Journalistutdanning

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Post Reply
Azumiel
Asha’man
Asha’man
Posts: 304
Joined: Sat Sep 02, 2006 19:03

Journalistutdanning

Post by Azumiel »

Jeg tenker å begynne på en bachelor i journalistikk til høsten.
Jeg har bakgrunn fra tre år med medier og kommunikasjon, og et år på folkehøgskole.

Jeg greier ikke å bestemme meg for om jeg neste år skal starte å studere ved Universitetet i Stavanger, Høgskolen i Oslo, eller Høgskolen i Volda.

Vet noen her inne hvilken av disse tre utdanningstilbudene som er det beste? Hvilken bachelor i journalistikk er den beste?
Setter pris på alle tilbakemeldinger!

Mvh.
Azumiel
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

I utgangspunktet er Universitets-utdannelser rangert over Høgskole-utdannelser, så sånt sett ville jeg gått for UiS.
Men det kan jo også være en ide å gå inn på samordna opptak og sjekke poenggrenser, det burde være en bra pekepinn på hvilke skole som er den mest ettertraktede.
Men ja, ville i første omgang ha vurdert UiS som det beste alternativet, gitt at du kommer inn da, journalistikk har jo ett ganske høyt snitt..
Lily
Hengiven
Hengiven
Posts: 162
Joined: Mon Mar 08, 2010 12:49
Location: Molde / Trondheim

Post by Lily »

Dette har vel egentlig ingenting med saken å gjøre, men jeg elsker Volda. Følte bare for å slenge det ut :)

Min beste venninne går journalistikk i Volda, og hun synes det er flott der. Hvis du vil, kan jeg helt sikkert få henne til å si litt om a) Hvordan det er og b) Hvorfor det ble Volda.

Resten kan jeg dessverre ikke gjøre noe med ;)
Sauegjeteren
Sauegjeter
Sauegjeter
Posts: 2715
Joined: Wed Feb 15, 2006 19:59
Contact:

Post by Sauegjeteren »

Ikkje gløym Bodø. Dei har ei utdanning på HiBo òg.

Det viktigste her er vel eigentleg om du kjem inn. Om du faktisk kjem inn på alle tri har du eit luksusproblem. Slik ståa var i fjor ville eg berre komme inn i Bodø og Stavanger, og låg langt etter i Volda.

Det er Volda som har det beste ryet og navnet, men Oslo som er vanskelegast å kome inn på. Med andre ord, det er truleg ein av dei to som er sikrast.

For å spørje etter noko anna: Korleis er skrivelinja på Danvik? Eg går sjølv tilsvarande linja på Åsane og vil gjerne utveksle erfaringar.
Moiraine vet svært mye, sauegjeter.
Azumiel
Asha’man
Asha’man
Posts: 304
Joined: Sat Sep 02, 2006 19:03

Post by Azumiel »

Tror jeg nå velger bort Volda, fordi man spesialiserer seg det første året innen et emne, og det syns jeg er litt tidlig. I Oslo er det hovedsakelig fokus på avis, mens i Volda var det mer TV/radio, og jeg tror jeg brenner mer for avis. Samtidig vil jeg kanskje i Oslo lære litt mer om alt.

I Oslo spesialiserer man seg i tredje semester, mens i Stavanger spesialiserer man seg ikke, men man jobber med to ulike medier i løpet av den eksterne praksisperioden som går over et helt semester.

Står hovedsakelig mellom Stavanger og Oslo, tror jeg.
Har laget en liten liste over forskjellene:

Oslo har ikke student-tv
Oslo mer fokus på internasjonal journalistikk
Oslo spesialisering i et medium fra tredje semester
Stavanger – må eventuelt spesialisere seg i medium utenfor skolen, smis.no
Jeg syns smis.no er mer imponerende enn journalen (Oslos avis).
Oslo – enklere å få praksisplass utenfor Rogaland
Stavanger lenger ekstern praksis
Stavanger lærer litt om å skrive anmeldelser
Stavanger: 25 i klassen
Oslo: 60 delt på fire første året
Oslo: høyere snitt for å komme inn = flinkere folk?
Stavanger: mer slekt, enklere å bo?
Oslo: flere kjente som studerer der?


Gah, dette er vanskelig.

@ Sauegjeteren: Ja, vil gjerne utveklse erfaringer. Kan du ikke sende meg en PM?
@ Lily: Ja, kan du ikke kontakte venninen din for meg?
Post Reply