TV-serie: Game of Thrones

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

For det første.. Kan jeg få klarhet i om denne tråden kun skal omhandle TV-serien, og ikke bøkene?? Da jeg leste meg litt nedover, så jeg det var diskutert om en av boken siste scener, og ett navn var oppgitt. En filleting, men dette sier meg da at denne personen er med i hele serien, og dermed forsvinner spenningen dersom vedkommende er i fare, si i episode 5. Greit å få dette på det rene :)

Og så til serien:
Som dere sikkert har forstått, har jeg ikke lest bøkene, og det er herlig!
Ble veldig positivt overrasket, og fenget sånn ca med en gang!
Man kan se fra første stund at dette er en storsatsning, det er skikkelig lagd, og mtp at det er en TV-serie, vet man at de får fortalt store deler av historien, i motsetning til Det Gylne Kompass og Eragon, som jeg har forstått er gode og populære bøker, som kunne blitt en suksess dersom det hadde blitt lagd skikkelig.

Rett og slett HERLIG, og kan nesten ikke vente til neste episode :D
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Flott at folk som ikkje har lese bøkene liker serien òg.

Eg er forresten einig om den karakternavn-nemninga - eg HAR lese bøkene, og til og med eg tykkjer det er ein spoiler å plutseleg bli fortalt kva tv-serien har valgt å gjere til siste scene.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Ok, da innfører vi spoilerbegrensning på denne tråden. Fra og med nå diskuterer vi bare episoder som er kommet på lufta. Om vi skulle trenge en egen "spekulasjonstråd" kan dette opprettes utenom denne (evt. kan vi benytte spoiler-koden).

@Merillin: Flott at du likte serien. Jeg tror mange asoiaf-fans ville vært litt brydd av sammenligningen med Eragon og The Golden Compass, men jeg skjønner poenget ditt :)
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Er en stund siden jeg leste bøkene, men må si det ikke gjør meg noe å ha lest dem på forhånd, for serien virker veldig bra laget, hvertfall de vi har sett til nå!
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Merrilin
Hengiven
Hengiven
Posts: 201
Joined: Tue Dec 09, 2008 18:07

Post by Merrilin »

Haha, da bøyer jeg meg ydmykt i støvet Lothair :P Nei, men du tok poenget mitt, de bøkene jeg nevnte, har i det minste potensialet til å bli bra filmer/serier.. ;) Kan forøvrig slenge inn Legend of the Seeker i den kategorien, har ikke lest boka, men makan til makkverk av en TV-serie skal du lete lenge etter. Som nevnt i en annen tråd her på forumet nå..:p

Kan melde om at jeg har flere kompiser som ikke har lest boken, men også sett serien, som forguder den, til nå hvertfall :)
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Angående Rickon så ser vi ham le etter Brans andre bomskudd, samtidig som han står ved Catelyns side og får et klapp på hodet av Robert når kongen og følget ankommer.

For min del oppsto det litt forvirring rundt Theon. Jeg tok ham for å være Jory Cassel (Captain of Guard), og det var ikke før jeg kom over Stark-familietreet på HBOs hjemmesider den misforståelsen ble rettet opp. Apropos Cassel synes jeg valget av skuespiller til rollen som Ser Rodrik er helt fantastisk.

Muligens en liten spoiler angående Jon Snow:
Spoiler
Litt spesielt å se at han står oppført som sønnen til Ned og en dame kalt "Wylla" på det nevnte familietreet.
Det jeg liker best så langt er i hvor stor grad HBO ser ut til å holde seg til boken/bøkene. Noen forskjeller er det (alderen på skuespilleren kanskje den mest fremtredende, som andre har nevnt), men dette dreier seg stort sett om enkeltscener, og har kanskje ikke så stor betydning.
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Lothar wrote:
Spoiler
Litt spesielt å se at han står oppført som sønnen til Ned og en dame kalt "Wylla" på det nevnte familietreet.
Spoiler
Wow, er det noen som kan bekrefte/avkrefte at dette faktisk er sant? Vi vet jo ikke hvem mora er i bøkene. En real spoiler!
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Vel,
Spoiler
tror det finnes like mange teorier på dette som mordet på Asmodean... Det jeg først og fremst reagerer på er at Ned står oppført som faren hans - jeg har etterhvert gjort meg opp den meningen at han kanskje kan være Lyannas sønn. Denne "Wylla"-kvinnen mener jeg å huske ble nevnt i et Arya-kapittel, da hun pratet med squiren til Beric Dondarrion (en rebell-gutt, i hvert fall. Men folk sier jo så mye rart...

Nå husker jeg ikke helt alle grunnene til at jeg ble usikker på om Jon virkelig er Neds sønn. Men om han ikke er det, tror jeg han er er Lyannas sønn (voldtatt av Rhaegar). Jeg synes rett og slett dette er litt for mystisk til at han er Neds bastard, det føles for enkelt. Det finnes så vidt jeg vet ikke noe svar på hvorfor Ned vanæret seg selv, men det finnes jo ryktes om at han rett og slett forelsket seg ("Wylla").
EDIT
Spoiler
Howland Reed må vel være den eneste gjenlevende karakteren som kan bekrefte Jons opphav.
Ashaman
M’hael
M’hael
Posts: 1746
Joined: Sun Jul 17, 2005 15:55
Location: Fal Dara

Post by Ashaman »

Ahhh, så der var rakkeren, så etter en bitteliten kid jeg, fått noen flere år på baken han også da ja. :P
"There's always another battle. I suppose that will be the case until the whole world turns Tinkers"
- Davram Bashere
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Spoiler
Etter kva eg hugsar, så er Wylla Ned sin offisielle forklaring den eine gongen han vart pressa til å sei noko om det. Som forklarar kvifor det er ho som dukkar opp på familietreet. At det er offisielt tyder sjølvsagt ikkje at det er sant.
Om Rickon: Trur eg såg ein hjarteknusande liten retweet her om dagen frå skodespelaren som spelar Rickon om at far hans hadde redigert pilotepisoden for ikkje-bornevennleg materiale slik at han skulle få sjå den òg. :)
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Hehe, det kunne ikke ha vært særlig lang en episode.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Lothar
Asha’man
Asha’man
Posts: 282
Joined: Sat Nov 12, 2005 18:24

Post by Lothar »

Loki:
Spoiler
Du har nok helt rett. Kom over den aktuelle scenen da jeg koste meg med gjenlesning i går kveld. Men jeg må si jeg synes dette er litt misvisende, da jeg synes mystikken rundt Jons mor har stor betydning for ham som karakter. Til seerguidens forsvar vet man jo overhodet ikke hvem denne "Wylla" er, da.

Forresten. Da jeg skrev at det jeg først og fremst reagerte på var at Ned står oppført som far formulerte jeg meg helt forferdelig dårlig. Jon står da selvfølgelig oppført som Eddard Starks sønn i seerguiden. Jeg var bare i min egen lille teori-verden og ville påpeke at det slettes ikke er sikkert at han er det. :wink:
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Spoilere for sentrale plottmoment i løpet av Game of Thrones (første sesong, første bok) følgjer:
Spoiler
Vil tørre sei at å skrive Wylla som namn, all den tid ingen veit kven ho er, er omtrent likeverdig med å skrive eit spørsmålsteikn, og noko må dei jo skrive der. Det er offentleg viten som står i dei trea, ikkje fakta. Det er jo Robert som står som far til Tommen, til dømes.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Jeg synes episode 2: The Kingsroad, var aldeles flotte greier. Det er kanskje ikke helt greit å få inn alt av de mer intime øyeblikkene, og regien er nokså lavmelt sammenligna med det meste av fantasytolkninger. Her er det sjelden sjangeren får skinne gjennom, og det er jo bare bra og helt rett (selv om det blir litt skuffende når Jon Snow sier "Stick 'em with the pointy end." uten at det får spesiell gjenklang.).

Hva synes dere?
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Tykte at om den replikken hadde blitt gjort meir fokus ut av den det den var ville det blitt som den
Spoiler
ekstreme dvelingen kameraet gjorde på drageegga til Dany ein tre-fire gonger
- overtydeleg og kunstig. Så den var heilt grei. Er framleis ikkje heilt seld på Jon Snow-castinga - så langt tykkjer eg faktisk at skodespelarane til han og Robb burde vore bytt om - men det har samanheng med mangelen på meir intime karakterscenar. Vanskeleg å få kjensla for nokon så langt, eigentleg. Ikkje at det er eit problem, plottet sug ein jo med. Berre bekymra for at plutseleg vil sesongen vere slutt og eg bryr meg framleis meir eller mindre kun om Ned sjølv.

Sakna forresten at dei ikkje tok seg ti sekund til å la Catelyn nekte ulven til Bran adgang til rommet tidleg i episoden. Ville forbetra den seinare scenen kraftig.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Post Reply