Den Store Jakten

Her kan du diskutere bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Hvor bra var Den Store Jakten?

1
0
No votes
2
0
No votes
3
0
No votes
4
0
No votes
5
0
No votes
6
1
3%
7
5
16%
8
12
38%
9
9
28%
10
5
16%
 
Total votes: 32

Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

eller at hun var en aes sedai med det talentet.. hvem vet hva hun kunne ha hvisket i ørene til folk. hun lagde sannhetene om a'damene ettersom hun hadde funnet dem opp! ingen har sagt at hun ikke løy.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Men de brukte jo to Aes Sedaier første gang, hvordan forklarer de at en marath'damane kunne bruke a'damen om håndleddet??
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Faile wrote:hun lagde sannhetene om a'damene ettersom hun hadde funnet dem opp! ingen har sagt at hun ikke løy.
Aes Sedaiane i Seanchan har aldri sverga dei Tre Edene, so ho kan ha snakka so mykje løgn ho berre ville...
Ashaman wrote:Dette sier at Aes Sedaier kan bruke a'damen, uansett hvilken ende av den de er i!!
Vel, det visste me no. A'damen held kvinner som kan leie Krafta, men det er berre den same typen Kvinner som kan "styre" ein a'dam. Me fekk vel vite det av Egwene so tidleg som tGH.

Det at Seanchanarane aldri har vore klar over at sul'dam eigentleg er marath'damane, kan ha vore ein kombinasjon av ignoranse, at leiarane skjulte sanninga (om dei visste det) og fleire andre ting. Om det var nokon visste det, forsvann den kunnskapen då dei døydde, og tradisjonen heldt fram med å leite etter sul'dam og marath'damane, utan at nokon stilte spørsmål om kva som skilte sul'damar frå andre, vanlege folk.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Men kan d vere slik at sul'damene er de samme som hadde lært å bruke Kraften i Randland, og damanene er de som hadde blitt Villstyringer i Randland??

Dette forklarer hvorfor d er mange fler sul'damer enn damaner!!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Egwene al'Vere wrote:Sul'damer kan lede Kraften på samme måte som damaner. [...] Men hva med seanchanske kvinner som ikke er født med evnen, men som kan læres opp? Det er ikke en hvilken som helst kvinne som kan bli Båndholder. [...] De som kan det (føle kva ei med halsband på føler), føres bort for å bli lært opp til sul'damer. De er kvinnene som kan læres opp.
Trudde alle hadde fått med seg det...
Damien Frost
Sitter
Sitter
Posts: 690
Joined: Sun Jul 31, 2005 11:36
Location: Bodø

Post by Damien Frost »

Dumt spørsmål:

Hva er forskjellen på marath'damane og damane?
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

  • damane = Båndlagte
  • marath'damane = Dei som må leggjast i bånd.
Marath'damane er altso alle som kan leie Krafta, men som ikkje har vorte lagt i band, med ein a'dam.
Fabregas
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 14
Joined: Tue May 02, 2006 21:09
Location: in the far north

Post by Fabregas »

jeg begynte å lese bøkene etter vinterferien, synes TGH var bedre enn The eye of the world.
Ye have cast out yer brothers for devils, and now complain ye, lamenting, that ye've been left to fight alone.
Wolfbrother
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1659
Joined: Fri Sep 30, 2005 21:19
Location: Tellus

Post by Wolfbrother »

Aiaiai, småleser litt på boken på mangel på lesestoff. Dette er jo en strålende bok! Prologen litt lang i min smak, men veldig bra, selvom det kunne ha stoppet da DO dukker opp, og det blir klart at det er han.

Ellers mange flotte scener med Lan, og Loial er jo veldig bra i denne boken.
For once you have tasted flight you will
walk the earth with your eyes turned skyward;
for there you have been,
and there you long to return.
Lieungh
Sitter
Sitter
Posts: 484
Joined: Mon Mar 27, 2006 9:53
Location: Oslol

Post by Lieungh »

Jepp, Loial er definitivt best i denne boka (så langt, i hvertfall). :)
Jeg forstår ikke. Jeg er en katt.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Wolfbrother wrote:det kunne ha stoppet da DO dukker opp, og det blir klart at det er han.
Eh? Baal'zamon?
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Namor
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 8
Joined: Wed Aug 09, 2006 20:37
Location: Akøy, Hordaland

Post by Namor »

Har lest frem til femte bok del.1 + "ung vår" nå... og så langt liker jeg alle bøkene ca. like godt :D

Men min favoritt scene så langt er å finne i TGH: Ingtar som gjør opp for det onde han har gjort

Men det som overrasker meg i denne diskusjonen er at ingen enda har nevnt scenen der Matt blåser i hornet under slaget i Falem... den skal jo være den mest minneverdige scenen i boken i følge anmeldelsen av boken på nettsiden:?

BTW: Etter min mening er TGH en 9/10 bok :)
Kjetil
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 2854
Joined: Fri Dec 16, 2005 21:49
Location: USA

Post by Kjetil »

Hvorfor det? Syns det i det hele tatt var bare merkelig første gang jeg leste det.
Namor
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 8
Joined: Wed Aug 09, 2006 20:37
Location: Akøy, Hordaland

Post by Namor »

Vel.. Jeg likte scenen....

Og koste meg mye under prologen, til tredje bok, da jeg leste om ryktene om hva som hadde skjedd i Falem. Når de når Pedron Niall, Kapteinherrekommandanten for lysets barn. Litt gøy å vite hva som egentlig skjedde... :lol:

Bare det at jeg synes det er litt uderlig at det ikke er flere som deler samme synspunkt som han som skrev anmeldelsen :roll:

(tror jeg ordlagte meg litt klossete i avsnittet over :oops: )
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Vel, du ordla deg hvertfall rart nå. Men tråd for favorittscene finnes ett annet sted, mens diskusjoner om tredje bok er i egen tråd for den.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Post Reply