Kapitel 1 (og 2) av The Gathering Storm kan nå leses...

Diskuter nyheter, rykter og annet som er WoT relatert

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Yawron
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Thu Sep 07, 2006 14:31
Location: Oslo

Post by Yawron »

Shallis wrote:
Ceres wrote:
1.) Det er alt for kort!!! RJ har vanligvis kapitler i form av små bibler (vel ikke helt kanskje, men dog, lenger enn dette utdraget!) Og det pleier da også å la oss få se mer enn en av hovedpersonene? Hvor er Mat? Perrin? Hvordan går det med Egwene? Hvor søren er Lan? Elayne er jeg ikke så interessert i lenger, men likevel...
Hmm, vi får vel sjelden høre om mer enn en person per kapittel, og de har litt variert lengde, men prologene pleier å være lange med mange personer? Og jeg tror dette er første kapittel, og ikke prologen, men er ikke helt sikker... :)
Det er kap 1 ja. Prologen (hvis man ønsker å lese denne før boka kommer ut) kan fås for en liten penge på Amazon og liknende.

Hvis man sitter med en følelese av å ha gått glipp av noe når man leser kap 1, stemmer det sies det. Rand figurer i prologen og (jeg har ikke lest den men har hørt rykter :D )
"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Å ta penger for første kapitelet må være en av de dummeste tingene jeg noensinne har hørt. Hvordan er det mulig? Dagens norm er at man kan finne minst ett eller flere kapitler fra ei bok på nettet helt gratis, og så skal Tor Books plutselig ha seg betalt for et lusent første kapitel?

Ikke at jeg uansett hadde tenkt å lese det... men det må da være grenser på grådighet, eller hva?
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
ludde
Hengiven
Hengiven
Posts: 233
Joined: Fri Jun 24, 2005 7:57
Location: Oslo

Post by ludde »

Første kapittel er gratis, men prologen koster litt. Det gjorde den i KoD også husker jeg. Har prøvd i flere timer å få tak i prologen men virker som om det er en masse surr. Penger er jeg villig til å betale, men så vanskelig å betale for det a gitt.

Er enig i mye av det du skriver Ceres, rett på sak, mange storylinere nevnt på en gang, og det at Rand mister beherskelsen er gull. Men mener allike vel det er noen ting som er vel direkte i forhold til hva RJ hadde skrevet. Men når sant skal sies så hadde vel RJ holdt på i førti bøker til uten å gå direkte på sak, og med tanke på at dette er siste bok så må en begynne å skrive på alvor.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

For de som måtte være interessert, så kan man nå lytte til kap. 2 av tGS på tor.com.

Woho?
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Chiad
Asha’man
Asha’man
Posts: 346
Joined: Mon Jun 18, 2007 19:27
Location: Stavanger

Post by Chiad »

Jah...fikk melding om det av Tor.com jeg og..:P
Men vet ikke om jeg har lyst til å høre på det...det skal ganske lite til for å ødelegge imaget jeg har av stemmene til de på WoT.
ludde
Hengiven
Hengiven
Posts: 233
Joined: Fri Jun 24, 2005 7:57
Location: Oslo

Post by ludde »

Noen som har lest/hørt prologen enda?

Den er ganske spennende hehe.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

:P Jeg har ikke gjort det, men det kan jeg tenke meg :D
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
ludde
Hengiven
Hengiven
Posts: 233
Joined: Fri Jun 24, 2005 7:57
Location: Oslo

Post by ludde »

Nå har jeg hørt på andre kapittel også. Vet ikke hvorfor men denne gangen fikk jeg fullstendig følelsen av wot. Den handler om Egwene og hennes møte med Elaida for første gang etter at hun ble
Spoiler
fanget
. Og jeg kjøpte det fullstendig. Dette var Egwene. Gleder meg sykt til boken.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Har du prologen??? Please mulig å få lese? :D
Urban tilværelse
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Nå har jeg hørt andre kapittel på audkobok. :) Er definitivt en fan av å lese mine egne bøker, men dog, var ikke så ille som det fort kunne blitt. Var imidlertid noen navn jeg stusset på når jeg hørte dem... Seanchan ble (selvsagt) uttalt "chanchen" hehe... Og det var ett ord til som jeg bare ikke skjønte. Men dog.

Storyen var bra. Jeg gleder meg masse til boka kommer. Egwene er en av mine yndlinger. Det har hun vært helt fra starten av.
Urban tilværelse
ludde
Hengiven
Hengiven
Posts: 233
Joined: Fri Jun 24, 2005 7:57
Location: Oslo

Post by ludde »

Enig, noen navn og steder stusset jeg veldig på, huska dem ikke igjen, men det gikk veldig bra. Bare å komme over de rare stemmene og måten de snakker på så blir en fort nokk opptatt av historien.
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Da har jeg lest prologen.
Spoiler
Jeg synes på mange måter at denne var mindre RJ-sk enn kapitlene. Kanskje fordi man i prologen kun ser litt av relativt ukjente personer i storyen. Og for lite av det velkjente beskrivende språket. Ikke at det egentlig gjør noe. Men dog, litt underlig føltes det.

Første plot handlet om en tilfeldig bonde i borderlands. Veldig symbolsk gir han opp sitt levebrød, tar med seg det han kan og drar for å kjempe i det siste slaget. Ok skrevet, greit poengtert, men ikke egentlig nødvendig... Er det noe vi har fått med oss til nå så er det at det blir krig. Veldig snart. Det har RJ brukt nok bøker på å si.

Deretter fikk vi et innblikk i situasjonen etter at Rand fanget Semi. PoW var en tilfeldig Sul'dam. Her får vi vite at Rand vil ha fred med Sanchean. Det var vel egentlig den eneste nye info'en som kom derfra. Det ble imidlertid noe forkludret på slutten. Sul'damen får beskjed av Rand om å gi en beskjed direkte til Daugter of the Nine Moons, noe hun kun akter å gjøre etter å ha tenkt ut en plan først... Hvem vet hva det innebærer....

Så fikk vi litt innblikk i de fortapte, med Grendeals PoW. Dette fikk meg til å ønske meg en oppdatering. Hvem av de fortapte døde når, og hvor er de nå? Hvem lever? Hvem har fått nye navn? Jeg synes å huske noe, men kunne definitvt trenge en oppdatering! Anyone??

I avsnittet om de fortapte er det heller ikke mye nytt som dukker opp. Vi blir advart om at Dremanded er farlig.

Så får vi høre litt om Rodel Itrualde, hærføreren i vest. Han hører vi stort sett kun noe om i prologene, om jeg ikke husker feil (noe som godt kan tenkes. Har ikke re-lest). Vi hører her om at han kikker på Sancheanere som angriper en by full av en annen hær. Jeg er ikke helt sikker på hva den infoen egentlig tilføyer historien...

Til slutt hører vi om profeten. Han har rømt, men blir funnet av Faile, som ender med å drepe han. Endelig kvitt han. Kjapt og enkelt. En tråd bundet vekk. Et mindre problem for BS å tenke på. Nesten litt for fort?
Alt i alt helt greit, men kanskje litt lite mat? Jeg hadde kanskje forventet litt mer fylde, litt mer tyngde. Et lite avnitt om Moiraine? Eller kanskje Mat eller rebell-hæren... Uansett... Kapitlene var bedre!
Urban tilværelse
Yawron
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Thu Sep 07, 2006 14:31
Location: Oslo

Post by Yawron »

Ceres wrote: Alt i alt helt greit, men kanskje litt lite mat? Jeg hadde kanskje forventet litt mer fylde, litt mer tyngde. Et lite avnitt om Moiraine? Eller kanskje Mat eller rebell-hæren... Uansett... Kapitlene var bedre!
Gøy du syns det, siden det visstnok skal være mest RJ i prologen og i kapitlene mest Sanderson.
"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Yawron wrote:
Ceres wrote: Alt i alt helt greit, men kanskje litt lite mat? Jeg hadde kanskje forventet litt mer fylde, litt mer tyngde. Et lite avnitt om Moiraine? Eller kanskje Mat eller rebell-hæren... Uansett... Kapitlene var bedre!
Gøy du syns det, siden det visstnok skal være mest RJ i prologen og i kapitlene mest Sanderson.
Det er vel kanskje ikke så veldig rart, men kommer an på hva som menes med "mest RJ", for hvis dette er Sandersons kopi av RJ, kan det fort føles unaturlig, mens hans egen skrivemåte og stil føles mer naturlig for forfatteren, og derfor bedre for leserne. Men nå har ikke jeg lest eller hørt noen ting, så har egentlig ikke peiling.
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

Jeg må si jeg kanskje hadde forventet en litt mer direkte stil etter å ha lest kapitlene. I dem virket det som om dette var fremoverrettet og på vei mot TG med full fart. Prologen var imidlertid preget av en mer beskrivende, rusle-rundt-grøten-type skriving. Hadde vært kjekt å høre de sentrale fortelle hvor de var hen i verden i stedenfor dette.

En ting syntes jeg også var noe rart.
Spoiler
Det at Faile dreper profeten... Er ikke det litt sært? Litt ut av karater? Det har vært få henrettelser i WoT, og enda færre av alreighte kvinner.
Urban tilværelse
Post Reply