Den Gjenfødte Dragen

Her kan du diskutere bøkene

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Hva syns du om Den Gjenfødte Dragen?

1
0
No votes
2
0
No votes
3
0
No votes
4
1
3%
5
1
3%
6
1
3%
7
3
8%
8
4
11%
9
14
39%
10
12
33%
 
Total votes: 36

Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Var vel i #6, Lord of Chaos (Kaosets Herre), at Shaidar Haran vart introdusert. Trur det er i same boka Moghedien vert straffa slik.
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Og det er uansett bare noen vage hentydninger til det. Jeg tror knapt jeg fikk dem med meg selv (i alle fall ikke første eller andre gangen).

Uansett, her er "kilden":

http://linuxmafia.com/jordan/1_dark/1.4 ... n-mog.html :
Quick question, quick answer: Chris Mullins writes: "I asked RJ, at the Palo Alto signing, if Moggy was raped by Shaidar Haran in ACOS. His reply was, 'Yes. Amongst other things.'"
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

hmmm... den sia hadde jg ikke sett før. ganske genial den :D
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Damien Frost
Sitter
Sitter
Posts: 690
Joined: Sun Jul 31, 2005 11:36
Location: Bodø

Post by Damien Frost »

Brilliant bok!

Men det er en ting jeg lurere litt på. Moiraine og alle andre gjør det til en veldig big deal
Spoiler
at the Forsaken er løse. Men vi visste jo allerede i EotW at hvertfall 3 var løse, Ishmael, Aginor og B..........(Husker ikke navnet her...)!Men det at de styrte Illian og Tear var jo litt sjokkerende da! :shock: Har også en teori om at Gaebril(ny rådgiver til Morgase) er en av the Forsaken, men dette vil jeg ikke ha et svar på!! :wink:
Edit:

Er det bare jeg som synes Rand
Spoiler
virket litt sånn "loony" til tider? Hvertfall på når vi ikke så så mye til han, bare at han går rundt å ler hysterisk av alt mulig...
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Dei gjer det til ein big deal fordi det er ein big deal. At nokre av dei har etablert seg so raskt, og funne seg eit "maktsentrum", gjer ikkje saken betre. Du må hugse på at dei vart blant dei mektigaste Kraftledarane (flott ord ikkje sant... norsk for channelers, men ikkje ein offisiell oversetjing) i AoL, og det vil seie veldig mykje dyktigare og meir kunnskapsrike enn dei so godt som alle av dagens Aes Sedaiar.

Balthamel heitte han andre forresten.
Damien Frost
Sitter
Sitter
Posts: 690
Joined: Sun Jul 31, 2005 11:36
Location: Bodø

Post by Damien Frost »

incanus wrote:Dei gjer det til ein big deal fordi det er ein big deal. At nokre av dei har etablert seg so raskt, og funne seg eit "maktsentrum", gjer ikkje saken betre. Du må hugse på at dei vart blant dei mektigaste Kraftledarane (flott ord ikkje sant... norsk for channelers, men ikkje ein offisiell oversetjing) i AoL, og det vil seie veldig mykje dyktigare og meir kunnskapsrike enn dei so godt som alle av dagens Aes Sedaiar.

Balthamel heitte han andre forresten.
Vet jo at de er mye krafftigere enn de er i dag, og selvsagt at de har plassert seg i slike stillinger som gjør at de kan kontrollere hele nasjoner er viktig! og en big deal! Men jeg fikk egentlig det inntrykket at de fleste var løse allerede i EotW jeg....(Men hvis jeg tenker meg om hadde nok kanskje Lanfear å co møtt opp ved Øyet da.. :? )Håper, og tipper, at jeg får se mer av deres evner senere. Det kan bli litt gøy!

Kraftledere var faktisk et litt flott ord. Skikkelig fancy!
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Torbjørn
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1438
Joined: Mon Jun 27, 2005 17:11
Location: Bergen

Post by Torbjørn »

Damien Frost wrote:Men jeg fikk egentlig det inntrykket at de fleste var løse allerede i EotW jeg....
Trur ikkje alle vart frigjord med ein gong, men kanskje at dei som fanga nærast overflata (Aginor og Balthamel) vart frigjord fyrst, og resten kom etter kvart. Lanfear trur eg var blant dei som var fanga djupast, so ho var i so fall blant dei siste til å verte fri.

Om Aginor er til å stole på, vart ikkje alle fri samtidig:
Aginor i Kapittel 50 av tEotW, [i]Meetings at the Eye.[/i] wrote:Some of us are bound no longer. The seals weaken, Aes Sedai. Like Ishamal, we walk the world again, and soon the rest of us will come.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Dei kom ikke ut på likt nei, og Leanfear var kanskje bunde langt nede, men d er mange av De Fortapte som dukker opp senere i bøkene enn hun gjør!!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

sikkert fordi de ikke ville gjøre seg tilkjenne ennå da veit du :wink:
jeg mener Sammael var jo i Illian i tDR, og da kan han jo ha vært der en stund liksom... samma med Be'lal i Tear.
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Damien Frost
Sitter
Sitter
Posts: 690
Joined: Sun Jul 31, 2005 11:36
Location: Bodø

Post by Damien Frost »

Lanfear ville vel prøve å få tak i sin kjære Lews Therin så fort som mulig da, sikkert derfor hun dukka opp så tidlig!
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Faile
Krønikenes Bevarer
Krønikenes Bevarer
Posts: 2735
Joined: Thu Aug 25, 2005 20:21
Location: Trondheim

Post by Faile »

dakkar liten! skjønner at hun er sur på ham jeg! først dumpa, og etter flere tusen år, som hun ventet trofast, så vil han ikke ha henne!
Loke: Odin, kvifor blir eg alltid med-offer for din svinaktig dårleg karma?
Odin: Min teori? Fordi du sparker svære, øksebærende sumerere i skrittet.
Damien Frost
Sitter
Sitter
Posts: 690
Joined: Sun Jul 31, 2005 11:36
Location: Bodø

Post by Damien Frost »

Faile wrote:dakkar liten! skjønner at hun er sur på ham jeg! først dumpa, og etter flere tusen år, som hun ventet trofast, så vil han ikke ha henne!
Men det ser ikke ut som hun gir seg så lett da.(Hvertfall ikke så langt som jeg har lest!) Det skal hun da ha credit for.
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Spoiler, The Fires of Heaven, i hvertfall...
Spoiler
Men hun har da "gitt opp" - og gått over til å forsøke og drepe ham?



Forresten, jeg kjøpte denne boka på norsk i dag, så nå har jeg to av ni oversatte. Tror ikke det blir ei vane å kjøpe to av dem i uka, for de er rådyre...
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Damien Frost
Sitter
Sitter
Posts: 690
Joined: Sun Jul 31, 2005 11:36
Location: Bodø

Post by Damien Frost »

terje wrote:Forresten, jeg kjøpte denne boka på norsk i dag, så nå har jeg to av ni oversatte. Tror ikke det blir ei vane å kjøpe to av dem i uka, for de er rådyre...
Hardback?? Litt dyrere de ja, så jeg holder meg til paperback inntil videre. Kjøpte 3 bøker i forrige uke jeg! :D
If you fell head first into a pigsty, you'd try to convince everybody you did it on purpose.
-Egwene al'Vere to Nynaeve al'Meara
Terje
Den Gjenfødte Dragen
Den Gjenfødte Dragen
Posts: 4724
Joined: Tue May 03, 2005 0:22
Location: Trondheim/Eidsvåg
Contact:

Post by Terje »

Hardback, ja. Steidyre saker, er hardbackbøker på norsk... :(
"Vivo equidem vitamque extrema per omnia duco!"
- Verg., Aen., 3.315.
Post Reply