The Gathering Storm - NÅ MED EKSTRA GRUSOMME SPOILERE!

Her kan du diskutere bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

farris
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2
Joined: Thu Oct 29, 2009 11:11

Post by farris »

takk for raskt svar :)
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Ingen problem, farris. Håper du kommer tilbake og forteller oss hva du syntes om boka :wink:


Ble som sagt ferdig i går kveld, og har nå fått tid till å tenke litt nøyere gjennom hva jeg syntes. Skal prøve å holde dette spoilerfritt siden det virker som det bare er jeg som er ferdig med herligheten.

Alt i alt er dette ei god bok for tidshjulet å være. Den er langt mer sentrert rundt viktige plottlinjer enn for eksempel Crossroads of Twilight eller, ja, de fleste bøkene etter Lord of Chaos. Er derimot usikker på om den er bedre en KoD rent skriveteknisk, men den er i hvert fall mer tilfredstillende enn KoD, selv om Sandersons prioriteringer i noen tilfeller virket merkelige. Han bruker for eksempel mange kapitel på å snakke om at Rand skal møte Ituralde, men selve møtet er unnagjort på en og en halv side.

Bokas største problem er, som med alle bøkene i WoT-serien, at den med hell kunne ha blitt kutta kraftig ned, og bortsett fra Rand og Egwene, blir alle de andre hovedpersonene kraftig nedprioriert. Matt og Perrin bruker for eksempel boka på å jogge litt rundt i landskapet, Elayne har ikke en eneste scene og Aviendha og Nynaeve blir for det meste bare brukt til å støtte opp om Rand. Skuffende, men kanskje også noe man bør forvente seg når det ENDELIG begynner å nærme seg the Last Battle.

Sandersons stil virker ikke å skjære så altfor galt med Jordans. For folk som liker Jordans sidelange beskrivelser av møblement og broderte kjoler, så finner dere noe liker i tGS, men som oftest nøyer han seg med noen par linjer. Sanderson har også lyktes med å skape noen knakende gode scener med Rand og Egwene (hun er faktisk ganske kul i denne boka), og bør honoreres for dette.

Samtidig merkes det også veldig at han ikke har den samme humoren som Jordan lå for dagen med Matt. Jeg sier ikke at disse kapitlene er direkte dårlige - det er de slettes ikke - men tonen i dem har forandret seg nok til at jeg merket det. Talmanes er dessuten også ikke til å kjenne igjen.

Aviendhas og Gawyns kapitler er også direkte svake, og som oftest også helt unøvdendige i forhold til bokas agenda.

Men alt i alt er jeg direkte kjempeglad i hva jeg fikk servert med The Gathering Storm. To viktige plottlinjer blir avsluttet på en fortreffelig måte, flere plottlinjer tar en overraskende vending og flere viktige personer må bøte med livet. Og Rand blir endelig en kul karakter igjen.

Ikke dårlig, spør du meg. Jeg gleder meg allerede til Towers of Midnight!
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Føles så rart at man allerede skal begynne å glede seg til Towers of Midnight, når man har gledet seg/ventet så lenge på The Gathering Storm. Vel har jo sett fram til Towers of Midnight siden det ble skjent at det ble tre bøker, men at man ikke er ferdig med noe man har ventet så mye på, før man venter på neste, føles nesten bortkastet....

Uansett, så klarte capris å bli hakket forsinket med bok mi, så jeg får den nok ikke før til neste uke. Det er irriterende, hadde satt av helga til å lese den, hva skal jeg bruke helga på nå?
Manbearpig
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter
Posts: 663
Joined: Fri Jan 18, 2008 19:39
Location: Oslo

Post by Mierin Eronaile »

Asphyxiate wrote:Føles så rart at man allerede skal begynne å glede seg til Towers of Midnight, når man har gledet seg/ventet så lenge på The Gathering Storm. Vel har jo sett fram til Towers of Midnight siden det ble skjent at det ble tre bøker, men at man ikke er ferdig med noe man har ventet så mye på, før man venter på neste, føles nesten bortkastet....

Uansett, så klarte capris å bli hakket forsinket med bok mi, så jeg får den nok ikke før til neste uke. Det er irriterende, hadde satt av helga til å lese den, hva skal jeg bruke helga på nå?
Du kan jo kle deg ut og dra på fest?! :D hehe
Gleder meg skikkelig til å lese The Gathering Storm, men må bli ferdig med boken jeg holder på med først. Og det kan ta sin tid på grunn av hektisk skolehverdag, som egentlig bare er hektisk siden jeg er vant til folkehøgskole. bah!
Eller når jeg tenker meg om så er den ganske hektisk uavhengig av det...
lolzi
Rodel Ituralde
Hengiven
Hengiven
Posts: 242
Joined: Sun Mar 23, 2008 16:48
Location: Arad Doman

Post by Rodel Ituralde »

Gleder meg til og lese boken jeg også. den er på vei nå så den kommer vel om ca. 1 uke. Men det er uansett ikke så travelt med tanke på at jeg skal lese ferdig "Silmarilion" og "Unfinished tales" først. Skolen tar jo også mye tid:(
There is some delight in ale and wine
And some in girls with ankles fine
But my delight, yes always mine
Is to dance with Jak O’ the Shadows
Yawron
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Thu Sep 07, 2006 14:31
Location: Oslo

Post by Yawron »

Er også ferdig med "The Gathering Storm". Dette skulle vel være en spoiler tråd, men skal holde meg fra det i denne posten med en advarsel om at neste gang... :twisted:

Jeg kan si at jeg likte denne bedre enn den forrige WoT'en "Knife of Dreams" og den var den beste (nok en gang, for meg) siden "A Crown of Swords". Med andre ord er jeg over all forventning fornøyd.

Som nevnt et det Mat som er litt svak, men han er ikke mer med enn at det kan rettes opp i neste bok uten at Mat tar stor skade av det. (Regner med at det kommer Sanderson for øret når det er såpass bred enighet på området)

Rand er mye med (stort pluss, tro meg) og Egwene har aldri fremstått som en så god karakter som her (Takk Brandon!)

Gawyn har alltid vært en gjennom kjedelig type. Galad (dog bare nevnt i denne boken), som med vilje er laget kjedelig, stråler i forhold.

Jeg er fornøyd og gleder meg til fortsettelsen.
"Once more the drama begins"

- Paul Muad'dib
Arangar
Soldat
Soldat
Posts: 30
Joined: Sat Jun 24, 2006 15:49

Post by Arangar »

Høres jo veldig lovende ut dette! gleder meg stort!!
Litt synd hvis Matt mister litt av sine styrker som karakter. Men hvis det kan rettes opp igjen til neste bok er det vell greit...
La Kaosets Herre Rå...
SirGalrim
Hengiven
Hengiven
Posts: 104
Joined: Thu May 12, 2005 23:52
Location: Norbygdi
Contact:

Post by SirGalrim »

Jeg leste også boken ferdig i går. Nå leser jeg omtrent ikke fantasy lengre, men The Gathering Storm var en god retur til sjangeren. For meg er dette den beste boken siden Kaosets Herre. Den gir en god avslutning på flere store plottråder. Som enkeltstående bok derimot faller boken litt igjennom, men nå er det jo ikke lett å lage en enkeltstående bok i en slik serie som dette. The Gathering Storm står uansett bedre på sine egne ben enn flere av de andre siste bøkene i serien. Jeg har skrevet en slags mikroanmeldelse på bloggen min juveth.no (inneholder spoilere).
A Memory of Light - memoryoflight.com
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

The Gathering Storm: NB! Spoilere!

Terningkast 5.

Egwene: Herlig. Jeg likte spesielt scenen hvor hun linker seg med novicer, får tak i en sa'angreal og står i mot angrepet fra sancheanerne. Hele hennes plot-linje var svært god. Gjennomtenkt og gjennomført. Flaks at Elaida tildfeldigvis var blant dem som ble tatt... :)

Enkelte spm. reiser seg her: Mesana. Hvor/hvem er hun? Noen som har noen teorier?

Siuan bondet Gareth Bryne. Endelig! Men hvorfor bondet ikke Egwene Gawyn når hun hadde sjansen? Hva holder henne tilbake? Dette skjønte jeg ikke. :)

Og hvorfor, når Seanchanerne hadde sjansen, angrep de ikke alle de andre Aes Sedaiene, og de hundrevis av novicene som var campet rett utenfor Tar Valon? Og også - angrepet var jo en gyllen mulighet for å lede disse Aes Sedaiene til å hjelpe dem i tårnet. Den mengden med saidar som ble tvinnet burde jo vært rimelig lysende for dem som sto rett over elva. Jaja.. Det ordnet seg til slutt i alle fall. :)

Verin. Who'd known? Hehe, hun var lur hele veien. Fin avslutning på hennes plotlinje.

Rand: Herlig. Spesielt det siste kapitlet. Avsluttet med et flott dikt/utrdag fra profetien. Det var svært mektig på en nyansert og diskre måte. Ingenting hendte egentlig, men samtidig var det veldig flott. Jeg lurer på hvordan han blir når neste bok gis ut. Tror dere kanskje vi ikke får høre flere pow'er fra hans side? Jeg håper vi får.

Hvordan klarte imidlertid Tuon å ikke bøye seg etter Ta'veren? Og hvor mye er er profetiene til Sancheanerne verdt? Kommer Mat til å spille en stor rolle i å få til en slags forsoning med dem? Mange spm... Og mens vi snakker om Tuon - hvorfor, ak, hvorfor fikk vi ikke ett siste kapittel i hennes pow der vi hørte om deres reaksjoner på angrepet på Tar Valon?

Alle snakker om hvor mye de savner Moiraine. Til det kjedsommelige. Jeg kan ikke huske at noen egentlig likte henne så godt i utgangspunktet. Kan de ikke bare komme i gang og redde henne snart da? Ikke bare snakke om det.

Mat's pow var bleik. Sanderson klarte ikke å formidle humoren. Fra "bloody women!" har det gått over til å bli - huff, jeg lurer på om tuon har det greit... Dessuten synes jeg scenen fra den landsbyen var lite viktig i boka. Hadde vært bedre å fokusere på plot som allerede var skissert. Scenen gav lite nytt i historien, men tok plass fra andre ting.

Perrins pow var også ikke helt seg selv. Sandersom prøvde å fremstille han som en mann med mange motstridende følelser. Det blir ikke særlig ekte, tatt i betraktning at han har slitt med ulve-egoet sitt gjennom de siste 11 bøkene så blir det teit å bare legge det på hylla og skifte det ut med mindre bekymringer som hvorvidt Faile hadde det greit. Hm.

Hva snakket Galad med Perrin om? Hva skjer med Galad? Han har jo i følge prologen tenkt å kjempe på Rand's side likevel...

Nynaeve var ok, men litt kiip. For mye sutring om Lan. Hun skulle heller ha vært stolt. Anyway. Hun var jo der stort sett for å vise oss Rand. Aviendha, Min og Cadsuane også for den slags skyld.

Og: hvem drepte Asmodean?

:wink:
Urban tilværelse
ludde
Hengiven
Hengiven
Posts: 233
Joined: Fri Jun 24, 2005 7:57
Location: Oslo

Post by ludde »

Tok evigheter før jeg fikk tak i boka, men fikk nå tak i den til slutt.

Jeg syns det ble en veldig spennende bok, med mye uforutsett lesing og vendinger som var uvanlig. Trodde aldri det skulle gå så langt at selv Min skygger litt banen for Rand. Og senen som jeg har drømt om siden the Eye of the World kom i slutten av boka. Møtet mellom Tam og Rand. Det gikk kanskje ikke så bra som forventet, men det er bra. Men det ser vel ut som om Cadsuanes plan gikk bra, forhåpentlig vis. Gleder meg til neste bok, for å se hva som er forandret han. Lewis og Rand som en og ikke to.

Som de andre sa er jeg enig i at Mat ble svak. Sanderson klarte ikke å treffe samme person i sin skildring. Ikke at det var dårlig med tanke på den tiden de fikk i boka, men fortsatt ikke den samme.

Men den mest overraskende vendingen var hvordan han fikk skildret Egwene og hennes historie. Der lyser boka opp og fører en med spenning hele veien.

Når det gjelder Ahvienda ble jeg skuffet. Sanderson tok henne med - om ikke kraftig så kraftig nok - og det ble noe svakt. Ingen konversasjon mellom henne og Rand i det heletatt, så vidt en tanke om henne i Rands hode. Det kan tenkes at dette er for å fremheve hvor fordrevet han er, men for meg ble det heller en svakthet. Men hun er endelig ferdig med læringen sin og forhåpentlig vis snart ferdig i Rhiundea.

En ting jeg savnet var noen ord fra Padan Fain, men det kommer vel i neste bok.

Selv om boka ble tykk merker jeg at noe gikk litt fort, og noen ting kunne ha blitt droppet for å fremheve de. Som oppdagelsen av Morgase i leiren til Perrin så vidt nevnt gjennom Tam. Kanskje vi får den historien i neste bok.

Alt i alt veldig bra, gleder meg til neste.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Jeg er veldig enig med mye av det som blir sagt over, skal ikke gjenta at Mat er annerledes, og Egwene bokas beste.

Det som ludde sier om Morgase over tenkte jeg også først, og tenkte at det var teit. Etterpå slo det meg at han kanskje har gjenkjent henne for lenge siden, da han faktisk har reist rundt i verden før Rand ble født, men hvis ikke var det svakt gjort av Sanderson.

Har grua meg til dette angrepet fra Seanchanerne, som noe som skulle ødelegge alt for Egwene hvis hun fikk samlet tårnet først, men det var bra det gikk som det gikk.

Verin fikk jeg hundretusen ganger mer respekt for etter dette, og avslutningen var perfekt fra hennes side. Er nå likevel interessert i å finne ut hva hun har sagt til Mat i brevet, og alle de andre brevene som lignet, hvor er disse endt opp?

Jeg på min side begynner å bli lei av standardfeilen i alle forhold som her kommer verst ut mellom Min og Rand. Min er lei seg for å være et redskap som kan brukes mot Rand og tror han er sint for det. Rand tror at Min er redd fordi han holdt på å drepe henne, men det tenker hun aldri på. Det er jo det samme hele tiden.

Er nå glad Rand kom tilbake til oss alle på slutten, og syns endelig jeg kjente igjen noe av den personen han en gang var.

Alt i alt er boka herlig, og når er det egentlig neste bok skal komme ut? :)
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Sanderson har sagt at Towers of Midnight kommer ut ved ca. samme tid neste år, evt. noen uker senere (tGS kom faktisk ut ei uke tidligere enn først antatt).
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
ludde
Hengiven
Hengiven
Posts: 233
Joined: Fri Jun 24, 2005 7:57
Location: Oslo

Post by ludde »

Dette med Morgase håper jeg kommer i neste bok, at Sanderson rett og slett venter med selve oppdagelsen i neste bok. Og jeg håper det er Galad som avslører det, ikke at det var Tam som ikke har sagt noe før nå.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Hvis noen er interessert (og det burde dere jo være), så fant jeg et intervju gjort med Brandon Sanderson hvor han går i detalj rundt flere spørsmål. Dere kan lese det her (scroll ned et stykke).
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Chriz
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 831
Joined: Thu Jan 03, 2008 23:34
Location: Trondheim

Post by Chriz »

Da har jeg og lest ut The Gathering Storm, og jeg likte den!

Noe som slo meg ganske tidlig, var at denne boka er mye dystrere enn de tidligere bøkene, men det er vel kanskje å forvente, med Tarmon Gai'don på dørstokken.

Rand sin historie er spennende, jeg digger scenen hvor Semirhage går ivei, den er full av spenning og følelser. En sterk scene, og den gjør inntrykk. Jeg ble sint på Rand da han møtte Hurin, makan til måte å behandle gode Hurin på! Jeg er og meget spent på hva som egentlig skjedde der på toppen av Dragonmount. Jeg skjønte såpass at Rand var på vei til å trekke inn for mye av OP (men kan han det når han bruker en sa'angreal, har ikke sa'angrealer og angrealer en sikkerhetsmargin på sånt?), og at han tilslutt rettet kraften mot seg selv, eller mot statuen.

Egwenes historie likte jeg og, spesielt skildringen av hennes kamp mot seanchanerne, da hun feller to'raken etter to'raken, hvor hun har fyrt seg helt.

Mat og Perrin, ja greit at de er med, men da kan vi jo gjerne få se litt mer til de og. Ble litt for dumt at vi fikk vite om Morgases avsløring og Galad gjennom Tam, og at vi da skal gå tilbake i tid og oppleve møtet (?).

Hva mer skjedde da? Jo, det var høyst på tide med gjenforeningen av Det Hvite Tårnet, jeg kommer ikke til å savne Elaida, nå håper jeg Egwene og Rand kanskje møtes snart, blir spennende å se hvordan det blir.

Min respekt for Verin økte mye etter denne boka, og som Shallis sa, dette var en perfekt avslutning for hennes del! Dritt at så mange Svarte søstre slapp unna!

Nå har jeg ganske sikkert skrevet mye av det samme som andre, men det får bare våge seg.
Sa souvraya niende misain ye
- Mat
Post Reply