Tre sverd

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Å påstå det ene eller andre her blir vel mest spekulasjoner, ettersom bøkene (etter mitt skjønn) ikke gir noen klar konklusjon på problemstillingen. Vel er det blitt nevnt at mesteparten av -angrealene har gått tapt, men om de er begravd under fjellkjeder eller ligger på havets bunn (eller om de er destruert) -- det er åpent for diskusjon.
Tja, vi vet at fjell og hav er flyttet, vi vet at alt som har med Aes Sedaier å gjøre var forhatt, og da ikke bare menn. Vi vet også at nærmest alt fra AoL har gått tapt. Jeg mener det holder til å si med ganske stor sikkerhet, at de fleste -grealer også er gått tapt.
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Gått tapt eller ødelagt? Man regnet jo med at Choedan Kal var gått tapt, men de ble funnet igjen. Sier ikke at det nødvendigvis forholder seg slik med det såkalte tredje våpenet, men at det godt kan være.
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Kan være begge deler. At Choedan Kal og Callandor er funnet igjen, er ikke så merkelig, de er jo ganske vitale for historien.
Nynaeve
Asha’man
Asha’man
Posts: 287
Joined: Wed Mar 08, 2006 23:38
Location: Saltdal

Post by Nynaeve »

Men denne tredje sa'angrealen er sannsynligvis ikke sterkere enn Choedan Kal. Jeg mener å huske at Lanfear snakket om at hun og Rand skulle bruke Choedan Kal sammen, og at de kunne utfordre Skaperen med dem. Det ville være litt rart om det fantes en som var enda sterkere...
Don't have sex. You'll get pregnant and die!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Nynaeve wrote:Men denne tredje sa'angrealen er sannsynligvis ikke sterkere enn Choedan Kal. Jeg mener å huske at Lanfear snakket om at hun og Rand skulle bruke Choedan Kal sammen, og at de kunne utfordre Skaperen med dem. Det ville være litt rart om det fantes en som var enda sterkere...
Hvem mener denne er sterkere enn Choedan Kal?
Nynaeve
Asha’man
Asha’man
Posts: 287
Joined: Wed Mar 08, 2006 23:38
Location: Saltdal

Post by Nynaeve »

Ingen, jeg bare påpekte det, at det neppe blir noe som er sterkere.
Don't have sex. You'll get pregnant and die!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Det er da ganske åpenlyst, syns du ikke?
Nynaeve
Asha’man
Asha’man
Posts: 287
Joined: Wed Mar 08, 2006 23:38
Location: Saltdal

Post by Nynaeve »

I tilfelle det var noen som ikke syntes det var så åpenlyst, var det vel greit at noen sa det. Ingen innlegg er for dumme (håper jeg).
Don't have sex. You'll get pregnant and die!
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Nynaeve wrote:I tilfelle det var noen som ikke syntes det var så åpenlyst, var det vel greit at noen sa det. Ingen innlegg er for dumme (håper jeg).
Kjetil sine...

:lol:
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Lieungh
Sitter
Sitter
Posts: 484
Joined: Mon Mar 27, 2006 9:53
Location: Oslol

Post by Lieungh »

Hehe :P

Jeg vil anta at den tredje sa'angrealen er tapt/ødelagt, men sikkert er det jo ikke. Men de Fortapte leter så vidt jeg har forstått ganske desperat etter angrealer, ter'angrealer osv for å bli mektigere, så det virker merkelig at det virker som ingen av dem har funnet den hvis den kan bli funnet. Eller noen andre, for den saks skyld. Lanfear sier jo at selv om hun vet om to som er sterkere enn Callandor, er hun bare sikker på at den ene fortsatt eksisterer.
Kan ikke minnes noen mulige frampek til noe helt nytt supervåpen heller, og dessuten: Hvis de Fortapte får tak i noe denne sa'angrealen ville det kanskje være litt ille ute med Rand når det siste slaget kommer ...?
Tror heller sa'angrealen gikk tapt i the Breaking.
Jeg forstår ikke. Jeg er en katt.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Lieungh wrote:Lanfear sier jo at selv om hun vet om to som er sterkere enn Callandor, er hun bare sikker på at den ene fortsatt eksisterer.
Dette er nok Choedan Kal. Den hun er sikker på at eksisterer er antakeligvis den mannlige -- den utenfor Cairhien, som hun så da hun red med Rand og Loial, og kalte seg "Selene".
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
davram bashere
Sitter
Sitter
Posts: 797
Joined: Sun Feb 11, 2007 0:01
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke bare de fortapte lager seg noen nye angregaler osv. De må jo vite hvordan det gjøres! Jeg er enig i at de to som er sterkere nok er Choedan Kal (er det samme navn på begge?)
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

De har vel ikke det talentet.
davram bashere
Sitter
Sitter
Posts: 797
Joined: Sun Feb 11, 2007 0:01
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Måtte man ha talent for det? Var ikke problemet at kunnskapen var gått tapt?
Tror det var rundt Vinterens hjerte
Var det ikke en av de fortapte som viste Egwene hvordan det skulle gjøres? Moghedien tror jeg det var. Og når hun lærte det, så kunne hun lære det bort. Mener å huske at de lærte det videre til de fleste av Salidar Aes Sedaiene...
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Lieungh
Sitter
Sitter
Posts: 484
Joined: Mon Mar 27, 2006 9:53
Location: Oslol

Post by Lieungh »

Terje wrote:
Lieungh wrote:Lanfear sier jo at selv om hun vet om to som er sterkere enn Callandor, er hun bare sikker på at den ene fortsatt eksisterer.
Dette er nok Choedan Kal. Den hun er sikker på at eksisterer er antakeligvis den mannlige -- den utenfor Cairhien, som hun så da hun red med Rand og Loial, og kalte seg "Selene".
Ja, selvfølgelig, men det er den tredje jeg mener sannsynligvis har gått tapt. Begravd under et fjell eller noe.

Når det gjelder talent, så må man ha det ja. Akkurat som noen Aes Sedai ikke kan "Heal" noe særlig mer enn et blåmerke, mens andre klarer å redde noen som er en hårsbredde bra døden. Noen kan, noen kan ikke. Men jeg vil anta at de sitter inne med kunnskapen... Så det virker rart at de ikke har fått noen andre til å lage det om de ikke kan selv.
Jeg forstår ikke. Jeg er en katt.
Post Reply