Når gifter de seg?

Still dine spørsmål fra bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Når gifter de seg?

Post by Sisnera »

Nok en gang er jeg ikke sikker på om jeg poster i riktig kaegori, men det får gå.

Det jeg lurer på er når folk i WoT gifter seg. Mener det annet sted hadde kommet fram til at Faile var 17år når hun møtte Perin eller noe (er jeg helt på bær tur?)

Bare noe jeg har undret meg litt over.

Vis dene tråden finnes fra før, vil jeg gjerne bli infomrert, og denne kan sikkert slettes.
Som vann til tørst strupe
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Er forskjellig fra kultur til kultur regner jeg med.

Jentene i tvillingelvene blir jo gifteklare når de får lov å flette håret, og det er jo individuelt fra person til person.

Men igjen, Aielene gifter seg jo egentlig når som helst. Fra veldig unge til veldig gamle.

Trur bruden til Loial var 70 år. Han var vel 80-85 eller noe slikt, men det er jo noe annet igjen.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Loial ble vel egentlig nødgiftet for å holde ham inne i lønnhagene, tror nok han var for ung. Kanskje bruden også.

Men tenkte du på når det er vanlig å gifte seg, eller de bestemte karakterene, Sisnera?
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

Sendte dette inn før jeg posta Rollespill karakteren min for å finne en realistisk alder pga. at hun skal, nettopp det, gifte seg.

Så adels jenter fra Andor
Som vann til tørst strupe
davram bashere
Sitter
Sitter
Posts: 797
Joined: Sun Feb 11, 2007 0:01
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Tror at de gifter seg i den alderen. Mener å huske at Elayne ikke er mer enn en 18-20 år...

Er det egentlig en forbindelse mellom Andor og England på 16-1700 tallet?
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

Ok, Bare lurte litt rart vis det blir feil.

Nei vet ikke noe om det... Hvor har du fått den ideen?
Som vann til tørst strupe
davram bashere
Sitter
Sitter
Posts: 797
Joined: Sun Feb 11, 2007 0:01
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Synes bare at det er noen likheter. Det ligner også mye på Frankriket. Du har en sterk adel, og det er mye landsbygd. Det var egentlig det første som slo meg når jeg hadde lest litt om Andor.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

Ja ser jo det. Men en sterk adel har det vel vært i alle rikere land...

Men JR Har vel fått ideen fra et sted, då hvorfor ikke?
Som vann til tørst strupe
davram bashere
Sitter
Sitter
Posts: 797
Joined: Sun Feb 11, 2007 0:01
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Ja, du har et poeng der, men når jeg leser om Andor så tenker jeg ikke først på Tyskland og Italia m.m. Det har egentlig alltid vært mer i retning av England og Frankriket, mest det første.

Er det noen andre som har noen synspunkter på dette?
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
stefan_hoy
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 838
Joined: Fri Apr 21, 2006 2:24
Location: Tinn

Post by stefan_hoy »

Her er noe om saken: Pivatliv i WoT

Denne linken sier en god del om likheter med vår verdens 1700-1800-tall (hovedsaklig med paralleller til Europa).

I tillegg, det du egentlig søkte svar på: Nasjoner i vår verden som har påvirket Wot-nasjoner
..ellers kan De kalle meg Hoy.
Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

[quote="davram bashere"]Ja, du har et poeng der, men når jeg leser om Andor så tenker jeg ikke først på Tyskland og Italia m.m. Det har egentlig alltid vært mer i retning av England og Frankriket, mest det første.quote]

Er enig der, må si jeg ser sammenheng mellom den engelske dronningen og mograse (Moren til Elayne). Så ja, syns det ligner. Men det er sjeldent forfattere får orginale ideer syns jeg da.

(Vet det ikke var en annen sitt syns punkt)
Som vann til tørst strupe
davram bashere
Sitter
Sitter
Posts: 797
Joined: Sun Feb 11, 2007 0:01
Location: Tellus, tredje planet fra sola. Ja, den forrurensa søppeldynga. Du vet hvor det er? Flott!

Post by davram bashere »

Ja det var en stor del av det som gjorde at jeg først trakk paraleller mellom Andor og England. Det er ikke så mange land der dronningen er øverste makt.

Ja jeg er ening, forfattere kommer skjeldent opp med noe helt nytt som er helt fritt for linker tilbake til virkeligheten.

Det gjør ikke noe. Det er alltid plass til gode poenger.
Mia ayende, Moderator! Caballein misain ye! Inde muaghde Moderator misain ye! Mia ayende!
Chiad
Asha’man
Asha’man
Posts: 346
Joined: Mon Jun 18, 2007 19:27
Location: Stavanger

Post by Chiad »

kommer jeg for sent inni diskusjonen??
oui, jeg er helt enig med andor og england og frankrike. :?
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Jeg syns ikke forfattere trenger å være så orginale jeg. Hvis alt skulle være orginalt, kunne jo ingenting ha likhet med virkeligheten, og det ville vært vanskeligere og kjenne seg igjen, eller å forestille seg det, tror nå jeg.
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Sisnera
Sitter
Sitter
Posts: 771
Joined: Fri Jun 01, 2007 15:30
Location: Bortenfor nordlyset

Post by Sisnera »

Jeg sier ikke at det er negatift, sier bare at sånn er det. Og selvfølgelig ville vi ikke ha lest noe som var helt søkt. Noe som ikke hadde hat noen parareller til vår verden ville antagelig vert u-intresangt
Som vann til tørst strupe
Post Reply