Nytt rollespill?

Delta i rollespill som utspiller seg i Randland

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren, Terje

Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

En ting som slo meg er at det kan bli en utfordring å ha en god dialog i PoVene, siden alle sammen skal prøve å avsløre hvem mørkefrenden er, og ingen mørkefrende vil nødig gi noen spor. Er det noen som kan skjønne hvordan vi kan løse dette? Må det bli slik at folk samarbeider med hverandre når de skal skrive PoVer, eller skal vi sette opp egne tråder der et PoV utforderer et eller flere PoV til "Dialogduell"?

Et eksempel på hvordan dette ville sett ut i praksis kunne vært noe som dette:
Brækar wrote:
Failes PoV wrote:
Terjes PoV wrote: Det er umulig, fordi jeg holdt varmed sammen med Kairen. Ikke sant, Kairen?
Ja, sussebass, det kan jeg skrive under på.
Kairen! Din skjøge - jeg trodde du var sammen med meg!
Disse kan senere redigeres av en moderator og postes som et eget PoV i selve RPG-tråden. Da blir de seende ut slik:

Lotta: Molan Bara! Jeg er nokså sikker på at jeg så snerten av din hvite kappe flakke rundt vannforsyningene i går, og nå er alt vannet helt ut Innrøm det - du er mørkefrenden!

Terje: Det er umulig, fordi jeg holdt varmed sammen med Kairen. Ikke sant, Kairen?

Faile: Ja, sussebass, det kan jeg skrive under på.

Strenge og pirkete Moderator Terje sier: Forsiktig med bruk av virkelige navn, Lotta.

Brækar: Kairen! Din skjøge - jeg trodde du var sammen med meg!
Eventuelt kan altså folk samarbeide med sine PoV, men dette må i så fall bli opplyst i selve innlegget. Dette kunne kanskje bli kjent som Team-Ups, i god gammeldags tegneseriestil :)

Jeg tenkte at 1 Dag i RPG-et kunne vare i én uke. Da ville vi fått en avstemning cirka én gang hver måned.

Et annet aspekt ved avstemingen er jo at folk kan lage allianser gjennom diskusjoner av OOC-tråden, eller hemmelige allianser gjennom å sende PMer til hverandre, MSN-diskusjoner osv.

Vi kunne også ha en ukentlig "Duell-tråd" som er åpen på et eller flere faste tidspunkt, og ellers er stengt. Denne tråden blir så sammenfattet og postet i RPG-tråden før neste Dag begynner. Hvis Duell-tråden blir en suksess kan vi utvide konseptet til å inneholde ekte dueller der PoVer slåss; en duell-tråd der Skaperen har gitt Følget en tønne med rom, og alle som deltar i tråden må skrive sitt PoV som beruset; en tråd der noen introduserer en ny karakter til Følget, osv. Mulighetene er uendelige, og arbeidsmengden blir heller ikke så veldig stor. Du trenger tross alt bare skrive ett .

Intriger! Drama! Død og aske! :)
Det må selvfølgelig være sånn at ting spilleren lærer i OOC-tråden er off-limit-kunnskap for karakteren hans eller hennes. Det er tross alt en grunn til at det heter OOC...
PoVene kan selvsagt bare vite ting som de finner ut av i selve RPGet, eller som Skaperen opplyser Følget om. All diskusjon i OOC-tråden om hvem som er mørkefrenden bør og må skje på grunnlag av RPGet, og intet annet, men folk oppførsel i OOC-tråden kan jo tolkes som mistenkelig eller lignende, og dette PoVet kan plutselig få mye oppmerksomhet for å finne ut om han/hun er mørkefrenden.

Kanskje vi bør avkreve at folk legger til begrunnelser på hvorfor det og det PoVet er mørkefrenden sammen med sin stemme når de sender PMen? Dette kan folk skrive som om PoVet sier det som dialog til følgets Leder (som er en karakter som Skaperen kontrollerer). Da kan Skaperen skrive inn disse dialogstykkene i leirbål-scenen der han avslører om et PoV må dø eller ikke. Dette vil for eksempel hindre at et PoV blir "uskyldig" henrettet pga av OOC-intriger, allianse-avstemninger osv, men det kan også føre til at skikkelig godt detektivarbeid kan gjøre at noen må dø uten et rent flertall.

Så, kan jeg regne med Shallis og deg, Terje? Da er vi 3 :)
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Fire med meg. :)

Jeg lurer på en ting: Hvordan blir dette med drap av karakterer? La oss si at vi er fem stykker. Hvis jeg er så uheldig å bli stemt ut (?) i runde èn, er jeg da "ute" av spillet?

Beklager hvis dette er noe du faktisk forklarte i din forrige post. Jeg hang ikke helt med i hver sving. :wink:

EDIT
Jeg ser nå at det er mulig å skrive inn en ny karakter.
Last edited by Lothar on Sun Apr 25, 2010 16:05, edited 1 time in total.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Hvis du mot formodning (du bør jo være en dårlig mørkefrende for å avsløre deg så tidlig) skulle klare å bli utstemt på Dag 4 - første avstemning, kan du enten:

1. Fortsette å skrive på det andre PoVet du tok med (det er sikkert smart å ha minst 2 PoV til å begynne med, slik at det blir lettere å ha dialog i RPG-tråden uten å måtte Duellere eller samarbeide med noen andre).

2. Skrive deg selv inn i RPGet gjennom at din nye person møter Følget og slår seg med dem på reisen.

And then there were 4... :)
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Let interessant. Ville meldt meg på om eg hadde følt meg komfortabel med Randlandkultur og ditto historie nok til å kunne konstruere ein karakter der, men det er snart ti år sidan eg var inne nok i serien til at eg ville følt meg i stand til noko slikt... :(
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Lotta overtalte meg til at dersom eg spelar ein fyr frå "landet bortenfor Aiel" så vil verken eg trenge vite noko om han eller han vite noko om nokon andre sin kultur eller bakgrunn, så dermed vil det fungere. Så... eg er visst med. :D
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Yay :)

Da var vi 5.

Om noen skulle være på gjerdet om de skal være med eller ikke, så er det vel i teorien mulig å "skrive seg inn" ved en senere anledning. Men det er selvsagt mest stas om du er med hele veien :)
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Navnet mitt står visst her, så eg er sikkert med.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Flott, Brækar :)

Jeg vil gjerne ta på meg oppgaven å være Skaperen. Denne rollen kan jo i grunnen byttes på hvis det skulle bli behov for det i løpet av RPGet.

Vi er vel akkurat mange nok nå til å begynne så smått, men vi kan jo like godt vente til mandag neste uke. Da har vel de som kun tenkes å sjekke innom denne tråden fått tenkt sitt og gjort en bestemmelse.

For dere som allerede har meldt dere til dyst, så anbefaler jeg dere å begynne å tenke på hvilken/hvilke karakterer dere vil ha med i Følget. Bruk tenkemodellen som Terje satt opp i Jakten på Hornet-RPGet, men dere skal absolutt IKKE opplyse allmenheten om karakterens bakgrunnshistorie (noe må dere ha å skrive om i PoVene også, vettu). Bare Skaperen trenger å vite hvor parameterne til karakterene deres, slik at han kan forsikre seg om at folk ikke skriver seg ut av situasjoner ved hjelp av evner PoVene ikke innehar. Eksempelsvis vil jeg unngå at noen PoVer plutselig har evnen til å lede kraften o.l.

Jeg skal sette opp en mer oversiktlig regelliste og forklaring av spillet så fort jeg får tid.
Last edited by Lothair Mantelar on Mon Apr 26, 2010 12:55, edited 1 time in total.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Loki wrote:Lotta overtalte meg til at dersom eg spelar ein fyr frå "landet bortenfor Aiel" så vil verken eg trenge vite noko om han eller han vite noko om nokon andre sin kultur eller bakgrunn, så dermed vil det fungere. Så... eg er visst med. :D
Det kan jo bli ganske interessant med en i følget som er litt "utafor". Kulturkollisjoner? :wink:
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Foreløpig har jeg ikke heeelt skjønt dealen med dette rollespillet...
Men jeg er keen på å være med, men endelig bestemmelse kommer når regellisten kommer :)
elric
Hengiven
Hengiven
Posts: 200
Joined: Tue Apr 07, 2009 15:52
Location: Svarte Tårnet

Post by elric »

Jeg tror jeg kan være med.
"Every man dies. Not every man really lives.
- William Wallace"
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

Siden både forumnavnet mitt OG mitt virkelige navn var nevnt ovenfor, så har hvertfall ikke jeg noe valg :P Skal sette meg inn i det, kan bli mooorro!
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Fantastich. Da ble vi mange flere enn jeg hadde våget å håpe på :)
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Chiad
Asha’man
Asha’man
Posts: 346
Joined: Mon Jun 18, 2007 19:27
Location: Stavanger

Post by Chiad »

Kunne tenkt meg å være med i dette jeg også, men blir nok ikke noe heeelt med det første. Eksamener o.l er i gang.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Det bør ikke være noe problem å slå seg med senere i RPGet, så det er helt greit, Chiad :)
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Post Reply