Hobbiten på lerretet.

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3338
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Synd med Del Toro, ja, men det einaste som verkeleg bekymrar meg er om filmane blir lagd medan McKellen framleis er levende nok til å spele i dei. :P For LAGD blir dei nok endeleg ein dag, det er for mykje peng involvert til at noko anna kjem til å skje.
Akira wrote: Der har du et veldig godt poeng synes jeg.
Aw, takk. :D Nokon las det megalange avsnittet om lite og ingenting! *smigra og glad*
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Loki wrote:Synd med Del Toro, ja, men det einaste som verkeleg bekymrar meg er om filmane blir lagd medan McKellen framleis er levende nok til å spele i dei. :P For LAGD blir dei nok endeleg ein dag, det er for mykje peng involvert til at noko anna kjem til å skje.
Hvis McKellen går i penalet før han rekker å spille Gandalf i Hobbiten blir jeg trist. Ingen andre kan gjøre den rollen som han, han er på en måte blitt Gandalf.
Loki wrote:
Akira wrote: Der har du et veldig godt poeng synes jeg.
Aw, takk. :D Nokon las det megalange avsnittet om lite og ingenting! *smigra og glad*
Bare hyggelig, Viktig å lese hva andre skriver vettu.


PS: I dag er det nøyaktig 5 år siden jeg registrerte meg her. 5-årsjubileum! :D
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3338
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Gratulerar. :D
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Eerath
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Fri Nov 06, 2009 20:41
Location: Vennesla

Post by Eerath »

Er også redd for at det drøyer ut såpass at Sir Ian takker for maten. Ingen andre kan ta over rollen som Gandalf nå.

Skuffende at vi må vente så lenge da. Hadde gleda meg til dette jeg.
"Why do we fall, sir?"

"So that we might better learn to pick ourselves up."
Moghedien
Sitter
Sitter
Posts: 442
Joined: Sun Apr 16, 2006 18:16
Location: Nangijala

Post by Moghedien »

Er Mckellen bekreftet som Gandaf? Er det noen skuespillere som er bekreftet i det hele tatt?

Og hvem tror/håper man at skal spille Bilbo? (Og det viktigste: er James McAvoy virkelig helt avkreftet?)
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Jackson har sagt at han håper et par av skuespillerne kan komme tilbake for Hobbiten, men sånn som ståa er nå kan vel ingenting sies å være sikkert. McKellen kommer nok trolig til å komme såfremt helsa holder (han spiller for øyeblikket i en teaterproduksjon av "Mens vi venter på Godot"), og var jo sterkt delaktig i 2009-produksjonen av tv-serien "The Prisoner" for AMC.

Jeg vil tro at McAvoy fortsatt kan få rollen som Bilbo. Alt vi vet så langt er at diverse skuespillere har lest for rollen (ingen store navn, selvfølgelig).

Hvem ønsker dere at skal ta over for del Toro? Gode kandidater er:

*Neil Blomkamp - fikk en kjempehit med den PJ-produserte sci-fi filmen "District 9", og har så langt ikke signert en avtale om å en ny studio-film. PJ og Blomkamp skulle jo også på et tidspunkt lage en film av Halo-spillene.

*Peter Weir - mannen bak "Master & Commander" lager sjelden nye filmer, men de er som oftes knallbra. Han har dessuten en stemning i filmene som minner noe om PJs, om enn kanskje noe mer sofistikert.

*Alfonso Cuaron - lagde den utvilsomt beste Harry Potter-filmen med "Prisoner of Azkaban", gjorde en klassisk sci-fi film med "Children of Men" og holder i øyeblikket på å lage en sci-film med Robert Downey jr. kalt "Gravity" (2011). Cuaron er minst like god - eller bedre - enn del Toro.

*Sam Raimi - jeg er ikke noen fan, men jeg er latt meg bli fortalt at han var millimetere unna å få jobben foran nesa på del Toro. Spider-Man regisøren har ikke noen storfilm i emning, og bør således være klar til å hoppe inn i manesjen.

Eller, som det mest trolig blir (hurra, hurra), så blir det Peter Jackson som tar over. La oss håpe Hobbiten blir bedre enn The Lovely Bones (som var rett og slett grusom!).
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Jeg har aldri forstått hvordan folk kan like Star Wars 4,5,6 foran 1,2,3, og ikke vil lage nye filmer av 4,5,6, pga nye vs gamle skuespillere blant annet.
Men når jeg tenker på en Tolkien-film uten McKellen som Gandalf, skjønner jeg dem fullt ut.
En annen en McKellen som Gandalf??? Oh, the horror!

Når dette er sagt, så har vel mange skjønt at jeg er for filmatisering av bøker, og gleder meg som en unge til Hobbiten. Håper dog den blir omgjort fra "barnebok" til "voksenfilm".

Hva regissør angår, har jeg for lite peiling til å uttale meg om hvem som bør overta, men jeg for min del hadde ikke hatt noe imot PJ igjen jeg ass..

Ser en del klager på hans arbeid i LOTR, men jeg må si jeg ikke ser den. Mener disse filmene er meget bra. Jeg får helt klart den samme magiske magefølelsen når jeg ser filmene som når jeg leser bøkene. Mener han har gjort en god jobb med å overføre episke øyeblikk fra boken til filmene. Og så er de "store" scenene like storslåtte og fantastiske som jeg hadde sett for meg. Og ikke minst musikken er enorm.

Og noen klager da også på hva som er blitt kuttet ut, og at hans tolkning av boken blir feil.. Unnskyld ett litt krasst uttrykk(mest for å få frem mitt poeng) men her leser jeg mye bullshit.
At han utelater Bombadil-sekvensene i filmen er vel forståelig. Skulle gjerne hatt det med jeg og, men det har liten/ingen relevans for resten av historien, og det blir feil å kalle det en feil tolkning av historien. Vil heller si det er en annerledes tolkning er den personens, men absolutt ikke feil, dette er subjektivt.
Man må bare forvente at visse ting blir kuttet, og at en scene med liten relevans blir kuttet, i en så stor film, er ikke noe å klage på. At ett sverd blir overgitt på en annet måte, er flisespikkeri, og mtp akkurat det, føler jeg de dekket bra nok over det. Og de har da vitterlig fått med alt og alle som har en relevans for historien.

En del off-topic her ble det, men jeg har en svakhet for å måtte kommentere utdaterte ting jeg kommer over :(
Akira
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1520
Joined: Wed Jun 01, 2005 18:14

Post by Akira »

Lothair Mantelar wrote:*Neil Blomkamp - fikk en kjempehit med den PJ-produserte sci-fi filmen "District 9", og har så langt ikke signert en avtale om å en ny studio-film. PJ og Blomkamp skulle jo også på et tidspunkt lage en film av Halo-spillene.
Halo-filmen er faktisk opphavet til District 9, dvs. at noen av scenene i district 9 faktisk ble spilt inn for å ha med i Halo-filmen. Dette kan bla. ses i en kortfilm til Halo-universet som Blomkamp laget. Og den var utrolig bra, så en ordentlig fullengder av Halo med Blomkamp som regissør hadde blitt knall.
Liker forsåvidt District 9 veldig godt også, men ble litt skuffet over at Halo-filmen ble skrinlagt, men det er en sjanse for at det vil komme på et senere tidspunkt.
"Destiny is not a matter of chance, it is a matter of choice. I choose my own destiny."
Lieungh
Sitter
Sitter
Posts: 484
Joined: Mon Mar 27, 2006 9:53
Location: Oslol

Post by Lieungh »

Merrilin wrote: Men når jeg tenker på en Tolkien-film uten McKellen som Gandalf, skjønner jeg dem fullt ut.
En annen en McKellen som Gandalf??? Oh, the horror!

Når dette er sagt, så har vel mange skjønt at jeg er for filmatisering av bøker, og gleder meg som en unge til Hobbiten. Håper dog den blir omgjort fra "barnebok" til "voksenfilm".
Enig i at Gandalf må være Gandalf... Det hadde blitt veldig merkelig med noen andre, hvis han ikke er tvillingbror til McKellen.

Den kan godt være både barne- og voksenfilm for min del. Tror kanskje den vil bli best da også, så lenge de får det til på en bra måte. Shrek fungerer jo bra som begge deler (synes jeg hvertfall), for eksempel.
Jeg forstår ikke. Jeg er en katt.
Eerath
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Fri Nov 06, 2009 20:41
Location: Vennesla

Post by Eerath »

Rykter:

Håpet lenge på Neil Blomkamp som regissør for filmene, men nå har jo faktisk Peter Jackson sagt han vil regissere filmene likevel. Den siste tiden har han reist rundt og lett etter skuespillere.

PJ som regissør = Jippi!! for min del. Dette kan ikke slå feil.

Kilde: http://www.dagbladet.no/2010/07/14/kult ... /12563179/
"Why do we fall, sir?"

"So that we might better learn to pick ourselves up."
Eerath
Hengiven
Hengiven
Posts: 171
Joined: Fri Nov 06, 2009 20:41
Location: Vennesla

Post by Eerath »

Velger å børste støvet av denne smått aldrende tråden nå som Hobbiten har fått rulle noen runder på kino.

Har noen av dere fått sett filmen?

Jeg og madamen så den i går. For et mesterverk. Filmen var over all forventning.
48fps og Dolby Atmos gjorde det hele ekstra sexy. Howard Shore leverer de musikalske varene, og man sitter igjen med frysninger mer enn en gang.

Jeg hadde ingen anelse om at PJ hadde flettet så mye lore fra andre verk inn i handlingen i den første filmen, så dette ble en positiv overraskelse. Hører folk sier den er for lang, men smaken er som baken. Jeg kunne godt ha sittet et par timer til.

Kulisser, kostymer, effekter og skuespillere er upåklagelige. Ingen Orlando så langt øyet kan se. Er fortsatt litt i ekstase her jeg sitter og hører på filmmusikken.

Hva mener dere andre litterære sjeler?
"Why do we fall, sir?"

"So that we might better learn to pick ourselves up."
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3338
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Har ikkje sett den, men etter kva eg kan sjå er reaksjonane langt meir delt enn dei var med dei tre gamle filmane. Cirka ein tredjedel elskar den som deg, ein annan tredjedel er småskuffa og seier dei er sånn nogelunde nøgde trass i ein del svakheitar, og resten ser ut til å knapt kunne utstå den. Eg pla like ting meir enn eg mislikar ting, så håpar å ende opp i fyrste kategori sjølv når eg ser den om halvanna vekes tid (er i heimbygda for jul og nyttår, og her er det ikkje kino).

Så superkjekt å høyre at du likte den! Jo fleire som går i plusskategorien, jo mindre redd er eg for å bli skikkeleg skuffa. ;D
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste
Posts: 509
Joined: Sat May 27, 2006 15:08
Location: Vennesla

Post by Siri Sedai »

Så enig med Eerath.

Har sett den med familien for andre gang i dag. Og støtter det med film musikken. Første jeg gjorde da jeg kom hjem var å lete etter den på youtube. Men fant ikke den versjonen som kom på slutten med rulleteksten. Noen som finner den? Link?

Lyden men Dolby Atmos var konge. Men så er vi heldige som har Fønix 1 her. Beste kinoen.
Eivind
Ta’veren
Ta’veren
Posts: 1465
Joined: Thu Apr 28, 2005 18:18
Location: Oslo

Post by Eivind »

Må si det som imponerte meg mest var at filmen var i 48 fps. 3Den var ikke like plagsom som i vanlige filmer, men mer på Avatar nivå.

Ellers kunne de nok med fordel kuttet ned litt på filmen, tre filmer er litt mye, og hørte no rykter om at det skulle komme extended editions i tillegg :|
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3338
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Høyrer alle seier den kunne vore kortare, men eg skjønnar ikkje heilt det. Kanskje fordi eg såg den med forventning til at den skulle kjennast dratt ut og unaudsynleg lang, men ... eg tykte den var heilt perfekt, eg. Skjønt ein utvida versjon høyrest litt underleg ut -- denne hadde i kinoversjon omtrent same tempo som dei tre gamle hadde i utvida DVD-versjon (som eg langt føretrekte uansett). Men om ein skal utvide det vidare vil eg kanskje uroe meg litt.

Elska forresten filmen. Dei gjorde ein fantastisk jobb med å bevare Hobbiten-kjensla og samtidig dra den litt i retning Ringenes Herre-tillegga og den vaksnare kjensla frå dei gamle filmane. Einaste større irritasjonsmoment er at dei ikkje
Spoiler
tok seg tid til å forklare ørneredninga her heller. Skal Jackson seriøst la kjempeørner dukke opp for å redde dagen FEM gonger i løpet av tre filmar, og så aldri ha ein scene der ein får antydning til forklaring?
Og så kunne det i boka altomfattande mørkret nede under fjella gjerne ha spelt større rolle i den elles fantastiske Gollum-sekvensen.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Post Reply