Kinotråden

For deg som har noe annet på hjertet

Moderators: Lothair Mantelar, Sauegjeteren

Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

Toy Story 3 var fenomenal, men det var nok ein film der 3D'en var heilt meiningslaus for min del. Har sett ytterst få filmar der den har tilført historia noko som helst, og dette var berre endå ein av dei der eg verken merka den i positiv eller negativ forstand.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Lothair Mantelar
Kaptein-General
Kaptein-General
Posts: 1530
Joined: Thu Mar 30, 2006 19:27
Location: Østenfor Nord og Vestenfor Sør, og om natten gjemmer jeg meg bak din dør.

Post by Lothair Mantelar »

Jeg er ikke en stor 3D-fan (Toy Story 3 var min første 3D-film siden Avatar), men jeg har i grunnen ingenting i mot gimmicken når det kommer til en animert film (siden dette er et CGI-bilde er ikke 3D-konversjonen "unaturlig"). Her plaget det meg i hvert fall ikke, så da må jeg si meg godt fornøyd.

Toy Story 3 er grisegod. Nydelig oppbygd, nydelig laget og ellers bare nydelig på generell basis. Jeg kunne kanskje tenkt meg å klippe litt her og der, men det er utrolig småpirkete at jeg nesten ikke gidder å nevne det. Den har dessuten en nesten ordrett gjengivelse av en av de beste scene fra Cool Hand Luke (en av verdens beste filmer), og vinner derfor kulhetskonkurransen for i år. Hotellscenen fra Inception tar en velfortjent 2. plass.
But neither the conductress nor the passengers were amazed by the most important thing of all, namely, that a cat was not merely getting on a streetcar, which wasn't so bad, but that he intended to pay his fare! - Mikhail Bulgakov
Moghedien
Sitter
Sitter
Posts: 442
Joined: Sun Apr 16, 2006 18:16
Location: Nangijala

Post by Moghedien »

Faile, da! Filmreferanser er jo halve moroa med Toy Story! Eller, vel, det er ikke helt sant. Toy Story 3 hadde vært en særs god og morsom film selv uten filmreferanser, det er bare det at disse referansene gir filmen noe ekstra.

Og i Toy Story finner man noe ekstra nesten hele tiden. Fra "To infinity and beyond!" til babydokka kaster klemmebjørnen i søppelkasse i Star Wars-stil.

Takket være filmreferansene, kan man kose seg med helt ubetydelige detaljer og med scener og dialoger som kanskje virker mer nødvendige enn spesielle om man ikke tar referansen. Også føler man seg jo litt smart når man tar referansene, da. (Denne får de fleste med seg, da: http://www.youtube.com/watch?v=38W6G3Ud ... re=related)
"Når vi ikke selv kan tenke, kan vi alltids sitere."
Ceres
Amyrlin
Amyrlin
Posts: 2637
Joined: Sat May 28, 2005 13:19
Location: Oslo

Post by Ceres »

The American:

Jeg og ei venninne (svært filmglade, og litt småforelskede i G. Clooney) var og sjekket ut The American i helga. Den har fått rimelig gode kritikker (5'ere i VG og Aftenposten). Og GC spiller hovedrollen... Det er relativt kort tid siden jeg så Up in the Air, og likte den godt. Tenkte dette var i samme gata.

SPOILERE AHEAD:

En mann er i ei hytte i Sverige med ei kvinne, de overfalles av to skyttere som GC dreper. Han flykter så til Italia og tar kontakt med en Pavel. Han rømmer til landsbygda. Vi får inntrykk av at han enten er leiemorder, agent og/eller våpenlager/smugler. Han er tydelig paranoid og tror noen er ute etter han. Han har en sommerfugl tattoert på ryggen. Han begynner å snakke litt med en prest som viser seg å drikke brandy og har en lausunge. Han er med ei prostituert kvinne (de lurer inn litt heftig sex). Han lager ei rifle for ei kvinne, møter kvinna og de ser en hvit sommerfugl som han bemerker er utrydningstruet. Han bygger rifla til kvinna, overrekker våpenet mot betaling. Kvinna prøver å drepe han, men dør selv. Så prøver Pavel å drepe han, og de skyter hverandre. Han dør mens han sitter i bilen på vei ut i skogen for å møte sin prostituerte kvinne. Filmen avsluttes med en sommerfugl som flyr mot himmelen.

END OF SPOILERS

Denne filmen har jeg noen får kommentarer til, og ingen av dem er gode:

1. Elendig fremdrift.
2. Dårlig dialog.
3. Merkelig symbolikk som ikke gav særlig mening. Spesielt siden de har fjernet viktige elementer fra boka...
4. Mange karakterer med usikker betydning på plottet.
5. Elendig avsluttning.

Noen som har sett filmen? ANBEFALES IKKE!
Urban tilværelse
Mierin Eronaile
Sitter
Sitter
Posts: 663
Joined: Fri Jan 18, 2008 19:39
Location: Oslo

Post by Mierin Eronaile »

Harry Potter!! Noen andre som var på midnattspremieren i natt? Der var det stemning. Ganske morsomt i grunn.

Ellers likte jeg egentlig filmen jeg. Til tross for dårlige kritikker. Synes den var spennende og morsom. Men det skal sies at jeg ble meget pinlig berørt da Harry og Hermine begynte å danse i teltet...
lolzi
Loki
Nae’blis
Nae’blis
Posts: 3334
Joined: Sat May 28, 2005 17:07
Location: I'm ... from Earth
Contact:

Post by Loki »

No har ikkje eg lese boka, men filmen var grei. Heller underveldande, så klart, men så er det då òg "Harry Potter", det er ikkje som om ein går og ser dei filmane og forventar stor filmkunst.

Følte denne hadde meir Ringenes Herre-blåkopi-problem enn forgjengarane, som hadde boarding school-premisset for å skape ein viss identitet, men alt i alt var det likevel ok. Vel mykje gåing og atter gåing, og forferdeleg merkeleg å bruke ein skodespelar som Bill Nighy i ein rolle som hadde kun to heller poenglause scenar i heile filmen, men... tja, eg var nesten underhalden heile vegen gjennom, som var langt meir enn eg forventa.

Og åpningsscenane var meget bra, særleg Voldemort sitt vesle møte. Stemningssettar. Sjølv om eg framleis ikkje forstår kvifor han ser ut som om nokon skar av nasa hans. Verken ekkelt eller skummelt, ser berre tåpeleg ut.

Alt i alt var det ein sterk trear på terningen, eller til og med ein svak firar på ein god dag, så eg var godt nøgd. Skjønt eg ville framleis heller sett ein halvtimesfilm om Snape på fisketur.
Obdormio wrote:Eg må stå opp og gå på skulen i morgon.

Det veit eg slett ikkje om eg er mentalt førebudd på.
WoTle wrote: Mon Oct 23, 2023 18:00Meir av dette og mindre av Lan som pissar medan Alanna ser på, takk!
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste
Posts: 509
Joined: Sat May 27, 2006 15:08
Location: Vennesla

Post by Siri Sedai »

Var og så Narnia. Koselig film.....Så lurer jeg på...bøkene? er det noe poeng å lese disse?
Asphyxiate
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1023
Joined: Wed Apr 11, 2007 19:59
Location: Rett ved Akerselva

Post by Asphyxiate »

Leste dem for en goood stund siden, husker dem som helt ok bøker den gang, som var som sagt for lenge siden. Har ikke sett film 2 og 3 så vet ikke om de reflekterer bok 3 og 4 på en god måte og da gjør lesing av bøkene litt unødvendig. Har du andre bøker å lese, les dem først.

Har ikke vært på kino siden i sommer når jeg så Inception. OK film, veldig hauset opp, og genierklært langt fordbi hva den fortjener. Sa nei til å se The Town her om kvelden da jeg, ut i fra trailer og omtale, syntes at den virket som en skikkelig gjennomsnittelig Hollywood-actiondrama, og gadd ikke å bruke hvertfall 100 kroner på den. Har i ettertid skjønt at den ikke er så ille allikevel, men føler ikke at jeg gikk glipp av noe.
Manbearpig
Siri Sedai
Den Eldste
Den Eldste
Posts: 509
Joined: Sat May 27, 2006 15:08
Location: Vennesla

Post by Siri Sedai »

Normalt er det en fordel å lese bøkene først, for det er så mye som ikke er med i filmene. Filmene blir mer en grei action.
Og det er jo Narniafilmene. Det jeg lurte på var om bøkene hadde mer å by på.
Kommer vel bare på en film i farten hvor boka står tilbake for filmen, og det var Stardust. DeNiro var ubetalelig.
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Jeg elsker Narniabøkene, leste dem utrolig mye som barn, og nyter dem fortsatt som lett lesing :) Ikke at jeg er så mye mindre barn nå egentlig, men dere ser vel greia...

Mitt tips er: Les dem :D Alle 7 ;) Men Løven, Heksa og Klesskapet først, selvom det er en bok som kommer først :)
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
TamalThor
Asha’man
Asha’man
Posts: 252
Joined: Thu Sep 24, 2009 19:46

Post by TamalThor »

Jeg ville foreslått å lese alle i kronologisk rekkefølge. Den første boka hjelper deg liksom med å komme inn i historien. Den har vel egentlig ikke så veldig mye å gjøre med bøkene som kommer etter, men er greit å ha lest før man begir seg inn på Løven, Heksa og Klesskapet. :wink:
"Nobody tells us how to be men. We just are."
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

TamalThor wrote:Jeg ville foreslått å lese alle i kronologisk rekkefølge. Den første boka hjelper deg liksom med å komme inn i historien. Den har vel egentlig ikke så veldig mye å gjøre med bøkene som kommer etter, men er greit å ha lest før man begir seg inn på Løven, Heksa og Klesskapet. :wink:
Men den som er den første boka kronologisk er jo skrevet etter Løven Heksa og Klesskapet... Og hvis man er usikker på om man vil lese serien ville jeg ikke basert det på den første boka, altså Drømmen om Narnia, for den er ikke av de beste :P
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
TamalThor
Asha’man
Asha’man
Posts: 252
Joined: Thu Sep 24, 2009 19:46

Post by TamalThor »

Det er sant. Men dersom man har sett filmen, kan det være en idé å lese Drømmen om Narnia før resten. Det er noen ting og personer i den boka som direkte eller indirekte kommer igjen i de seinere bøkene.

Men når det er sagt, har man vel fått presentert mesteparten av det som er verdt å vite om "Narnia-verdenen" i den første filmen..? :roll: Så kanskje det er like greit i første omgang å droppe Drømmen om Narnia?
"Nobody tells us how to be men. We just are."
Shallis
Den Fortapte
Den Fortapte
Posts: 1316
Joined: Mon Mar 27, 2006 18:52
Location: Oslo

Post by Shallis »

Jeg har stor tro på at man får mer ut av Drømmen om Narnia etter å ha lest Løven, Heksa og Klesskapet... Men det har jeg vel sagt tre ganger allerede :P
"Det er en usynlig homse på ryggen til Terje!"
TamalThor
Asha’man
Asha’man
Posts: 252
Joined: Thu Sep 24, 2009 19:46

Post by TamalThor »

Shallis wrote:Men den som er den første boka kronologisk er jo skrevet etter Løven Heksa og Klesskapet... Og hvis man er usikker på om man vil lese serien ville jeg ikke basert det på den første boka, altså Drømmen om Narnia, for den er ikke av de beste :P
Om man har sett filmen(e), og er blitt "Narnia-frelst" av dem, behøver man mest sannsynlig ikke få en oppkvikker av Løven, Heksa og Klesskapet, før man går over på bok en. LHK har man jo allerede sett på film. Begynn med Drømmen om Narnia, før du går videre med de bøkene det er lagd film om, Siri Sedai. Narnia er så absolutt verdt å lese! :D
"Nobody tells us how to be men. We just are."
Post Reply