confusing last-minute title-change just before the book goes to press.

10. A Sword from Red Ice by JV Jones
Book 3 of Sword of Shadows
ETA: December 2007

Jones' long, long-delayed penultimate volume in her Sword of Shadows series. Expect the final volume, The Shadow Under the Ice, some time in 2010.

Night of Knives by Ian Cameron Esslemont, Making Money by Terry Pratchett and The Sworn Sword by George RR Martin all just fail to make the grade, NoK and TSS because they have been already published in different forms and MM because, well, I'm a bit behind on Pratchett and probably won't catch up before it comes out.

Early votes for 2008 are Neuropath by R. Scott Bakker (whoever ends up publishing it), A Memory of Light by Robert Jordan (the long-awaited, probably-not-kidding end to WoT), Toll the Hounds by Steven Erikson, Return of the Crimson Guard by Ian Cameron Esslemont and The Republic of Thieves by Scott Lynch.

Plus, let's hope we get some more unexpectedly great new authors who we haven't even heard of yet!

Jeg får frysninger på ryggen av å se på alle bøkene jeg burde lese :)

Lottas liste:
1. Red Seas under Red Skies av Scott Lynch
2. Reapers Gale av Steven Erikson
3. The Children of Hurin av JRR Tolkien
4. Night of Knives av Ian Cameron Esselmont.
5. Ysabel av Gay Gavriel Kay. (jeg har hørt mye godt om denne forfatteren og må nesten prøve noe)


Legg merke til at Ian Cameron Esselmonts "The Return of the Crimson Guard" er utsatt til 2008.

Er det noen utgivelser dere vil legge til? Jeg regner med at det er flere enn Werthead som gleder seg aDwD.
Det er gøy å ha noe å se fram til, ikke sant?

Hvis dette blir en suksess kan vi prøve å gjøre det til en årlig greie :wink:
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Å, gleder meg til bok fem i aSoIaF og Children of Hurin. 8)
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
finduz
Centurion
Centurion
Posts: 58
Joined: Fri Jan 06, 2006 20:08

Post by finduz »

Ikke noe fra Robert Jordan? :cry:
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Med tanke på sjukdomen hans, so går det truleg ganske seint framover med AMoL. Og den gjer det nok vanskeleg å setje ein dato.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Ifølge Werthead så kommer aMoL en eller annen gang i 2008. Det er bare å smøre seg med tålmodighet!
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Jeg følger ikke så nøye med på sånne utgivelsesdatoer, men ifølge wikipedia, kan vi (kanskje) også vente oss følgende bøker i 2007:

HP7 - Går ut fra at det er flere enn meg som venter på denne med en slags skrekkblanda fryd?

Tredje og siste bok ("Empire"?) i "Inheritance"-trilogien -- Bryr meg ikke så hardt om denne, men antar at det kanskje stiller seg nogle annerledes for forumets yngre medlemmer?

(Disse fant jeg her.)

Dark Wraith of Shannara - Har aldri orka å lese noen Shannara-bøker, mye på grunn av at navnene på seriene er forvirrende (tynn unnskyldning? Javisst!), men noen andre venter kanskje i spenning på denne...?

Men de fem bøkene jeg gleder meg mest til som Lotta nevnte i åpningsosten sin, er disse:

1. The Children of Hurin (Tolkien) - Det er Tolkien, og det er Beleriand. At det i tillegg er tolkienismens svar på de apokryfe tekstene er bare en bonus.
2. A Dance With Dragons (GRRM) - AFfC skuffa meg litt, i alle fall sett i forhold til forgjengerne, men det hindrer meg ikke i å kjøre forventningene til himmels for denne også.
3. Reaper's Gale (Erikson) - The Bonehunters var, uansett hva andre måtte mene om den, en av de mest intense lesererfaringene mine i 2006, og Erikson skuffer sjeldent.
4. Red Seas Under Red Skies (Lynch) - Jeg var skeptisk til Lynch, men etter ei halv side av TLOLL var jeg helfrelst. Skal bli morsomt å se hvordan han gjør det som "årsforfatter"; Bakker klarte det ikke så altfor godt, vil Lynch takle presset og den relativt korte tidsfristen?
5. The Aspect-Emperor (Bakker) - Som sagt, TWP og TTT kunne tyde på at han hadde noen små problemer med å skrive ei bok på et år, og TTT kunne tyde på at han ikke ble bedre på det med tida. Men jeg har likevel forventinger til denne. Ikke så store at jeg kommer til å kjøpe meg den før hele serien har kommet i PB om et par år, men...


Uansett, jeg er ikke så bekymra for hvilke som kommer ut i den nærmesye framtid, ettersom jeg for tida er i ferd med å gjenoppdage gleden ved å lese ferdigskrevne serier -- en glede som antakeligvis kommer til å sende meg bakover i fantasyens historie, snarere enn framover.

Men er det noen som har hørt noe om Goddkind? Han har jo kverna ut ei bok i året i det siste, han også, så kanskje kommer oppfølgeren til Phantom i løpet av 2007? Dersom folka på forumert til terrygoodkind.com er til å stole på står jo en objektivistisk revolusjon på døra, så det burde være et greit marked for mannen der ute...

ENDRA: Etter å ha skumma gjennom forfatterpresentasjonen av GG. Kay på wertheads blogg, tror jeg jeg må se litt nærmere på ham også...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Terje wrote:HP7 - Går ut fra at det er flere enn meg som venter på denne med en slags skrekkblanda fryd?
Om du mener skrekk, som pga at serien er ferdig, så ja, men gud må vite jeg gleder meg på samme tid. Håper bare ikke hun enda er skremt av kritikken om at The Order of the Phoenix var for lang. Den siste boka var ikke noe lang, men med enorm skrift.

Som Terje gleder jeg meg til A Dance With Dragons, og er enig i at aFfC skuffet litt (masse).
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Wolfbrother wrote:
Terje wrote:HP7 - Går ut fra at det er flere enn meg som venter på denne med en slags skrekkblanda fryd?
Om du mener skrekk, som pga at serien er ferdig, så ja, men gud må vite jeg gleder meg på samme tid. Håper bare ikke hun enda er skremt av kritikken om at The Order of the Phoenix var for lang. Den siste boka var ikke noe lang, men med enorm skrift.
Bullseye. Gleder meg som en unge til å finne ut hvordan det går med Harry og gjengen, men samtidig gruer jeg meg, for når bok sju er ute må jeg leve resten av livet uten ei ny HP-bok.

(Som om JKR klarer å motstå fristelsen til å lage et par oppfølgere...)
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Aldri stol på Wikipedia. Stol på forlagspublikasjoner, og de kommer ikke før manuskriptene er ferdig editerte o.l.
Terje wrote: HP7 - Går ut fra at det er flere enn meg som venter på denne med en slags skrekkblanda fryd?
Pysj da. Denne boka har jeg lasta ned fra pirates. Harry dør, Ron blir magiminister og Hermine gifter seg med nilus. End of story :P

(fra spøk til alvor - kommer denne boka ut neste år, blir jeg ûberhappy. Den går rett inn på førsteplass på mi liste.)
Tredje og siste bok ("Empire"?) i "Inheritance"-trilogien -- Bryr meg ikke så hardt om denne, men antar at det kanskje stiller seg nogle annerledes for forumets yngre medlemmer?
Nei. Bryr meg ikke en døyt ( Jeg er ung. Jeg har en rett til å late som om han mente meg :P )

Men de fem bøkene jeg gleder meg mest til som Lotta nevnte i åpningsosten sin, er disse:

1. The Children of Hurin (Tolkien) - Det er Tolkien, og det er Beleriand. At det i tillegg er tolkienismens svar på de apokryfe tekstene er bare en bonus.
2. A Dance With Dragons (GRRM) - AFfC skuffa meg litt, i alle fall sett i forhold til forgjengerne, men det hindrer meg ikke i å kjøre forventningene til himmels for denne også.
3. Reaper's Gale (Erikson) - The Bonehunters var, uansett hva andre måtte mene om den, en av de mest intense lesererfaringene mine i 2006, og Erikson skuffer sjeldent.
4. Red Seas Under Red Skies (Lynch) - Jeg var skeptisk til Lynch, men etter ei halv side av TLOLL var jeg helfrelst. Skal bli morsomt å se hvordan han gjør det som "årsforfatter"; Bakker klarte det ikke så altfor godt, vil Lynch takle presset og den relativt korte tidsfristen?
5. The Aspect-Emperor (Bakker) - Som sagt, TWP og TTT kunne tyde på at han hadde noen små problemer med å skrive ei bok på et år, og TTT kunne tyde på at han ikke ble bedre på det med tida. Men jeg har likevel forventinger til denne. Ikke så store at jeg kommer til å kjøpe meg den før hele serien har kommet i PB om et par år, men...
Jeg er mer eller mindre interessert i alle disse bøkene, utenom Bakkers. Men selv hans serie blir morsom å følge, siden kritikken av den kommer til å fortelle oss om han var mer enn ein one-series-wonder :?
Uansett, jeg er ikke så bekymra for hvilke som kommer ut i den nærmesye framtid, ettersom jeg for tida er i ferd med å gjenoppdage gleden ved å lese ferdigskrevne serier -- en glede som antakeligvis kommer til å sende meg bakover i fantasyens historie, snarere enn framover.
Men alle disse seriene som er nevnt ovenfor er jo av forfattere du har lest, så du fortsetter egentlig bare på noe du allerede har startet. Jeg gleder meg til å se om vi får en ny Lynch e.l. i 2007. Det hadde jo vært gøy.

ENDRA: Etter å ha skumma gjennom forfatterpresentasjonen av GG. Kay på wertheads blogg, tror jeg jeg må se litt nærmere på ham også...
Spørsmålet er egentlig bare hvilken bok. Den nyeste? Den "beste"? Den første?

:D *Bøker* :D
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Forresten, jeg snuste litt rundt for å se om jeg fant noe annet spennende, og tror du ikke at jeg fant ut at siste bok i Robin Hobbs "Soldier's Son"-trilogi kommer ut i juli, og at bok fire i Katharine Kerrs "The Dragon Mage"-tetralogi kommer i paperback i februar 2007. Begge er bøker jeg strengt tatt gleder meg mer til enn f.eks. Red Seas og The Aspect-Emperor.
Men alle disse seriene som er nevnt ovenfor er jo av forfattere du har lest, så du fortsetter egentlig bare på noe du allerede har startet. Jeg gleder meg til å se om vi får en ny Lynch e.l. i 2007. Det hadde jo vært gøy.
Sant, men kommentaren min var egentlig mer retta mot andre bøker som kommer ut i år; de gidder jeg ikke bry meg om før om et par år eller fire, da de forhåpentligvis begynner å bli ferdige. Jeg har mer enn nok av sjelekvaler over hva jeg skal gjøre med hardcoverene og trade paperbackene mine, om jeg ikke skal holde på og kjøpe unødvendig mange av dem. Bøker tar tross alt jævlig stor plass i paperbackformat, så hvorfor skal jeg gidde å bruke enda mer plass på HC og TBP?

Den andre sida av den prgamatiske mynten er selvsagt at det blir et jævla strev å holde styr på alle disse pågående seriene om jeg ikke skal begynne å lese enda flere enn de jeg allerede leser. HP, SoT og WoT ser ut til å være i ferd med å bli ferdige, men både Malazan, ASOIAF, Gentlemen Bastards, og Bakkers Eärwa er temmelig lange serier som neppe blir ferdige med det første, og som jeg derfor må ha oversikt over i hodet i minst 5-6 år til.
Spørsmålet er egentlig bare hvilken bok. Den nyeste? Den "beste"? Den første?
Jeg var nettopp inne på hjemmesidene til Robin Hobb, og hun skrev at hun anbefalte folk å lese "Tigana", så jeg tror jeg kommer til å prøve meg på den. Om tre år, når jeg endelig har en ledig plass på leselista mi igjen. :P
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Forresten, jeg snuste litt rundt for å se om jeg fant noe annet spennende, og tror du ikke at jeg fant ut at siste bok i Robin Hobbs "Soldier's Son"-trilogi kommer ut i juli, og at bok fire i Katharine Kerrs "The Dragon Mage"-tetralogi kommer i paperback i februar 2007. Begge er bøker jeg strengt tatt gleder meg mer til enn f.eks. Red Seas og The Aspect-Emperor.
Jeg har ikke noe forhold til Kerr og Hobb imponerte ikke meg, så disse bøkene kan jeg la passere i undrende stillhet. (det var noe nytt)
Men alle disse seriene som er nevnt ovenfor er jo av forfattere du har lest, så du fortsetter egentlig bare på noe du allerede har startet. Jeg gleder meg til å se om vi får en ny Lynch e.l. i 2007. Det hadde jo vært gøy.
Sant, men kommentaren min var egentlig mer retta mot andre bøker som kommer ut i år; de gidder jeg ikke bry meg om før om et par år eller fire, da de forhåpentligvis begynner å bli ferdige. Jeg har mer enn nok av sjelekvaler over hva jeg skal gjøre med hardcoverene og trade paperbackene mine, om jeg ikke skal holde på og kjøpe unødvendig mange av dem. Bøker tar tross alt jævlig stor plass i paperbackformat, så hvorfor skal jeg gidde å bruke enda mer plass på HC og TBP?
Plass er ikke av noen konsekvens for meg. Penger og inspirasjon til å lese bøker derimot...


[
quote]Spørsmålet er egentlig bare hvilken bok. Den nyeste? Den "beste"? Den første?
Jeg var nettopp inne på hjemmesidene til Robin Hobb, og hun skrev at hun anbefalte folk å lese "Tigana", så jeg tror jeg kommer til å prøve meg på den. Om tre år, når jeg endelig har en ledig plass på leselista mi igjen. :P[/quote]

Jeg skjønner hva du mener, men jeg er ganske sikker på at jeg kan få plass en eller annen bok etter Lynch sin. Da er det sommerferie og lesetid. *Glede Seg*
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Jeg veit: dobbelposting! Kill the infidel! :x

Sue me! :D

Steven Erikson kommer ut med nok en Korbal Broach & Bauchelain novellette (er det et ord, incanus?) der utgivelsesdatoen er satt til tidlig 2007. Så vidt jeg forstår så er førsteutgivelsen på kun 2000 hardback bøker. Vi får håpe at det kommer flere opplag etter hvert :)
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Oi! Den mannen er jaggu produktiv, dersom Broach&Baudelaire-bøkene skrives samtidig med Malazan.
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Terje wrote:Oi! Den mannen er jaggu produktiv, dersom Broach&Baudelaire-bøkene skrives samtidig med Malazan.
Boka skal hete "The Lee's of Laughter" og skal ta plass rett etter Blood Follows.

Apropo produktivitet; det ryktes at SE er halveis ferdig med "The Toll of Hounds", bok nr 8.
RJ og Martin har noe å lære av denne karen...
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Arandal
Hengiven
Hengiven
Posts: 186
Joined: Tue Jul 25, 2006 16:37
Location: Sørlandet

Post by Arandal »

Lothair Mantelar wrote:
Terje wrote:Oi! Den mannen er jaggu produktiv, dersom Broach&Baudelaire-bøkene skrives samtidig med Malazan.
Boka skal hete "The Lee's of Laughter" og skal ta plass rett etter Blood Follows.

Apropo produktivitet; det ryktes at SE er halveis ferdig med "The Toll of Hounds", bok nr 8.
RJ og Martin har noe å lære av denne karen...
Kvalitet og kvantitet går da hånd i hånd hos denne fyren?
-----------///M-----------
Post Reply